Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Lyrický subjekt

Výběr: nes, Lyryk
07. 06. 2011
9
15
45114
Autor
art

Lyrický subjekt

Pojetí subjektu z filosofického hlediska

Pojem subjekt je ve svém výkladu velmi problematický. Postupem času změnil základní atributy připisované antickými mysliteli. Jmenujme zejména pojetí Aristotelovo, který subjekt (či vše ,,živé“) chápe jako substanci mající entelechický charakter (to, co má cíl v sobě samém), organizující, vedoucí, udávající směr neživé hmotě.[1] Zjednodušeně řečeno, subjekt chápe jako nositele a zdroj aktivity, kterou zaměřuje na objekt. Další koncepce už přeznamenaly směřování interpretace subjektu k jeho postupné desindividualizaci. Tento proces odstartoval svým slavným výrokem již René Descartes, kdy člověka chápal jako dvousložkovou strukturu: res cogitans (věc myslící = subjekt) a res extenza (věc rozprostřená = tělo, později objekt). Podle Descarta tělo duši nepotřebuje, jedná zcela automaticky. Myšlení se tak stává samostatným článkem nezasahujícím do procesů těla. Duše je tedy odproštěna od Aristoteva pojetí jakožto organizátora. Subjekt pouze myslí.[2]

 

Postupná desindividializace subjektu, kterou ve své studii Individuum a subjekt dokazuje F. De Buzon na Schellingově reinterpretaci Descarta (cogitatur = myslí to ve mně) a Comtova pojetí subjektivity, se výrazně prohlubuje v dalším vývoji interpretace subjektu. Subjekt se stává sám sebou jedině tehdy, když se naplňuje objektivním poznáním.[3] Nejvýrazněji zproblematizoval pojem subjekt S. Freud, který se v jeho pojetí stal ,,uskutečňovatelem“ procesů intencionálně obsažených v našem nevědomí. Od tohoto pojetí už byl jen krůček k pojetí formálnímu, které subjekt chápe jako jazykovou, gramatickou kategorii osobního zájmena já, ty. Třetí osobu chápeme jako předmětný subjekt mající potenci stát se ,,ty“. Osobní zájmeno tedy můžeme chápat jako jazykovou (intelektuální) gramatickou formu označující individuální subjekt.[4]

Nabízí se však otázka, zda individuální subjekt odpovídá individualitě mluvčího, protože ne vždy mluví mluvčí sám za sebe. V případě, že mluví za někoho jiného (jinou instituci), jedná se o subjekt representativní. Jiné je to v případě, když mluví za skupinu osob, která si ho vybrala – byl k tomu určen. Tehdy hovoříme o subjektu delegovaném. Tímto se dostáváme do poněkud bližší sféry našeho tématu, tedy zkoumání uměleckého subjektu.

 

Umělecký subjekt

Hned zpočátku je nutné upozornit, že umělecký subjekt není možné ztotožňovat s psychofyzickým autorem. Je mezi nimi silný hiátový předěl. Napříkad Ingaarden rozlišuje reálného a intencionálně obsaženého autora a nakonec i autora figurujícího mezi postavami v díle. Mukařovský zastává názor, že umělecké dílo vyžaduje subjekt, z něhož vychází a který je zdrojem jeho námětu. Tento subjekt je imaginárním bodem, možným místem setkání tvůrce a recipienta. Má tu charakteristiku, že v něm dochází ke scelení všech elementů struktury díla. Není to však subjekt konkrétního vědomí, nýbrž noetický předpoklad - abstraktní scelovatel, abstraktní tvůrce. Psychofyzickou osobu autora zcela odstraňuje z díla. Dalo by se tedy říci, že reálný autor je pouhým artefaktem, materií nebo také studnicí, do které skapávají počitky a uspořádavají se do celků. Opoti tomu subjekt díla je hierarchicky nejvyšší scelující element významové výstavby díla. Je čtenářským rekonstruktem, ve kterém se setkávají všechny významové komplexy.  Mohly bychom ho přirovnat k čerpadlu formujícímu vjemy ze studnice (reálného autora) do obrazů, znaků, imaginací, postojů. Červenka tyto postoje považuje za nejvlastnější sféru subjektu díla. Postoje, které dílo reflektuje, totiž vyjadřují názor na skutečné dění. Tímto však zproblematizoval už dosud neostré rozlišení mezi subjektem díla a lyrickým subjektem. Rozdíl vidí v tom, že: ,,[…] konstituování lyrického subjektu probíhá v rámci verbální aktivity tohoto imaginárního mluvčího.“[5]     

Lyrický subjekt

Vymezit lyrický subjekt je i vzhledem k výše nasanému velmi nesnadné. Už jen název je problematický, nejednotný. Někteří autoři mluví o básnickém subjektu, lyrickém hrdinovi, lyrickém já či tematizovaném subjektu. Pro nás je plně vyhovující označení lyrický subjekt (dále jen LS). Slovníková definice hovoří o LS jako o interním mluvčím existujícím pouze v textu. Jeho prostřednictvím autor reflektuje svůj vztah ke světu – verbalizuje jeho postoje. Je jeho fiktivním zástupcem.[6]

Červenkova teorie chápe LS jako významový komplex stojící uvnitř celkové výstavby literárního díla a zároveň jako svorník jeho tematické výstavby (motiv, děj, postava, prostředí).[7] Jeho utváření se probíhá na základě verbalizace subjektu díla a to, jak jsme se již zmínili výše, první slovesnou osobou, případně druhou, která může zastávát funkci sebeoslovení. Červenka zastává názor, že v těchto situacích na scénu nepřichází žádný druhý LS, ale že LS oslovuje sám sebe. Rozštěpuje se tedy do dvou bloků: sebereflexujícího a prožívajícího.[8]  Dále Červenka vystupuje proti důslednému odlišení autora vůči LS.     

Později Červenka ve svých teoriích pokročil až k teorii fiktivního světa, kde LS je schopný do sebe zahrnout jakoukoli entitu skutečného světa, neboť cokoli může být vnímáno, vzpomínáno, představováno, reflektováno, hodnoceno. Subjekty jsou tak představitelé onoho fikčního světa, přičemž ne vždy musí báseň obsahovat LS. V takových případech je nahrazen postavou. Přítomen tedy zůstává jen subjekt díla. Tato teorie je složitější a její výklad by sám zabral rozsah knihy. Proto se zmíňme už jen o dalších dvou důležitých pojmech.

Prvním je pojem autostylizace. Ta je velmi důležitým projevem LS. F.X. Šalda hovoří o autostylizaci ve 30. letech 20. století. Autostylizace je podle něho podmínkou pro vznik jakékoli básně. Básník totiž v básni podává ,,život“ jako něco jednotného, celistvého, kdežto ve skutečnosti je život spíše roztříštěný ve směs a zmatek. To poukazuje k tomu, že LS se do životních procesů nutně vřazuje jinak než autor reálný. Červenka autostylizaci pojímá jakožto záměrnost, kdy se LS odchyluje od pravděpodobnosti.

Druhý pojem je ústřední právě pro teorie Miroslava Červenky. Je jím lyrická situace. Chápe jí kontext, do kterého je vsazován LS, tedy jako: ,,[…] horizont či perspektivu subjektu a zahrnuje do ní implicitně zobrazené postavy (adresáty promluvy lyrického subjektu) a také komunikační prostředky, jimiž se lyrický subjekt k těmto postavám obrací.“[9] Lyrická situace neplyne časem, je to jen jediný okamžik.

  

 

 

 

 

 



[1]             Rádl, E.: Dějiny filosofie: Starověk a středověk. Praha: Votobia 1998. Str. 194

[2]             Rádl, E.: Dějiny filosofie: Novověk. Praha: Votobia 1999. Str. 98

[3]             Hodrová, D.: Proměny subjektu I. Praha: Ústav pro českou a světovou literaturu Akademie věd České republiky, 1993. Str. 5 

[4]             Hodrová, D.: Proměny subjektu I. Praha: Ústav pro českou a světovou literaturu Akademie věd České republiky, 1993. Str. 7

[5]             Piorecký, K.: Červenkova teorie lyrického subjektu. Česká literatura, 2006, č. 6, str. 32

[6] Slovník!!!

[7]             Piorecký, K.: Červenkova teorie lyrického subjektu. Česká literatura, 2006, č. 6, str. 31

[8]             Piorecký, K.: Červenkova teorie lyrického subjektu. Česká literatura, 2006, č. 6, str. 35

[9]             Piorecký, K.: Červenkova teorie lyrického subjektu. Česká literatura, 2006, č. 6, str. 35


15 názorů

Max Hutar
26. 02. 2012
Dát tip
Chybí citace Mukařovského a snad i jiné, to mi tolik nevadí, jen pro tebe, jestli se s tím už chceš dělat, tak se s tím chceš asi dělat bez chyb (doufám) Líbil se mi úvod, myslím si, že dějiny filosofie je velmi dobře možno zohlednit při psaní o subjektu. Ale čím víc se to blížilo konci, tím jsem byl spokojenější míň a míň, začalo to být jenom vyjmenovávání odlišných teorií, resp. analytických mřížek. A ty nám lyriku spíš zcizují než přibližují. K čemu byly vlastně citovány? Chybí položení otázky a odpověď na ni - máme tu stať, ale chybí nám úvod a závěr. Otázka "Co je to lyrický subjekt?" není relevantní, protože lyrický subjekt je vymyšlený pojem a my si za něj můžeme dosadit cokoliv, aniž by to s čímkoliv kolidovalo.

Rajmund
19. 10. 2011
Dát tip
Přeněji, neumím psát na klávesnici a myslím, že shora napsaná úvaha je zbytečná.

Rajmund
19. 10. 2011
Dát tip
Mylím, že to je zbytečný

těša
13. 06. 2011
Dát tip
parádní. (jenom na ty poznámky bych se být tebou - ale nejsem - vysral, zobrazujou se strašně tučný a důležitý.) "Nejvýrazněji zproblematizoval pojem subjekt S. Freud, který se v jeho pojetí stal uskutečňovatelem procesů" - tady ses přepsala. mimochodem, k rozlišení gramatických osob z druhého odstavce: psychologie (tradičně odlišující 1. a 3.) začíná manipulovat i s druhou osobou, do níž by, chápu-li to správně, řadila i literární postavu (což je aspoň pro mě Objev :-) ). literatury se to až tak netýká, ale toho úvodu jo, ježto tím právě vzniká jakýsi mezičlánek mezi (psychologickým) subjektem a objektem.

takto ano.

art
07. 06. 2011
Dát tip
Dobrá, když slovíčkaření, pak: nelze být v tutéž chvíli osobou čtoucí, tedy čtenářem, a zároveň osobou tvořící text, tedy autorem. Je to protipól aktivit = percepce a produkce. Lepší?

lze

art
07. 06. 2011
Dát tip
omyl, nemůže. Nelze být čtenářem a autorem v jeden okamžik.

Fouraix
07. 06. 2011
Dát tip
omyl. to platí pouze vždy :-)

Movsar
07. 06. 2011
Dát tip
"krůček k pojetí formálnímu, které subjekt chápe jako jazykovou, gramatickou kategorii osobního zájmena já, ty" tímhle jsi ale odfkázal k (post)strukturalismu, resp. jeho pozdějším formám založeným mj. lacanem, který spojil psychoanalytické poznatky s poznatzky teorií jazyka. tento objevný proud myšlení ale rozhodně není formální. jinak fajn, je dobře že se tu začínají objevovat takové studie.

art
07. 06. 2011
Dát tip
Ovšem to platí pouze tehdy, není-li bobr čtenář, lejikož teprve pak by mohl objevit možnost interpretace právě skrze LS a uvědomil si, o čem tento text je. Proto fandím ektoplasmě i stolici, neboť ve stolici, tam je o člověku zapsáno vše a ektoplasma s tím umí pěkně zakoulet.

Fouraix
07. 06. 2011
Dát tip
to nevadí. i kdyby pochopen byl a právě zde byla složitě zjevena pravda, pro poezii jako takovou, či coby nápomoc autorům ku její kvalitě, to nebude mít vliv. stejně jako na funkci živočicháře. proto fandím bobrovi.)

art
07. 06. 2011
Dát tip
Ne ne ne, bobr naopak nesmí zvítězit, to pak ektoplasma nemůže převzít vládu nad světem a lyrický subjekt tak zůstane nepochopen.

Fouraix
07. 06. 2011
Dát tip
jestli jsem to dobře pochopil, tak červený bobr musí zvítězit nad stolicí a ektoplasmou.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru