Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Polistopadí

19. 11. 2024
6
15
101
Autor
Jinys

Tuším až někdy 20. listopadu roku 1989 se i v Brně vydali lidé do ulic. Já jsem šel cinkat klíči jako jediný z naší kanceláře. Přerušil jsem práci na vědě a vyrazil jsem do ulic Ne, nebyl jsem jediný hrdina, byl jsem jen jediný zvědavý, co se děje.

Co se děje jsem ale pochopil jako náhlé vnuknutí, až v rámci generální stávky, na setkání v Mahenově divadle, při projevu jednoho z řečníků.
Tak a je to! Problesklo mi tehdy hlavou.
Ale nepamatují si žádné euforické nadšení. Spíš obavu, jestli celá věc neskončí střelbou milicionářů podobně, ne-li hůř, jako v roce 1969.

Neumím již událost přesně zařadit, ale v době kdy už bylo rozhodnuto, kolegyně, která se vždy chlubila jak výhodně nakupuje přes známého věci zabavené z bytů emigrantů, statečně lepila plakát OF na dveře kanclu našeho šéfa. Takové věci nadšení také neposílí!

Ale přesto!
O několik dní později jsem přeci jen zažil pocit, že věci by mohly být jiné a lepší.
Na zastávce tramvaje se staršímu muži udělalo nevolno.
Stačil jen krok do vozovky, mávnout na první auto a řidič odvezl muže do nemocnice.
Dobrý pocit mi nějakou dobu vydržel.
Později jsem musel barvy obrazu trochu opravovat.
Dnes nějak nevím.
Byla to vůbec pravda?
Jo, byla!

Bylo (krátce) fajn.


15 názorů

 

Nene, už ty vaše vymlouvací žvásty nikdo žrát nebude. 

Dnešní mladí už mají dost inf, aby se nenechali oblbovat.

Jak nikdo tehdy nevěděl, proto i slušní museli... hovno!

 

Ne. Celý osmdesátky se už připravovali na předání moci.

Režim si to i platil u kulturních prominentů, aby k přesunu

moci od jedněch rukou do těch samých proběhl nenápadně.



Dizent z Holofous, to víš že jo! Kdy a za co třeba točil

Svěrák film Nejistá sezóna, kde ho zlý komunista nenechá

dělat svobodně co chce? V roce 87! za peníze právě toho

"zlýho" komunisty! A roli hlavního cenzora tam hraje - 

no skutečný cenzor té doby, Ludvík Toman. Hlavy!

 

Už vám to nikdo nežere, jste mladým k smíchu.

A ještě si nad těma časama zateskněte, vy... Fuj!

 


Jinys
před 12 hodinami
Dát tip

K3

Jen poznámka pod čarou:
Nebyl to zázrak. Byl to jen kurážnej chlap, s mapou na pleši.


Jinys
před 12 hodinami
Dát tip

K3

Musíme jen umřít.
Do KSČ nemusel nikdo! Vážnou "nabídku" jsem dostal, co si, pamatuji 3x. Byl jsem ale samozřejmě smířen s cenou, kterou jsem zaplatil za odmítnutí...


K3
před 13 hodinami
Dát tip

Jinys; záleží kolik jim bylo let a v jaké byli profesi. Můj táta byl "osmašedesátník," ale znal jsem jich spoustu, v období přibližně 75-89 r., obyčejnech mladejch chlapů co tam museli, pokud chtěli být třeba skupinářem, technikem, parťákem a pod. V té době nikdo nevěřil že se to změní. Bylo to jako navěky. Já to ještě teď beru jako zázrak, tu naši sametovou. Já byl šest let technik u ovocnářů a nebyl jsem u nich, protože ani můj šéf u nich nebyl, kvůli tomu musel odejít z Holovous..., a ten se za mě postavil. Ale máš pravdu, ti co u nich byli a zůstali po 68 byli převážně hajzlové.


avox
před 13 hodinami
Dát tip

Byla to pravda, ale jen krátce... studenti pobíhali po městě s plakáty a slušně zdravili a dávali přednost ve dveřích... Začátkem léta příštího roku jsem šla parkem na náměstí, na lavičce seděli výrostci, pozorovali lidi a jeden na mne zavolal: "Tak co, bábo, už máš předplacené krematorium?" Měla jsem dost síly, abych se neohlídla... asi tak.


Jinys
před 16 hodinami
Dát tip

K3

Troufnu si pochybovat, že libovolní členové KSČ, kteří do té partaje nalezli po roce1968, údálosti roku 1989 uvítali.
:-(


K3
před 18 hodinami
Dát tip

Nejjednoduší by bylo napsat, že lidi napříč všemi profesemi; než je všechny vyjmenovávat; to prožívali stejně. Všichni na to čekali jako na smilování boží, troufám si říct, že i většina řadových členů KSČ.


dadadik
před 20 hodinami
Dát tip Zajíc Březňák

Jinys - nepřekvapí, vůbec :)

jen jsem tím i chtěla říct, že se k nám  všecky ty okolnosti atd atd dostaly hodně brzo


K3
před 20 hodinami
Dát tip

Docela trefné.


Jinys
před 22 hodinami
Dát tip

dadadik

Možná tě to překvapí, ale i my, co nejsme "od divadla" ale "od železa", prožíváme emoce.
:-)


Jinys
před 22 hodinami
Dát tip Zajíc Březňák

Gora

Ano, velké průsery dají většinu dohromady. Menšina rabuje...


dadadik
včera
Dát tip Gora, Zajíc Březňák, K3

Gora jasně

ale tyhlety milníky jsou ještě mnohem víc

a prožitky nepřenositelný


Gora
včera
Dát tip dadadik, Zajíc Březňák

Lidé víc drželi při sobě, a je to tak dodnes při živelních pohromách, ale i sportovních vítězstvích atd... 


dadadik
včera
Dát tip Gora, Zajíc Březňák

Jelikož jsem "od divadla" a celá rodina, tak jsme toto prožívali velmi silně atakdále.... :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru