Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Plachta

02. 09. 2024
15
11
147
Autor
Umbratica

 

Mezičas

( Pozdě k ránu )

 

Město už bez žárovek

a ještě ne v slunci.

Stíny jsou mělké a měkké,

ulice zatím bez kontrastů:

kravaťák spí a harmonikář

doposud nemá proč žebrat.

 

Město jak budoucí motýl

má ještě v kukle složená křídla.

Bez barev, bez vůní, bez zápachu

se zatím podobá skladišti kulis

v jakémsi obskurním hangáru Času,

než malé č nabobtná

zalito čůrkem Histórie

a plochá všednost

přeroste v plastické "Drama".

 

 

 

Plachta

 

Plachtu nad rozkrytou střechou

nadouvá jitřní vítr,

dům ale neodplouvá,

dál kotví v špinavé čtvrti

a okny bez záclon

mžourá do předměstské šedi.

 

Plachta je modrá

prý "jako naděje"

v ulici pajzlů a vybydlených

činžáků nejspíš obtěžkaných

trestnými činy.

 

Plachta je modrá

dětinsky, naivně, kýčovitě,

protože kdosi investoval

do trosek v přístavu,

z kterého už se jenom prchá,

svůj budoucí život.

 

 

 

 


11 názorů

Umbratica
před měsícem
Dát tip Gora

Rhode,

já jsem takový podivný tvor. Půl života jsem žila ve velkých městech, půl života na dálném venkově. Proto jsem tak trochu cizinkou tam i onde a vidím věci, které bych jinak neviděla.


Rhodesie
před měsícem
Dát tip

Opravdu parádní čtení. Mne osobně nejvíc zaujala první půlka Mezičasu.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Jamardi,

chtěla jsem tochu ironizovat přesvědčení, že "velké dějiny" se odehrávají prakticky pouze v Praze, zatímco náš kraj proslavili pouze zbojníci jako Ondráš, Juráš nebo nechvalně známý Otto Skorzeny.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip

Petře,

místo modré plachty jsou už na oné střeše latě a vypadá to, že na tuhle střechu budou pokrývači přitloukat plechové šablony. Moc rychle ale ta stavba nepostupuje. Půl roku modrá plachta a teď už skoro měsíc latě... Možná došly peníze.

Vždycky jsem ráda, když má někdo podobné zkušernosti a ihned pochopí, co jsem chtěla říct.


Norsko 1
před 2 měsíci
Dát tip

Načechrané a nablýskané nic, jak je u tebe ve Vyhnálově zvykem 


Jamardi
před 2 měsíci
Dát tip Umbratica

Mě též zaujaly přechody v prostoru a čase. V první básni se z všednosti po čase stává historie, třeba i dramaticky líčená, v druhé je na troskách položená optimistická plachta. Vždycky je čemu se divit. Třeba jsem v televizi viděla pěkně uklizený byt, kde bydleli Romové, ovšem chodba paneláku byla strašná.


Petr333
před 2 měsíci
Dát tip Umbratica

Za druhou, spíše popisnou plachtu určitě tip. Kdysi jsem bydlel v Ústí a znám tyhle "odplouvající" plachty. Vybydlené ostrovy se střechou, jak ráhna bez přídí.


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip Gora, Benetka

Goro,

má "hlaváčkovská "série Pozdě k ránu souvisí s tím, že jsem půl života sloužila noční služby a často jsem procházela velkým městem před svítáním nebo "za kuropění"... Chodit velkým městem po prázdných ulicích bez aut a bez lidí je celkem zvláštní zážitek.


Gora
před 2 měsíci
Dát tip Jamardi

Máš obrazné vidění, přitom"nohy na zemi"... ovládáš bohatou slovní zásobu. Stojí za to číst tě už kvůli přesné "diagnostice okolí".

čižáků  - čiNžáků


Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip Gora

Hanko,

první básnička je taková neosymbolistická, jinotajná, ale Plachta popisuje reálnou situaci. Celé léto jsem chodila do knihovny přes jistou nevábnou čtvrť, kolem baráku, na kterém opravovali střechu. (Nám před pár lety taky opravovali střechu a měli jsme zaplachtovanou chalupu, takže mám pro podobné situace pochopení...) V duchu jsem si říkala: kdo měl asi odvahu zrovna sem se přistěhovat?


8hanka
před 2 měsíci
Dát tip

Zaujímavé obrázky, vďaka tebe aj všednosť má svoju poetičnosť...a doteraz som si myslela, že nadej ma farbu zelenú...(zelená stužka nádeje)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru