Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBezpečnost práce
Autor
horák
Bezpečnost práce
„Poslední přikázání zní: v laboratoři nebudete jíst, pít a kouřit," zakončil Horák své desatero zásad bezpečnosti práce při hodinách chemie.
„Co kouřit?" vykřikl Mašek a sklonil hlavu doufaje, že jeho prohřešek zůstane nepotrestán.
„Puberta," zamumlal učitel a pokračoval ve výkladu. „Představte si třeba, že nějaký ničema před vámi neuklidí své pracovní místo, vy přijdete, plácnete si tam chleba a po chvíli ho sníte. Anebo si do laboratoře přinesete láhev s pitím, následně vás zaujme pokus a vy v tom zápalu vypijete místo Mattoniho kyselky Horákův louh. O kouření už mluvit nebudu. Zbytečně bych ve vás vzbuzoval nežádoucí asociace."
Kluci se uchichtli, holky kroužením očima dávaly najevo pohrdání všemi jedinci mužského pohlaví od Maška až po Horáka.
To však již vyučující nevnímá a vytahuje na katedru nosítka se dvěma kádinkami. V jedné je nažloutlý a v druhé bezbarvý roztok. „Potřebuji krev!" dodává a očima se vpíjí do Maška.
„Já, já vám ji dám," vykřikne Beneš a jeho poďobanou tvář ozdobí úsměv. Zároveň kontroluje, které dívky si jeho hrdinství všimly.
„Pojď ty, Mašku! Beneše si nechám pro případ, že bych se v tobě krve nedořezal."
Maškovi se nechce a já se mu nedivím. Hlavně je mi však podezřelé, proč se mám v učebně bát i volně dýchat, zatímco o odběru krve pro chemické pokusy není v zásadách bezpečnosti ani slovo.
Vyvolaný spolužák s hraným úsměvem předstupuje před vyučujícího. Horák namáčí smotek vaty do nažloutlého roztoku. „To je dezinfekce," povídá a maže jím Maškův palec.
„Hmm, v palci bude asi málo krve. Pro tento pokus jí bude potřeba více," pronáší zadumaně a „dezinfekcí" maže zápěstí.
Třídou to zahučí, když z katedry vytahuje nůž s dvaceticentimetrovou čepelí a potírá jej roztokem z druhé kádinky. Pravdou je, že to všelijak zamlouvá, a tak tuto skutečnost postřehne jen menšina třídy.
„Připravenej? Tak jdeme na to."
Mašek napoprvé cukne, ale Horák jeho pravou ruku svírá pevně. Vzápětí se již ze zápěstí řine rudě zbarvená „krev".
„Jak to, že to nebolí?" jsou poslední Maškova slova, než zůstane bezvládně viset na učitelově paži.
Vysvětlení a doporučení
Ne, v tomto díle se učitel Horák ještě nezbláznil. Reakce nažloutlého roztoku chloridu železitého a bezbarvého roztoku thiokyanatanu draselného je pro nezkušené studenty mimořádně působivá. Vznikající tmavočervenou sloučeninou je thiokyanatan železitý. Celý proces dokumentuje následující rovnice:
3 KSCN + FeCl
3 = Fe(SCN)3 + 3 KCl
Tuto reakci lze rovněž využít k důkazům železitých iontů.
Celé provedení je nenáročné - roztoky jsou citlivé v jakýchkoliv koncentracích a jejich příprava nezabere mnoho času. Úspěšnost produkce zaručí především herecké nadání, jehož úroveň lze následně měřit počtem studentů a studentek v mdlobách.