Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte se100, let Jana Wericha
01. 02. 2005
1
0
3521
Autor
kifkov
"V Holanově řeči - v 50. letech - nebyl Werich nikdy žádný dobráček...- naopak mluvil o něm vytrvale, jako o někom kdo za prachy vytrvale táhne s režimem, natáčí "různé ty" Pekaře a podobně. Pamatuji si s jakým odporem, jakmile přišla řeč na Wericha začal Holan ukazovat palcem ke stropu a komenář k tomu vždycky byl: Dobytek...Tam se žere, chlastá, flámuje...gramofon tam řve až do rána...hosti, flašky...obžerný prase..." Nikdy ne mírnější, nikdy (ten komentář). To byla první polovina 50. let."
Jan Zábrana - Celý život (2)
Tedy Zolo a Pišto_Hufnágle, vy jste fakt borci.
Zolo v diskuzi okamžitě přejde k povýšeneckému chování, ohnivě diskutuje, lituje a pak zjistí vlastně, že se tady melou píčoviny a chce dát Kifkovovi 500 Kč, aby dílo smazal. To je fakt síla.
Tedy: Jestli jsi spokojený s tím, co jsi zde vypustil ty, tak mi je Zolo moc, moc líto, je mi dále líto Pišty_hufnágla a je mi moc líto každého, kdo názory druhých odsoudí, aniž se nad nimi zamyslí nebo vyzve druhé k tomu, aby své postoje vysvětlili, což tímto činím.
Haha
Načež Pišta_Hufnágl nemá názor žádný, ale trpí neodbytnou představou, že musí něco napsat, nějak se vyjádřit, aby všem ukázal, jak je nad věcí a mohl všem sdělit, že se tady melou píčoviny, protože ON to pozná!
Vy jste fakt dvojka!
Pišta_Hufnágl
02. 02. 2005Sobí_Hnusec
02. 02. 2005Sobí_Hnusec
02. 02. 2005dítě_na_skleníku
02. 02. 2005Sobí_Hnusec
02. 02. 2005
Otče náš, jenž jsi na nebesích, posvěť se jméno tvé. Přijď království tvé. Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb náš vezdejší dej nám dnes. A odpusť nám naše viny, jako i my odpouštíme našim viníkům. A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás od zlého.
myslím že bychom si všichni měli navzájem udělit psychoušské posudky, ať už je v tom pro jednou jasno.
dítě_na_skleníku
02. 02. 2005
Řečeno mluvou těch, kteří závidí, což pro daného Holana a potažmo Zábranu není nejlepší vizitka.
To se prostě v jednom baráku sešly extrovert a introvert. Holan, člověk trochu podivínský, kterého samozřejmě musel rušit společenský život Wericha. On totiž i Werich mluvil o Holanovi dosti ošklivě. To nic nemění na tom, že oba jsou velké osobnosti, a každý může jejich osobní spory prostě pominout.
V tom jejich význam není.
zolo
No jistě že mu záviděli, poněvadž Werichovi nebylo v té době dvacet a neměl oba rodiče v lágru za velezradu, jako Zábrana, který v té době za trest pracoval ve smaltovně a kterého nakonec komunisti umořily k smrti, zatímco Wericha umořilo kouření kubánských doutníků a přežírání se humrama.
K "danému" Holanovi snad ani není třeba nic dodávat.
rowena
To neni osobní spor, osobní spor je, když si Holan stěžuje na jiném místě té vzpomínky, na to jak paní Werichová tříská příborama. To je kritika sglajchšaltovaného postoje Wericha, který káže vodu a chlemtá víno. Notabene proto, tam Zábrana připsal tu poznámku o 50. letech.
Já nemyslím jenom tu vzpomínku, kterou jsi vypíchnul. Celkově se dost mluvilo o tom, že ten vztah nebyl harmonický. Aniž bych posuzovala politické pozadí, domnívám se, že ten vztah prostě těžký musel být, už vzhledem k povaze obou mužů.
Proto mluvím o osobních sporech. Nechce se mi odsuzovat někoho, že točil své "pekaře" - koneckonců, ráda se na ně podívám, přes ideologické pozadí, a už vůbec nechci odsuzovat někoho za to, že kdesi cosi kdysi podepsal. Poměřuje se nepoměřitelné.
Sobí_Hnusec
01. 02. 2005
kifkov
A navíc, to byl jasný předmět občansko-právního sporu, takže soudy raději soudům.
dítě_na_skleníku
01. 02. 2005
hnusec:
werich házel kamenem celej život, dokonce i se smrtí na jazyku si neodepřel dát si dostaveníčko s ostatníma od kumštu a jít podepsat antichartu...a jaký má panečku, kabrňák renomé
kifkov
Křivda je zlá rádkyně ... Do koho žijícího se trfuješ skrze svou kritiku Wericha?
Otázka je:
Kdo je nyní Werich? Co znamená? Persona, na kterou se vzpomíná ze setrovačnosti? "Moudrý klaun"? (nevím proč moudrý a klaunů se bojím) Kolaborant ze zbabělosti? Ostře tepající kritik; když ovšem o nic nejde? Fimfárum? Génius? Nejvetším problémem Wericha není, podle mě, jeho dílo, ani jeho postoje, ale to, že je naprosto neadekvátně hodnocen. Jeho dílo, a bohužel ani postoje, si nezaslouží takovou míru nekritické glorifikace, jaké se jim dostává.
Fotky PANA WERICHA v každém zapráskaném kanclu kdejaké prumyslové obludy, visíci na hlavami úřednic, která po večerech hýkala nad Televarieté, ale na PANA WERICHA si nenechala šáhnout: protože byl moudrý.
Když člověk jednou...
Nad blbostí se nedá vyhrát...
Tipické pseudmoudré prefabrikáty, kterým se dostalo té výsady, že je někdo od starého užvaněného starce vyslechl a zaznamenal. Kibucové filmy "Hej rup" apod. Socialistícké agitky, zavírající oči před tím, co se dělo v Rusku. Atd. atp.
Proto si myslím, že zveřejnění Zábranovy (potažmo Holanovy) poznámky je důležité; je potřeba na chvíli zakymácet modlou p. Wericha, je potřeba vůbec začít akceptovat, že někomu se může zdát Werichocva úzkostlivá moudrost odporná.
Proč ne?
kifkov
a proč to filtruješ skrze Wericha, Holana a Zábranského, pokud to myslíš tedy vážně a nestřílíš si ze mě?
(kdyžtak mi posílej avi, prosím)
Sobí_Hnusec
01. 02. 2005
kifkov
navíc celá tahle polemika, zdá se mi, vychází z toho, že se sám cítíš nedoceněný, možná kdybys odkryl svůj problém celistvěji a do hloubky, byla by naše diskuse věcnější a třeba bych i pochopil proč Ti vadí Werich, proč je takovu děsivou ikonou pro Tebe.
Navíc Werich byl obsazován divadelními a filmovými produkcemi, režiséry atd. Měli bychom tedy hovořit i o tom proč tomu tak bylo. Tady prostě nejde upřít Werichovi charisma, které přes všechnu jeho individuální a případnou zkaženost, Wericha prodávalo.
kifkov
a to je SHOWBYZNYS, tam jsou jiní pravidla, ať v Čechách nebo v Holywoodu nebo v Německu. Včera, dneska i zítra
Zolo:
Ehe? To jako, že když se někomu něco nelíbí, tak je to tím, že kritizující není normální? Takže Kifkov by měl zajít za psychoanalytikem aby zjistil, co je s ním v NEPOŘÁDKU.
Nelíbí se mu Werich, tak je potřeba "odkrýt celistvěji jeho problém".
To není normální, že se mu nelíbí Werich!!!!!
To je neuvěřitelný co jsi napsal Zolo. Můžeš být na sebe hrdý!
sobec:
"Dva roky si tu nebyl, proč zrovna teď?"
ano byl jsem nemocný, Zolo má pravdu, pro zhoubnou nedoceněnost jsem byl hospitalizován na františku, dlouhé dva roky...nekonečné dva roky
ale ted už sem zase tady tak si nebudem tu radost ze shledání kazit nejakým házením kamení, to je jako kdyby si nekdo dovolil kydat hnuj na hitlera, nebo tak neco
Zbigniew: Obávám se, že diskusi si s kifkovem odbudeme v pohodě ve dvou.
Kifkov: připadá Ti, že jsem Ti ublížil nebo Tě nějak zostouzel?
zolo:
"a to je SHOWBYZNYS, tam jsou jiní pravidla, ať v Čechách nebo v Holywoodu nebo v Německu. Včera, dneska i zítra "
to je přece válka tam sou jiný pravidla, ať v Čechách nebo v Holywoodu nebo v Německu. Včera, dneska i zítra dyk ten Hitler za to nemoh mel proste charisma, které přes všechnu jeho individuální a případnou zkaženost, Hitlera prodávalo
notabene jedinej pro koho je tady Werich ikonou ste vy
Aha ... Baví me so o Werichovi nebo o Hitlerovi? Tak až se diskuse vrátí k Werichovi, tak mi dej vědět. Ty moje blancy cancy, demagogie, jsou můj svobodný názor. Jestli se chceš k tomu vyjádřit, tak to udělej. Jestli jsi spokojený s tím, co jsi zde vypustil ty, tak mi je Kifkova moc, moc líto, je mi dále líto Zbigniewa a je mi moc líto i Tebe a každého, kdo názory druhých odsoudí, aniž se nad nimi zamyslí nebo vyzve druhé k tomu, aby své postoje vysvětlili, což tímto činím.
Inu vaše diskuze vcelku o ničem... ale přecejen jeden dotaz:
Zolo: Jakou kanonizaci máš tím Zábranou namysli? Mluvíš o českém literárním kánonu? Se prostě ptám, abych si mohl udělat obrázek...., prtože ta otázka je v součansoti vlastně hodně dikutovaná... a vzbuzuje ohlasy třeba toho Bílka, Trávníčka... atd. Dost zajímavá esej byla ta od Marcela Reicha Ranického o německém lit. kánonu...
Takže, máš namysli opravdu tohle?
Pišta_Hufnágl
01. 02. 2005
drfus: Byla to moje reakce na Kifkovo:
No jistě že mu záviděli, poněvadž Werichovi nebylo v té době dvacet a neměl oba rodiče v lágru za velezradu, jako Zábrana, který v té době za trest pracoval ve smaltovně a kterého nakonec komunisti umořily k smrti, zatímco Wericha umořilo kouření kubánských doutníků a přežírání se humrama.
Na to já jsem namítnul, že ho stejně nekanonizovali.
Ale tahle diskuse je opravdu nešťastná, protože se mi zdá, že v ní nejde o Wericha, Holana ani Zábranu. A navíc já sám se v ní ztrácím.
Navíc to nejlíp zhodnotil Pišta Hufnágl, takže si říkám jestli tady o něčem vlastně neplkáme ... :))
Pišta_Hufnágl
01. 02. 2005
Jasně že, pane :))) Že já mám občas potřebu se účastnit něčeho zbytečného ne-li trapného... :))
Pišta_Hufnágl
01. 02. 2005
Takže jsem se o té kanonizaci nic nedozvěděl... tak jenom odkážu na tři články:
* Květoslav Chvatík, Názory a ohlasy Znovu k problematice
literárního kánonu. Časopis Host 1/2005, str. 80 - 81.
* Marcel Reich-Ranicky: "...k problematice literárního kánonu...".
Časopis Host 6/2004
* Květoslav Chvatík: K otázce literárního kánou. Tvar 14/2002,
str. 5 - Tvar 14/2002
Tenhle kánon se ovšem netýká poezie ale prózy! Takže odkud se bere hlas o kanonizaci Jana Zábrany? Protože! Protože ty Zábranovy detektivky přeci napsal, buď v plné míře anebo alespoň v míře podstatné, Josef Škvorecký a v Čechcách vycházely pod Zábranovým jménem proto, aby vůbec vyjít mohly.
Já žádný kilčo nepřihodím, protože si Zábrany vážím - nejen lidsky ale i literárně.
A pánové, zdali pak vaše učené hlavy postřehli, že třeba takový Jan Zahradníček měl 17. 1. 2005 stoleté výročí narození!?
Jsem s pozdravem.
dítě_na_skleníku
01. 02. 2005Pišta_Hufnágl
01. 02. 2005Sobí_Hnusec
01. 02. 2005
Stoleté výročí toho Zahradníčka jsem si nevšiml, ani nevim kdo to je a tak nevim proč je to tak důležitý. myslím že Werich byl dobrej herec, jakej člověk už je zas jiná věc. a taky se mi zdá že tohle není haiku, jak už jinde někdo někomu vytýkal (mně to nevadí). nanoslík s vámi.