Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJáchymovská zima
Autor
Gora
Jiskry
Nad střechami poletují jiskry
tichých ohňostrojů,
zatímco jednovrstvé komíny
spalují zimu do rudých prasklin.
Vánoční strom
Před Agricolou se rozzářil vánoční strom.
Ozdoby cinkají, vlají ve větru, starosta řeční.
Ze stánků voní svařené víno. Ženy schovávají
ruce do pletených nátepníčků.
Amplion hlásá: Přijíždí zlatý kočár z hor!
Mikuláš s čertem bodře halasí, přihýbají si.
Smyčce lázeňského orchestru hrají koledy.
Nůše s dárky je po chvíli prázdná.
Pár malých posměváčků běží za vozem
do tmavých uliček, kde jsou doma.
Světla kaváren budou svítit dlouho do noci.
23 názorů
Pane Litartsi, vysvětlete, prosím, co je podle vás ta poezie.
Radovan Jiří Voříšek
před 11 měsícita první, kominická má atmosféru - saze na obraze / černé tečky / podtrhují krásu bílé dečky
Evženie Brambůrková
před 11 měsíciJako bych tam byla :-)
Komíny se možná podobají jistému druhu papíru – mohou asi mít různý počet vrstev. (mrk)
Tady se to za báseň ale vydává, je to zařazeno mezi verše. Báseň je náročnější literární forma, než jen běžný větný popis nějakého děje a nálady.
Litars, nemusíš mi věřit, původně jsem chtěl napsat větami. A vůbec se nepřu zda to je báseň či není. Od toho tu jsou jiní. Ale napsal jsem jak to na mě zapůsobilo a za tím si stojím.
Nechtěl jsi napsat, stručně podané několika popisnými větami? Kde jsou ty verše?
Je to stručně podané, pravda, ale v tom to právě je. Několika verši naprosto vystihnuté.
Irčo, to je prostě krásné. Dokonale vystihnutá nálada, dává mi to nádherný až obživlý Ladovský obraz.
Styl? Jenže tady by to mělo znít nějakou tou poezií i ve formálním projevu, když to zařadíte mezi verše, byť i tzv. volné. Toto už je mimo básnickou tvorbu. I jako próza by to mělo být podáno trošku čtivěji, literárněji. Takto stručně popisovat nějakou skutečnost je velmi snadné, k tomu není potřeba prakticky nic umět, jen pozorovat věci a spisovně je zapsat.
Litartsi, díky za zastavení. Ano, takový je můj pohled, můj styl.
Andreino, děkuju, i když je vánoční strom, o němž píšu, spíše atrakcí pro lázeňské hosty a moc poetiky v něm není, vždy to člověka alespoň trochu vezme "u srdce"...
Pro mne jsou důležité všechny popisy, ať ve verších nebo próze, které mi něco sdělí. Tady na mne dýchla atmosféra okamžiku, kdy se lidé těší na rozsvícení vánočního stromu. Vždyť začíná advent na jehož konci se posadíme kolem štědrovečerního stolu a dětské oči rozzářené nedočkavostí budou pokukovat po symbolu Vánoc, pod nímž snad najdou vysněné dárky.
Nemyslíte, že jsou to jen stručné, věcné popisy určitých skutečností?