Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTVÁŘ
Výběr: Print, jt, Markéta
10. 04. 2007
21
21
4159
Autor
egil
TVÁŘ
Zimní
Po krátkem dni
jsou na cestách razítka stop;
poštovní lidé jsou doručeni
do všech svých adres.
Jen sem tam někdo
projde a nakrátko rozvlní vzduch.
A sem tam někdo – mim –
lape po hedvábných pouzdrech,
co zbyla po lidech, kteří jen prošli – –
je přítomný, cítíš ho:
tiše se pudruje sněhem, umí se zasklít
a v kalužích zcepenět s listím.
Tušení neznámé tváře
pozvolna získává tvar:
hmatatelná samota.
Spící; jednosměrné zrcadlo
.
Peřeje plic
houpají kolébkou z dechu a žeber.
Tma se ti do kůže vpíjí
očima z parafínu.
V místnosti s oknem,
které je průhledné jen zraky zvenčí
– zevnitř je vystlané zrcadly –,
je tvoje tvář
a vyslýchá ji noc.
.
_____
.
Jsi mim
a s mrtvými čekáš na průhledné straně.
Hedvábná pouzdra
zasklíváš do nočních světel.
Jsi tělo
a ráno se odevzdáš
jako dar.
.
____
.
Tvář se ti výslechem
vysvlékla z posledních hedvábných pouzder.
Nyní je holá a prázdná –
bezvládná.
Spi rychle.
21 názorů
Znovu se vracím , tentokrát více zasvěcená a o to více vnímající. A...užaslá :-)
Myslím si,že takhle rozpitvat něžnou poezii,je brutalita..Ten kdo má v sobě kousek citu si tuhle poezii vychutná lehce a nenásilne,stejně tak,jak to Egil cítil... Neni v tom ani kousek ega,natož intelektualní hry se čtenářem, podle mne je basen velmi přilnavá a její forma dokáže vyvolat podobné ne-li stejné pocity,jaké autor sám prožívá v ispiraci.. :-) dávám velký TIP!
Obyčejný_chlap1
04. 05. 2007
K formální stránce díla bylo řečené již mnohé. Souzním s myšlenkou o její vytříbenosti a původnosti a dále nerozvíjím, jelikož ji chápu pouze jako zbytnělou a hmatatelnou ozvěnu autorova geniálního vhledu do povahy lidské psyché.
dero: "Něco jiného, než se píše. Jako by Tvé myšlenky plynuly jiným směrem - donutit je k něčemu takovému vyžaduje hodně uvolněnou mysl...."
Autor nevymýšlí, nefabuluje, fakticky by se dalo říci že „nepíše“ :-) Je „pouze“ duchapřítomným a vnímavým explorerem v oblastech, kterým většina lidí nevěnuje žádnou pozornost a zároveň jakýmsi katalyzátorem této těžko dostupné reality.
Výsledek je věru pozoruhodný. T,V
připomnělo mi to martinu kavkovou .. jen mi to přijde trošku unavenější ..
nicméně - je to moc moc příjemný čtení
TIP + V
Už sa nezmestila pod perinu tvár,
čo za mnou chodila po nociach.
Chcela mi šepkať
podozrivo pravdivé slová,
volala ma do mesačného svetla
blúdiť.
Niekto násilne zažal svetlo.
Jeho beloba ma bolela.
toto členění textu do několika sekvencí je docela často používané a stojí za zamyšlení.. třeba i nějaké zhodnocení onoho "štěpení" a zohlednění stávající "klipovité" mediokultury jež nás všudypřítomě obklopuje v TV a ve všech časopisech.. všude jsou jakési střepy obraznosti.. a to nemyslím negativně.. stále více se v umění ve výtvarnu i ve fotografii obejevuje motiv dekonstrukce obrazu do několika sekvencí.. jedno dílo tvoří třeba tři obrazy, nebo pět fotografií.. které mezi sebou vytváří jakési napětí..
je to něco jako emočně psychologický trenažer pro konceptuálně naladěného čtenáře a konzumenta..
míra stoprocentního poruzumnění tomu co chtěl říci autor není vůbec důlěžitá (i když autor jako medium si možná myslí opak)..ano příznivci významového fundamentalismu budou zklamáni.. míra příběhovosti a poselství je utlumena.. (ale vadí to?) pokud bych v textech lovil jen jasné a jednoznačné významy čtu raději noviny..
spíše jde o intelektuální "hru" se čtenářem.. část tvůrčího procesu dotvoření takto otevřeného díla se přesouvá právě na něho a on v závislosti na míře "trénovanosti" buď na hru přistupuje či nikoli..
já samozřejmě ano :-) ****
Antiutilitaristka
11. 04. 2007
Něco nového.
Možná je to jen další z Tvých her se čtenářem, egile, ale mám pocit, že tímto dílem jsi zavadil o novou chuť poezie.
Text by se dal možná klasifikovat jako symbolistické dílo, ale já v něm vidím víc. Celková atmosféra, jazykové mistrovství a festival fantazie mohou být buď podhoubím pro geniální myšlenku nebo geniální žert. Nemůžu se rozhodnout, co z toho jsi tu publikoval.
Dílo je z mého pohledu formálně téměř dokonalé. Jedinou výtku bych směřoval ke střední části druhého textu, kterou vnímám jako chudou básnickou zkratku bez většího přispění ke čtenářovu uchopení díla. Neříkám, že je tam zbytečně, to bych si musel nafackovat, jen říkám, že její potenciál podle mého názoru není maximálně využit. Tento svůj názor však nemohu bezhlavě obhajovat, neboť jak dále uvidíš, nejsem si zcela jist celkovým výkladem díla.
První čtyřverší obou strof vnímám jako jistý druh jazykového mistrovství. Opravdu jsi zde něco vytvořil, konkrétně něco, k čemu se jen málokdo vůbec přiblíží. Něco jiného, než se píše. Jako by Tvé myšlenky plynuly jiným směrem - donutit je k něčemu takovému vyžaduje hodně uvolněnou mysl.
Vzhledem k tomu, že po orgastických prvních čtyřverších následují po stránce invence pouze jazykově výborné obraty, předpokládám, žes' byl poměrně výrazně poután myšlenkou, kterou do textů vkládáš.
Z toho usuzuji dvě věci:
1) Tyto texty nejsou hrou se čtenářem.
2) Navazují na sebe paralelně, nikoliv sériově.
K obsahu se mohu vyjadřovat jen obšírně. Už delší dobu jsem nepotkal tak formálně složité dílo, že bych si u něj nebyl jist významem. Tady si jist nejsem ani rámcově, jen tuším, co bys mohl chtít říct.
Možná se dá říct, že pro úchvatnou a neotřelou formu jsi ztratil čtenáře. Pokud se opravdu snažíš něco sdělit, musím Tě varovat: Myslím si, že význam je zřejmý jen v hlavě Tvé a hlavách několika málo vyvolených, kterým text vyloženě "sedne". Bojím se, že my ostatní budeme pro nové věci v regálech Tvých veršů tápat.
Zdá se mi, že taháš za nitky ega. Ten pocit mima vnímám jako praskání v uších, absolutní ticho. Jeho korpus, rysy, snad už dobře znám. Jeho obliny jsem přímo na svých prstech pocítil jedinkrát a hned jsem si musel hladit vrásky.
Jednou si sundám masku. Ač textu logicky nerozumím, cítím po svém. Díky za něj, je to výjimečný kousek čistého přediva nápadů. *
Jen sem tam někdo
projde a nakrátko rozvlní vzduch. ..ty voe ty seš básník!!
paci sa mi, takto som ece nevidela tu pisanu, zeby 2 nazvy a pod oboma sa pise o tych istych slovach, teda tymi istymi , jo gut