Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBlues ještě před snídaní
Autor
Alenakar
I
Svítání
a za sklem figuríny
dál ozářené bodovými světly
i v hodině prázdných ulic.
Luxusní zboží na tělech z plastu
a nikde
solventní zákazník,
jen ranní ptáčata - holubi
si zobou před obchodem
bůhvíco z chodníku.
Zvon odbíjí čtvrtou
a hejno se zvedne,
zmateně zakrouží kolem
šedivých záclon
na oknech sedmispáčů.
Ještě ne den, už dávno ne tma
tvé básně teprv hledající
schopnost o něčem vypovídat,
jako bys vléval olovo
do ledové vody.
Než vypukne všednost,
budou zas jazyk i chladnoucí kov
těžší a těžší
a oči v plastových tvářích
ani nemrknou.
II
Rozpité kontury soch
v barokním prázdnu...
Mlha má vodnický kabát,
z kterého pořád kape,
na tvářích světců se kondenzují
zázračné slzy.
Před čtvrtou ráno
potkáváš ve spící metropoli
jen lidi na podstavcích,
procházíš bílou zdí
od zlaté palmy
ke svatozáři z hvězdiček
a vždy se za tebou ihned zavřou
chrámové dveře z páry,
jako bys bloudil oblakem,
jak by dnes bylo kadidla
na rozdávání chudým.
39 názorů
Alenakar, já to beru. Jen mě udivuje, že to omíláš na každém kroku. Ale já mluvil o něčem jiném.
Safiáne,
jistěže mi záleží na reakci společnosti, protože - co je umělec bez publika? Vždyť i pan Litarts věří a doufá, že ho jednou publikum ocení. Možná posmrtně. Jinak by ani nemohl psát.
Safiáne,
pozie psaná v národním jazyce má oproti jiným druhům umění velkou nevýhodu a zároveň ovšem také jistou výhodu: originály významných básní mohou doopravdy pochopit jen příslušníci národa, pro který jsou básně psány. Dobře přeložit prózu je sice obtížné, ale jde to. Dobře přeložit poezii je téměř nemožné. Klidně můžeme dovézt cizí jogurty, ale cizí básně ty naše nenahradí, ani kdyby byly přeložené sebelíp. Mácha není lord Byron, je to něco podstatně jiného, jakkoli se Byronem opájel. Česká poezie moderní doby vychází z Máchy, ne z Byrona, kterého jsme si dovezli jako nějaký anglický jogutr, ale moc nás to neovlivnilo.
Alenakar, tobě na reakci společnosti záleží, mně ne. Protože táž věc, která u jednoho publika uspěje, u druhého může propadnout. Také je tady manipulace, které davy podléhají. Vezmu-li do důsledku tvůj názor, pak je zbytečné se o něco snažit. Připomíná mi to dávný názor jednoho podnikatele. Asi ho pochytil v nějaké stranické nalejvárně. Když neumíme vyrobit jagurt v konkurenční ceně, tak ho raději dovezme. Tenkrát se také smáli těm, kteří si to nemysleli. Dnes sklízíme plody této sadby. Dnes už řadu věci nevyrábíme. A nikdo nám je nedodá za ceny odpovídající zdejším platům. A Čecháčkovstvo stále tleská a stále se někomu směje.
Safiáne,
myslím, že poezie je mnohoúrovňová záležitost a že vedle básníků vznešených existují i (dobří) básníci potrhlí a legrační. Pokud se začneme brát příliš vážně, můžeme se snadno stát terčem vtípků a bavit společnost, aniž ji bavit chceme.
vesuvanko,
jsem ráda, že se básničky líbí. Taky jsem sova. Ve čtyři ráno jsem kdysi bývala ještě vzhůru, ne už.
Alenakar, záleží na tom, jaká debata se vede. Kdysi se básník Lipár zasazoval oto, aby Gott nezahajoval Lipský veletrh (nebo jiný? byl knižní a v Německu). Prý by mohl poškodit pověst našich literátů. V poledních desetiletích tu mnohem více záleží na tom, kdo jsme, než na tom, co umíme. A to vyžaduje jiný talent než poezie. Dokonce i někteří kritikové si všimli, že tu tzv. velká poezie chybí. A cítí jistý ostych přihlásit se k žánrům, které slaví přece jen jakýs takýs úspěch a kterým tady říkáme blbůstky.
Safiáne,
tvůj koment mě vede k otázce: Je v dnešní době ještě vůbec možné zůstat během literární diskuse smrtelně vážný? Já se obávám, že ne. Já možná plynule přecházím do švejkování, ale připadá mi absurdní, když někteří představitelé a obhájci současné poezie se v době jejího totálního úpadku chovají jako "zasloužilí umělci", ke kterým je třeba mít úctu a respekt... Každému při tom přece musí cukat v koutcích.
kadeřavá,
nádražní bufety a noční nástupiště - to je kapitola sama pro sebe. Dost o tom tady psala třeba Umbratica. ...Najednou to vypadá, že já - abstinetka mám největší zkušenosti s nočním městem po té, co zavřou hospody. Ale to už jsou pro mne druhohory ještě před dopadem asteroidu.
blackie,
dřív jsem se městem ve čtyři ráno toulala hlavně když někde skončil nějaký mejdan. Už dávno na mejdany nechodím, takže jsou to jen takové vzpomínky na mládí.
Rhodesie,
jsem bývalá dekadentka a psát o náladách"pozdě k ránu" jsem se učila od Hlaváčka. To on je bezkonkurenční. Já jsem jen jeho bezvýznamný stín.
Zajíci,
prázdné město bez lidí vydechuje skoro vždy podivnou, tak trochu strašidelnou atmosféru. Co je obvykle oživené proudícími davy, to se promění v pouhé mrtvé kulisy.
sveřep,
díky. Vzpomínám na město, kde jsem žila a kde už žít nebudu. Zbyl mi jen Vyhnálov.
Pěkně napsané, TIP. Čtvrtá hodina ranní venku pro mě není, protože jsem sova :-)))
Jak myslíš. Já nad tím moc nepřemýšlel. Ani jsem nechtěl napsat lepší básně. Vyprovokovalo mě to, co Voříšek charakterizoval jako rozmázlou impresi. Také mi to připomnělo kdysi oblíbené básně od Hanzlíka. Za pár let bylo po nich. Na jedné straně brbláš nad stavem současné poezie, na druhé straně v tvých očích ospravedlňuje obdiv davu kdejakou pitomost (viz tvoje ironická, alespoň tak jsem ji pochopil, poznámka výše). Už Werich říkal: To je blbý, to se bude líbit.
To já nikdy nechodila po barech ,toulala jsem se v lesích u ohňů v nádražnich hospůdkách kde hrála kytara na fešťáčcich a to mi dodnes zůstalo:-)
blacksabbath
06. 04. 2023Luxusní zboží na tělech z plastu a nikde solventní zákazník,
Mlha má vodnický kabát, z kterého pořád kape
...ty tulačko prázdným městem...umíš se dívat
Safiáne,
takhle seškrtané by ty básničky byly prostě jen jiné, jestli lepší, to je otázka. Ve škrtání tu ještě nedávno byli "mistry" a2a2a a ysslandia. "Minimalismus škrtálismus" je pouze manýra jako každá jiná manýra.
Když byla nejúspěšnější básnířkou za poslední roky na Písmáku záhadná annnie, dostávala mračna tipů za ty nejnakynutější a nejupovídanější básničky, jaké vůbec znám a všichni byli náramně spokojení. Nikdo neškrtal!
kadeřavá,
ráda jsem se toulávala v noci a pozdě k ránu. Za mlada jem totiž chodívala pozdě k ránu z baru. Ale to už je velmi, velmi dávno.
Markel,
je to vždy zvláštní zážitek toulat se brzy ráno městem bez lidí... Je v tom taková zvláštní melancholie, když potkáváš jen figuríny za výlohou a sochy na podstavcích a maximálně kolem tebe projede policejní auto...
Nami,
jsem rád, že veršíky zaujaly, i když nejsou veselé, ale poněkud melancholické jako každé blues.
Radovan Jiří Voříšek
04. 04. 2023chtělo by se mi napsat - imprese, ale ta je, co do času, krátký okamžik, takže ... rozmáznutá imprese
Poeteroristka
04. 04. 2023Moc hezky napsané
Zajíc Březňák
04. 04. 2023Jo, má to tu náladu.
Mně by to stačilo trochu kratší. Třeba:
Ještě ne den, dávno ne tma,
tvé básně právě hledají
schopnost něco povědět.
Jako bys vléval olovo
do ledové vody.
Než vypukne všednost,
budou jazyk i chladnoucí kov
těžší a těžší
a oči v plastových tvářích
ani nemrknou.
+++++++++++++++
Mlha má vodnický kabát,
pořád z něj kape a kape,
až na tvářích lidí
vyloudí zázračné slzy.
Před čtvrtou ráno potkáš
jen ty na podstavcích.
Procházíš od zlaté palmy
ke svatozáři z hvězd
a mlha za tebou zavírá
chrámové dveře.
Zbývá dost kadidla
i na rozdání chudým.
Kočkodane,
mě potěší každá pochvala. Když někomu stojí mé dílko za to, aby pochvalu napsal, cením si toho.