Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seJsou ženy lidmi, či nikoliv?
Autor
Notreal
Jsou ženy lidmi, či nikoliv?
Navzdory menším, či větším potyčkám se ženami (ala klasické muži nerozumí ženám), mě do dnešního dne tato otázka ani nenapadla, ba i teď působí docela šíleně, a proto jsem se jí začal zabývat. Tuto otázku položil neznámý autor žijící v dobách středověku, v publikaci Disputatio nova, a já si jí pokládám dnes, v 21.století, v dobách spravedlivě se tvářících lidských práv a svobod, v dobách, kdy emancipace žen překročila svůj, či snad i jejich stín.
Prapůvod otázky a středověkké následky:
Když se podíváme do knih, dočteme se o jisté Lilith*, služebnici bohyně Inanna**, která obývala Eden (Ráj) ještě před zrozením Adama. Ona sama stvořila Adamova ducha, čímž se jí stal Adam rovným.
Bůh dal Adamovi tělo a vznikl člověk. (Adam v tomto vyprávění není vlastní jméno prvního člověka, nýbrž obecným označením.) Dále chtěl Bůh dát člověku pomocníka, aby mu byl pomocník rovný, vytvořil ho Bůh z lidského žebra. Byla tedy stvořena pomocnice Eva. Lilith toto spojení rozhněvalo, spářila se s hadem aby sehrála roli pokušitele a přesvědčí Evu aby si kousla plodu ze stromu Poznání dobra a zla, který zasadila právě její bohyně Inanna. Eva pak přesvědčí Adama, a on udělá to samé. Pak se spolu Adam a Eva vyspí a Bůh je vyžene z Ráje (jíst z toho stromu jim totiž zakázal).
Už zde je nám tedy žena představena jako něco jiného než člověk, a je to také prapůvod všech obav z žen, co najdeme v historii.
„Proto řekl Hospodin Bůh ženě: ‚Cos to učinila?‛ Žena odpověděla: ‚Had mě podvedl a já jsem jedla…‛ Ženě řekl: ‚Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout.‛“ Takhle interpretoval důvod ženské podřadnosti středověk, kde bylo povoleno ženu fyzicky trestat.
V rámci manželského svazku měla žena plnit různé povinnosti, muž měl nad ní dohlížet a vychovávat ji, k tomu mohl využívat i fyzických trestů, které ovšem měly být přiměřené. Například Tomáš Štítný ze Štítného umožňuje muži, aby manželce, která má určité nectnosti, ukázal „své právo panování“, nicméně předtím musí vyčerpat mírnější prostředky – příklad, dobrotu a domluvu. Jan Hus se staví negativně k bití holí, ovšem mírnější formy v kontextu doby nezatracuje.
Můj postoj k ženám:
Je zcela ovlivněn dobou a společností, která mě obklopuje. Jakkoliv je negativní ve smyslu důvěry k nim, vždy tu budou s námi a zbavit se jich nelze. Spíš vyhubí ony nás, než nám dojde že jim nelze věřit. Křesťanský pohled na ženu zní prozaicky, dvě možnosti interpretace: SEX=PRIMITIVNOST či HŘÍCH, nebo jde o AUTORŮV KOMPLEX podbarvený uměleckým umem zaobalit vše do čtivých a zákonných textů. Nebo snad plno dalších variant interpretací, do kterých nemám sil se v tomto článku pouštět.
Škoda že i v Ráji se musí bůh poslouchat. Eva ovlivnila Adama udělat něco špatného, samotná Eva byla ovlivněna zlým duchem Lilith.
Konečná odpověd na položenou otázku zda jsou ženy lidmi, či nikoliv, tedy vyjde opět záporně jako v onom 15.století.
Ne, ženy nejsou lidmi, jsou žebrem z člověka.
legenda
* - Lilith se v židovské démonológii označuje jako zlý duch, sukuba (succubus).
** - Inanna je bohyně plodnosti, lásky, pohlavního života a války