Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePsát díla z pohledu vnitřního prožívaní nebo se zaměřit na vnější popis událostí?
20. 09. 2009
3
147
7438
Autor
Saintzero
147 názorů
Někdy můžeš čtenářovu fantazii spustit tím, že napíše spíš míň než víc. Tím, že něco nevyslovíš zapojuješ čtenářovu fantazii, protože si to musí domyslet. Záleží ale na tom, jak to ale narafičíš, aby čtenář takhle zareagoval. V tom, si myslím, je to mistrovství a z toho pak vychází ten "rozumný poměr", který zmiňuješ výše.
Saint Zero! Já jsem tady jednou zveřejnil povídku a na počátku jsem umístil test,v němž si čtenáři mohli vybrat charakter hrdiny, jeho pohlaví, sociální postavení, fyzikální a charakterové vlastnosti atd. a vůbec se to nechytilo. Čtenáři, jako ostatně dnes všichni zákazníci, jsou zvyklí, že jim poskytneš full servis a pokud možno to předtím ještě nějaký kritik přežvýká, aby věděli, co si o tom mají myslet. To je realita. Do banky jsi také dříve musel chodit, vypisovat příkazy, vyjednávat o úvěrech apod. a dnes za tebou přijdou kamkoli a poskytnou ti cokoli. ...
Navíc diskuse tady je obecná. Musel bys na úvod předložit nějaké dva křiklavě odlišné příklady a na nich dokazovat přístupy.
Chtěl bych dále probrat,jestli jste toho názoru, zda jde napsat dílo o ničem např. báseň, pokud autor zvolí způsob, jak to správně podat. Odsuzujete autora, který napíše např báseň jak jsem si ráno namazal chleba s máslem.
Prosecký: O to mi jde psát tak, aby to někdo četl a bavilo ho to je předmětem této diskuse. Vím že asi neexistuje žádný jednotný styl, protože každý z nás jsme něčím originální a způsob psaní je tedy pro každého z nás jedinečný. Jde mi spíše o to udělat takový průzkum, co se čtenářům líbí a jak by chtěli, aby autoři psali, myslím si, že tím pomůžu každému, který má stejný problém jako já, a kterého to zajímá.
Štěpka: děkuji ti za to, že jsi obhajovala podstatu diskusí,jsem stejného názoru jako ty, že diskuse je psána za účelem řešení tématu diskuse, a čtenáře, kteří se o toto téma zajímají,a chtějí se podělit o svůj názor s ostatními, určitě nebaví pročítat se zbytečnými příspěvky od toho je chat.
Štěpa z Hřibska
01. 10. 2009
Přimlouval bych se za to, aby buď témata nebo alespoň disksue pod nimi byly vtipnější. Máme dost seriózních problémů v autentickém životě, tak proč si je ještě přidelávat tady.
A Saintzerovi bych opakoval to, co už tu bylo řečeno několikrát: nejlepší je psát tak, aby to někdo četl a bavilo ho to.
Štěpa z Hřibska
01. 10. 2009Kristova_noha
30. 09. 2009Pišta_Hufnágl
30. 09. 2009Štěpa z Hřibska
30. 09. 2009Pišta_Hufnágl
29. 09. 2009Pišta_Hufnágl
29. 09. 2009
Jinak milý Saintzero k Tvému poslednímu příspěvku.Vadou je,že to bereš za úplně opačný konec než je tvorba.Za umělce hlavně mají hovořit činy:buď máš co sdělit,tak sděluj nebo mlč.A když máš co sdělit,na formě vůbec nezáleží,tedy i báseň o jednom slovu může být geniální básní,pokud má co podstatného sdělit.Tedy krátké,dlouhé,scifi nescifi,dialog,popis,vn+ější,zahradní,vše je jedno,důležítá je jen výsledná kvalita.Tedy s chutí do díla.Zdraví neroušek.******
Milý Saintzero se mýlí:
1)aby nějaká diskuze byla možná,neměla by být cenzura
2)je třeba vždy vědět,čí příspěvky jsou zcela zbytečné přečítat,páč jejich intelekt na to nestačí a jejich charakterová vlastnost je útočit na vše,co nemohou svým malým mozečkem pochopit a to je prolog ke všem diskuzím.******************
dík za názor k mé diskusi, čtenáři rádi pročítají zbytečné příspěvky.
Hele,nerouškovi vymazali příspěvky,kde říkal,že Pišta Hufnágl a Papouch jsou gypsové hlavy.Tak to neroušek rád zopakuje:Pišta Hufnágl a Papouch jsou gypsové hlavy.*********************
Tak koukám, že se nám příspěvky sem moc nehrnou,takže dáme život tam, kde je smrt.
Všichni, kteří četli příspěvky v této diskusi zjistili, že jsem rezignoval na styl Sience fiction v prosazování vnitřních pocitů postav jako způsob popisování celého díla. Možná to možné není, možná je to hudba budoucnosti, takže o to se hádat nebudu. Chtěl bych zjistit co si myslíte, o dílech jejichž rozsah je tak krátký,že samotné holé popisování faktů musí být nazhrazováno více citovým prožitkem , protože čím je chudší hlavní myšlenka, tím musíme více na čtenáře půlsobit citově, takže jsme zase u vnitřního popisu událostí a pocitů postav. Pokud se zaměřím na básně, dáváte přednost více metaforám při citovém působení na autora nebo si vystačíte s jiným popisem situace? A další otázka je, jestli uznáváte krátké básně nebo ne. Problém je v tom, že pokud máme hodně krátkou báseň a chceme zaujmout autora, musíme na něho více působit citově, ale to někdy znamená zakódování složité myšlenky do básně, která se může pak stát pro čtenáře méně srozumitelná. Máme psát básně, které dávají široké spektrum vysvětlení, nebo spíše psát delší a zaměřit se na určitou myšlenku, která je ve svém pochopení více jednoznačná.
To jak to myslím je vysvětleno v příspěvcích
Základem každé diskuse je přečíst si co bylo už napsáno.
Fajn :-) A až s tím něco uděláš, tak zkus udělat něco s tím, že se zamyslíš nad tím sdělením a zvážíš, jestli je opravdu tak závažné, že jím obohatíš duše a mysli ostatních, nebo jestli je to zase jen prázdný tlach, který by bylo lépe spolknout... .-))
Můj problém je, že se víc soustředím na obsah sdělení než na jeho formu a musím se zbavit mého dalšího zlozvyku, automaticky klikat na odeslat, před tím než si to zkontroluji.
Dík papouchu za připomenutí, zkusím s tím něco udělat.
Saintzero, tebe fakt neučili, že za větu tázací patří otazník?
Proč tu češtinu tak prasíš?
Rajmund: události to je možná, špatnej název souhlas
Tangens co je málo specifikováno.
Bych navrhoval udělat sbírku a koupit mu dutou vrbu, do které může žvanit a žvanit a žvanit... .-)
Nejlepší je prožívat vnitřně vnější popis. Proč ale zrovna události, to je mi záhadou,
Pišta_Hufnágl
22. 09. 2009
nepochopení si žádá vysvětlení, víc papíru je někdy potřeba, pravda není zadarmo.
experimentátor
22. 09. 2009
popsat žvástama o tom co píšu daleko víc papíru, než tím, co opravdu napíšu, je zhovadilost a ubohost
jen se směj prostě, chci psát psychologicky proč volím popis pomocí vnitřního prožívání jsem popsal už předtím, nevím co je na tom k nepochopení.
Saint - Máš pravdu: stačí jednotlivost, ale dotažená... ona ta kýžená komplexnost je prakticky nedosažitelná (a přesto to všichni stále zkouší).
Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
Pišto - od každého tu čekám buď kus rozumu, nebo kus srandy. Když je k dispozici obojí, lehce a šťastně
postřikuji své nejbližší okolí. Dojde-li postřikový materiál přejdu rafinovaně na slzy. Slzy smíchu. Když dojdou slzy jsem v prdeli. Pak si sednu a píšu své nesmysly, nebo je-li vhodná hodina (po půlnoci) jdu chrnět.
Tahle diskuze mi přijde jako pře o to, zda je k pečení psí kýty lepší křídlo (nemyslím tím hudební nástroj), nebo ploutef.
Kristova_noha
21. 09. 2009
Kristova noho teď tím myslíš můj pravopis nebo způsob psaní, který se snažím prosadit.
Kristova_noha
21. 09. 2009
To je tvůj názor a já tě o něm přesvědčovat nebudu, protože mám na každý slovo deset vět. Jo a to s tím pištou se omlouvám, jenom jsem mu chtěl na tvým příspěvku něco vysvětlit.
Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
Na jedno slovo máš deset vět.. mám pocit že meleš jenom proto, abys mohl mlet.
Jo, a > ..vidíš to pišto, i když to papouch myslel na mě, popsal i tebe.. .. kdo se cítí, ten se vtípí. :-) Ale Pištu jsem tím rozhodně nemyslel. :-P
Nemám chorobnou touhu se předvádět, jde mi pouze o pravdu a chci zjistit, jak dalece se moje názory liší od ostatních, todle je snad cílem každé diskuse. Přiznávám se, že moje názory jsou poněkud svérázné a opět opakuji, že se omlouvám za to, že se je snažím kázat jako boží pravdu.
Smyslem této diskuse je jen a pouze to, že máš chorobnou touhu předvádět se, Saintzero.
Doporučil bych ti přestat se tady míchat do věcí, o kterých víš houby a místo toho se naučit pravopis.
možná se díky tobě pišto naučím psát „aby jsi" přece jenom vypadá líp. Jen tak dál pišto možná jsi naleznul novou funkci.
Kriste pane: Proč bych vás měl tahat za fusekli.
Prosecký: já netvrdím, že to tak je, a dokonce jsem se za to i omluvil, smyslem diskuse bylo zjistit, jestli musí být poměr 1:1, a pokud ne kdy tomu tak je.
aleš-novák
21. 09. 2009Kristova_noha
21. 09. 2009Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
Přicházím sem, jako obvykle, pozdě. Zdá se mi však, že jsem o nic nepřišel. Základní otázku nechápu. Copak existuje jeden způsob psaní žánru?
vidíš to pišto, i když to papouch myslel na mě, popsal i tebe, možná proto nechceš psát něco smysluplného, aby si nevypadal jako užvaněný tupec, každopádně pak platí ta první varianta.
osobně chci potvrdit, že Pišta JE plný smyslů !
má jich pět a občas i víc (když má s sebou psa nebo manželku)
:-) ..se říká, že nejhorší je srážka s blbcem, ale ona srážka s užvaněným tupcem není o nic horší.. :-)
Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009Kristova_noha
21. 09. 2009
Pišto je mi líto, že nechápeš ty, o co mi jde, ale o tom jsme se bavili včera, že tím svým arogantním chováním jenom kryješ neschopnost vytvořit nějaký smyslu plný názor, Stvna si tady lidi váží měl by ses konečně nad sebou zamyslet.
Ježkovy voči
21. 09. 2009
Dík za radu Marcela Prousta jsem ještě nečetl, ale vím že to má několik svazků snad to přelouskám.
aleš-novák
21. 09. 2009Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
Pišto já netvrdím, že se to hodí na všechno psaní a je to nesmysl tímto způsobem psát cokoliv ostatní, s tím souhlasím se všemi a dokonce jsem se omluvil za to, že jsem chtěl tento styl použít na vše, to asi fakt nejde, ale jak mám podle tebe psát psychologii, aby nenudila, zkus si někdy přečíst takovou knížku a poznáš, že je to psaní jen pro vyvolený, protože to nikoho moc nebaví luštit.V tom chci udělat změnu chci takové čtení udělat méně nudným pro čtenáře. Je mi líto, že nikdo neví o co mi jde, proto se to taky snažím vysvětlit.
Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
já se tak snažím psát celou dobu, děj mi je vedlejší, má funkci jenom vylíčit situace, které potřebuji pro svůj rozbor.
aleš-novák
21. 09. 2009
Pišto možná pro tebe je to fantazie, protože pak by si pochopil, že tvoje chování lidem nesedí.
Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
to je jedno jakýkoliv autor, který se soutředí na rozbor duše. Chci psát jako Timothy Leary, přečetl jsem od něho jednu knížku sice, ale jemu taky moc nešlo o děj.
Kristova_noha
21. 09. 2009aleš-novák
21. 09. 2009
Kdyby někdo četl Freuda nebo jiné filozofické autory, pak by poznal jak je psychologické psaní nudné. Nevtrdím, že bych neuměl psát jinak, ale chci pouze rozebírat život ze vnitř, ale nechci psát jako Freud, chci využít postav pro lepší popis pocitů a vysvětlení různých skutečností. Nesnažím se o nějaký závratný děj to je jenom taková kulisa pro dotvoření prostředí.
Pišta_Hufnágl
21. 09. 2009
Tvůj autorský styl je ale nezávislý na tom, co přesně píšeš a jestli se zabýváš vnitřním světem postav nebo popisem nábytku v místnosti. Styl je tvoje literární DNA, je to způsob, jakým skládáš věty a způsob, jakým sděluješ. Ale tento styl není ovlivněn tím, jestli píšeš sci-fi nebo psychologický román.
Máš v tom pořádný zmatek koukám.
To je fór! Vytahat z lidí rozumy a pak si z toho udělat kompilát - NOVÝ STYL... naštěstí k ničemu takovému pravděpodobně nedojde, možná, že sis nepřesně vyložil obsah slova »styl«... V tomto smyslu bych ti doporučil zamyslet se nad odpovědí Kamily Sikory. Jediný - široce obsáhlý - styl je psát poctivě. Zdánlivě jednoduchá fráze v sobě skrývá generální radu.
Dán avi - těm, kteří to nemají, rádi se omlouvám.
hele s tím mám velký problém, chci možná vytvořit nový styl. Snažím se psát psychologicky, takže vnitřní prožívání je zde na místě, jde mi spíše o filozofické úvahy nad životem,které se snažím popisovat tak, nebo je prokládat nějakým popisem, aby nenudili čtenáře.
aleš-novák
21. 09. 2009Kamil Sikora
21. 09. 2009experimentátor
20. 09. 2009Ruppert von Trautenberg
20. 09. 2009Pišta_Hufnágl
20. 09. 2009
chtěl bych se omluvit, všem za moje prosazování pravdy, někdy jsem asi zaslepený svým vlastním názorem. když nad tím tak přemýšlím asi máte pravdu. Snažím se na všechno vytvořit jednotný vzorec a asi to nejde, psaní není hold matika, takže díky všem za jejich příspěvky, které mi ukázaly moji naivitu moc děkuji.
mně se báseň 404 The requested URL /index.phpdata=read&id=335051/ was not found on this server moc nelíbí
jde mi o tohle, aby čtenáři pochopili jaká krása se může skrývat v básni.
http://www.pismak.cz/index.phpdata=read&id=335051
kdysi jsem napsal jeden text a sám bych ti jej nevysvětlil. napatlal jsem tam všechno možné. a pak... tady... ani nevíš, kolik lidí jej tady (narozdíl od autora) pochopilo. a tolika způsoby. bylo to fajn :)
Ale asi jo máte pravdu, ale zas pokud má čtenář možnost pochopit báseň několika způsoby, s tím že to dává úplně jiný směr vysvětlení, tak je to přeci krásný.
no... pak piš poctivě, precizně, ale příběhově a myšlenkově víceznačně, nejednoznačně... napadá mě teď Mullholland Drive od Lynche... viděno 4x a pokaždé mám z toho jiný pocit :)
Asi máš pravdu já jenom, že bych chtěl psát tak, aby to chutnalo jako palačinky a plněné knedlíky zároveň, podle toho na co mám zrovna chuť
S realitou tipů s tebou souhlasím, ale věř tomu že jednou nastane doba, kdy bude jednotná hudba strava film atd, ale třeba za 200 let.Zajímal by mě tvůj názor na více významouvou báseň, je to umění nebo chudá fantazie čtenáře,ale to asi bude závyset na tom, kdo básně bude číst.
Já čtu hlavně to, co mě baví.
Nevím, jak se poměřuje kvalita básně a je mi to poměrně jedno. To šťouráš do otázky vkusu a z toho nic rozumnýho nezískáš. Já osobně mám radši poesii spíš jednoduchou a přímou, hezky libozvučnou. U prózy potom více zamyšlení.
pořád se točíme na místě... to je jako kdybych si položil otázku, jestli jsou lepší palačinky, nebo plněné knedlíky. Obojí je jiné a obojí mi chutná. Jde vždycky o kvalitu. Ta může být patrná jedné osobě, nebo také více osobám, jindy pouze autorovi... Nezáleží, jestli čumím na komedii, na drama, nebo akčňák... Když se to udělá dobře, můžu v rozdílných žánrových vodách dosáhnout stejně umístěné laťky... V daném žánru. Takže triviální báseň může být v žánru triviálních básní stejně tak kvalitní jako složitá báseň na poli složitých básní.
nesouhlasím s univerzálním globalismem... jednotná hudba, jednotný film, jednotná strava... do takového extrému bych nechodil. a pokud je cílem diskuse zisk vzorce na úspěšné dílo, pak se zřejmě mine zamýšlením účinkem. nikdy se nezavděčíš všem. můžeš psát pro sebe a schytávat pohlavky, můžeš psát pro jiné a sám se cítit nenaplněn, můžeš psát pro jiné a cítit se naplněn, můžeš vyvolávat nepochopení, můžeš provokovat a u toho všeho cítit naplnění, nebo naopak.
...
Když to řeknu hnusně, ale pravdivě - jedinou zárukou, jak být tady na oko úspěšný, je rozdávat tipy měrou vrchovatou. udělat si kámoše na správných místech a pak se můžeš tetelit blahem. mnozí takto fungují a realitu už nevidí.
...
čímž však nechci negovat jiné cesty...
To je jedno, to jsme se dostali někam jinám to je můj názor,a zase ho preferuji jako boží pravdu, to jsem nechtěl. Zajímal by mě tvůj názor na básně, které dávají větší počet možností vysvětlení. Jsou kvalitnější než ty více méně s jednoznačnou myšlenkou.
realistický náhled do situace, nebo kvalitu myšlenky? obojí se nevylučuje. Já jsem nejraději, když je zastoupeno obojí, pokud půjde o nějaký textík o vyšinutém chlápkovi, co zabíjí lidi. Budu požadovat poctivější popis a pak také - nějakou tu mašličku na závěr, ať to celé není jen tak... plácavé. Ale opět - pokud půjde o něco vážného. A možná že ne. Není řečeno, že mě nezaujme totéž, byť to bude klouzat po povrchu.
...
Co se však týče básní, tady bych to viděl jednoznačně. A zvláště tady. Jsem už alergický na standardní témata ve standardním balení. Takže pokud něco známého a svým způsobem triviálního, pak bych rád kompenzaci vymazlenou formou, byť jen na efekt komplikovanější - složitější, náročnější na pochopení. Takže ano, jednoduchou situaci bych popisoval poctivěji.
...
A všeobecně - poctivost tady často chybí. Nemusí se týkat jen rozvětvenosti jazyka, vět a dalšího, ale i formy, řádkování, odstavcování, uvozovek u přímých řečí, členění. Stále častěji se tady projevuje slohově-mluvnický flegmatismus. Což na literárním serveru minimálně zaráží.
Ty jsi dobrej robot.
I kdyby tu byly super silnice, tak někdo si ji vychutná na motorce a někdo ve ferrari a někdo ve starý octávce se staženou střechou. Mustang má jiné výhody než landrover atd. atp.
Jenom chci uvést, že to samý je i z hudbou jednou nastane doba kdy bude jednotný styl, který zaujme každého něčím, jako to, že možná budou básně psané stylem, který dává více možností vysvětlení, protože každý čtenář si v tom najde to svoje.Tohle se týká pouze básní.Doporučuji ti kouknout se na film Fontána.
Nemůžou všichni psát úplně stejně. Každý píše podle svého citu. Kafka bude jiný než Dostojevský a přesto oba zaujali spoustu čtenářů. Ty máš taky rád různé filmy, zaume tě třeba Matrix stejně jako Stalker a přitom úplně jiné filmy, jiná technika, všechno jiné a přitom z jistého pohledu stejně dobré. Prostě není jeden způsob, který by byl vždycky osvědčený.
nechci tvrdit, že auto které má víc funkcí je pokaždý nejlepší řešení, ale kdyby tady byly všude silnice první třídy, pak by mi asi každý dal za pravdu, že se v něm jede líp. To máš pravdu, že Mash asi nezní na domácím kině nejlíp, ale může to být protože byl natočen v době kdy domácí kina ještě nebyla. A to, že píše někdo způsobem, který není psán za účelem lepšího prožitku za to já přeci nemůžu.
Takže položím jednu otázku o co jde čtenáři především o realistický náhled do situace, nebo kvalitu myšlenky.Todle jsem si zase naběh, protože to závisí zase na čtenáři, ale musí být přeci způsob, jak psát dílo tak aby to zaujalo co nejvíc čtenářů. Přeci když někdo napíše geniální báseň nemůže za to, že ji čtenář nepochopil,tím nemyslím sebe.Proto se musíme snažit napsat ji tak,aby neztratila na kráse a při tom každému něco dala.
Fantasie čtenáře pracuje tak, jak je čtenář se svou fantasií zvyklý pracovat.
Smyslem 3D kina je vidět předměty s reálnými tvary. Pro takový film jako je Requiem za sen není potřeba 3D kino, protože efekt filmu není založen na tom, že by musel být viděn ve 3D. To je asi jako když jezdíš na horákovi po silnici, tam prostě tu funkci horského kola nevyužiješ, tak je ti k ničemu.
Zvuk na domácím kině zní lépe než z televize,takže z toho přeci musím mít lepší prožitek
Opět. Jak u čeho. Na takový MASH se můžeš dívat klidně s normálním zvukem a požitek budeš mít stejně dobrý.
Nejde prostě říct tohle auto je lepší, má víc funkcí, proto požitek z jízdy bude lepší. No nebude, pokud pojedeš s Ferrari po silnici třetí třídy, rozumíš, o co jde? Každá věc má svůj smysl v určité situaci a psaní není výjimkou. Můžeš úplně stejný příběh napsat dvěma způsoby a ani jeden nebude lepší, protože pokaždé vznikne úplně jiné dílo, obě budou originály. Akorát jedno se bude třeba víc líbit příznivcům sci-fi a druhé maminkám. To ale nehovoří, že je jedno lepší než druhé.
Alojs: Samozřejmě, že záleží na druhu textu s tím souhlasím, jen se snažím vysvětli proč se kloním k vnitřímu popisu prožívání.Třeba u básní bych zrovna volil tento způsob, protože tam jde o fantazii především, ale záleží taky na tom o čem píši. Podle mě platí čím jednoduší myšlenku si čtenář vybere tím jí musí lépe zpracovat tudíš u krátkých básní a povídek jsem rozhodně pro tento způsob.
Každé téma vyžaduje jiný přístup a samo už určuje i formu. Jsou témata,která mají-li být smysluplně zobrazena nesnesou formu básně a naopak. Některé téma , aby mělo úroveň je nutné napat ve zkratce, jiné vyžaduje elementární, výjimečně i detailní popis. Ergo kladívko : šablona je blbost a je postavena přímo proti tvůrčímu pojetí práce se slovem.
Jak by asi řekl Pišta : další debata na nic... (možná, že by přitlačil).
Nechci urážet čtenáře, že to jsou idioti, ale přece na tom jak to napíšu, záleží i to jak bude pracovat fantazie čtenářů. Já se přiznám že jsem v 3D kině nebyl, takže je blbý o tom psát, ale umím si to představit. Requiem za sen jsem viděl a v 3D kině si myslím, že by byl lepší.Přeci všechno co mi lépe dokreslí atmosféru je lepší né.Zvuk na domácím kině zní lépe než z televize,takže z toho přeci musím mít lepší prožitek, protože lépe zapojuji smysly. A to mi jde aby čtenář lépe zapojil svoji fantazii.
záleží na typu textu, na kadenci atmosféry, všeobecně na konkrétním zadání. zvýhodňovat jeden způsob, to nelze. to bychom pak pomalu stanovili jeden jediný vzoreček, který by se aplikoval na všechny příběhy, všechny prózy, poezie... Takže má odpověď je jasná... nejednoznačná z hlediska používání. záleží na citu a zmíněné zábavnosti textu.
Čtenář obyčejně není idiot, takže mu nemusíš všechno popisovat.
Jinak mám dojem, že si pleteš efekty s obsahem. Viz moje otázka na filmy, kterou jsi nezodpověděl.
Každý z nás disponujeme různou mírou fantazie, a já chci pomoct navodit atmosféru těm čtenářům, kteří se nedokáží v žít do situací.
Jde mi o to jestli psát, z pohledu vnitřího prožívání, což u mě znamená např. popisovat jak se jednotlivé postavy tváři v dané situaci, s tím jak to prožívám já , nebo prostě jednotlivé situce realisticky rozebírat, než je suše popisovat, chci aby si čtenář připadal jako 3D kině, aby se takříkajíc stal součástí.
Teď jsi to pořádně zamotal.
Co to je podle tebe vnitřní popis událostí? nevím, co si pod tím mám představit.
3D kinem myslíš IMAX? Domníváš, že třeba takové Requiem za sen nebo Sedm samurajů si v takovém kině užiješ lépe?
Zbytku tvého komentáře nerozumím soro vůbec. Asi jsem natvrlej, ale nepochopil jsem, co jsi tím chtěl vlastně říct.
Možná jde o to, že vnitřní popis událostí dokáže lépe navodit atmosféru. 3D kina jsou taky lepší než normální, s tím by se mnou asi každý souhlasil.U psaní je to trochu jinak, protože optické události v 3D kině musím čtenáři pracně nastínit, abych mu realisticky navodil atmosféru. To ale může být trochu nudné, protože to odvádí od hlavního děje. Proto se ptát kde je ten rozumný poměr?
To by platilo pro autora, kterému jeden styl sedí lépe a druhý hůře, ale obecně se to říct nedá. To je asi jako by ses ptal, jestli ti bude lépe chutnat polévka, když ji budeš vařit na plynu nebo na elektrice.
Možná bys měl své otázky lépe specifikovat, protože jsou poměrně obecné. Například slovo způsob je poměrně nejednoznačené. Alespoň pro mě.
Jsem toho názoru, že zvolení si jednoho ze způsobu psaní se odrazí v kvalitě a čtenosti autorova díla. Kdyby se dělal nějaký průzkum, pak by určitě byla nějaká skupina lidí pro jeden ze z výše uvedený druh psaní.
Položil jsi otázku tak, jako by sis myslel, že existuje nějaká způsob, který je lepší než jiný způsob, ale tak to není. Psát si může každý jak chce. Jde o to, aby to někoho bavilo číst.
Co se týká povídek a kratší prózy, tak považuju za výhodné psát jedním způsobem celou povídku.