moorgan: velmi hezky napsáno. Zcela s tím souhlasím.
Slohových témat je na výběr 10, z toho je jich několik odborných, např. jak v 8 krocích složit židli a podobné perličky. Nebo jsou tam slohové útvary, které se na běžných SŠ neberou, např. polemika a nebo jsou velmi těžké k napsání - esej. Takže z 10 nabízených nakonec zbydou tak 3, které se dají napsat.
maturita je opravdu pojem a mela by se zachovat v podobe jaka je tradice...doklada nejake ukonceni ctyr leteho studia / plus minus / na urovni skutecneho zkouseni - pisemky, ustni ...
...pokud sklouzne ohodnoceni do testu - skonci s tim moznost studenta se projevit pred porotou, ukazat co se naucil ve slavnostni podobe s tremou, stresem, ale s vedomim, ze je to skutecne zkouska - a ne jen dospelosti / tento vyraz skutecne sedi /...je to dukaz pro neho samotneho i pro ostatni, ze nic neosidil, ze se dovede vyjadrovat, ze umi pocitat na tabuli, ze umi improvizovat, kdyz zrovna nekapl na tema jemu prijemne..."matura" v podobe konzervativniho pojeti, jak ji zmname je osvedcena a maturitni vysvedceni ma svou cenu, at si o tom mysli kdo chce co chce...
...k vyse uvedenemu slohovemu cviceni: - uz jen ten pocit pocitat slova, aby to sedlo do poctu slov, je degenerace slohu samotneho - takto koncipovana pravidla nedavaji volnost nybrz hledaji ucelnost...ale pisemka z cestiny by mela mit jine kredo, mela by dat prostor jedinci, aby se ukazal v celem svem "ja" - a ne v mantinelech omezujicich pocet slov...mel by mit na vyber z vice temat a z vice tvaru / aspon tak jsme to meli my /- a pokud tam bude jedno tema omezene temito pravidly, budiz, ale ne kazdemu to muze sedet a pisemka z cestiny by nemela byt stresujici uz v tom, ze to musi byt takhle a takhle...prave , ze nemusi ! - volnost a svoboda projevu mladeho cloveka by mela byt prave tim dukazem jeho vyspelosti a jeho dospelosti prave v tom jedinem okamziku, kdy sedi v kravate a nebo v sukni u "matury" a poti se...
Nečet sem ostatní komentáře, takže sorry, jestli budu opakovat:
začátek je podle mýho u tak kraťoučkýho textu úplně zbytečnej, rozhodla ses ale na jeho základě vypracovat pointu, to beru, ále stejně mi nedá nerejpnout si, že to pak zvláštní surreálnej průběh textu trochu zničí, páč mi to tam přijde fakt zbytečný..
myslim, že kdybychom si mohli klidně domýšlet, kdo ona vůbec je a co našla v truhle, text by tak najednou obsahoval zvláštní tajemství a posunulo by ho to dál..
jinak řek bych, že pokud je povídka bez gramatickejch chyb, tak budeš hodnocená kladně
+ je zajímavý, že kratší sloh je nastaven jako lehčí, nacpat třeba povídku do 200 slov je rozhodně těžší než do 250
++ co je mi hodně líto, že při psaní český maturitní slohovky nebude studentům dovoleno psát poesii, na poesii se totiž naprosto kašle a už se ani neočekává, že by se jí snad někdo zabejval..
*
Však jo, netřeba se zkouškama nutně stresovat, hlavně v nich obstát :-) a uložit ten pocit do pomyslného zásobníku... bude se hodit, až přijdou těžší zkoušky.
Psal jsem tehdy myslím něco s tématikou sci-fi. Náš češtinář sci-fi nesnášel, dokonce to nezařadil do učební osnovy, takže to byl možná největší důvod. Taky nesnášel mě a myslím, že mě nechtěl nechat odmaturovat, ale naštěstí ho přehlasovali na čtyřku:)
Jak vidíš, teď je to jedno a na strojárně ani v práci se mě nikdo na maturitu z češtiny neptá. Já jsem se nikdy kvůli zkouškám nestresoval a doporučil bych to tak dělat všem. Zkoušky jsou z větší části formální povahy.
aquabella - nam rikali, ze nesmime presahnout ty ctyri listy co dostaneme, ale vlastne jakoby nikdo doopravdy nevi, jak to je-D tak snad uvidime:D
Hehehe... StvNe, tebe s pětkou ze slohu si teda fakt neumím představit - to musela bejt nejmíň malárie, nebo měl možná horečku i ten, co to hodnotil :-) Ale jinak maturita je fajn věc, nejen kvůli "důstojnému završení studia", ale hlavně z psychologického hlediska. Člověk se musí vypořádat s větším zápřahem a stresem, než obvykle. Každá překonaná překážka dobrá, když má člověk vyrůst...
Ještě, že to nikoho nenapadlo dát do Koule-libovolné téma o 250 nebo 200 slovech.
My jsme psali slohovku samostatně snad celé dopoledne. Já protože jsem měl horečku, jsem to načmáral z jedný vody asi za hodinu a dostal jsem pětku a taky jsem odmaturoval a dneska je to každému šumák.
StvN: Neuvědomila jsem si ten časový limit - my měli na písemku kdysi určitě 2, tuším že i 3 hodiny (ale ono je to už skoro 30 let :-)...
Jestli na to teď mají hodinku, tak se asi nic moc delšího stihnout ani nedá.
Odpor vůči maturitám? Jako obecně - že by se zrušily úplně? Slyšela jsem jen o protestech proti státním maturitám.
To sice nebyla, ale nám učitelka teďka říkala, že by to zas nemělo být o hodně delší, jinak ti za to strhnou nějaký body... Tak já fakt nevím, jak to je... Ale možná je to blbost, to připouštím, ona je občas taková... zmatená, řekněmě :D
Ty o tom něco podrobnějšího víš?
bez toho otazniku teda.))
aqua bella, tys psala tu maturitní generálku? vzdyt tam přece nikde nebyla žádná zmínka o maximálním počtu slov, jakkoliv to bylo debilni:P
Dík všem za názory. Faktem je, že když jsme teď psali těžší verzi maturity, tudíž i delší sloh, měla to spousta lidí napsaný během chvíle a 90 minut bylo pro někoho až až.
U nás na škole se doteď psal sloh cca na 2,5 - 3 stránky na PC, takže tohle je docela rozdíl.
Myslím si taky, že napsat takhle krátkou věc, aby opravdu dávala smysl, je mnohem těžší než něco delšího (viz některá hodnocení), ale pro někoho to může být výhoda.
P. S.: Učitelé, kteří práce opravují, skutečně přepočítávají slova, jestli jich tam je dost! A když ne, práce se nehodnotí.
to je hodne kratky... Nevim, kolik slov jsem ja mel u maturitniho slohu, ale bylo to na nejakejch ctyrech strankach a i tak jsem vyuzil jen zlomek casu, co jsme na to meli.. Tim se nechci chlubit, jen mam pocit, ze tyhle slohy budou hotovy za par minut...
tech 200 ci 250 slov je ale dolni hranice, ktera je zhora neomezena-) tudiz to muze mit dylku jakou kdo chcete, ale je, myslim, ve vlastnim zajmu napsat ten text co nejkratsi, uz kvuli chybam a vubec tomu casovymu limitu - ja jsem treba dopsala tech 250 slov jen tak tak-)
(a na papíře mi to zabralo skoro dvě a4ky!-) )
A myslim, že kdo ten sloh dokáže trochu ovladnout, tak by mel byt schopný napsat smysluplnej text jakkekoliv delky - ackoliv je to asi urcite na ukor obsahu,
ale nebylo by ani fer a mozny chtit sepsat behem par hodin nejakej hodnotnej dlouhej a kvalitni pribeh dojimavej k slzam-)) myslim si, ze az to bude na ostro, budu rada, ze tam vubec neco nacmaram-)))
no jako mě to stačilo ažaž - na těch devadesát minut, kdy má člověk vymyslet a napsat sloh bez chyb a smysluplnýho obsahu-)
Souhlasím s názory ostatních, do 250 slov uložit smysluplný text je opravdu těžké, na druhou stranu chápu učitele. Já když jsem maturoval, ze strachu, aby práce byla dostatečně dlouhá, jsem ji protáhl na šest stran! A nebyl jsem jediný. Dodnes lituji ty kdo to musel přečíst. :)
Pišto: Pišto, ty už máš zase pravdu :o
ten text při čtení minimálně zaujme a donutí čtenáře ho dočíst do konce, což se dle mého povede jen minimálnímu počtu maturitních slohů..
(když vzpomínám na naše maturity za zahnívajícího socialismu ještě nyní se stydím) :-)
takže pokud takto píší dnešní maturanti je to fajn, naučit se vyjadřovat komprimovaně v plošně sevřeném útvaru má smysl - dle mého, někdy méně znaků je více, donutí to vážit každé slovo a neplkat kraviny..
Kapičku nechápu to, že "těžsí" verze má 250 slov, a ta "lehčí" 200. Už sesmolit smysluplnou prózu o 250 slovech dá práci - a osekat to ještě o 50 slov, aby nevznikl óbrpaskvil, ale čitelný text?
Zdá se, že tohle centrální plánovači zcela nedomysleli...
P.S. Neověřoval jsem si, že neblábolíš. Čili předpokládám, že ona informace je pravdivá.
Pravidla jsou pravidla. Nevidím problém v tom nechat osmnácti nebo devatenáctileté mládežníky napsat krátký text. Nakonec smyslem je ukázat, jestli vůbec něco takového napsat dokáží. Pak jsme svědky toho, že v běžné pracovní komunikaci lidé neumí napsat ani pořádně motivační dopis, který o moc delší nebude.
Já nechápu ten odpor vůči maturitám. Podle mě to je docela důležitá věc, která se strašně podceňuje.
omezení na pidipočet slov? novinka pro mne. a jsem ráda, že už mám odmaturováno.
/diskuze o něčem :D/
Řekla bych, že napsat dobrou miniaturu je mnohem těžší, než delší text. Nechápu to omezení počtem slov. K čemu to má pomoct, a komu? Možná slavné komisi, aby se při čtení neunavila?
V tak krátkém textu bije do očí opakování "octla se v jiném světě", "jako bych se octla v jiném světě". Jinak mi to nepřipadá špatné, nejspíš by se z toho dala udělat docela fajn povídka, kdybys nemusela počítat ta slova :-)
Tak krátký text by měl více zamřený na konkrétní situaci. Ty začínáš někde ve vlaku, zmiňuješ otce, dceru, rodinný stav, pak nějaký jakože popis. Konec už je lepší, je více soustředěný. Přímá řeč je použita docela dobře, ocenil bych, že oživuje text. Co se týká mylšlenky, ta to pro mě kazí, protože když použiješ takovou jednoduchou přímočarou zápletku - chudá dívka najde poklad, tak text poměrně dost degraduješ, zatímco kdyby se čtenář nakonec nedozvěděl, co tam vlastně schovali, docílila bys větších emocí u čtenáře a tím pádem by na něj dílo lépe zapůsobilo.
Co se dotýká maturity, tak by to mohlo stačit, protože text je souvislý a dává smysl a už to stačí podle mě na dvojku:)
Jo, šotky tu máme. :)
Dík!
Dík za tip, už jsem to přeřadila.
A za tu hrubku se omlouvám, asi nějakej šotek :D
Nehledě na hrubku v prologu (těšší -> těžší) se mi zdá škoda, že takové zajímavé diskusní téma je uveřejněno jako řadové dílo, kdežto na hlavní stranu se pod hlavičkou kategorie diskuse dostanou otázky o poznání méně literární a odpovídající tématu tohoto serveru.
bello, neměla bys zájem dílo přeřadit do kategorie "Diskuse"?