Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Věta druhá: O redaktorství

16. 09. 2006
10
0
2711
Autor
Zly

Věta druhá: O redaktorství

Je to jen iluze, oblouk, příměr. Představte si budovu pražského Hlavního nádraží, po imaginární anexi zdivočelými spisovateli, básníky, povídkáři, grafomany, pokoutnými mystiky a jinou podobnou čeládkou, doplněnou ženami, dětmi s korálky, bubínky, křikem, zpěvem, smíchem, s hafajícími psy, kočkami, vůněmi a zmatky. Nádražní halu, přeměněnou na svobodné korzo, kde vstupenkou jest jen touha, zaplněnou lomozem a zpěvem, vlaky jezdícími do stanic s neobvyklými jmény, jízdní řád změněný na jízdní neřád, na tabuli s odjezdy vlaků mihotající se verše, s podivnými pohyby za skly zavřených pokladen a zřízencem opilým a matně vzpomínajícím na pravidla pro řízení zavazadlových vozíků. Jako místo, ve které je měnou a zákonem Slovo a nic víc.
Jste uvnitř a zaostříte zrak.
Jste zde.
Zde v pospolitosti hmyzího společenstva, které se samo řídí a ošetřuje. Kde lze po krátkém zkoumání naleznout různé druhy tvorů, s různou motivací udržovat svá těla a duše v prostoru. Tak je možné zahlédnout instantní charismatické proroky, kteří sem přišli získat souvěrce a nyní vykvikují u opuštěných pokladen tklivé vize; také celé houfy žen, které svým zpěvem u vchodových vrat obnažují křehkou duši, aby podobně jako Sirény přivábily poutníka, hledajícího spásu v ženském objetí; zoufalce, které nikdo nechce a tedy zkouší v tomto místě, v temných průjezdech, přečkat s několika slovy za rok, vědouce, že jej nikdo nevyžene; násilníky a mladé nadějné vrahy, kteří, skryti davem mohou malým křivákem někomu beztrestně podrápat kůži nebo i zarýt se hlouběji do nitra, aby se později v tichu veřejného záchodku důsledně ukonejšili; blázny, tepače slov, rytce významů, řemeslníky metafor, opravujících věžní hodiny a zametající svým hlaholem nadějné myšlenky, strojníky pravd i hovada tak sprostá, že se až nebe hroutí tíhou jejich nevědomí; skřety ze slojí v mezivrstvách duše, anděly i zářící, úchvatné elfy, rýsující ze střechy budovy do oblohy nová souhvězdí.

Pak mezi nimi, mezi sloupy, vzadu u zavazadel, která teď slouží jako úschovna hezkých slov a moudrých myšlenek, vegetují a krhavým, supím zrakem, pěti oky a šesti smysly poměřující, stojí bytosti, ke kterým se je možné uchýlit o radu, či jim přinést na talířku, pečlivě svázané a navoněné vlastní slova a požádat o degustaci.
Jest přistoupit k tomuto tvoru velký okamžik a i onen tvor o tom ví, co je jeho povinností, vyslechnout a určit ortel, jen záleží, jakým tvorem sám je. Jsou různá tato stvoření, různé bytosti, od nízkých hovad, tetelících se z početného obdivu následovatelů a všeobecné obliby až po nemluvící moudré kentaury, staré jako základní kámen této budovy a možná ještě starší. A o nich je tato řeč.

Jest důležité vyvěsit vlajku a přihlásit se a odkopat a pak býti pravým.
Jako na tržišti z doby úsvitu civilizací eufratských je dobře Slovo jejich poměřit zákonem trojjedinosti, třírozměru tvůrce. Jako tehdy, kdy každý prorok, každý písař, či každý smrdutý a zprohýbaný obecní vypravěč a šašek ve svém veleváženém povolání musel si vydobýt jakýs takýs respekt. Aby rady, kterýma látal uši hospodyním, jak získat třebas lásku vojákovu, skutečně měly cenu a váhu. Podruhé, na misce vah, ulice a tržiště bylť dobrý způsob, jak prověřit nadání vypravěčovo, jeho talent umně vázat příběh, osvětlovat jeho zákruty a dospět k pointě, při které srdce zaplesá. A co naplat, taky aby výměnou za své příběhy získat pár kopejek na fíky. A k tomu, potřetí, musel být srdcem a tělem spravedlivý člověk, aby jeho bajky a rady nalezly oporu v jeho charakteru a síle.
A tedy, krátce, o klíči k tenké poševní brance k upřímnosti. K trojjedinosti muže, psavce i kritika, toho supa.

Jedinost první jest tedy vlastní Slovo, slovo které samo příští z útrob, jeho verš, píseň či bajka. Zde si poet, přisednuvší v naději na světlo nad vlastními výtvory může a musí porovnat skřeky tohoto klátícího sebestředného mastodonta se svými. Minimálně, aby se vskutku ujistil, že ten druhý ví alespoň že šalmaj má sedm krát sedm zvuků a jednu duši, kterou do prstů neuchytíš.
Druhá, silnější, jedinost tkví v radě, v důvěře, že tvor tento ví, že jest jen na krátko poslem, skrze kterého protéká vědomí od dávnověku do úsvitu k dalším konstelacím hvězd na nebi, že nemá nic jiného než sloužit, předat a pohnojit vzduch tím, co kde nasosal a sebral, že má povinnost okamžitě rozdat a předat a nesyslit po kapsách myšlenky, kde beztak skryté rychle zhnijí.
A třetí jedinost, nejdůležitější a nejvzácnější. Jedinost tvora v jeho osobě. V jeho skutcích a činech. Jedinost, která určí, jestli pravdy a slova z něj necrčí jak ze staré cisterny, že mluví jen proto, že v sobě nosí zkaženou vodu a umí ji libě opásat iluzemi, tak aby zblblí lidé okolo se napili, mysl i tělo si otrávili a následovali jej jako ve snách.
Je jisto, že tito přicházejí a odcházejí, ale jejich skutky, slova i činy namnoze se vepíšou do duší, kterým, krhaje, lají do mázder smrdutých, literatury nehodných. A tak.

A teď, co tenhle? Co tu vyje a mluví přemnoho a nedůvtipně?
Jsem v téhle budově čtyři roky, píšu a hovořím prapodivnými jazyky a nyní, na chvilku a na vyžádání, si obleču zasviněnou kutnu pokoutního vykladače.
Sedíc blízko opuštěného bufetu, který je mi jen výsměchem na konejšení hladových potřeb, maje na mysli zde jen příležitost k vysouvání tykadel a čenichání.
Čenichám a hledám.
Hledám i poznám ženy i muže v trojjedinosti a s nimi jedinými se chci bratřit.
Hledám i poznám ženy i muže, kteří obcují s múzami a lají jim, že jsou to kurvy neřestné, každou chvilku s jiným, místy něžné a trpělivé, ale většinou zákeřné, zlé a vědoucí.
Hledám poznám bratry a sestry chodící světem po žhavém, ponoukače a okoušeče, noční tvory, drsná zvířata s deziluzí na vývěsním štítu, s kočičí chůzí, svobodná z podstaty, neuhýbající a přesto pokorná a vědoucí. S nepotřebou svět přikrášlovat a zdobit verši a ornamenty, toliko prostým záznamem, vyřezaným do tvaru básně jen přímkou mezi pravdou a silnou emocí. Jisté tím, co chtějí říci, schopné se vyslovit a pak rychle a s pokorou vypadnout.
Myslím, že si ponechám právo soudit ze svého úhlu a podle svých pravidel, přeci jen věřím, že mé případné omyly snadno vyváží filipiky a humor jiných, kteří se bezcílně potulují touto nádražní halou.
Myslím, že je mi třastatřicetšest let a jsem jako had, kluzký a silný jako větev, s jedovým váčkem pod zuby, třebaže nejprve zasyčím a zachřestím, než kousnu, jen nesmí být oběť moc blízko. Je to na smrt slabým, silný prožije tři dny v horečkách a pak se oklepe, imunní pro příště a potřebný pro případ zhojení vlastních ran. A svatý? Toho ošetří múzy a nesmí se na mne zlobit, činím jen z podstaty a pokaždé když plivnu, tak mě jed, vytahovaný z kostí bolí prudce po celém těle.
Jsem jen na chvíli a odplazím se.

V téhle hale, se všemi tvory, pohybem a odjezdy a příjezdy a občasnými bouřemi pro pár slov jsou dveře pořád dokořán a lidé se míhají a země pod nohama se začne propadat, když na místě stojíš moc dlouho, je to jako dirigovat mraveniště, tedy nesmysl, chtít něco jiného, než na okamžik, po sto letech slov a zvuků, při pohybu vzhůru zahlédnout nad hlavami lidí, těsně pod hladinou stropu krátký záblesk něčeho, co vzniklo z vědomí a je to krásné a statečné a dává to naději. Poezii.

/Věta druhá: O nevalném příslibu nečasté a mizerně odváděné práce/


pampelin
07. 10. 2006
Dát tip
Poskakuje ke mě: Kulička hrachu od stěny odražená Ve vzduchu cítit luštěninový appel.

StvN
30. 09. 2006
Dát tip
Slovo od slova nemám sílu, avšak prolétl jsem se jako sup.

ramia
19. 09. 2006
Dát tip
..krasna uvaha..Bolo mi tiez ctou..*

Armand
18. 09. 2006
Dát tip
Vybírám: "Nádražní halu, přeměněnou na svobodné korzo, kde vstupenkou jest jen touha." "...že má povinnost okamžitě rozdat a předat a nesyslit po kapsách myšlenky, kde beztak skryté rychle zhnijí." "...Tím, co chtějí říci, schopné se vyslovit a pak rychle a s pokorou vypadnout." Tvá úvaha je poezií :) ***** Děkuji za to že jsem mohl číst.

sklenář
18. 09. 2006
Dát tip
!*

Zuzulinka
18. 09. 2006
Dát tip
je to ironický projev..ani to jsi nepoznal?

Norsko
18. 09. 2006
Dát tip
přestaň mě laskavě obtěžovat svými křečovitými projevy

Zuzulinka
18. 09. 2006
Dát tip
miláčku, stačí kliknout na jména, která si vybereš, pokud si jich vybereš více, přidržíš klávesu Ctrl...neděkuj, nemáš zač:-)

Norsko
18. 09. 2006
Dát tip
to víš, kvůli tobě to budu jmenovitě vypisovat do toho malýho proužku

Zuzulinka
18. 09. 2006
Dát tip
mohl bys mě přestat oblažovat svými avízy na svá vyjádření..děkuji

Norsko
17. 09. 2006
Dát tip
spousta krásných slov a skutek ... uvidíme :-)


dadik
16. 09. 2006
Dát tip
hoho

katugiro
16. 09. 2006
Dát tip
och!

Zuzulinka
15. 09. 2006
Dát tip
skvělá práce, místy se mi to vizualizovalo, není těžké představit si halu Hlavního nádraží, se všemi těmi svatovými časy a kufry, co se posouvají sem tam úschovnou zavazadel, není těžké představit si syčení hada, ani to kousnutí...dokonce ani sladký jed, jež se Ti rozlije po celém tělě...Není těžké dokonce počkat na bláznivého průvodčího, který Tě odpíská... no, vlastně není až tak těžké nic na počátku je vždycky Slovo...byť nikdy nevyřčené*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru