Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Petra Hůlová - Strážci občanského dobra

03. 01. 2011
15
32
4307
Autor
aleš-novák

další Ježíškova knížka

 

 

Zpočátku jsem se během čtení  usmíval. Pak jsem začal nevěřícně kroutit hlavou a konec knihy už jsem hltal s téměř vytřeštěnýma očima. Nikdy jsem nic od Petry Hůlové nečetl, neznal jsem její styl vyprávění, nebyl jsem ovlivněn žádnou recenzí ani názorem zvenčí, když tedy nepočítám potměšilou poznámku mé ženy „je to zvláštní…“.

Kdyby Petra Hůlová žila v padesátých letech, možná by se po napsání téhle knihy kamarádila s Marií Majerovou a dalšími „prominentními“ autory té doby. Nebýt současného jazyka a současných reálií, dala by se tahle kniha považovat za deníček dítěte z nejnadšenějších komunistických časů.

 

Už jen posazení děje do „novoměsta“ Krakov má mírný nádech socialistického realismu. Pocházím z Mostu, který je s přimhouřením oka reálným prototypem takového novoměsta. Krakov Petry Hůlové je ovšem ještě extrémnější, lepší, jásavější. Jen proto, aby mohl po otočení kormidla dějin v roce 1989 být o to více šedivým, špinavým a vybydleným, podobně jako je dnes proslulé mostecké sídliště Chanov.

Zásadní rozdíl je v tom, že kromě Romů Petra Hůlová do svého Krakova za závorou umístila všechny nepřizpůsobivé, alternativní život vyznávající a jinak z řady vyčnívající jedince, kteří nezapadají do kolektivistického pojetí světa dospívající hlavní hrdinky. Ta, zmatená a zklamaná z toho, co přinesla „nová“ doba, zakládá „pionýrský tábor“ pro děti vietnamských obchodníků. Zpočátku se tahle iniciativa zdá být bohulibou, učí malé vietnamce česky, zpívá jim písně…

 

Jenže postupem času se z téhle skupiny stane bojůvka která na sebe vezme odpovědnost Strážců občanského blaha. V narůstajícím napětí mezi „řádnými“ občany Krakova a jejich nepřizpůsobivými spoluobčany za závorou jsou to právě pionýři, kteří se postaví do čela "řádných" občanů aby rozpoutali malou občanskou válku. Naštěstí (pro hlavní hrdinku ovšem bohužel) je konflikt včas uhašen a nepřeroste na celostátní úroveň.

 

 

Musím se přiznat, že při čtení jsem měl mnohokrát chuť knihu odložit a už se k ní nikdy nevrátit. Po prvních stránkách jsem čekal, že to je všechno  jen „jako“, že hlavní hrdinka dostane rozum. Až pak mi došlo, že ona prostě měla svůj rozum pořád. Jen jiný, než se dnes nosí. Neodložil jsem tu knížku a čím dál víc obdivoval Petru Hůlovou, jak  dobře se dokáže vžít do psychiky mladé nadšené komunistky, jak dokáže vykreslit vnímání listopadových a polistopadových událostí pohledem sice rudým, přesto ne poraženeckým. Text, který zpočátku působil jako úsměvná agitka, se s přibývajícími stránkami mění na temnou obžalobu nového režimu, který přinesl podle hlavní hrdinky jen zmar a zkázu mezilidským vztahům. Konec by možná snesl i označení sci-fi, Petra Hůlová se tu pustila do odvážné konstrukce společenského konfliktu, který je v rámci dnešních reálných podmínek jen těžko představitelný.

Kniha zřejmě nepřispěje k radikální změně názoru čtenářů na komunistický režim,  rozhodně je ale zaznamenáníhodným počinem autorky i nakladatelství Torst.

 

 

Petra Hůlová - Strážci občanského dobra

Vydalo nakladatelství Torst v roce 2010,  212 stran


32 názorů

Edvin1
01. 02. 2011
Dát tip
g_morr: Díky moc, to snad mým dílům přidá na čtivosti!!! LOL

g_morr
01. 02. 2011
Dát tip
Milý Edvine, paní Bovaryová jsem já. Tvoje představy o psaní a fabulování jsou perversní.

Toscana
19. 01. 2011
Dát tip
Kloubouk dolů, žes to dočetl do konce - ale mě by spíš zajímalo, kdes k takové šílené literatuře přišel... :o) *t

jejdavilda
05. 01. 2011
Dát tip
armagedon, marek se nepodepsal

Muamarek
04. 01. 2011
Dát tip
Toho si právě na Tobě cením, Aleši, mám rád názorovou různorodost, nemám rád, když jeden stírá druhého za každou cenu. Cos napsal, mě zaujalo (normálně mě ti, kdo jsou takzvaně v kursu, moc nezajímají, ale tohle by nemuselo být špatný, právě pro to nutkání sáhnout po tý knize, když už jsi ji chtěl odložit).

no, Marku, kvůli tomu "ideovému profilování" jsem měl chuť tu knihu mnohokrát odložit. Ale nelituji, Někdy je dobré naslouchat i odlišným názorům.

Muamarek
04. 01. 2011
Dát tip
Mě tahle recenze zaujala - už proto, že vím, že autor je nějakým způsobem ideově profilován - a přitom se pokusil o maximální objektivitu, zdá se mi, že nehledal mouchy, ale něco, čeho se dá chytit. A i když cítil rozpor, vyzvedl, co ho zaujalo. Nevím ještě, jestli si knížku přečtu, ale přečtu-li, pak díky této recenzi, Marek

Edvin1
04. 01. 2011
Dát tip
Kamil:Tvá otázka není tak scestná, jak se zdá. Texty, jež byly rozluštěny, podávají svědectví o tendenčním psaní. Kupříkladu texty v hrobech faraonů a jiných potentátů dělají ze zemřelých bohy, jejich malicherné šarvátky povyšují na velké válečné činy, dokonce z porážek dělají významná vítězství. Tedy nic nového pod sluncem - dodnes tak tomu je. Mne osobně zaujaly nápisy na kamenech staveb, napsané dělníky ještě v lomech těsně před jejich transportem, ve stylu: "Šéf je vůl!"

Ede, taky by mě zajímal názor současníku Sinuheta, na knihu o jejich době:))))

Edvin1
04. 01. 2011
Dát tip
Kamil: V případě zmíněné prózy Waltariho neznalost reálií před 2000 let tak nevadí, neboť ji nikdo z nás nezná. Předpokládám však, že kdyby některý ze starých Egypťanů vstal z mrtvých a Sinuheta si přečetl, smíchy by zase honem umřel. Souhlasím však s názorem, že nějak se historické romány psát musí. Jak jsem už výše napsal, doufám, že Hůlová svou práci neodbyla a provedla důkladnou rešerši. Pak by její knížka mohla být dobrá. Závěr Tvé poznámky je to, co jsem chtěl říct. Asi jsem se nešikovně vyjádřil. Mea culpa.

Edvine, velmi běžný argument, předpokládající nutnost osobního prožitku dějinné etapy, je podle mě mylný. Pak by nikdy nemohl být napsán kupříkladu třeba Egypťan Sinuhet, vždyť v době děje chybělo jeho autorovi cca dva tisíce let do narození. Ale jinak s tebou souhlasím v tom, že o době komunismu by v současné době měli buď pamětníci, nebo nikdo, je to ještě moc čerstvé. Jinak přijdou reakce typu: Co to kecáš, vždyť to bylo úplně jinak... Takže až za 100 let, to je moje rada, milí autoři, dřív ne...

Prosecký
04. 01. 2011
Dát tip
T*

blbjenka: název jsem opravil všichni: knížka se mi zdá docela kontroverzní, neobdivuji ani nezavrhuji. Zaujala, prostě.

reka
03. 01. 2011
Dát tip
Nazvat to recenzí mi přijde trochu nadnesené. Nějak jsem z tohohle textu nemohl vyčíst tvůj názor. A to ani ten úplně základní - číli jsem byl trochu ztracený jako Edvin, který se ptá, jestli teda to dílo obdivuješ nebo zavrhuješ. Co se týče Hůlové, tak jsem kdysi dávno četl její první knihu, kterou tak vylítla nahoru: Paměť mojí babičce. Ta kniha mě zklamala strašně moc, přišla mi dost špatná. Od té doby jsem trochu sledoval, co psala, a nic mě tématem nezaujalo. Tohle je vlastně první kniha, která mi přijde zajímavá. A trochu ji obdivuju za odvahu, že napsala (konečně!) knihu, která jde proti literárnímu mainstreamu.

Diana
03. 01. 2011
Dát tip
Pravděpodobně měla Hůlová "kovanou" babičku. Staré komunistky typu Jiřina Švorcová snad ani jiné potomky nemají. Tohle musí být už v genech. Díky za recenzi, dám si majzla, abych se knize vyhnula obloukem.***

blbjenka
03. 01. 2011
Dát tip
aleši - jak že se ta knížka vlastně jmenuje? máš něco jinýho v názvu a na konci :) a režim sem, režim tam - lidi jsou v pricipu pořád stejný - aneb ten režim je spíš kulisa, než téma, ne? pročež mi věta "Kniha zřejmě nepřispěje k radikální změně názoru čtenářů na komunistický režim" přijde poněkud připitomělá - proč by probooh měla? však to není ai historická studie ani dokument. a s kým by se byla bývala autorka kamarádila fakt nemůžem vědět. jinak pěkný, chválim

Edvin1
03. 01. 2011
Dát tip
Marvin: Naprosto. Jules Verne, Karl May, Stevenson, Poe, ostatně i Karel Čapek... Ale stejně - Šabach, Vaculík, Klíma, Lustig, Škvorecký, a taky Hugo, Böll - samé autobiografie... A to zmiňuji jen ty, co je mám tady před sebou v knihovně.

Bez ilustrací? A to si říká kniha? Ještěže jsem dostal pod stromeček to leporelo o krtečkovi.

dobra recenze!!! navnadila me... T

Obrázky nejsou...

To je úplně odfláknutá recenze, protože to hlavní, kvůli čemu si knihy vlasně kupuju, jsem se zase nedověděl. A sice - jsou v knize obrázky? ((-:

Edvin1
03. 01. 2011
Dát tip
Marvin: Nic, a proto o ní taky nepíšu. :-) Kdybych už na takové téma psal, pak z pozice mladého komunisty. A myslím, že bych to mohl udělat bez větší přípravy, protože jsem muž, a s komunisty jsem se bavil více, než je zdrávo (měl jsem je i v nejbližší rodině). O Hůlové jsem výše napsal, že doufám, že si udělala dobrou rešerši. To je jeden z předpokladů. No a žena je, takže i ten druhý byl splněn. Všiml jsem si, že nejpřesvědčivěji psali ti, kdo si to, o čem píší, prožili. Conrad byl námořníkem, Tolstoj byl šlechticem a třeba koňákem, Hemingway byl saniťákem na frontě první světové, válečným korespondentem za občanské války ve Španělsku atd. Jiní studovali dokumenty a setkávali se se svědky událostí, o nichž psali - i tak se to dá. Ale mnohdy je jejich nepřítomnost na místě děje v jejich díle znát. V krásné literatuře je více autobiografie, než mnozí tuší. Je zajímavé číst si o pozadí vzniku románů či povídek. Doporučuji.

..hm..zajímavé.. ..možná si tu knihu přečtu..

Edvine, zažil jsem dokonce první den na průmyslovce, kdy přišel předseda stranické buňky a řekl: "je dobrým zvykem na naší škole že všichni studenti prvního ročníku vstoupí do SSM.Doufám, že nebudete vyjímkou..." Od té doby nedodržuji zvyky.

Edvin1
03. 01. 2011
Dát tip
Pokud Ty jsi Pionýr prožíval vědomě, dovedeš srovnávat, pak jsi jistě k posouzení věrohodnosti tohoto díla povolán. Předpokládám, že Hůlová udělala nějakou tu rešerši.

už dospívala :o) dílo neobdivuji ani nezavrhuji, ale právě ten rozpor mezi věkem autorky a věrohodností knihy mě docela zaujal...

Edvin1
03. 01. 2011
Dát tip
Promiň, ale obdivuješ toto dílo, nebo zavrhuješ? V textu nacházím obojí. A abych řekl pravdu - byl jsem na tu hvězdičku zvědav, když se o ní tolik mluví a píše. Ale po Tvé recenzi už jaksi chuť nemám. Náhlédnu do ní, někdy příležitostně, ze zvědavosti. Ale už tak žhavý nejsem. Co totiž může děvče, kterému bylo v roce 1989 10 let, vědět o duši mladé komunistky? I když se jedná o fantasmagorii, a možná právě proto může Hůlová vložit do duše a jednání takové smyšlené hrdinky jen smyšlenky, které asi mne, kdo to zažil na vlastní kůži (a duši) nepřesvědčí. Mám zde své pochybnosti. Ale uvidíme. P.S. Co to ta hlavní hrdinka dozpívala? Internacionálu? Doufám, že při tom nefalšovala! :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru