Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seCELNÍK HRDINA
Autor
Lan
Navrhl, abychom před hranicemi do východního Německa přespali u jeho příbuzných.
„Je to celník.“
Zaznělo to hrozivě, Rousseau to nejspíš nebude.
Večer seděli jsme u celníka na chalupě poblíž hranic, na nepohodlných křesílkách překrytých svítivým leskymem a upíjeli slazeného turka.
Korpulentní žena celníkova láskyplným pohledem objala svého muže a z vitrínky leštěného sekretáře vyndala medaili za hrdinství a statečnost.
S pýchou začala líčit příběh svého statečného muže.
Když se celník vracel jednou večer ze své služby, stopla ho u silnice mlaďoučká dívka. Mluvila německy a potřebovala se dostat do Prahy.
Byla nervózní, vyplašená, celník okamžitě vytušil zradu. Zalhal, že i on jede do Prahy a že ji tam rád sveze.
S líčenou žoviálností a porozuměním podařilo se mu naivní dívku rozpovídat. Bylo jí osmnáct.
Vozil ji v autě tak dlouho, dokud mu nesvěřila úplně všechno. A ona, vystrašená, mu v úlevné důvěře všechno opravdu svěřila.
V Praze na ni čekali přátelé, aby ji posléze pomohli dostat se přes hranice do západního Německa, kde žila její matka. Babička, která dívku vychovávala v Německu východním, umřela.
Celník dostal, co potřeboval. Zastavil přímo před služebnou veřejné bezpečnosti.
Povýšil na celního nadstrážmistra.
Celníkova žena zvedla do výšky medaili, zvedla i můj žaludek.
Vyběhla jsem ven do mrazu a zimní vichřice…brodit se hlubokým sněhem, uniknout někam, už se nevrátit. Nebylo ale kam.
Vrátila jsem se a omluvila svoji nevolnost.