Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ad Bíša II. aneb ph české poezie

11. 06. 2010
6
68
1831
Autor
Krytyk

 

 

 

Dcera

 

 

Doufám že mě po cestě

pro ten chleba

srazí auto

křikla jsi

dovnitř domácnosti

A co si myslíš

že jsem měl dělat

se svýma otcovskýma rukama

celou tu dobu

než jsi přišla

Sedej ke stolu

ber máslo

tvrdé a bílé jako stěna

a připrav se -

budeme dlouho jíst

 

// Prostý popis situace někde v nějaké domácnosti. Dcera se nejspíš s otcem nepohodla, když ji poslal (blahoslavenou teenagerku) pro chleba, a tatíkovi se z toho jaksi autenticky a banálně potí ruce. Podstata možné neshody však není pro lyrický subjekt jakoby důležitá, zajímá jej prostý úkon. Sednout ke stolu a dlouho jíst. Jíme různě dlouho, ale tady to vypadá nabádavě; bude se jíst tak dlouho dokud se stěna z másla neroztaví. Asi ironie ke rčení: jde to jako po másle. Zde to ovšem vypadá, že ke snadnosti bude dlouhá mlčenlivá (?) cesta.

 

Štěkot

 

 

Matka se dívá,

jak syn zase napodobuje retrívra.

On má sedmadvacet,

ona pětačtyřicet,

oba na světě až po uši.

Zkusili ledacos,

většinou přes inzeráty a přes doktory.

Oba patrně věřící.

Oba pravidelně v tom nonstopu,

skuteční jako hák krásy.

Syn zapřený o stůl,

matka nehybně naslouchající,

kam až může dolehnout

štěkot retrívra.

 

// Další rodinný zářez do lyrických subjektivit. Dospělý syn jančí. Matka pozorně naslouchá nápodobě štěkotu. Oba mají životní zkušenosti, tedy by mohli být normální. V tomto (šťastně poetickém) jednání je autorem spatřována autentičnost vztahů v rodině. Svébytná otevřenost blbnutí. Štěkací eperiment by měl nejspíš vyjadřovat možnou rodinnou intimitu, které z vnějšku lze porozumět jen těžko. Je to zřejmě pro autora nanejvýš bláznivé, jak obyčejně lyričtí subjektové žijí. Skoro jako trhání mandlí zaživa na chodbě Dětské nemocnice v Brně. Zde je ovšem zkušenostního utrpeníčka více. Nevhodní partneři přes inzerát, neteční doktoři nad jejich zdravím, odlišnost od většinové nevěřící společnosti, nonstopem zde nemusí být jen zaplivaná herna, ale i kus věčnosti. Perlou básně je přirovnání dvojice k háku krásy. Hák krásy, boxerský direkt i pevná skoba na zdi pro připevněné jejich obrazu. Tím jsou skuteční jak v těch svých rolích visí, jak přízračné kabáty dlouho pozorovaných odešlých hostů.

 

Poslední bar v Ljubljaně

 

Moje žena

zpívá po letech

z ohromné dálky.

Ani to,

jaký jsem parchant,

teď nestojí za řeč.

 

// Přepadá mne velká nejistota ohledně toho, zdali jsou tyto texty více viděny, či odposlechnuty. Prapodivný poměr ke zpívající ženě může být samozřejmě oprávněný, ale z textu se nic nedozvíme; musíme si vymýšlet kontext. Můžeme si být jisti jen tím, že sebekritické označení parchant je maličkostí proti zpěvu jeho ženy. Kudlanka se možná dala do zpěvu, kdoví jak to komu zní.

 

/// Nenechte se mýlit. Tyhle básně nenapsal Bíša, ale věhlasný, autentický -zavedený- bard z kosočtverečné sestavy Borkovec, Motýl, Krchovský, Petr Hruška. Petr Hruška je tam venku známější než Bíša zde uvnitř. Je mj. odborným pracovníkem Ústavu pro českou literaturu AV ČR. Citované básně jsem převzal z obtýdeníku Tvar (11/10/19). Zatímco písmák Bíša vypisuje své autentické zážitky v první osobě, až vzniká dojem, že je zde sám autor lyrickým subjektem, Hruška nabízí odstup pozorovatele. Odstup pozorovatele bez ozdob, bez hry na poezii; leda byste podobně jako já dumali nad sporými detaily neostře sdělných veršů na hranici přirovnání. Hák krásy apod. Tento nepatrný rozdíl odlišuje texty Petra Hrušky od textů písmáka Bíšy. Stačí to k velké poezii? K vědomí rozdílů mezi tvorbou dobově a odborně uznávanou a tou zapeklitě naší, okrajově písmáckou? Pro mne jsou obě verze nedostatečné. Vidím tu snahu opsat skutečnost a vyhnout se všem básnickým prostředkům. Neobohacuje to čtenářova ducha ani český jazyk. Texty obou autorů se nevymykají běžnému myšlení, proto také nic než skutečnost nenacházejí. Stvrzují arteterapeuticky autorskou autenticitu, ale rozhodně mají k nálezům o životě daleko. Jakoby tito autoři předpokládali, že všichni žijeme, a máme zůstat žít, zcela podobně - v běžné neobraznosti; ve světě, kde je podstatné, co nás crnkne nahodile do nosu. Nivelizace zření je zjevná, obraznost pohodlně vyprázdněná; tři oříšky pro nivelizovanou Popelku mohou obsahovat cokoliv jenom ne nějakou bájnou hodnotu. Odmítám takto naladěnou poezii pro její mechanickou snadnost a setrvačnost. Pro její plané a nekonečně možné variace, kdy cokoliv nového - nesnadno uvěřitelného zapadá za obzor minimalistického primitivismu. Jak snadno jsme pak manipulovatelní v souřadnicích pozitivistické totality zvané skutečnost. Stačí pohodlně věřit kdejakému verši, jenž neumí být než našklebeně sám sebou a neskutečnost ukrytou v tajemství přezírá coby zlovolnou fikci. Snad alespoň toho Máchu ještě v popelnici najdu...

 

 

 


68 názorů

moorgaan
01. 07. 2010
Dát tip
jen jestli Bíša neni pH Pismaka...cim ZÁSADITĚJŠÍ projev tim vetsi cislo tipu od priznivcu ...a mensi KYSELEJŠÍ projev od kritiku:-))

Janina6
29. 06. 2010
Dát tip
Jinak, StvN má pravdu, akorát že ji neříká příjemným způsobem. Je už takovej.

Janina6
29. 06. 2010
Dát tip
Sveřep, dostala jsem avi, tak koukám, co by tu mělo být pro mě. Zaujalo mě: "Osoby které chtějí psát stylem "Hruška" beru, neberu osoby, které chtějí psát tímto stylem - a nedaří se jim to - ale vesele publikují na litservrech." No, já tedy docela beru osoby, které chtějí psát, a to dokonce i tehdy, když se jim to nedaří :-) Od toho nakonec litservery jsou, ne? Jinak, Hrušku čtu a obdivuju, vedle asi tak 60 dalších autorů, ale ráda bych našla vlastní styl, který se nebude snažit někoho jiného napodobovat. Nemyslím to tak, že zrovna já přijdu s něčím geniálním, co tu ještě nikdy nebylo, ale vědomá snaha "psát jako někdo," např. Hruška, by mě svazovala, tohle není důvod, proč píšu, to by mě nebavilo.

StvN
29. 06. 2010
Dát tip
Jako jestli se domníváš, že styl není určující, tak si prosím vem kladivo a jdi mlátit do kovadliny, a i tam je ten styl určující. Když nad tím přemýšlím, styl je určující úplně ve všem, protože jak se říká když dva dělají totéž, není to totéž. Takže jestli jsi přesvědčená o tom, že stly není určující, tak myslím, že je na čase se rozloučit. To nemá cenu se vůbec bavit o literatuře. Ahoj.

Norsko 1
29. 06. 2010
Dát tip
dík za avi, vracím v lepším stavu, než jsem ho obdržel

sveřep
29. 06. 2010
Dát tip
StvN: Ale můžu diskutovat, jenže toto je diskuse Krytyka, ne naše soukromá...Čímž se Krytykovi omlouvám a pokračuji tedy. Styl, jímž je báseń napsána, sám ovšem neurčuje kvalitu básně! Kterážto báseň - aby byla dobrá - nejspíš má: zachytit jedinečnost /stůj chvíle, jsi úchvatná...J.W.G./ okamžiku a prožitku. Ale nejen to. Také si najít čtenáře, stát se komunikací bezi autorem a čtenářem tak, aby čtenář bral podíl na pocitu a prožitku autora - jedinečným způsobem. /Krytyk se nudí, protože to ví sám.../. Předvedla jsem že hruškastyl mne neváže a TO byl argument, veršotepu zvesela, a po této ukázce trvám na tom že kalori argumentovala smysluplnně, zatímco tvůj argument "Já teda jako nechápu, jak někoho může dost hluboce zajímat něco, co si může napsat sám." je mi i nadále podezřelý. Týkal se "hruškastylu" a já argumentuji, že styl není určující a bylo by bláhové se domnívat, že volbou próze blízkého stylu se básník devalvuje na osobu nikoho nezajímající, protože TO SI MŮŽE NAPSAT KAŽDÝ SÁM. Nemůže. Potřebuje talent, srdce a milost....

StvN
29. 06. 2010
Dát tip
Hele já nic roztínat nechtěl. Ty jsi sem nakráčela jak nějaká královna s pocitem, že mě musíš usměrnit a nakonec se dozvíme, že ne kvůli tomu, že bys měla co říct, ale proto, že ti bylo někoho líto. A přesto, že ti to nejspíš konečně došlo, stejně máš tu zaslepenou hrdost a neumíš uznat chybu nebo rozumně diskutovat dál. Bylo to nutné?

sveřep
28. 06. 2010
Dát tip
StvN: Tos to rozťal.

StvN
28. 06. 2010
Dát tip
Haha, takže jsme konečně u jádra pudla. Uražená ženská ješitnost. Jistě, žena potřebuje slyšet, že je výjimečná. Ale o to tu snad nešlo. Bavíme se o literární tvorbě. To se nesmí brát takhle osobně.

sveřep
28. 06. 2010
Dát tip
StnN: K jádru Vaší diskuse - podívala jsem se co píšete, našla jsem prózu. Možná je pes zde zakopán? Kdo si nezkusil napsat sám? Neschůdným pralesem jazyka se jedinečně dotýkat tak, aby ožil pocit nebo dojem ....Komu nepatří verše do výzbroje? Neostýchat se zeptat? Ostýchám se a pokud ptám se, tak jen slabým hlasem... Kdo si sám může napsat básníka? Vlastně ani nic nic nic neříkám.... Nechtěla jsem se dotknout, pane vaší diskuse urovnané jenom mi bylo líto kalorie když jste jí psal že naivní je všední jak jedna ze všech stejných bab /měla jsem snad být raděj srab.../

StvN
28. 06. 2010
Dát tip
1. Jestli se domníváš, že tvé touhy a životní zkušenosti jsou nějak více rozdílné, než touhy a zkušenosti miliardy tvých vrstevnic = touhy a zkušenosti jsou víceméně stejné Pro příklad - milovat - každý se někdy zamiloval a každý to cítí v základu stejně. Kdybychom šli do důsledku, tak základem chápání jazyka je určitá sejnost v chápání slov, takže každý ví, že existuje určitý poměrně jednoznačně definovaný rozdíl mezi tím, co vidíme pod pojmem milovat a například pod pojmem zklamání. 2. na literatuře to nejtěžší, nahlížet jinak => viz bod 1 Nic si na tom neodporuje. Pořád je smyslem mé pznámky skutečnost, že drtivá většina lidí zažila to stejné (láska, zklamání, zranění, křivda, radost etc.), drtivá většina nad tím stejně přemýšlí a stejně o tom vypovídá. Když se vrátíme zpátky k jádru mé minidiskuse ("Já teda jako nechápu, jak někoho může dost hluboce zajímat něco, co si může napsat sám." "taková obyčejná, jako že by to dokázal nakonec napsat téměř kdokoliv") tak bych se domníval, že už i vám by mohlo být jasné, jak jsem to myslel. Pokud ne, neostýchejte se zeptat.

sveřep
28. 06. 2010
Dát tip
StvN:"je vidět, že jsi ještě dost naivní. Jestli se domníváš, že tvé touhy a životní zkušenosti jsou nějak více rozdílné, než touhy a zkušenosti miliardy tvých vrstevnic, tak to bude jednou bolestivé probuzení:)" "To je totiž na literatuře to nejtěžší, nahlížet jinak, jenže o tom tady vůbec není řeč, tady to naopak všichni nahlíží docela stejně. O to jde." TOTO mi není jasné .Podezřele si protiřečíš...tedy podle názoru mé bezvýznamné osoby. A co je to TADY? S tím TADY už se argumenty proti kalori naprosto zašmodrchaly...

StvN
28. 06. 2010
Dát tip
A co tobě na tom není jasné? Já mám času dost. Klidně to vysvětlím každému zvlášť.

sveřep
28. 06. 2010
Dát tip
krytyk: nemám vůbec dojem, že by sis "léčil komplex", takovéto připomínky jsou skutečně nadbytečné a za jejich autory je mi poněkud stydno :(

sveřep
28. 06. 2010
Dát tip
Osoby které chtějí psát stylem "Hruška" beru, neberu osoby, které chtějí psát tímto stylem - a nedaří se jim to - ale vesele publikují na litservrech. Plna obav, abych k těmto druhým nepatřila... :D kalori: "Kdo z vás by to uměl napsat. Kdo z vás to umí s těmi lidmi prožít?" - tvůj přípodotek považuji za podstatný , námitky StvN za podezřelé

StvN
28. 06. 2010
Dát tip
kalori - je vidět, že jsi ještě dost naivní. Jestli se domníváš, že tvé touhy a životní zkušenosti jsou nějak více rozdílné, než touhy a zkušenosti miliardy tvých vrstevnic, tak to bude jednou bolestivé probuzení:)

Janina6
27. 06. 2010
Dát tip
Mně se líbí, Krytyku, že se dokážeš "pustit" i do tak věhlasného (mimochodem, mnou velmi obdivovaného) autora, jako je Hruška. Vždycky mě překvapíš a donutíš kouknout se z jiného úhlu, než jsem zvyklá. Fajn, že jsi tady.

StvN
27. 06. 2010
Dát tip
kalori - jsi to asi dost dobře nepochopila. Promiň. Pro informaci viz tvoje "jak mi na to neumíme nahlížet". O tom to není. To je totiž na literatuře to nejtěžší, nahlížet jinak, jenže o tom tady vůbec není řeč, tady to naopak všichni nahlíží docela stejně. O to jde.

Ale ne. Půjde o zvláště dobře vychovanou sekci, všichni si tam budou vikat. Pod dohledem vikáře, pochopitelně. Mrkněte na Vikipedii.

BG: A co vivisekce, pane kolego? :)

StvN
16. 06. 2010
Dát tip
A co bys rád slyšel?:) Jak jsem řekl, mně poesie, která je tu tak nějak ukazována, v tvém příspěvku, v tomhle medailonku například, přijde taková obyčjená, jako že by to dokázal nakonec napsat téměř kdokoliv, kdo by se trochu déle pohybovat v určitém okruhu lidí se stejným vkusem. Tam ty nároky samozřejmě klesají. Ale fakt nevím, co na tom mám pitvat.

pole
16. 06. 2010
Dát tip
StvN: nevim, jestli jsi schopnej nebo neschopnej kritik. to jsem ani naznačit nechtěl, jenom jsem myslel, že jako kritik tomu věnuješ víc. a netvrdim, že si za těma dvěma větama nestojíš, jen bych chtěl slyšet něco víc ještě. případně. a teď mi nejde o nějaký vytahování, prosimpěkně. fakt mě to jen zajímá. krytyk: ok, přečtu si jeho nový texty a uvidíme. auta mi taky přišla fajn.

StvN
16. 06. 2010
Dát tip
pole - je otázka, jestli věříš jenom tomu, že něco dělám, nebo i tomu, že to dělám dobře. Pokud je to ta první možnost, pak nemá smysl se spolu bavit a není chyba ani na jedné straně, prostě si nerozumíme, respektive ty momentálně nerepektuješ můj pohled, pro příklad. Pokud je to ta druhá možnost, pak se můžeš zkusit zamyslet nad tím, co a proč jsem napsal, protože pokud bys věřil tomu, že něco dělám dobře, měl bys důvod věřit, že na tom, co jsem napsal, něco je, nebo že to pro mě má význam. Okej?

Krytyk
16. 06. 2010
Dát tip
pole: hruška nedostává na frak nespravedlivě, ale zaslouženě, protože jeho tvorba myslím upadá do manýry "věření v jedinou univerzální prostotu" a poezie se již úplně vytrácí... ne tak v minulosti; ještě auta vjíždějící do lodí mají celkově tématickou dimenzi a některé texty jsou tam i svébytné; zdravím a pěkný den;

pole
16. 06. 2010
Dát tip
tak nic. vidim, že to ani na diskuzi neni. ja myslel, ze ty se literature a kritice venujes hodne a dukladne, ale asi dneska neni nalada. okej ale je to skoda, hruska tady dostava naprosto nespravedlive na frak.

StvN
16. 06. 2010
Dát tip
Spíš nezajímalo. Mně to všechno přijde až moc dostupné. Já teda jako nechápu, jak někoho může dost hluboce zajímat něco, co si může napsat sám.

pole
16. 06. 2010
Dát tip
já jsem z téhle kritiky teda dost v rozpacích. hruška? fakt? zní to jako on. a odkdy že v jeho textech není obraznost, odkdy neobohacuje čtenáře ani jazyk? Adam z tepláků a z uší promodrává do šera promodrává člověk už má dost různých představ všeho hlomození v kamnech Když na břehu polévky - modrý Adam (Obývací nepokoje) Hrušku mám nejradši za to, že působí civilně a možná až podezřele jednoduše. Jeho kouzlo je v tom, že tuhle obývákovou všednost -vždycky- vybičuje k obraznosti, k něčemu nadreálnýmu, transcendentálnímu, ale i niternýmu. Takže absolutně nesouhlasím s tvrzením, že Hruška = obraznost pohodlně vyprázdněná. Jeho obraznost nemusí být pro každého čitelná, protože používá všední topos. avi, kdyby někoho zajímalo

Miroslawek
15. 06. 2010
Dát tip
BG: právě jsem zavrhl víkendovou Blanici, aby se nehukázalo... že to moje záda nevydrží, to bych moh doplout až do Sušice... dnem vzhůru

Norsko 1
15. 06. 2010
Dát tip
Proč se jim omlouváš, garay ? Za co ? Mluvila jsi snad sprostě ? ... Příště se neponižuj

Garay
15. 06. 2010
Dát tip
Ok. Na radu StvN. A s tím, že zase leju olej do ohně: autorovi jsem už napsala přímo. OMLOUVÁM SE VŠEM ZÚČASTNĚNÝM. OMLOUVÁM SE. OMLOUVÁM SE. OMLOUVÁM SE. Upřímně.

Krytyk
15. 06. 2010
Dát tip
deep_see-blue: nemyslím, že bych hájil civilnost; slovo přesahy má značně vágní význam, chtělo by upřesnit, co se tím myslí a zdali to v textu je přímo přítomno - a já myslím, že není, že přesahům často věříme kvůli kontextu nebo znalosti osoby autora a zapomínáme, že v každém textu by mělo být neustále přítomno formální uskupení, které je svébytné a nehraje si jen na zásluhy, kdo kým je nebo v minulosti byl; .)

Ondoň
15. 06. 2010
Dát tip
Na Špici sem kop dva čechry augle zas jak backy hodím čučku z paluše chčije a chčije

Miroslawek
15. 06. 2010
Dát tip
Sem ráno eščě spařené klapal do hokny chcalo a chcalo Sem ráno eščě spařené klapal do hokny chcalo a chcalo

Ondoň
15. 06. 2010
Dát tip
anebo, Míwo - Sem ráno eščě spařené klapal do hokny chcalo a chcalo

StvN
14. 06. 2010
Dát tip
Ježiš tak snad je rozdíl v tom napsat někomu pod text díla, že se má zamyslet a nebo říct, že máš z jeho textu nějaký pocit. Co říkáš?

Garay
14. 06. 2010
Dát tip
Ok. A já nemám právo se vyjádřit? Ono se tady měří dvěma nebo kolika metry?

Miroslawek
14. 06. 2010
Dát tip
Ale dá se na tom krásně demonstrovat vliv segmentace textu na hierarchizaci představ. Přeloženo do lidštiny - jak rozlíčné členění do veršů ovlivňuje a posunuje vnímání významu. Ráno jsem šel do práce byla to cesta celá v dešti vs. Ráno jsem šel do práce byla to cesta celá v dešti Ráno jsem šel do práce byla to cesta celá v dešti Ráno jsem šel do práce byla to cesta celá v dešti Ráno jsem šel do práce byla to cesta celá v dešti Přestože slova jsou stejná akcenty výpovědi se, pravda jen mírně, mění.

Miroslawek
14. 06. 2010
Dát tip
Garay: děkuji za avízo, nepoužité vracím ;)

StvN
14. 06. 2010
Dát tip
Ráno jsem šel do práce byla to cesta celá v dešti Garay, myslím, že by se tu měl zamyslet někdo jiný. Takováhle "poesie", kterou tu jakože produkují určité typy, je něco, čeho sem každý může nasekat 365 kusů za rok. Jako dobrý, každý si může psát co chce a jak chce, ale snad bys mohla dopřát ostatním svobodu vyjádřit svůj názor, co myslíš? Budeš tak velká?

LadyLoba
14. 06. 2010
Dát tip
Garay - takhle po ránu provokovat ;-)

Garay
14. 06. 2010
Dát tip
Milý Krytiku, dát sem kritiku, bylo by jako nošení DŘEVA do lesa. (zkusíš to analyzovat, nebo já vím, uděláš něco, co často neděláš.... ZAMYSLÍŠ SE?)

StvN
13. 06. 2010
Dát tip
Já poesii nerozumím, mně to všechno přijde takové prázdné. Četl jsem nějakou dětskou poesii a přijde mi trochu všímavější než tyhle otcovské snahy o zachycení něčeho, čemu nechtějí rozumět.

Rajmund
13. 06. 2010
Dát tip
Kdyby tohle četl Guth-Jarkovský, zařadil by poezii do úpolů.

Metta
12. 06. 2010
Dát tip
Stejně...neumím při čtení oddělit dílo od autora. Pokud někoho trochu znám a mám za to, že má co říct a je za dílkem kus poctivý duševní práce, osloví mě i neumělé podání. Nejhnusnější pocit mám z umělecky nadaných hajzlů, jejichž tvorbě není co vytknout a neumím pojmenovat, co mi tam skřípě. Shit. Proto neumím psát kritiky.

LadyLoba
12. 06. 2010
Dát tip
metta diky za krasnou metaforu :)

Norsko 1
12. 06. 2010
Dát tip
Tak, Metto. Vpravdě sysifovský počin

Metta
12. 06. 2010
Dát tip
obavy olopatičkovaného kr(y)tečka, že opečovávaná, milovaná tajemná zahrada zarůstá mainstreamovým býlím ?

Norsko 1
12. 06. 2010
Dát tip
Nevím sice co to je, neumím to přesně definovat, ale komplexy to podle mě nejsou, milý Carvere

Miroslawek
11. 06. 2010
Dát tip
Sdílím s vámi tichý žal: též jsem nebožtíčka znal Petr Bezruč ;D

Velmi silně nyní pociťuji absenci ANTItipů.

Norsko 1
11. 06. 2010
Dát tip
jo, skupinkaří se, skupinkaří, a ti druzí jsou telata

katugiro
11. 06. 2010
Dát tip
už jsem si říkal, že jsem Bíšu nějak podcenil...

nicméně podle wikipedie je Bíša, na rozdíl od Borkovce a spol, měřítkem kvality na literárních serverech...:o)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru