Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte senic konkrétního
Autor
evina
Když se táta s mámou potkali v mlíčňáku, řekli si, to je ale doba, co jsme se neviděli, co pořád děláš. A máma řekla, budu se asi muset vdávat. A táta řekl, proč muset a proč asi, a máma řekla, muset, protože nechci, a asi, protože to asi udělám. A táta řekl, manželství je překonaná instituce, pojď se mnou do kina. A máma řekla, seš moc hodnej, ale já fakt nemám čas. Tak šli.
A za týden máma řekla, honem pojď na dvě deci, já jsem strašně zbabělá a schovávám se před Jardou, a sama nevydržim, jak jsem zbabělá.
A za týden dodělala vysokou a řekla, to se mi ulevilo, že s nikým nechodim, a táta řekl, to bude asi nějakej omyl, chodíš se mnou.
A za měsíc řekla máma, kde jsi byl, hledala jsem tě, a táta neřekl nic a potom řekl, byl jsem na chatě s kámošem. Máma mlčela a pak řekla,chtěla jsem ti ukázat tohle, a vyndala kalendář. A táta na něj koukal a řekl, s tim musíme něco dělat.
A máma řekla, ty si dělej co chceš příteli, a vstala. Táta řekl, už jsem to všechno skončil, na chatě nic nebylo, a máma řekla, nemusel sis dělat násilí, a šla pryč.
Potom vytočila číslo a řekla, ahoj Květáku, poď na dvě deci, a on řekl, pro tebe všechno má dávná lásko, a šli. On něco říkal a díval se na mámu, a máma se usmála a on řekl, holka, ty seš na tom moc špatně, koupím láhev a pudem ke mně. A máma řekla, jsem husa, promiň že jsem tě vytáhla, já sem strašná husa. A on řekl, rozmysli si to, a máma řekla, je mi špatně zvenčí i zevnitř, nezlob se. A šla ven brečet.
Potom šla domů a přede dveřmi stál táta a kýchal a řekl, nesmíš se takhle toulat po nocích, nebo se nám dcera nastydne. A máma řekla, nestarej se, a táta řekl, tak už se na mě nezlob, jsme přece oba dospělí. A máma řekla, ty máš do dospělosti ještě hodně daleko a můžeš se uklidnit, jenom jsem tě zkoušela. A táta řekl, jsi hrozně hloupá, škoda že jsem si toho nevšiml dřív, a odešel. Máma stála před domem a začalo pršet. Potom šla telefonovat a řekla, ahoj Evo, půjč mi prosim tě nějaký věci po tvý holce, budu svobodná matka. A Eva řekla, jsi cvok, jedu k tobě, přijela a řekla, proč jsi ho takhle urazila, a máma řekla, protože neví co dělá, a je lepší se starat o jedno dítě než o dvě. Eva dlouho mluvila a máma řekla, nelituj mě, já to zvládnu, a Eva řekla, nelituju tebe, ale to děcko, v jedné místnosti se záchodem na chodbě, moc si o sobě, holka, myslíš. A máma řekla, za takovouhle pomoc ti pěkně děkuju, a Eva řekla, jsi víc než praštěná, a šla pryč. Pořád pršelo a máma dlouho nemohla usnout a ráno přišla pozdě do práce.
Za týden přišla dvacetiletá slečna z fotky z chaty a řekla, Arnošt miluje mě. A máma řekla, gratuluju, i když mě to vůbec nezajímá. A ona řekla, tvrdí, že se budete brát, ale já vím, že to není pravda, já ho znám, chodíme spolu půl roku. A máma řekla, chápu, že se ti to zdá hrozně dlouho, ale mě to ještě pořád nezajímá. A ona řekla, závidíte, protože vám je skoro 26, ale přebrat mi Arnošta se vám nepodaří. A máma řekla, to ne, protože se o to ani nesnažim, a pozdravuj ho, a otevřela dveře.
Potom si zapálila cigaretu a někdo zaklepal na dveře a vešel táta a řekl, nekuř, nebo se nám dcera udusí, kde je. A máma řekla, netrap svou přítelkyni, stihneš ji na schodech. A táta řekl, poslala ji sem moje matka, oznámil jsem, že se budeme brát. A máma řekla, že o tom nic nevim, táta řekl, právě ti to jdu sdělit, máma se nadechla a táta řekl, mluvil jsem s Evou, máma se nadechla a táta řekl, můžeš být ráda, mohlas tou svou pitomostí všechno zkazit. Máma řekla, tohle je moje věc a nic od tebe nechci. A táta řekl, další důkaz, že jsi prdlá, tím spíš musím být dceři na blízku. A máma řekla, nic nemusíš a bude to kluk. Potom dlouho mluvili a máma řekla, jak to bude dál a táta řekl, dál to bude normálně, a máma řekla, já nemám šaty.
Potom jela domů a řekla, budu se vdávat, a babička řekla, už jsi jednou vdaná byla. Máma řekla, čekám dítě, babička řekla, jak myslíš, dědeček řekl, bůh s tebou, a odešel. A máma řekla, tak se mějte, bereme se v dubnu, pošlu vám oznámení a odjela.
Za týden táta ležel na zemi a kreslil a říkal, chce to zavést plyn a vodu a udělat sprchový kout, máme do července co dělat. A máma řekla, myslíš, že se sem vejdeme, a táta řekl, když ta holka nebude moc veliká, tak jo. A máma řekla, my se vlastně vůbec neznáme, to je divný, že se nebojim. A táta řekl, na tom není nic divného, protože nekoušu, a na sbližování máme fůru času. Máma mu řekla, miluju tě, dala mu pusu, a ještě řekla, mám štěstí, že jsem tě potkala.
Za týden někdo zaklepal a vešel Jaroslav a sedl si a řekl, doufám, že neruším, vypadáš báječně, a nabídl mámě cigaretu. A máma řekla, děkuju, nekouřím, co bys rád. On řekl, chtěl jsem tě jenom vidět, máma mlčela a on řekl, slyšel jsem, že s někým chodíš, doufám, že to není nic vážného, máma mlčela a on řekl, dej na sebe pozor, člověk takového formátu by neměl zkysnout u plotny, a máma řekla, není to vážné, je to veselé, čekám dítě a budu se vdávat. On řekl, jsi naivka, porodit dítě dovedou i králíci, ale specialistů ve tvém oboru je málo. Potom řekl, seženu ti doktora, můžeme to dát zase dohromady, a máma řekla, děkuju, ale nechci. A on řekl, vím, že nejsem vždycky roztomilý, ale musíš pochopit, kolik má muž mého druhu starostí, na nějaké romantismy nemá čas. Máma mlčela a on řekl, mám už podrážděné nervy, protože jsem na všecko vždycky sám a nemůžu být pořád roztomilý, to prostě musíš pochopit, proto tě mám. Máma řekla, nemáš, a on řekl, nebuď hloupá, jako se mnou se nebudeš mít s nikým a nedělej drahoty, to já nemám rád, ty víš moc dobře, že to nemám rád. Máma řekla, vím, a on řekl, tak vidíš, já chci mít čisté košile a nejsem ochoten žrát konzervy, protože žena píše román. A máma řekla, říkal jsi něco o plotně, a on řekl, nechytej mě za slovo, ty mě vždycky chytáš za slovo a to mě rozčiluje, tak mě nerozčiluj a tu svoji avantýru si klidně nech, i tu nepříjemnost jsem ochoten zlikvidovat. Vidíš, další starost, a zapálil si cigaretu. Máma řekla, jak je možný, že jsem s tebou vydržela skoro rok, a on řekl, to já jsem vydržel s tebou a jsem ochoten to vydržet dál, protože to potřebuju, to přiznávám, potřebuju tě. Ale nedělej drahoty, takový poklad zase nejsi a já si klidně seženu náhradu, i když to jsou další peníze a další čas. Máma řekla, fuj. A on řekla, nedělej citlivku, na to ti neskočím, nazývám prostě věci pravými jmény a jsem ochoten se o tebe postarat, říkej si tomu třeba LÁSKA. A máma řekla, to by mě ani ve snu nenapadlo, jdi pryč. A on řekl, jak chceš, v tom případě ale nezapomeň, že jsem to Chorvatsko platil já a visíš mi čtyři tisíce. A máma řekla, mám opravdu víc štěstí než rozumu, ty peníze dostaneš, zmiz. A on řekl, jsi obyčejná slepice, divím se, že jsem tě měl svým způsobem rád, nicméně ti přeji lehký porod, a odešel.
A máma brečela a smála se, volala tátovi, a táta řekl, je to sprosťák, slíbil, že za tebou nepřijde, byl tu předevčírem. A máma řekla, miláčku, dneska jdeme místo úklidu na večeři, syn touží po bifteku. A táta řekl, pro dceru všechno, ale když jsme u toho, možná, že za tebou přijde ještě tetička Julie. A máma řekla, ááááááha. Táta řekl, buď k ní shovívavá, ona se vždycky těšila, že mi najde nevěstu a my jsme ji jaksi obešli. A máma řekla, ááááha. A táta řekl, možná, že nepřijde, řekl jsem jí aby tě nechala na pokoji. A máma řekla, áááha,hmmmm.
A za tři dny přišla padesátiletá dáma a řekla, jdu se podívat, kdo mi bere mého jediného syna. A máma řekla, prosím, posaďte se. A ona řekla, můj syn je ještě dítě, nemáte právo mi ho brát. Máma se nadechla a ona řekla, berete mi mého jediného syna, jste prohnaná, o dva roky mladší a rozvedená, jestli se nemýlím, ale jsem ochotna se s vámi dohodnout, a vytáhla peněženku. A máma zčervenala a řekla, takhle se nedohodneme, prosím, posaďte se. A ona zůstala stát a řekla, nemusíte se stydět, zřejmě jste si zjistila, z jaké je Arnoštek rodiny, jinak byste si ho nevybrala, a kdybyste věděla, kdo byl jeho otec, ani byste k tomu neměla odvahu. A máma řekla, neposadíte se, a ona řekla, Arnoštek sotva dostudoval, musí si vybudovat postavení, musím chránit své dítě. A máma řekla, na Arnoštově dítěti vám nezáleží ? A ona řekla, je opravdu jeho? A máma řekla, nevím jak vy madam, ale já – ona řekla, vyprošuji si urážky od nějaké – a máma řekla, je mi líto, že vás okrádám o váš drahocenný čas, a vstala. A ona řekla, Arnoštek si taky není zcela jist, vím to. A máma řekla, sbohem, a otevřela dveře. Potom seděla s hlavou v dlaních a pak zavolala Jardovi, ale on nebyl doma.
Z práce šla pomalu, koupila si lístek do kina, ale zahodila ho, potom chodila po ulicích a dívala se do výkladů a na lidi a vešla do obchodu. Řekla, chtěla bych šaty, nějaké, co by mi zvedly sebevědomí. A prodavač řekl, ale to vy přece nepotřebujete, mladá paní – máma si zkusila dvoje šaty, řekla, vypadám jako porce zmrzliny, a šla pryč. Zavolala Jaroslavovi a ten řekl, já věděl, že si to princezna rozmyslí, a máma řekla, jenom částečně, potřebovala bych toho doktora. A on řekl, vidíš, dostáváš rozum, stavím se zítra, máma řekla, ano, a zavěsila.
Večer přišla domů, tam čekal táta, řekl, nic mi nepovídej, mluvil jsem s tetičkou. Máma řekla, ona má pravdu, ty nevíš, co děláš, rozmyslela jsem si to. A táta řekl, nesmysl, jste obě padlé na hlavu, pozítří má přijít chlap na plyn a já zůstanu tady, a nafoukl matraci. A máma se nadechla a táta řekl, mrzí mě, že se necháš takhle vykolejit, ale vyčtu ti to až po šestinedělí, do té doby vařím, a rozbalil šest chlebíčků. A máma zašeptala, ty jsi blázen, a táta řekl, to je omyl, já jsem tu jedinej normální. A máma řekla, už jsem si domluvila doktora, a táta řekl, ještě jednou uslyšim takovouhle pitomost a udělám něco nepředloženého. A máma řekla, já tě miluju, a táta řekl, zatím to tak nevypadá, máma řekla, já jsem šťastná, a táta řekl, tak to koukej nezvorat, až na tebe je zatím všechno v pořádku, teď půjdeme provětrat dceru, četl jsem,že musíš chodit na vycházky. A máma řekla, bude to kluk, a šli na procházku a pak přišel instalatér a pak šli na oběd k novojičínské babičce a pak malovali a zavedli plyn a vodu a potom šli na radnici, ale táta si zapomněl občanku, tak šli jindy, ale přišli o hodinu později a pak máma řekla, já se v peleríně vdávat nechci, a táta řekl, máš pravdu, dyť je to jedno.
A potom maminka ležela v sále se zelenými kachličkami a potila se a přišel doktor a řekl, já jsem jenom ortoped, ale vedu vám návštěvu, a přišel táta v bílém plášti a řekl,držte se, holky, musím hned pryč, aby mě tu s Honzou nenačapali, a stiskl mámě ruku.
A za dvě hodiny řekl jiný doktor, ještě – táááááák --- výýýborně – máte dceru.
Umyli mě, popsali, změřili a zvážili a ukázali mi mámu. A máma řekla, jééé, ta je krásná, můžu si na ni sáhnout ? Jmenuju se Eva.