Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

o nulách

09. 07. 2024
8
22
221
Autor
Marian67

tiše botky zuly

utahané nuly

oslintané od lidí

z čísel nejvíc chtěné

i když bezejmenné

všichni si je závidí

 

sesuly se k zemi

říkat nechce se mi

jak je bytí složité

dílem Putifarky

stejně jako čárky

tvoří věty rozvité

 

uléhají velmi tiše

nikdo tu nic neslyší

jenom v starém křesle z plyše

šramot asi od myší

 

unavené dřinou

kdy ne vlastní vinou

tvoří lidské soužení

třeba jednou k ránu

zavřou čísel bránu

kde nic není, nic není...


22 názorů

Gora
před 2 měsíci
Dát tip Marian67

Taky mám pocit, že v dílku jde o veršování v dobrém slova smyslu, o humor, nápady.


Marian67
před 2 měsíci
Dát tip Gora

stačí se uvolnit a volně asociovat, není to nic komplikovaného...navíc se to dobře rýmuje :D


emme
před 2 měsíci
Dát tip

Myslím, Mariane, že jsem napsal všechno co jsem chtěl. S Putífarkou má problém víc lidí (s tím ostatním asi jen já). Takže je v tom místě nejspíš něco špatně. Jestli s tím něco uděláš a nebo ne je tvoje věc. 


Marian67
před 2 měsíci
Dát tip

emme Martine, nepochybuji, že si svůj smysl najdeš i v tomto textu...zkus to číst třeba napřeskáčku nebo pozpátku ;)


Marian67
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

Janina6 lépe bych to nenapsal ;)


Norsko 1
před 2 měsíci
Dát tip

Už jsi doblábolil ? Tour de France..


IvaSu
před 2 měsíci
Dát tip toot

Toot...pufpuf se směju, dík. No jinak s těmi čárkami to mám stejně, takže nemůžeš být pokroucená, to bych byla taky. Jojo, je vedro :-))


toot
před 2 měsíci
Dát tip Janina6

moje mysl je vždy tak nějak pokroucená - proto čárka (střih pubického ochlupení), rozvíjení (okvětí lákající čmeláčky) a Putífarka v jedný strofě ... se mi prostě rovná množení, pučení, buněčné dělení ... v kontextu s nulama jde asi o to, aby jich bylo víc ... kvasinky: puf, puf ... puf-puf puf ... ale je fakt horko (pardon)


emme
před 2 měsíci
Dát tip

@Janina, aha no jo. Teď už jen správně umístit kartičku Putífarky a je to. 

Jaksi chápu, že poezie pracuje s obrazy. Jenže i ten obraz musí být vnitřně konzistentní. Proto se pozastavuji nad smyslem postavy Putífarky, která tam logicky nesedí. Ani kontextem a ani stavbou věty dané strofy. Asi je příliš teplo. 


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip toot

Jo a "bezejmenné" jsou, tedy pokud se počítají peníze, a o ten případ tu běží. Řekneš sedm tisíc, osm set, ne osm nula nula.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip toot

Emme, vysvětlovat poezii doslovně asi není dobrý nápad, ale zkusím aspoň něco málo za sebe - nula je tady zmiňovaná jako symbol "násobení" hodnoty peněz, prostě 10000 je víc než 100, lidi se honí za ziskem a nuly tedy "pronásledují" a využívají. Z toho jsou už vyčerpané, a až jim jednou dojdou síly... závěr si prostě pohrává s významem "nula = nic". Putifarka mi taky vrtá hlavou, napadá mě snad jen, že to byla nadržená ženská, co toužila po spojení ;) podobně jako nula, která sama o sobě nemá hodnotu, až ve spojení s jinou číslicí. Ale to už se možná pouštím moc daleko.


emme
před 2 měsíci
Dát tip toot

Taková nula, tedy ta číslice, to byl fakt objev! Nejen matematický, ale hlavně filozofický. Proto měli staří řekové živel éter, který vyplňoval v našem smyslu prázdnotu. Nedokázali si představit prázdno, nic, nulu. Tak ji zaplňovali éterem. Neviditelným, nehmotným, neměřitelným, ale jaksi existujícím elementem.

Takže i počítání s poziční nulou - desítky jedna nula, stovky dvě... byl vynález. Matematické operace s římskými číslicemi musel být neskutečný opruz.


emme
před 2 měsíci
Dát tip toot, Janina6

@toot Nula pěkná kniha z pěkné edice.


toot
před 2 měsíci
Dát tip

Já nechápu, proč je nula v čísle deset, proč ve stovce jsou dvě, v tisícovce jsou tři a tak dál a tak dál ... nepopírá tím nula svou výpověď? To mi X přijde víc jako deset. Hm. Slintat se dá nad šesti nulama třeba.


emme
před 2 měsíci
Dát tip toot

No né, mě by to zajímalo, proč jsou (zrovna nuly) oslintané (jaký to má důvod), proč jsou (z čísel) nejvíc chtěné (určitě jsou chtěné i trojky nebo třeba sedmičky), proč jsou bezejmenné (když jméno mají), proč, z jakého důvodu se sesuly k zemi, co tam k čertu dělá ta Putífarka (která svedla Josefa.  Byl snad on nebo ona nula)? A proč nakonec (nuly) k ránu zavřou bránu, protože kde nic není, nic není a tři tečky (domysli si). 

Dovedu to vnímat jako nonsensovou poezii, ale co tam pak dělá ta Putífarka, tomu nerozumím. 
Možná si text bere na mušku lidskou potřebu hnát se za zbytečnostmi (nulami), ale přijde mi, že dešifrováním obsahu textu (co tím chtěl zatra básník říct) ztrácím příliš energie a nehledám tu svoji "nulu". A nebo nakonec, ...možná je to jen takové rýmované říkání.

Prostě nevím a tak se ptám.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip Nami 99, toot

Nami :D


Nami 99
před 2 měsíci
Dát tip Janina6, emme, toot, Marian67, Gora

Moc hezké -

Ale trojky jsou trojky.


Marian67
před 2 měsíci
Dát tip

sákryš, jak se smaže omylem daný tip sám sobě? :o

 


Marian67
před 2 měsíci
Dát tip

emme to nevadí


Marian67
před 2 měsíci
Dát tip

Janina6 je to tak, jen inspirační mlodií byla píseň od Plíhala


emme
před 2 měsíci
Dát tip

nerozumím tomu


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip Marian67, Janina6, Gora

Vnímám to jako báječný text pro píseň... vtipnou a trochu smutnou, asi jako od Jiřího Suchého.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru