...jo a dobrej název..ten mě právě zaujal..jako od tebe...od někoho jinýho by mě to nezajímalo, ale fakt jsem chtěla vědět, jak se opil StvN... a tak mě to vlastně dost zklamalo:D
...asi to bude znít šíleně, ale občas skoro věřím, že oni skutečně existují (mé postavy)...v nějaké jiné dimenzi...a tím, že to napíšu co nejlíp, je vysvobodím jako zakleté prince...jako bych je skutečně mohla oživit... asi divný, ale pokud je ta naděje:D
...no, nic StvN, musí se ti nechat, že jsi, dle tvých plků a chování, zajímavá figurka... možná taky zakletá...svým způsobem...
...jo, ještě proč píšu já (myslím Brány...zbytek jsou blbosti)...protože dávám život svým postavám ... a jestli to náhodou někdy bude slavné veledílo, no, už se staly i divnější věci:D... ale já nepíšu ani tak pro lidi venku, ale spíš pro ty "uvnitř"...páč ti jsou lepší!
...já to teda nečetla..jen kousek, protože po třech odstavcích se mi začal klížit zrak...ale četla jsem komenty a napadla mě ještě jedna věc...ono totiž dost záleží na náhodě a štěstí... není to jen o talentu, nebo o tom, co a jak někdo napíše... spermie, co spáchá fakana taky nemusí být zakonitě ta nejlepší...ve většině případů fakt nebude...jen prostě měla kliku...
A já pro změnu souhlasím s Tebou. Mohl bych, ale nebavilo by mě to. Proto jsem komentoval jen dvě myšlenky. A kdybych měl komentovat všecky, napsal bych víc, než Ty ve své eseji. Jako je třeba daleko víc komentářů o dílech Kafkových, než samotných děl. Prý celé knihovny.
Radši čtu a rozebírám romány či povídky, tedy přímo to, o čem Ty píšeš. Mám radši jídlo, než povídání o něm, byť by to povídání bylo sebekrásnější.
Ale neberu Ti Tvou zálibu, i ona má své nadšené čtenáře.
Ja s tebou souhlasim.
Je to ale osemetny. Dilci myslenky jsou jen bonmoty a lze je zasadit do ruznych kontextu a tim ziskat ruzne efekty. Presne jako v te hudbe. Ostatne bys text mohl rozbit jeste vic, na slova, pismena....
StvN: Pokud budeš ve svých esejích psát o jedné jediné stěžejní myšlence, pak bude snadné ji jako takovou rozpoznat a pouze na ni reagovat. Tato Tvá esej však obsahuje spoustu samostatných myšlenek, z nichž některé jsou tak inspirující, že si je člověk rád vychutná samostatně, a pak i na ně samostatně reaguje. Ještě jednou příměr z hudby: Delší a dobré skladby obvykle obsahují celou řadu motivů, z nichž některé se tak odlišují od ostatních (příklad: largo od Dvořáka), že si je člověk rád poslechne samostatně, dokonce bývají známy jen ony, a celá skladba ne. Nebo vezmi árie z oper.
Tak napiš primitivní esej ve stylu odrhovačky, kde se jeden motiv opakuje stále dokola, a dostaněš ode mne komentář ke "skladbě" jako celku.
Obdivuji, jak sis se svými "motivy" ve své "skladbě" pohrál. A nejeden se mi docela líbil. Můj komentář neměl kritizovat - jen vyjádřit myšlenky, jaké mne při jejím čtení napadaly.
Dík za reakci.
Navrhoval bych brát tyhle moje eseje jako celek a nevytrhávat dílčí myšlenky z kontextu.
Upozornil jsi nás na své eseje. Tak je čtu. A tady je má nestoudná reakce:
Myšlenka 1.: "Psát o něčem notoricky známém je podobná šílenost jako chtít prodávat pampelišky na rozkvetlé louce."
Otec Oty Pavla se pokoušel prodávat vysavače značky LUX i lidem, co ve své chalupě neměli elektřinu. Šílenost, asi bys řekl Ty. On to ovšem dokázal. Jenže pan Pavel starší byl Mistr Podomní prodejce. Mistr prodá pampelišky i na rozkvetlé louce. Mistr napíše dobrý text i o tom, jak se včera opil.
Myšlenka č. 2:
"Běžné věci nepřekvapí... nemá obyčejně smysl to donekonečna opakovat."
Pan Hrabal ve svých dílech opakovaně používá určité pojmy a slovní vazby, aniž by to mělo zřejmý smysl. Kupříkladu stále skloňuje slovo "mázdra", nebo o lidech s násilnickými sklony paradoxně tvrdí, že to byli lidé "jemní, a proto citliví". Toto opakování obyčejných slov nebo zřejmých nesmyslů vyvolává určitý efekt, na kterém mu záleželo. Pan Hrabal tedy překvapuje a dosahuje zajímavého efektu právě opakováním běžných věcí.
Jinde tvrdíš, jistě pradivě, že vše již bylo napsáno. J.S. Bach psal své kompozice dle jakési své ohmatané šablony. Když je posloucháme, ihned jej můžeme identifikovat, zdá se omletý, dokonce v jeho skladbách slyšíme i jiné jeho současníky. Proč jej tedy posloucháme? Protože není důležité, o čem píšeme, nýbrž JAK. Pan Bach věděl, JAK se dělá muziku, a ti jeho zapomenutí současníci asi méně.
Hemingway ve svém Starci popsal zcela obyčejnou příhodu, tedy obyčejnou pro kubánské rybáře. Ale on v ní viděl aspekty, jež unily všem jiným, a navíc je dovedl přenést na papír.
Chci-li být spisovatelem, měl bych se učit dívat. A pak se stejně úpěnlivě snažit naučit to vše přenést jak nejlépe na papír.
Jak se to dělá? To ví jen Bůh.
Tolik ke dvěma z mnohých myšlenek Tvé eseje.
Ed :-)
No a to je právě ten problém, nezaměnit sečtělost za čtení. Reflexi literatury od reflexe světa, jehož noddělitelnou součástí je literatura.
Wintere:"Z rekou bych nesouhlasil: génius toho nemusí moc přečíst, aby dokázal být pekelně dobrý, stejně, jako se nemusí moc "marketingovat", stačí to zvoží vytvořit primárně k potěše své (nakonec krystalickým modulovým čtenářem je autor sám). Přijde mi zbytečné odcitovat tu spoustu klasiků, kteří to tak dělali, protože můžete kontrovat stejnou fůrou klasiků, kteří to tak nedělali. Takže nevím, tudy hlavní cesta, dle mého nepovede."
Samozřejmě, myslet si můžeme každý svoje, ale ve finále je tohle empirická otázka, ne? Navíc dokazatelná a vyvratitelná. Jakmile bysme se shodli na tom, co znamená sečtělost a co znamená být dobrý autor, už by bylo primitivní zjistit např. jestli je mezi těma dvouma závislost nebo ne, vpodstatě je to otázka času a trochy námahy. Předpokládám, že v psychologii lidé takovou závislost už testovali (i když já jsem nic takového (pětiminutovým hledáním) nenašel). Když jsem si pro sebe procházel autory, které obdivuju, tak mě napadali jan takoví, kteří hodně četli a literaturu reflektovali, jak je známo např. z jejich deníků (Mácha, Flaubert, Kafka...), a nenapadl mě nikdo, kdo by takový nebyl. Samozřejmě, to je jen první dojem a můžu se plíst.
Tak jako já žádné téma striktně neodsuzuju, ale na druhou stranu si opravdu myslím, že ta témata, nebo scény nebo šablonky, o kterých budu psát, nebudou v žádné povídce ani románu chybět. Ostatně kolik takových je?
O.K. - nechci slovickarit, jen jsem chtel naznacit, ze pri pouhem precteni prologu a celkove vizi tve uvahy ,bude autor zpetnou vazbou smerem k autorite "kritika" , ktera by mela byt jasna a neoddiskutovatelna /a nejem na Pismaku / citiT zradu pri vyberu z nekterych temat na nez narazis !... a to i pres posledni a asi stezejni vetu v celem tom vyctu duvodu proc to ANO a to NE! - /Tito autoři by se měli zamyslet, než si vůbec vezmou tužku do ruky, jestli jdou psát proto, že mají niternou potřebu cosi sdělit, nebo proto, že jim to přišlo jako docela dobrý nápad./
Tvůj názor chápu, ale zkus ty zase pochopit, že silné auto je silné auto a když budeš chtít hodnotit jeho jízdní vlastnosti, tak s ohledem na jeho kategorii. Je jedno, že nemáš silná auta rád. Pokud chceš k hodnocení přistupovat poctivě, tak bys to neměl brát v potaz.
Ano, v prologu jsem napsal to, co jsem napsal. O těchto tématech by se psát nemuselo. To není to samé jako říct, že toto téma znamená degradaci povídky. Ostatně tady tě mohu odkázat na další kapitoly, protože tam se tento postoj trochu vyjasňuje.
Viz.prolog -Tento text je součástí souboru jedenácti úvah na téma: O čem by se nemuselo psát...
Původní ideou bylo sestavení jakéhosi desatera nejčastějších témat, s nimiž se tu můžeme setkat, a která opravdu nestojí za to psát stále znovu a znovu.
...z tohoto jsem dedukoval!
úvaha jako celek se mne zda, jako ctenari zdlouhava a zbytecne detailizovana - a je jedno, zda ji mas takto postavenou zamerne, ja ti to prece nevycitam, jen mam jiny nazor na silna auta! !
Na bodech 1 a 2 je mé veledílo postaveno, tak je nesmysl to vyčítat. To je asi jako vyčítat silným autům silný motor.
volba tematu ,i kdyz je četne a okoukane, jeste neznamena degradaci povidky
Můžeš mi laskavě ocitovat pasáž, z níž jsi tohle vydedukoval?
StvN - uklidni se prosimte, vubec neutocim na tvou osobu, respektuji tvoji funkci "kritik", ctu tvoje komenty a pokusy vest Pismak ke kvalite a mnimam hlavne to co pises, tvoje osoba je me uplne volna - zas si tak nefandi!
v prvnim komentu jsem jasne rekl svoje pripominky k tematu - 1/ rozsahlost 2/ zbytecna detailizace 3/ a hlavne to, ze volba tematu ,i kdyz je četne a okoukane, jeste neznamena degradaci povidky
vlastni nazor jsem formuloval a protoze je videt, ze mas problem ty se mnou a ne ja s tebou, tak asi nema vyznam se dal vyjadrovat a polemizovat k k teto etapizovane uvaze!
Zajímavé. Víc zatím neřeknu, musím si najít víc času a přemýšlet. Nakonec, o tom to myslím je.
Ok, dobrá, vidím že jste do sebe moc zarytí, zbytečně se do toho plýst nebudu. Každopádně budu se těšit na další díly, mluvit o umění je dnes odvážný :) jen tak dál.
jarouchu, tohle je první kapitola z jedenácti, takže ješě budu mluvit o lecčems, určitě se dočkáš.
Jinak pokud mě někdo nařkne z toho, že neumím přijmout kritiku a tou kritikou míní:
z této úvahy je spíš cítit názor, že cokoliv bude v budoucnu napsáno na "desatero" prachšpatně volených témat - je ŠPATNÉ!
což
není pravda. Nikde jsem nic takového nenapsal, ani to z toho logicky nevyplývá, tak to není má chyba. Já kritiku přijmout umím. Ale to, co mi tu moorgaan podsouvá jsem nikde nenapsal, nemyslím si to a ani to z textu nelze s použitím přísné logiky vydedukovat. On to prostě překroutil a s tím já samozřejmě nemohu souhlasit.
Nevim, co na tom nechápeš, ale laskavě se také zdrž soudů mé osoby. Skutečnost, že čtenář s autorem nesympatizuje nesmí ovlivňovat jeho úsudek o textu. Já se nedomnívám, a budu to také v dalších kapitolách reflektovat, že by osud nebo povaha autora měly mít vliv na hodnocení jeho textu. Špatný text se nestane dobrým jenom proto, že měl autor těžké dětství. A naopak dobrý text nelze zrubat jenom proto, že je autor někomu proti chuti. Ale o tom v dalších kapitolách. Nebudeme předbíhat.
StvN: Ok, nepopíráš to máš pravdu, ale taky tam o tom nemluvíš, a to mi tam právě chybělo. To je možná ono...
Jestli se můžu vměstnat do vašeho rozhovoru (kdyžtak mě ignorujte), jde tu i o další věc: Může se dílo posuzovat i bez vědomí autorství? Názory jsou různé, ale myslím, že dílo patří k autorovi, autor k dílu. Je pravda že kritika by měla patřit k dílu, ale pokud sklouzne debata i na autora, měl by, myslím, i sám sebe obhájit. Pravda však je že útoky do kritiky nepatří (pokud berete kritiku jako kritiku a né rozhovor) a to děláte oba dva. Přijde mi že moorgan prostě nemá rád intelektuální pýchu, ÚTOČÍ na ni a StvN onu pýchu má - chyba je na obou stranách..
jarouch - ale já s tebou souhlasím. Když se toho někdo ujme neotřele, tak jen dobře. Myslím, že tohle nikde nepopírám.
moorgaan - tvou kritiku nepřijmu, protože to není kritika textu, ale mé osoby a s tim jdi už jednou pro vždy do prdele. Vyser se na to prostě. Mě nezajímá, co si myslíš o mně, mě zajímá, jak vnímáš text. Jestli tam je napsáno něco, s čím nesouhlasíš, tak se o to se mnou poděl. Není problém se nad tím zamyslet ještě jednou. Ale jestli nejsi schopen formulovat vlastní názor, aniž bys útočil na autora, tak mi radši nepiš.
StvN - nejsem tvuj zarputily obdivovatel a prekvapuje me ze neumis prijmout kritiku , predpokladal jsem, ze jako kritik , ktery zde neustale mlati cepem do snopu aby docilil toho, ze by vsichni meli mit v sobe kus sebekriticnosti a pokud jim nekdo pod jejich vyplod neco napise, tak by meli prijmout napsane! - je videt, ze jsi rozporuplny a nemas vlastne vubec jasno - tento tvuj text vubec nepotrebuje zadny intelektualni zaklad k precteni, je to pokus "elitare" na sebe upozornit a ve spouste slov se sam zavalit do nesplyvajiciho celku , ktery by stacilo napsat jednoduše
-" prosim vas VY , kdo chcte MNĚ mistrovi nad mistry nabizet sva dila KE KRITICE - snazte se vyvarovat techto temat - viz StvNDESATORO !"
vsechno ostatni octová voda ! ostatne jako tve vsechny " duchaplne" komentare k cemukoliv.
Dobrý, i ta odpověď na Hrabala mi stačí, snad rozumím :) (jo a sem kluk, kastráte :-D ) Já jsem snad pochopil cos chtěl říct a docela s tím souhlasím, akorát jsem chtěl zdůraznit to co mám já na próze obecně rád: fascinování nad obyčejnými věcmi, vyjití "ze strereotypu přímo ve stereotypu" a prostě hledání krásy v obyčejných věcech (ale neotřelým způsobem)... Naopak nejsem tolik fascinovanej tím, co se mi nikdy v životě nestane a co je prostě pro můj obyčejný život jenom fantasie. Pohledy jsou samozřejmě různé.
Hrabal mě moc nevzal. Jinak se mi nechce vysvětlovat ti něco, co ses mohla dočíst, kdybys četla pozorně. Odpověď na tvou otázku najdeš přímo v tom textu.
Zajímavé, k popřemýšlení, ale můžu vznýst dotaz? Třeba jen takovýho obyčejnýho Hrabala nemáš rád? Jeho pábitelé, historky z nudy, jeho " jsem jenom člověk",...? Proč nepsat o tom jak jsem se opil, pokud by to bylo pro ostatní zajímavé, inspirativní, o něčem? Tomu nerozumím, stejně jako dalším některým soudům, který se mi zdají zbytečně absolutizovaný... Ale to už je tvojí tvrdou názorovou vyhraněností a o té se tu bavit nechceme, že áno :)
Nj, jako všicic okolo, taky mám dojem té rozpadavosti a chaotičnosti, což mi taky značně stěžuje případnou reakci, protože se jaksi nemůžu rozhodnout, z které strany se zakousnout .) Taky tímhle při psaní trpím. Každpopádně jsem zvědavý na další věci.
Možná ten "alkohol" (nazvěme si to tak .)) funguje jako jakýsi "startér", můstek, který obecným prožitkem překlene čtenáře do autora. Dokonce myslím, žes někde přiznal, že se ti líbí ta scéna s Prousta, kdy se Swann po ránu vzbudí s kocovinou. A přitom vůbec není o kocovině.
Z rekou bych nesouhlasil: génius toho nemusí moc přečíst, aby dokázal být pekelně dobrý, stejně, jako se nemusí moc "marketingovat", stačí to zvoží vytvořit primárně k potěše své (nakonec krystalickým modulovým čtenářem je autor sám). Přijde mi zbytečné odcitovat tu spoustu klasiků, kteří to tak dělali, protože můžete kontrovat stejnou fůrou klasiků, kteří to tak nedělali. Takže nevím, tudy hlavní cesta, dle mého nepovede.
Díky Marvine.
Myslím, že jsi to pochopil přesně tak, jak jsem to myslel.
Děkuji všem, kteří si tohle přečetli.
Souhlasím s tím, že je struktura úvahy chaotická. Je to tím, že jsem si dal hodně práce s přepisováním a pilováním. Před tím to byl totální bordel. Je pro mě těžké vyrvat z toho chaosu, který mám za ta léta v hlavě, důležité střípky a poskládat je smysluplně za sebe. To se mi nepovedlo za celý rok a já jsem si toho vědom. Věřte, že se to časem nezmění. Některé myšlenky se budou v různých obměnách opakovat, takže možná trochu přispějí k vyjasnění.
S formulováním některých soudů jsem měl poněkud problémy, protože jsem neustále sklouzával k demagogii a urážkám. Věřím, že nic z toho se v textu neobjeví.
Přesto bych na tomto místě poprosil své zarputilé obdivovatele, jakým je třeba moorgaan, aby se nesnažili o nějaký bulvární výklad toho, co píši. Tento text vyžaduje určitý duševní základ a intelektuální dispozice, aby mohl být vůbec čten.
Jak ještě někde napíši, jestli něčemu nerozumíte, zeptejte se, ale není třeba se hned uchylovat k trapným bonmotům.
jako reka - taky vnímám chaotickou strukturu, chtělo by říct si, co chce jaký odstavec sdělit, jestli je to pro čtenáře srozumitelné a jestli to souvisí s odstavci okolními, navíc pak dokázat dostatečně zdůvodnit tvrzení, která ze sebe sypeš - tobě mohou přijít věcná a zřejmá, jiným ne; už se ovšem těším na další
*
zítra o tom napis povidku...
vlastne ne, zbytecny! - nikdo by ji necetl:-))
můj život taky stojí za hovno ... asi večer zakalím
:-)
Přišlo mi to dost chaoticky napsané. Od úvahy čekám přehlednou strukturu, úvaha je pro mě něco skoro blízko vědeckému článku, až na to, že by ji, narozdíl od vědeckého článku, měl být schopen přečíst kdokoliv. Jinak ale sdílím tvůj pohled na literární činnost, včetně toho tržního modelu - prostě vyrábíme zboží, které se snažíme prodat, a k tomu, abychom ho prodali, se musíme vymykat od miliónů dalších, kteří vyrábějí stejné zboží. I to je jeden z důvodů, proč by spisovatel měl číst. Je třeba znát svou konkurenci.
moorgane, "sdělit", ne "zdělit". Kdybys to nepsal opakovaně, tak bych to nechal plavat, ale všiml jsem si u tebe téhle hrubky už x-krát a docela mě tluče do očí. Snad nevadí, že tě kvůli tomu avízuju.
Naštěstí nepíšu povídky, takže žvýkačky nemusím. Vtáhnul mne sem název, ten má naopak s poezií mnoho společného.(Teď si říkám, že horní text místy připomíná báseň v próze, ale opravdu jenom málo). Zaujal mne prezentovaný zde ohled na čtenáře, konečně někdo, kdo se tím zabývá alespoň náznakem.
dobrá povídka není o tématu!
dobrá povídka je - umění zdělit čtenáři něco, co ho zaujme...
z této úvahy je spíš cítit názor, že cokoliv bude v budoucnu napsáno na "desatero" prachšpatně volených témat - je ŠPATNÉ!
...ANO, SÁM JSI TO POJMENOVAL - tvůj postoj je ELITÁŘSKÝ !
ovšem buďme tolerantní, je to jeden z názorů a navíc z názorů někoho, kdo ví o čem mluví, rozumí problematice a snaží se najít cestu - snad ze všednosti a šedi - kudy by se mohla ubírat tolik očekávaná a chtěná kvalita povídek.
Z tohoto úhlu pohledu je to určitě dobrý počin k tomu, navodit a taktně upozornit na vysokou četnost určitých témat - s tím by se dalo souhlasit!
ovšem rozsáhlost a zbytečná detailizace autorových postřehů tuto úvahu sráží na již níže uváděný "traktát", který spíš odradí, než zaujme...
pěkné.
jen jsi možná zapomněl, že modelová čtenář tu málo čte i povídky, natož takovéhle traktáty...
jsem zvědav na další díly.