Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSvětlušky
Autor
Alenakar
Červnový hřbitov -
Nad hroby víc světýlek
než o dušičkách
Rojem světlušek
prolétl noční motýl
k lucerně
Zvlhlé zápalky -
Nad klestím místo jisker
zatím světlušky
V hospodě zhasli
Každý klopýtá domů
za svou světluškou
33 názorů
Dalších pár senrjú pro snakea i jiné:
Daleká cesta -
Až k bleskosvodu míří
po lanku svlačec
Na gadenparty
budou dneska opilí
snad i komáři
Rozpršelo se -
Pod kšiltem svítí dál
hrot cigarety
Čekaná
Rozpršelo se -
Na posedu počkám až
zase přestane
Čeká před domem
Té jeho už to trvá
čtvrté cigáro
2.3. 2023, pár dalších senrjú:
Máme zelenou!
Přes noční přechod za mnou
letí světluška
I na červenou
přecházejí přes přechod
klobouk a vítr
Z náletových bříz
je lesík v kolejišti -
Dlouhé zpoždění?
Pro další pivo?
Na lavičce zbyl v jíní
otisk zadnice
Těch špačků v trávě
kolem lavičky v parku!
Jaro je tady
Můro,
díky za zájem... Pro mne je hranice mezi haiku a senrjú dosti mlhavá. Vlastně bych nechala na čtenářích, ať si vždy zařadí, co chtějí, kam chtějí.
Roj světlušek a zvlhlé zápalky *
Oba texty jsou ale v mém vnímání haiku, ne senrjú
Jam,
myslím, že sedět na dušičky s rozsvícenými sluchátky bylo velmi stylové. Stylové by taky bylo pohybovat se teď s rozsvícenými sluchátky mezi zářícími hroby.
Náhodou mám od úterka doma dvě červené světlušky.
Pokazil se mi totiž mikrofon na sluchátcích a tak jsem si musela koupit nové. V prodejně mě uvítal mladý kluk, já jsem mu řekla, že chci pohodlná sluchátka s mikrofonem a on mně doporučit tyto jako naprosto nejúžasnější. Když jsem je vybalila, naprosto jsem nechápala, proč mají ještě jeden konektor. Toto mě vůbec nenapadlo a několik hodin jsem seděla s rozsvícenými sluchátky. :) (zrovna 2.11. na dušičky)
Na nošení venku je to nepraktické, protože to má hodně dlouhou šňůru. Nechápu to, jsem už stará. :)
Evženie,
ten velký vůz, co stojí za chalupou je výborný nápad Pokusím se na to napsat variaci. Zatím mě napadlo tohle:
Senoseč končí -
Kdo naplní velký vůz
tam nad chalupou?
Jam,
jistěže hospoda je taky společenská místnost. Většinou je tam víc života v "domě kultůry"...
Markel,
díky. Aspoň že má každý opilec svou světlušku... Ale někteří mají i anděla strážného.
Morticie,
díky. Když jdou večer štamgasti na vesnici z hospody domů, má to svou atmosféru. Ale nechtěla bych mít nikoho z nich za manžela.
Díky, Knihomole. Ta trojka je takové až moc jemné senrjú, takže jsem ráda, že se někomu líbí.
Popůlnoční jas
že by tolik světlušek?
ne, to hoří stoh
Lesík potemněl
není vidět světlušky
i hmyz teď šetří
ženské zadečky
jsou jiné než světlušek
jen/však muži září
Po vichřici nejde proud.
Za zadními dveřmi chalupy stojí Velký vůz.
blacksabbath
01. 11. 2022všechny parádní!!!!!*/****************
Jarmila_Maršálová
01. 11. 2022*3
S tím listím je to trefné. :)
Co se týče světlušek, já jsem vůbec nemyslela na opilce. Vybavila jsem si nějaký starý film nebo pohádku, kde někdo následuje světlušky (nebo i bludičky) a chce po nich, aby mu ukázaly cestu, posvítily na cestu. Hospodu nemám spojenou jen s opilci, vím o lidech, kteří tam chodili hrát šipky a o jiných, kteří tam chodí kvůli kartám a kostkám.
Morticia Adams
31. 10. 2022Ta poslední je nej
Karpatský knihomoľ
31. 10. 2022Mne sa pozdáva 2 a 3.
Jam,
opilci samozřejmě vědomě nenásledují každý tu svou světlušku. To tak může připadat divákovi, který má smysl pro humor.
Opilci se mohou motat i jako padající listy ve větru. Pokusila jsem se to zachytit v tomhle haiku:
Ještě jde po svých -
Pokouší se vyhýbat
listům ve větru?
Tak to jsem neslyšela, že by se opilci motali za světluškama. Říkala jsem si, že to světlo od světlušek přece jenom něco trochu osvítí a že člověk jdoucí z hospody si přeje, aby lítaly po celé jeho trase až k domu a že vyzývá světlušky, aby ho doprovázely.
Ano. Světluška může čekat i doma. Říká se přece: jsi světlo mého života. Senrjů se ale dá pochopit i tak, že světlušky se ve vzduchu motají, lítají sem a zas tam a opilci se motají s nimi.
Pochopila jsem to přímočaře - za nějakou lucerničkou, která mu svítí na cestu. Může to být i tak, že světluška čeká doma, to mě nenapadlo.
Díky, Jamardi,
čtvrté senrjú se dá vyložit více způsoby a jsem zvědavá, jak ho čtenáři pochopí.