Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seTo, co klavír
Autor
Jinovata
Vždy, když se mi nedívala do očí,
díval jsem se jí do očí.
Znamenala pro mne to, co pro jiného
řezbařina nebo klavír.
Když jsem jí navlíkl svůj svetr,
divila se, co jsem si to dovolil.
Zvlněné, jemné předivo mých
dosavadních chmur
česané ještě jemnějšími silami,
vypiplané rodiči a idioty,
co se se mnou prali,
stalo se jediným vláknem: ty a ty,
tedy jen a pouze ty,
pojď se mnou tam - a tam
na tebe promluvím,
budu se tě ptát, ale také vést monology,
aby sis odpočinula,
a když tě to nebude děsit, já budu trpět,
zopakujeme to.
Seznámil jsem jednou
kamaráda s klukem, který se vyznal,
a ten mu řek: jdi na holky,
neboj se toho a jdi na holky,
vždycky tam nějaká jenom tak stojí,
brečí, zapařuje zrcadlo,
když ji rychle vyneseš ven, ani jí to nepřijde,
postavíš ji na chodbu a řekneš pevně:
Počkej na mne zde! To ji stabilizuje.
Seděli tam až do rána. Nejdelším
rozhovorem bylo nedorozumění:
HULENÍ! JESTLI NEMÁŠ HULENÍ!
COŽE?!
Znamenala pro mě to, co klavír, rozumíš?
Ty umíš hrát na klavír? Ne, ale ty jo, ne? Ne.
Znamenala pro mě to, co pro tebe to, co ty
umíš ze všeho nejlíp. Kamaráde
jestli spolu ještě zejtra pořád nebudeme,
a já se posledně pěkně ztrapnil,
tak tě zvu na pivo! Jinak ne.
Ptal jsem se jí, bez náznaků,
jako chlap chlapa: miluju tě.
A ona nevěděla, co s tím salátem,
měla ho plnou pusu, ale nechtěla mě nechat
v takové chvíli čekat.
Tak řekla nosem: ne.
Ty vole to fakt?
Pamatuju si ten detail. Zvětšilo jí to oči,
z úcty ke mně už nedokousala, jenom polykala,
jakoby tam měla ňákej pás,
jako v uhelnym dole,
až se jí ty oči zase zmenšily,
usmála se a já viděl,
že tam má prázdno.
Tos řekl hezky.
-
Jenže ty krásný vzpomínky!
(potichu prosimtě)
jak jsme spolu byli na kopci
a ona najednou, spontánně, začala být spontánní,
rozběhla se bosa, ani nevím, kdy
stihla vyzout ty kanady,
dolů po louce.
Tvářil jsem se aspoň,
že ji v duchu doprovázím, ale
to neměla šanci zády vidět.
Seš pařez.
Jo.
Možná ji jen srala
ta tvoje obraznost?
31 názorů
"vždycky tam nějaká jenom tak stojí, brečí, zapařuje zrcadlo" přesně vystiženo, celkově výborné, T.
..jakoby tam měla ňákej pás,jako v uhelnym dole,až se jí ty oči zase zmenšily,...
tohle moc, líbilo sumasumárum, je to živý *
Troll je druhý pokus nebo to patřilo někomu jinému ? :-) at si rozumíme alespoň v rovině kounikace....
Tak to jsem si jistej. Má to to kouzlo, působí to naléhavě svérázným rozhovorem hluchého s hluchým ´máš hulení,´ moderní výraz, fak český trainspotting a šňup, až na to, že, až na to, že "jen rytmus", v tom to je!
Se nedivim, že trollové fňukaj kdeže ty starý jistoty jsou, vůbec. A vůbec jim to ujíždí, třebas do pekla, anebo naopak. Ale já, já si to nemyslim.
Já vím, že i v Yzraelli jsou trolli caput.
P.S: tak to vypadá, když vyrýžuješ zlato z bad tripu.
Vy k tomu textu zkrátka nic konkrétního nedovedete říct nebo se necítíte jistý v kramflecích. Těžko si tohle mlžení jinak vysvětlit. Troll.
Vaše první odpověď je stejně mechanická jako moje uvažování obecně Kde je najednou ten vzletný symbolismus? ...Budu hádat...Představujete si pod kladivem na čarodějnice obrovskou mechanickou železnou věc drtící údajným čarodějnicím prsty a hlavy při neúprosném mučení? Tak tentokrát špatně přesně proto jsem Vám tu hádnaku dal...Na ní pochopíte jak je nesnadné chápat výtvory básníků a autorů jako byl Váš....Takže určitě bych byl rád kdyby kladivo bylo nahraditelné slovem kyj ale to bychom byli ve světě gramatického rýmu který mám tak rád....přeneste se do svého světa symboliky a přemýšlejte co může být kladivo....rozhodně to není kyj už jen logicky z pohledu dvou františkánských mnichů kteří maleus malleficarum napsali a neměli nejmenší zájem aby se stalo v rukou odpůrců nástrojem na poukazování jak je církev bezcitná......takže ne. kyj ne. :-) druhý pokus.
tak začneme u způsobu myšlení....máte tři pokusy a neomezeně času...po každém pokusu na tu hádanku Vám zkusím to slovo přiblížit...jakmile sladíme myšlení je snadné se dohodnout o rozdílech vnímání tvorby....
Na vašihádanku neznám odpověď.
Můj tón vůči vám je daný tím, že jste urážlivým tónem začal. Klidně se budu bavit o nedostatečnosti své poezie, ale musíte mluvit konkrétně. Proti soudu jako takovému se nedá bránit. Kdžy řeknete, že je to srágora, že to není psáno srozumitelně, mám raději pořádně zaveršovat - co na to je možné říct? Ani jedno z těchto obvinění není nějak výmluvné, jistě existují skvělá díla složitá i volně veršovaná. Aby na to něco šlo říct, musel byste to vztáhnout ke konkrétní pasáži aspoň. Takhle můžu jen hádat, co se vám ve skutečnosti nelíbí.
No proboha!!!....Vy vidíte neúctu v mém způsobu komunikace, ale že urážíte svým projevem stejně tak mne jako kritika, to už je Vám cizí? Snad si nemyslíte, že takto píši o všem a každému...Váš jazyk a styl a jeho použití je stejně neuctivé jako ten můj, ale já používám jiné výrazy a na rozdíl od Vás má kritika je jasnější než neutron při nárazu do protonu v tokamaku. Kdybych si o Vás myslel, že jste hlupák a nebo primitiv tak vůbec reagovat na Vaši tvorbu nebudu. Mně je úplně jasné, že jste velmi inteligentní CHLAP....(omlouvám se, že jsem dosud bral za normální, že si lidé volí přezdívky a nicky dle svého pohlaví a máte mou omluvu za prznění Vašeho oslovení ve spojením s pohlavím...to je moje chyba rád ji přiznám, nebude se opakovat). Mě jenom neskutečně vysírá, jak je možné, že právě někdo s takovou porcí talentu a fantazie nedokáže napsat báseň, které bych já obyčejný smrtelník tady dole mezi tou boží hovádkou, prostě porozumněl. A nakonec to dokazuje i komentář a kritiky ostatních, kterým nerozumím jak by smet ale to je logické....zatímco oni nepíší ve svých kritikách nic konkrétního a stačí jim pouhá reakce já musím mít jasno....jsem technokrat a dítě kosmického věku....Miluju fantazii a její použití v kontextu s logikou (Tolkien, Asimov, Bernard, Verne) a stejně tak přísnou a jasnou formu vymezenou dobou vzniku (Wolker, Čapek, Erben, Lada, Šrámek) ale doprčic proč se dáváte svazovat těmito debilnostmi a nenapíšete normální fonetickou báseň.....to je celé tím končím omlouvám se za opruzování a kritiku, ale mělo to celé končit malou výzvou napište mi prosím Vás jedinou normální básničku, kde bude téma bít do očí, kde si pohrajete se slovy jasnými jak kladivo....
Mimochodem to mi tak přišlo...dám Vám hádanku ze školy....
Napište mi jinak název "Kladivo na čarodějnice"... nahraďte mi slovo kladivo nějakým jiným které tam může být aby nedošlo ke změně významu.....upozorňuji je to hádanka ze žurnalistické školy někdy z roku 1989-90 a dal jsem ji jako soutěžní na konci jednoho semestru....uhodl ji jeden profesor (překvapivě dějepisář) a tuším dva studenti co četli originál "Maleus malleficarum" zajímá mne Vaše odpověď a tím se dost posuneme. děkuji za trpělivost a komunikaci.
Přeji krásný večer Petr.
Chvíli jsem byl v pokušení reagovat jako žena, ale asi raději odolám. V této vaší reakci už jsou jen kecy, žádný konkrétní argument. Snad jen k té neúctě ke mě a diskutujícím: nespočívá v kritice textu a komentářů (ta je třebas bezobsažná, ale uznávám, že neuráží osoby). Neuctivý je váš jazyk, způsob, jakým komunikujete. Nejde jen o to, co říkáte, ale taky jak to říkáte. I vy jeden.
Děkuji Jinovatko za reakci...ona byla poměrně jasná a kdybys mi na to nenapasala nic, tak to budu brát stejně, jako to co jsi mi odepsala...jen malá poznámka...nenavážím se do lidí co sem něco napsali...pouze do jejich komentářů. A stejně tak se nenavážím do lidí, co něco píší, ale do jejich tvorby. Explicitně nemohu přeci kritizovat nějkoho koho neznám...pro mne je to tak jasné, jako že nemohu zveřejnit kravinu které není rozumět, ale to už bohužel najednou nechápete...takže jestliže vidíte v mé kritice navážení do lidí koresponduje to s debilní představou, že ta masa textu má nějakou strukturu a že by se jí dalo říkat báseň....ne zapomeňte na slovo báseň, protože do básně to má dál než křováci na Letnou. Jestliže napíšete a máte odvahu zveřejnit to, co je výše....pak logicky nic než fantazii nemůžete probouzet. Je to jako přizvat k soudu lháře který nakecá tolik textu jako jste nakecala Vy a pak to dát forenznímu znalci, který vidí že lhář se vyjádřil tak, že v poledne byla tma a proto ho nikdo neviděl a na to má vypracovat posudek....prostě zkraťme to, napsala jste obrovskou stať něčeho, co při absenci fantazie nemá žádnou hodnotu. Pro fantastu to může být cokoliv dokonce i báseň, ale tím se nesmíme nechat ošálit...Je to egilovina jako vyšitá. :-) Jediné co by mne fakt hrozně zajímalo je vidět jak takové veledílo vzniká - jestli prostě sednete a píšete co Vám příjde pod prsty a pak jen opravíte gramatiku a diakritiku a nebo jestli vezmete hrst hrachu a hodíteji opakovaně na klávesnici a náhodně vymačkáte mezery a vyjde z toho tehle FANTASTICKÝ text a nebo jestli -a to by bylo obzvláště směšné - fakt přemýšlíte nad tím, jak to napsat, aby každý další řádek byl větší píčovina a nesmysl než ten předchozí a trvá to hodiny...výsleddek je stejný ale toho času promarněného....nezkoušela jste malovat? nemůže to dopadnout hůř. Zdravím Petr
PS: Vy skutečně chcete, aby na jednu a tutéž textovou pasáž přicházeli nejednotné komentáře? :-)))))) Vy sutečně toužíte být nechápána....to je revoluční přístup....Dáme někam ceduli zákaz vjezdu a budeme sbírat názory lidí co to podle nich znamená a jak se zachovají....a pak Vás jako soudce necháme rozhodnout o těch co v takovém místě někoho zajedou...A chci vidět tu vaši fantazii....BUĎ VÍTE O ČEM PÍŠETE A NEBO SE JDĚTE VYCPAT.
helgard: Ne že by to bylo extra podstatné, ale tenhle text není záměrně nebásničkový, naopak to báseň být má. Kritiku beru, ale šlo by to udělat i slušně, netřeba se navážet do lidí, kteří sem něco napsali a ještě k tomu iracionálně požadaovat, aby vyznění těch komentářů bylo jednotné. Z těch keců ve vaší kritice se dá vytáhnout i pár poznámek k věci. Především ta o vzbuzování fantazie, která lidem stačí a nehledají víc. Můžu jen říct, že to není má zámýšlená strategie a jádro textu z mého pohledu leží jinde. Jitření fantazie se snažím používat i z jiných důvodů než jenpro oživení, i když to je vlastně ta základní funkce. Chci aby mé texty budily na první pohled samozřejmý a živý dojem. Spíš neo o obrazy se snažím o vytvoření napětí promluvy a to v klíčových místech využívám v obrazech, situacích. Jinak řečeno ta fantazie je ostře zaměřená na cíl, není to distrakce, to leda zdánlivě. Takový je aspoň autorský záměr.
Je radost přečíst si pod takovým hehe "dílem" takovou hrpmadu postřehů-kritik-poznámek, které se ještě navíc navzájem občas zcela negují a nebo vylučují, ale nikomu to nevadí....je to jako byste napsal rozhovor o karavaně a písku, pár kritiků se přidalo že zná atmosféru sahary a jiní jim přitákavali že jim to připomíná plavbu titanikem a dohromady se všichni shodli že je to jako nedělní koláč u babičky...Neřešme, že je to o ničem a že to nemá absolutně žádnou hodnotu jako poezie a vlastně v tom ani poezie není a prvoplánově ani být zřejmě neměla....je to nádherná ukázka toho, jak vyvolat fantazii u komentujících a za to by si to zasloužilo nějaké ocenění bohužel na to není kolonka..tip dát nemohu ten se dává básničkám, ale přejít to bez povšimnutí taky nemohu. Tak aspoň tahle pochvala. Pište dál rád se zase pobavím reakcemi primitivů. Pěkný den Petr.
meralda s.
26. 10. 2014takový verše mám rád, já jsem jejich kamarád, kamarádské sólo uprostřed vět, vyrostla zahrada, během života během let, ta letní návnada, ta pohoda zvířat , to není moje věc, nechce ten řízek vohřát, a tak jim co mám doma, lednice je jak zima , a já bez nápadu, zůstal sem sám s kečupem, to je ŕoda tomat, hříště na hru není, a tak jak někdy někdo řekl, sem bohat týrs ale beze jména, končím na konci,...Tudle nudle
vindal drámo
10. 10. 2014náhoda
zaujalo.něco více něco méně. nicméně, kdesi v začátku jsi byl skoro monstrózní
blacksabbath
24. 09. 2014připojuji se ...TIP