Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svaly nic nezmůžou

28. 10. 2014
12
25
2131
Autor
Tetřev

Byl to prostorově výrazný mladík. Do robustního těla zasazená hlava nepůsobila zrovna nejbystřejším dojmem. Vlasy měl střižené nakrátko a jeho oči lhostejně a líně klouzaly od předmětu k předmětu hledajíce záchytný bod. Na krku se mu kýval stříbrný kříž. Seděl co nejdále od učitelského stolu. Ne proto, že by všechno věděl. Ačkoli se velmi snažil, aby splynul s davem, rozměry jeho těla to prostě neumožňovaly. Ať se ho zeptala, na co chtěla, odpovídal jen nepatrnou úklonou hlavy a přimhouřením víček. Nepředstavitelně ji rozčiloval, jako ostatně téměř všichni z té bandy. Třída čítala dvacet žáků, samí kluci, a navíc v těžké pubertě. Učit se tu nedalo – dalo se tu pouze přežívat. Studentům stačily necelé dva měsíce k tomu, aby angličtinářku odhadli. Pochopili, že pokud na sebe nebudou moc upozorňovat, nechá je žít. Snaživě skláněli hlavy nad sešity, do kterých čmárali bůh ví co. Jen on ji pořád sledoval svýma obrovskýma telecíma očima.

To byl zase den. Ráno zaspal a přišel na ájinu pozdě. Vše probíhalo přesně tak, jak očekával. Na jeho příchod reagovala vzteklým trhnutím levého obočí a sešpulila rty do nepříjemného šklebu.“Any apology?“ Nerozuměl jí. Jako téměř vždy, když na něj mluvila anglicky. Tiše se přesunoval do své lavice, ale jako na potvoru zavadil taškou o nohu židle. Ta zaskřípěla a ve třídě to zašumělo.

„Tak tobě nestačí, žes přišel pozdě?! Dobrá, pojď nám teda něco říct o rodině. Je to ostatně maturitní téma.“ Došoural se před katedru a chvíli tam nejistě stál.

„Máš třeba otce, matku...“ Prohlížel si dlaně, jako by z nich chtěl něco vyčíst.

„Tak přece něco řekni, vole!“ ozval se povzbudivý výkřik z druhé řady. Učitelka se pobaveně rozhlédla po třídě - poznámku nijak nekomentovala. Začínal se potit. 

„ Dlouho sem chyběl. Nevěděl sem, že už z toho zkoušíte.“

„Ty bys mi nic neřekl, i kdyby sis to tu odseděl...Už ses naučil alespoň hodiny? Kolikpak máme teď?“

Růžové ručičky dětských hodin svíraly pravý úhel. Mlčel. Jediné, co vnímal, byl její jízlivý úsměv a pak její bota s vysokým podpatkem, který vztekle vrývala do dřevěné podlahy. Ať už je konec.

“Tak za dnešek to jsou hned dvě pětky. Neodpovědět ani na tak banální otázku, to už je vážně k pláči.“

Vytáhla červenou propisku a načmárala dvě nedostatečné do řady už tak dost nepovzbudivých známek. Zbytek hodiny probíhal jako vždy. Učitelka něco žvanila a on se snažil porozumět alespoň něčemu, co do nich hustila. Byla to marná snaha.

 

Je to banda idiotů. Už asi posté se jim snažila vysvětlit úplně základní gramatické jevy. Kreslila grafy. Používala barevné křídy, kreslila názorné obrázky, nosila výstřižky, chodila s nimi do počítačové učebny. Nechápala, proč stále nic nechápou. Asi mají prostě jiné zájmy.

„Už mě ale nevytáčejte – to si ze mě děláte srandu?!“

Klukovi chvíli trvalo, než pochopil, že mluví na něj. Jen nerad se vzdával svého časopisu, zrovna si prohlížel spoře oděnou slečnu a její motocykl.

„Všechno zavřít.“

Teď už soptila a na krku jí vyskákaly rudé fleky.

„Řada u okna A, u dveří B. Diktuji.“

Ke slovíčkům přidala i pár překladových vět a samozřejmě časový limit. Když konečně zazvonilo, vládla ve třídě pohřební nálada. Co ji to trefilo?

 

„Co mi to děláš?“ Matka lomila rukama jako v nějakém melodramatu.

„Jak můžeš přinést hned dvě pětky z jedné hodiny? A zadělat hned na další? To bude mít táta radost.“

Nesnažil se obhajovat. Odvlekl se do svého pokoje a praštil sebou na postel. Posraná škola. Trápil se tu už čtvrtý rok a kromě každodenního stresu z ní moc neměl. Nedávno oslavil osmnácté narozeniny, super akce, na které se akorát zpil do němoty a pak brečel kámošovi na rameni.

„Tak ať už mě kurva konečně vyrazej. Vždyť já bych radši kydal hnůj nebo kopal příkopy.“

„Najdeš si babu a bude dobře,“ odtušil kámoš.

Ale kdo by ho chtěl? Holky dneska nestojej o hodný kluky. Natož o blbý. Takhle kdyby mohl dělat to, co vždycky chtěl. Mohl by boxovat a třeba by to i někam dotáh, třeba až za hranice. A bez hlavy. Otec tvrdí, že svaly nic nezmůžou. Ale on nic jinýho prostě nemá.

„Bez maturity seš hovno, nic. Budou s tebou zacházet jako s kusem hadru. To chceš?“ Přehrával si otcův brunátný obličej při posledním výstupu.

„Copak nevidíš, že na to nemám? Učím se pořád dokola ty samý sračky. Zkouším zvýrazňovače, chodím dokolečka, mluvím nahlas a předříkávám to ve spánku. Ráno se budím nasranej a v hlavě prázdno. A ve škole je všem u prdele, jak dlouho sem se učil.“

„Asi se prostě učíš málo!“ zařval, až mu naběhla žíla na krku.

„Co ty o tom víš? Sám si nosil domů pětky. S tím, jak si vlastně dostudoval, ses nikdy nepochlubil, co?“

„Co si to kurva...“.

Facka přiletěla o něco rychleji než předpokládál, ale i tak dokázal hbitě uhnout a otcova těžká pravačka se zarazila o futra.

„Zmiz!!“

Jednou mu to vrátí. Ale pořád ještě cítí jistý respekt. Stejně jako před lety, kdy mu otec školu vybral. Už tehdy, ve svých patnácti letech, věděl, co chce dělat. Ale otec neposlouchal poďobaného puberťáka. Na co taky. Žil jednou pod jeho střechou, z jeho peněz.

„Jakej box? Tím se jako jednou chceš živit? Tím, že si budeš nechávat rozbíjet ksicht?“

„Ale já vím, že v tom budu dobrej, tati.“

„Víš hovno. Škola je základ. Dostuduj a pak si s pánembohem dělej, co chceš.“

Měl se vzepřít už tenkrát. Jít na policajta, tam prej berou každýho. A nebo se prostě vyučit, tam ani nepředpokládají žádný oslnivý studijní výkony. A nebo na sekuriťáka. Byl by poctivej, ne jako někteří. Místo toho všude poslouchá, jak je neschopnej, že to nikam nedotáhne. Už tomu snad ani sám nevěří. Ležel se zavřenýma očima a snažil se zapudit vtíravé myšlenky. Kdyby tak alespoň měl holku.

 

„Jistě jste zvědaví, jak jste uspěli.“

Ani ne. Můžeš si to strčit víš kam.

„Žádný úspěch to tedy nebyl. Pár lidí to zvládlo na tři, ale převažují čtyřky a pětky. Ale čemu se divit, když jste schopní ve slově výkon napsat měkké i“.

Vyhnul se jejímu pohledu. A pak následovalo obvyklé kázání na téma maturita. Zamyslete se nad sebou, nikdo to za vás neudělá, pokud nezačnete okamžitě makat, nemáte šanci. Bla bla bla.

„Pustíte nás dneska zas dřív na oběd?“

Tlustý kluk z první řady mluvil pomalu a tiše, ale vystihl moment, kdy se nadechovala. Neodpověděla hned. Otočila se k nim zády a chvilku studovala šmouhy na tabuli. Chtěla se rozplakat. Když se otočila, v jejím obličeji se nepohnul jediný sval.

„ Moje trpělivost má své meze, pánové. Nepustím.“

„A proč?“

Nevěřícně na něj zírala. Koutkem oka zahlédla pohyb v zadní části učebny. Studenti využili její nepozornosti a začali si strkat učebnice do tašek. Předposlední lavice byla prázdná. Rázně se otočila, vytáhla z učitelského stolku klíčky a bez slova vysvětlení vyrazila ke dveřím. Zamkla, vytáhla klíče a klidně se vrátila k tabuli.

„Co to proboha děláte?“ Ve třídě to vřelo.

„Jelikož ignorujete vy mě, budu ignorovat já vás. Zůstanete do zvonění a během přestávky uklidíte třídu, židle na lavice. Já si zatím zapíšu vaše úžasné známky, musím to jinak honit na poslední chvíli. Něčemu nerozumíte?“

Usedla za stůl a sklonila hlavu k archu se známkami. Debata ukončena. Když znovu odlepila oči od známek, všimla si, že čtveřice kluků opustila lavice a loudavě se blížila k jejímu stolku. Jejich chůze byla poněkud vratká.

„Zůstaňte v lavicích!“.

„Leda tak hovno. Kde je ten klíč?“

Třída ztichla v očekávání. Obklopili ji.

„Nechte ji kurva na pokoji.“

„Říká kdo?!“

Nikdo mu nevěnoval pozornost, vždyť on byl ten poslední, kdo by ji měl hájit. Vybral si toho tlustýho, vypadal nejvíc vyšinutě, navíc velel celé skupině. Po jeho úderu se zapotácel, z očí zbylo jen bělmo.

„Dobrej knock-out, vole.“

Ostatní kumpáni se poslušně odporoučeli, zas takoví hrdinové to nebyli. Stále seděla za stolem, klíč svírala v dlani. Nevěřícně zírala na studenta, který se ji přede všemi zastal. Věnoval veškerou svou energii oživování kluka na podlaze. Z rozložitých ramen se toho moc vyčíst nedalo, ale za chvíli se k ní otočil a obdařil jí jedním ze svých líných pohledů.

„Sanitka je na cestě. Potřebujou sem dostat nosítka.“

„Ano, ovšem.“

Vzal klíč, odemknul a vyšel ze třídy. Už se nevrátil.

 


25 názorů

srozumeni
15. 12. 2014
Dát tip
Dobře se četlo, moc pěkné...***

Tetřev
19. 11. 2014
Dát tip

Děkuji, Kytiii. Název mje problematický - už jednou jsem ho měnila a i napodruhé odrazuje:-). Jsem ráda, že se Ti povídka líbila.


Kytiii
17. 11. 2014
Dát tip

Díky povídce měsíce jsem se dostala k tomuto dílku... I přes dost odrazující název jsem po chvíli zjistila, že mě to rychle vtáhlo do děje a ani jsem se nenadála a byl konec... Sic je trošku foglarovský, ale  snad právě ti (dobří) mi poslední dobou nejvíc chybí :D - bez rozpaků *t


Tetřev
05. 11. 2014
Dát tip

Děkuji za kritiku, Oldjerry. Chvála mě těší a povzbuzuje!


Oldjerry
05. 11. 2014
Dát tip

Nebudu opakovat ani to, s čím souhlasím. Tato povídka má sice zavádějící název, ale je to povídka dobře napsaná, s neočekávanou pointou v závěru. Nevadí mi např. »toho tlustýho« ... s omezeným IQ (a o to se tu jedná) si nemusel jméno v tomto vypjatém okamžiku vybavit...

Pro mne je z těch třech suverénně nejlepší.   *


Tetřev
03. 11. 2014
Dát tip

Děkuji za kritiku. Jsem ráda, že se úvod dá přežít, a že je čtenář zvědavý, jak to bude pokračovat. Stejně tak mě těší, že je postava mladíka uvěřitelná, stejně jako vztahy uvnitř rodiny. Nešlo mi o objevný námět, chtěla jsem co nejvěrněji zachytit problémové období dospívajícího mladého muže. Vulgarizmy v tomto případě nepovažuji za zbytečné, slouží k charakteristice hlavního hrdiny a vztahu mezi otcem a synem. Pokud se závěr líbil, tak mě to těší. Pokud název působí ironicky, tak to není na škodu. 

Ještě jednou děkuji, chybu v textu opravím.


Lakrov
03. 11. 2014
Dát tip

Začátek, tedy odstavce popisující mladíka a jeho příchod do školy je místy dost popisný, "nevtahující". Zmínka o angličtinářce ale jakousi "zvědavost" ve čtenáři probudí, takže se zbytek onoho poněkud nespádového úvodu dá vydržet. Chvíli mám pak dojem, že další text bude pojednávat (nebo se alespoň otírat) o milostném vzplanutí studenta k učitelce neoblíbeného předmětu. Tenhle předpoklad se ale nanaplňuje. Střední část, popisující mladíkovu frustraci studijními neúspěchy a jeho životní postoje, vyvolávající spory s rodiči, je uvěřitelná, ale žádný objevný námět, nápad nebo zvrat (krom možná až zbytečných vulgarizmů) se v ní neobjevuje. Náladu zlepšuje až nečekaný hrdinský čin v závěru; nečekaný, protože mi až téměř do konce připadá, že toho kluka chceš nechat padnout do "bahna", v němž spatřuje svou příležitost a budoucnost. Paralela onoho hrdinského činu s názvem povídky, působí spíš ironicky.

...Došoural se na katedru a chvíli tam nejistě stál... Katedra je učitelký stůl, takže se došoural spíš před katedru.


Tetřev
31. 10. 2014
Dát tip

Děkuji. Vynasnažím se:-).


Tetřev
31. 10. 2014
Dát tip

Děkuji.


Janina6
30. 10. 2014
Dát tip

Fajn, zařadím povídku do nominací.


Tetřev
30. 10. 2014
Dát tip

Děkuji Vigan za nominaci a souhlasím:-). Vigan i Janině díky z podnětné komentáře - teď teprve jsem s výsledkem spokojená. Kočkodanovi dík za uznání:-)


Janina6
30. 10. 2014
Dát tip

Souhlasíš s nominací do soutěže Povídka měsíce?


Kočkodan
30. 10. 2014
Dát tip
Mne se povídka také zamlouvala. Rozhodne víc nez box. No, tady se ale na konci hodil. :-)

Tetřev
30. 10. 2014
Dát tip

V tomto případě skutečně méně znamená více - povidce to prospělo.


Janina6
30. 10. 2014
Dát tip

Fajn, ten nový název je určitě lepší než "Ze školních lavic". A otevřený konec bez toho učitelčina proslovu se mi taky líbí víc. Nutí člověka domýšlet, a tak to má, myslím, být :-)


Tetřev
29. 10. 2014
Dát tip

Na tom něco bude, Vigan. Díky za komentář.


Tetřev
29. 10. 2014
Dát tip

Ještě avízo...


Tetřev
29. 10. 2014
Dát tip

Děkuji za názor. Změnu názvu promyslím.  Děkuji za poznámku ohledně členění textu, také se mi to zdálo nepřehledné. Součástí testu byly i překlady slovíček, diktovaných v češtině. Mělo být asi vysvětleno lépe. Nechtělo se mi postavy pojmenovávat až ke konci textu, zdálo se mi to křečovité. Závěr považuji za nejslabší článek celé povídky, budu na něm ještě pracovat. Jsem ráda, že se povídka jinak líbila.

 


Janina6
29. 10. 2014
Dát tip

Není to špatné. Velice bych se přimlouvala za změnu názvu. Je odrazující. Člověk si pod ním snadno představí nějaké pásmo ohraných historek ze školy nebo infantilních vtipů. Naštěstí samotná povídka začíná dost zajímavou, originální větou, takže jsem se ráda začetla. Líbí se mi, jak střídáš vyprávění z pohledu chlapce a učitelky.

Nevím, co znamená „hranice A bez hlavy“. Pro větší přehlednost textu by bylo dobré členit ho do odstavců a začínat každou novou přímou řeč na nový řádek (tak, jak je to u povídek obvyklé). Trochu mě zmátlo, že angličtinářka v druhé polovině povídky mluví o chybě v českém pravopise, chvíli jsem si myslela, že jde o jinou učitelku. Pak mi došlo, že je tedy asi učila i další předměty, ale možná by působilo „kompaktněji“, kdyby ty situace zůstávaly v hodinách angličtiny.

„Vybral si toho tlustýho“ mi zní, jako by mluvil o někom, koho vidí poprvé, ale byli to přece spolužáci, znali se jmény.

Závěr je na můj vkus až příliš okatě moralizující. Místo proslovu učitelky bych ráda četla třeba něco o tom, co zrovna dělá hlavní hrdina... Některé věci mají čtenáři dojít samy.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru