Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Potrebujem radu od niekoho kto pise prozu:)

12. 08. 2008
0
78
4497
Autor
Renas
ahojte ludia:) chcel by som zacat pisat roman, alebo novelu... rad by som zohnal niekoho kto by mi poradil (samozrejme zadara:))) ohladom toho ako sa pisu dialogy a take tie teoreticke finty:) dakujem

78 názorů

obluda
27. 10. 2008
Dát tip
ako pokracuje pisanie romanu?:)

Lakrov
15. 09. 2008
Dát tip
Možná si jen děláš legraci; to by tady nebylo nic neobvyklého (koukám, že nějaké povídky už jsi napsal) Nebo už jsi možná zahlcen radami od jiných. A jestli si legraci neděláš a jsi ještě stále bezradný :-), pošli mi zprávu, obsahující nějaký konkrétní dotaz; takhle je to téma dost široké. Nebo se podívej na některou z mých povídek, ať zbytečně neztrácíš čas s hledáním odpovědí u někoho, kdo píše jinak, než se líbí Tobě.

JiKo
21. 08. 2008
Dát tip
Já bych ti poradil s těma dialogama.. no pro začátek bych dal do každý věty sloveso a nějaký podstatný jméno... doufám, že ti moje rada pomohla

Renas
13. 08. 2008
Dát tip
dik vsetkym:) alebo kritiky:))

domin.go
13. 08. 2008
Dát tip
To jsem taky chtěl, asi v šestnácti :) piš povídky

crayfish
13. 08. 2008
Dát tip
Ty, hele, papouchu - a nemohl ses na to normálně vykašlat a neglosovat to? Nedělat ze sebe všeználka a z Renase troubu? Pochopil jsem jeho příspěvek naprosto stejně jako Odhlášenej. A pak mi při čtení reakcí jen padala čelist z exhibování vás ostatních. Neberte se tak vážně, vypadáte pak jako pitomci. Kinga i Bradburyho taky doporučuju. Je dobré se nejdřív naučit noty, když chci jednou, bůhvíkdy, napsat symfonii. Renas nechce být diletant, to je přece v pořádku. Co se týká dialogů, je to podle mě ze všeho nejvíc otázka citu. Zčásti je to prostě nenaučitelný. Papouchovi se třeba častokrát povede dobrej fór (registruju jeho psaní od roku 2001), ale často je vtipnej pro vtipnost, protože je to papouch a v každé větě to musí být znát. To už je pak trapný. I to je ale věc citu. A ten papouch neprokázal ani při navedení nováčka Renase do problematiky, ve které se neorientuje tak, jak by chtěl. Ještě jednou: Neberme se furt tak vážně, krucinál. Nejsme spisovatelská a básnická elita, ale amatérskej literární server.

Renas
13. 08. 2008
Dát tip
chvalabohu:)))

papouch
13. 08. 2008
Dát tip
p.s. - to co tu vzniklo pod tím (Bradbury atd..) už lit.diskuse JE, ale netýká se Renase :-)P

papouch
13. 08. 2008
Dát tip
Odhlásile, nechápu tvůj sarkasmus. Přečti si řádně, co Renas napsal: chcel by som zacat pisat roman, alebo novelu... rad by som zohnal niekoho kto by mi poradil... nezlob se na mne, ale tato věta NENÍ výzvou k literární diskusi. Z takového inzerátku skutečně nelze, než dělat si srandu typu chci napsat symfonii a potřebuju někoho kdo by mi poradil jak se píšou noty a pod. A mimo to - poradili jsme mu dostatečně - je fůra literatury ke studiu. Renas evidentně nepochopil funkci hlavní strany. A ty asi také ne... :-PPP Hlavní stránka Písmáka není určena k tomu, aby se tam dávaly jednotlivcům kursy psaní. Muf. (Copyright Pišta :)

Rabb
13. 08. 2008
Dát tip
jak napsal uran235, King má super knížku o základech stylistiky.. O psaní - memoáry o řemesle.. tam dobře radí, jak vystavět celý text od úvodu až k pointě (je možno objednat na netu).. já sám ji mám rozečtenou.. ..a jedna z rad, které v knížce uvádí a která nastopro funguje, je, aby ten, kdo chce napsat nějakou novelu či román nebo cokoliv jiného, hodně četl, čímž se učí, ani o tom neví (doplňuje si slovní zásobu, odkoukává styl psaní, členění odstavců, správný výběr slov atd...) a hodně psal, čímž si poznatky z četby může zúročit.. autor by neměl čekat, až to přijde samo.. tak to asik nefunguje, musí můze pomoci.

Renas
13. 08. 2008
Dát tip
ou... dakujem velmi... takto nejak som to myslel:)

Podobné diskuse na písmáku jsou ideální příležitostí, kterak ukázat, jak jsme všichni vtipní. Autor diskuse ale třeba byl tak naivní, že skutečně očekával "nějaké ty teoreické finty". Třeba chtěl skutečně vyprovokovat literární diskusi a to v rovině literární a o literatuře, třeba si myslel, že tu někdo začne o výstavbě příběhu, či co já vím. Nechce se mi listovat dál, ale předpokládám, že zbytek je zhruba stejný. Všichni jsme prostě hrozně vtipní. Jen já osobně jsem třeba žádostiv zkušností nebo pohledů literárně-teoretických a kde je na písmáku najdu? Není tu nějaká diskuse, kde se jen nerochní ego ve vtipkování, ale skutečně se tam něco řeší? Ona je každá diskuse o něčem tak éterickém z vnějšku nakonec k smíchu, ale co takhle na chvíli opustit tu pózu, že jsme tak strašně nad věcí a nechat se tím převálcovat jen pro ten pokus, aby to bylo o něčem. Protože jinak jsou tu všechny diskuse stejné. Někdo něco předhodí a - zvláště míní-li to vážně - je rozcupován satirami, ironií, sarkasmem... Jenže, i přes smysl pro humor mnohých, už to začíná být maličko nuda. Já nikdy román nepsal, jen pár povídek. Jako nezkušeného autora bez teoretického zázemí mě napadá třeba toto: - kratší věty v přímé řeči urychlují děj, zvyšují napětí - pokud se nepustíš do nějaké stylizace, měla by přímá řeč co nejvíc odpovídat toku řeči, na jakou jsi zvyklý, jak se obecně mluví - uvozovací věty u přímé řeči musejí být nápadité, neměla by se opakovat slovesa. Přirozenosti prospěje glosa o tom co řečník dělá, co se kolem něj děje atp. Kupříkladu: "Janku, neser mě," zamračil se Pišta Hufnágl a výhružně se předkolonil. Vodítkem přiškrceného vlka pod stolem změna intonace probudila a napjal uši. "Tohle jsou Chvojkovice a tady se chlastá!" dodal Pišta. Namodralý Janek lopotně zvednul brvu levého oka... - přímá řeč napomáhá dějovosti. V románu bych s ní asi nešetřil. - při dlouhém a svižném rozhovoru nenápadně vypouštím uvozovací věty, potom je ale třeba, aby z dialogu vždy bylo jasné, kdo právě hovoří. No a ještě bych mohl napsat pár banalit takto bez ladu a skladu, ale nepochybuji o tom, že jsou tu teoretici, kteří by k této LITERÁRNÍ diskusi mohli přidat informace méně zjevné a zajímavější.

pozorovatel
13. 08. 2008
Dát tip
zeptej se pišty

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
parrdon, omyl, litrové, ne liturgické ale ono je celkem fuk

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
Liturgické panáky? Ty si budeme nalévati na vulgáru.

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
Si to tu přečti. (Ostatně - ta replika o těch panácích je jediná rozumná řeč tady. :)

Liturgická.

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
pockat... kto somroval panaky?:))

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
Nepodiskutovali. Někteří se poslinili, někteří si zařvali, jiní zase somrovali panáky... ale tohle, vážení, tohle diskuse není. Natož ta... ta literulvární.

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
tak sme si pekne podiskutovali

Tady na Písmáku je to jeden dobrák vedle druhýho :)))

Winter
12. 08. 2008
Dát tip
a chodit, chodit, umíš? .)

No tak jsem se překouk, no... :)

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
no oki je tam posilnit:) a uz ta necham... chod si aj ty pospat

Knižnicu máme, ale brejle v ní nevedou:)

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
Pista: to nemate kniznicu???:))

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
aha Pista:))) ty si precital poslinit?:))) daj si brejle:)

No dobře, dobře. Vaše výtisky jeho knih mi zašlete domů:)

Winter
12. 08. 2008
Dát tip
Nj, Dero to v těch čtyřech bodech docela rozvedl. To, že si tu zařvu, že Bradbury je kýčař, neznamená, že není. Protože Eco dokazoval krásně čistě, logicky, nemám důvod mu nevěřit - a dokonce ani po tvých čtyřech bodech zůstávám stát názorově na místě.

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
skor namastit brucho jak naslinit brk, ale uz by som nemal zrat, lebo ked sa na noc najem, mam nocne mory... ale aj nocne mory mozu byt inspiracia pre roman

Jo takhle. Naslinit brk!

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
ved pred pisanim

Poslinit? :)))

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
musim sa posilnit

To mi přijde na román málo.

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
ja teraz zerem kebab:))

No, papouch se toho asi nedožije, to máš recht... :)

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
ale taky roman trva aj dost dlho... ci to stihneme niektori:)

Jen se nevykrucuj. Jak nebude román, zveš celej Písmák na panáka.

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
ja nevravim ze vyjde moj roman:) ja sa len rad ucim a skusam:)

Tož pak dej vědět, co sis vypůjčil, jak se ti to četlo a hlavně - kdy vyjde ten tvůj ROMÁN!!! :)

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
mna to proste nenapadlo hned... uz to viem... je to v pohode:))) a navyse mi tu par ludi aj poradilo... nahodou je to veeelmi inspirujuce:)))

Renas, bohajeho, jdi do knihovny, a tam se poptej po textech na téma "jak psát" a podobně. Jakoukoli knihu ti tady kdo doporučí, si stejně budeš muset dojít půjčit. Tak proč nezapojíš sám sebe a nejdeš tam rovnou?

Dero
12. 08. 2008
Dát tip
Na tom se shodneme! Máúcta.

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
inak pisto nebo papouchu... ja si vas fakt mylim... toto je asi naozaj inzerat, ale kam inam ako na pismak som sa mal obratit? do inzertnych novin?:))) ide len o to, ze ja mlady a imbecilny hoch som sa chcel dozvediet daco prinosne od niekoho starsieho a skusenejsieho... asi mi chyba otec:))

Ty bys mi přát ten pupek? A to si říkáš kamarád? Moravan jsi! Konec diskuse.

Dero
12. 08. 2008
Dát tip
Nechápej mě špatně. Já bych ti ji přál a klidně ti i dělal agenta. Byl bys takový Maradona mluveného slova. :)

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
resp. pohadku

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
asi napisem rozpravku

Dero: Jak jsi kdesi neopatrně sám pravil, historie se neptá JAK.... .)

ceder_john
12. 08. 2008
Dát tip
blbeček

ceder_john
12. 08. 2008
Dát tip
a ten první čet bibli..

ceder_john
12. 08. 2008
Dát tip
a navíc tě pak nějakej blbeček doporučí, jakože si tě má dotyčnej přečíst..

Dero
12. 08. 2008
Dát tip
Kdyby se rozdávaly cenné kovy za diskutérství, sahal bys po zlatě. :) 1/ Přenesení do osobní roviny, klička vlevo! 2/ Argumentace subjektivními hodnotami, housle! 3/ Vyhnutí se odpovědi protiotázkou! 4/ Odmítnutí názoru protistrany, střela! A míč se třepotá v síti. Dámy a pánové, finále Caput Canis Cupu 2008 vyhrává Praha!

Já se omlouvám, mi to nějak ujelo. Už ani nediskutnu. Papouchův cože? Ty vejre!

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
kamo preco si dal do uvodzoviek, ze je to diskusia? ved vy tu regulerne diskutujete... inak ty nie si papouchov brat? lebo si vas pletiem stale... ceder: mas pravdu:)))

1) Nikdy nic neříkáš. Na to ty si dáváš pozor. Vím. 2) Na základě vlastního názoru. Přijde mi bližší než ten cizí. 3) Změnilo by se tím něco? 4) Budiž. Nepovažuj. Promíjím ti.

ceder_john
12. 08. 2008
Dát tip
no jestli potřebuješ nějaký rady, tak se na to rovnou vyser.. ikdybys něco napsal, a prodal to a holky po tobě lezly..k čemu by to bylo?

Dero
12. 08. 2008
Dát tip
Pišto, vypusť vlka, protože: 1/ Nic takového jsem neřekl, jen jsem "interpeloval" Wintera. Kde se tedy bere množné číslo a avízo? 2/ Na základě čeho ty tvrdíš, že není kýčař? 3/ Četl jsi tu stať? A na Winterovu obranu za 4/: Tříbení názoru četbou jednoho z nejinteligentnějších soudobých teoretiků umění nepovažuju za papouškování. Promiň, ale tohle byl docela výkřik do nikam. :)

A chodit, chodit umíš?

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
z prdele svjeta... to ani na mape nehladaj:)

Bradbury není kýčař, pánové. Nemusíte taky papouškovat každou ptákovinu, co si někde přečtete. A jinak tedy otázka na autora této "diskuse" - odkud jsi, že tam nemáte knihovnu?

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
winter: nene nehladam niekoho kto by to napisal za mna, ale tie knizky s urcite ceknem... len by som sa rad naucil nieco o teorii... dakujem:)

Winter
12. 08. 2008
Dát tip
Vzhledem k tomu, že jsem ho četl jako dítě - tušil jsem to, ale přesvědčil mě až ten Eco .)

Dero
12. 08. 2008
Dát tip
Winter: Jen pro zajímavost. Názor, že Bradbury je kýčař jsi měl ještě předtím, než sis přečetl Ecovu stať o kýči, nebo až potom? :)

Winter
12. 08. 2008
Dát tip
A co takhle člověk, který by to za tebe napsal komplet? Jinak zkus Eca - ten toho o psaní napsal spoustu. Jasně a čtivě - dokonce jsem někde četl i jeho pojednání o vycpáckách (právě v souvislosti s dialogy). Ray Bradbury je kýčař, ale trénink to chce, i když neřekl bych, že čiště formální - tisíc znaků denně, protože tak se naučíš pracovat jen se slovy, ale nikoliv s obsahem. Jinak si myslím, že celkově nejdůležitější je Místo.

Najmladšia
12. 08. 2008
Dát tip
nooo..potrebujes vanilkovy cuker..vela...zamiesat, slahacku...sex, filozofiu, romantiku, vrazdy...drogy....volaky ozdobny porcelan...a vlastne toto vobec nie je vtipne... podla mna by si sa mal poradit s gustom...ved pocul si o tej snehulienke nie?:D:D:D

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
moc dik:) ja sa k tomu nejak dokopem... ale jo:)

Měrka_out
12. 08. 2008
Dát tip
osobně bych tě odkázal na zen a umění psát od ray bradburyho. souhlasím s ním především v tom, že je důležité psát. třeba aspoň tisíc slov denně a ono se to už nějěka poskládá. asi by bylo taky dobré mít příběh nějakou jeho osu a struktůru. je dobré si dělat poznámky o postavách. aby se v tom člověk příliš neztratil. ale asi to nejpodstatnější je to psaní...

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
a já ti říkám že tohle sem nepatří, bo to není literární diskuse ale inzerát :-P

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
to mas pravdu o tych knihach nj... ale aj tak ma zaujimalo, ci tu neni nejaky manik alebo maniiicka... chapes... ne? podla mna to sem patri:))

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
nenýsu ani kúúl ani dobrý :-PPP ale bohajeho zajdi si do knihovny, takových příruček a skript pro začínající autory je hafo, určitě ti poradí tam sem tohle nepatří

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
:)) proste ma napadlo, ze nejaka teoria nikdy nie je zla... ale papouch... vidim na tebe, ze ty nepotrebujes ziadne rady, ze si proste mooooc cool a dobry:)) viem, ze by som sa na to mohol vysrat... nie som idiot, ale niekedy sa clovek rad nauci nieco nove:)

papouch
12. 08. 2008
Dát tip
marjápano :-( Lidi, chci napsat symfonii a potřebuju někoho kdo by mi poradil jak se píšou noty

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
mne sa hrozne paci murakami, ale clovek musi byt asi japonec aby hentake cosi mohol napisat:)

Renas
12. 08. 2008
Dát tip
ak by ste aj o niekom vedeli, poslite mu avi pliz:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru