Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSlušnost a neslušnost
Autor
Jinys
Mám rád slušné lidi. Slušně vypadají, slušně hovoří, a dá se i předpokládat, že budou i slušně jednat.
A protože jsou slušní, předpokládají, že slušní jsou i ostatní. Lidé v domě, i lidé z nejvyšších pater politiky. Budou asi jednat slušně i s tím kdo má prokazatelně neslušné úmysly, a provádí nepřijatelné skutky. Je-li to slušné, možná ustoupí i ve věcech větších než malých.
Je fajn s nimi posedět a popovídat si.
Ale i neslušní křupani jsou mezi námi.
Rozvalují se v křesle, vlastní vlastní názor, a mluví o věcech tak, jak je vidí. Pokud se s nimi chci pustit do polemiky, musím být velice dobře připraven. Zvládají být domovníkem ve vašem domě, nebo jakoukoliv jinou práci.
Možná není tak úplně fajn s nimi sedět a mluvit, ale v blbé chvíli bych na ně více spoléhal než na ty první.
22 názorů
K3
Pohov!
Souhlasím, "slušnost" = neslušnost.
Ale nenapsal jsem nikde ani půl písmena proti.
Jen škodolibá dáma, májící v OP jméno Ironie trochu pomýlila moje prsty ploužící se po klávesnici.
:-)
K3
Souhlasím, slušnost = slušnost.
Ale existuje i "slušnost":
Ohýbání hřbetu kvůli výhodám a postavení, dělání podrazů, beznázorovost, to vše při používání korektního jazyka a dodržování společenských konvencí. A samozřejmě, jak práví klasik, dobré šatky jako nutná dekorace.
:-)
Slušnost se nedá s jiným slovem zaměnit, rozhodně to není slabost, jak si hodně lidí myslí, je v ní naopak nedozírná síla.
Rekapitulace II.
:-)
Máme slušného prezidenta.
Slušně vypadá a slušně, bezobsažně hovoří.
Je-li to slušné, je velice pravděpodobné, že podle rozkazu, ustoupí i ve věcech větších než malých.
Je fajn mít trakového fešáka na poštovní známce.
Ale i neslušného prezidenta jsme měli.
Rozvaloval se v křesle ( Postřech novináře, obdařeného skvělou schopností řadit informace podle důležitosti. ), vlastnil vlastní názor, a mluvil o věcech tak, jak je viděl. Pokud se s nimi chtěl novinář, nebo kdokoliv jiný, pustit do polemiky, ( Autor měl pracovní možnost ještě v dobách socíku a poznal osobu z jeho nejtěsnějšího politického okolí. ) musel být velice dobře připraven. Neměl rád blbce a dával jim to najevo.
Nebylo úplně jednoduché s ním sedět a obhajovat konkrétní věc, ale v blbé chvíli se na něj dalo, na rozdíl od toho dnešního, spolehout.
Zajímavá úvaha. Když se jde na "křupana", jak jsi ho popsal, slušně, často přestane být "křupanem". Slušnost je základ, na kterém se dá stavět - třeba i skutečně pomáhat, nejen se na druhé usmívat a zdravit?
Dobrý, nezákeřný člověk. Toho hledám a podporuju. Ať ho nazveme jakkoli. A může být občas i velmi nezdvořilý... ;)
Evženie Brambůrková
před 11 měsíciSkušnost je fajn, ale vlastní názor je lepší.
Theodor Koťátko
Ano to by bylo na delší řeč.
Já jsem ale deformován svojí profesí a proto se většinou snažím jen o vyjádření podstaty dané věci.
A civilizaci vnímam jen jako snahu o pohodlí.
No, snad se přeci jen trochu mylím.
:-)
Theodor Koťátko
Je to trochu mimo mého textu, ale nedá mi to.
správné chování (etický kodex) = soubor prvků chování společností obecně vnímaný jako "žádoucí"
nesprávné chování = soubor prvků chování společností obecně vnímaný jako "nežádoucí"
Pokud "žádoucí" a "nežádoucí" uplatňuji bez ohledu na konkrétní věc, je vše více-méně v pořádku.
Pokud ale ve jménu jakéhokoliv dobra / nedobra uplaťňuji "žádoucí" ale i "nežádoucí" chování, nastává veliký průser, jehož název v minulosti končil většinou na: ...izmus.
Děsí mě, že to rozhodně není jen minulost.
Rekapitulace:
Přátelé statečně mávajíci husím brkem.
Znovu opakuji:
Text je jen zjednodušující, svého času aktuální, nadsázka.
Opravdu chápu, a to poměrně snadno, že chování člověka je podmíněno kombinací mnoha vlastností a výsledný "vektor" jeho chování je u každého trochu jiný.
Proto rozdělit lidi na pouhé dvě skupiny, nejde.
P.S.
Ale no jo.
Text jsem tehdy napsal abych se pokochal pocitem vlastní vtipnosti a jinotajnosti.
:-)
Norsko 1
Vidíš, a mě připadne, že jsi jen zbytečné otázky pokládající hlupáček.
:-)
Já bych rozlišoval slušnost a zdvořilost. Mohu být zdvořilý a přitom dělat velké prasárny. Lidé ale velkou většinou dávají přednost zdvořilosti před pravdou.
dalo by sa o tom veľa...mne napríklad lezú na nervy politici v drahých oblekoch, ladiacich kravatách, plné huby kecov a výsledky ich konania... mafiáni už nevyzerajú ako kedysi...
o sebe si myslím, že základy slušnosti dodržiavam, v určitých situáciách vyletím podľa príslovia - na hrubé vrece hrubá záplata...slušnosť musí bokom.
... .
Prostě jako snad vždy a všude - slušnost (forma) a obsah musí býti v rovnováze ( - a nerovnováha jejich může přijít draze... )
Norsko 1
Inu, pro získání ozdoby CSc za jménem, je maturita jeden z těch nižších milníků, kterých je nutno dosáhnout.
:-)
Theodor Koťátko
Textík je zjednodušující nadsázkou, reagující na škodlivou společenskou skutečnost, že forma ( Řekněme, zde společenská. ) býva výrazně nadřazena obsahu.
Ale ano, jistá míra dodoržování společenského chování je nutná, jinak by se lidé vzájemně sežrali.
Ale k vaší otázce.
Vidím se v té druhé.
A troufnu si o sobě tvrdit, že především podle závěru druhého odstavce, jsem to již v životě dokázal...
P.S.
Textík jsem kdysi napsal jako reakcl na pravidelné kydání hnoje hlupáky, na bývalého prezidenta Miloše Zemana.