Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLázeňské miniatury
Autor
Gora
V denní kavárně
Někdy kouzlo místa stojí a padá s jediným člověkem. Tady je tou osobou servírka Jaruška. Malá, v černém, upravená, úsměv ve vědoucích oříškových očích.
Obsluhuje zákazníky posedávající mezi kulatými stolky, kteří nad šálkem kávy pročítají denní tisk a vyčkávají koupelového času. Poklid, až nuda.
U krátkého pultu s barovými stoličkami to však žije. Obstarožní Němci šprechtí s nymfičkami pozdně středních let z řad pacientek. Čas od času se najde nějaký kníže Rohan a baví a hostí celý bar.
U Jarušky se splétají a rozplétají zamotané vztahy hostů, současných i minulých. Jakou křepelku má teď X.Y., boháč a bývalý vekslák, a že ona je Ruska, co děti, mají si kde hrát? Polosvět v pološeru rubínové tapety malého kumbálu bez denního světla. Vše, co hýbe lázněmi, je promíláno tady s VIP hosty minibaru. Vlastně je tu neoficiální ředitelství a jeho šéfka, nonšalantní a decentní Jaruška s fernetovýma očima, od pondělí do pátku na svém místě. Ví vše a nepoví nic, tedy nikdy nepravému člověku.
V koupelích
Nablýskané nerezové vany jsou místem pro přijímání radonové stopy z vody. Pod podlahou při napouštění detonují potrubím ozdravné proudy z hloubi matičky země.
Deset van, deset ponořených a poté odpočívajících klientů zavinutých v dece na lehátku. Mezi nimi tančí statně rostlá Lena s dětským obličejem, vlasy barvy zralé kukuřice kudrnaté jako pramínky rodné Volhy. Z pohledu čistých očí by se dalo napít. Ozařují lidskostí. Prožívá s lidmi bolesti, studánky občas zalijí slzy. O svých strastech mlčí. Šťasten, koho konejší její vřelý, měkký slovanský hlas a buclaté ruce.
V jídelně
Noblesní jídelna, ne ovšem pro klienty pojišťovny bez doplatků, pompézností bere dech. První den se tu ostýchavě posedává na kraji křesílek a ochutnává drobet jídla z bohaté tabule vprostřed sálu. Otrkaní již bužírují, jdou třikrát, jdou, i když břicho již nemůže, ale oči by stále jedly. Z vysokánských naškrobených čepic kuchařů na ostrůvku s jídlem přechází zrak. U oběda plní funkci jakýchsi dohlížitelů na velikost porcí, aby některý strávník nepobral pět řízků naráz.
U stolu sedí paní, dříve účetní, nyní lidová vypravěčka, jak jí v duchu říkám. Neznám jiného člověka, který od polévky po moučník odvypráví životopis svůj a dvou sester, taktéž starších dam. Ne, nepřijely s ní. Přitom stihne pod brýlemi kontrolovat, téměř s nosem v talíři, porce všech spolustolovníků a komentovat jejich obsah s výkřiky: že já si taky nedala ten závitek, vypadá báječně!
A hned zas:
„Mám kamarádku, ta si našla pána na inzerát, je osamělá jako já, no a jela na víkend k němu na chatu, že si jako užijou. No já jí říkala, jestli není hloupá, že ho vlastně nezná!“ Strčila mi vidličku před obličej a výhružně s ní zašermovala.
„Pani, teď si představte, že ten slušnej mužskej si na sebe natáhl nějaká kohoutí pera a po kamarádce chtěl, aby mu dělala slepici! Když odmítla, mával sekerou a chtěl jí useknout hlavu, že to se neposlušným slípkám dělá, tak co řeknete, pani?“
No já už nic. Odcházím, v hlavě hučící včelstva.
Na sluneční terase
Babí léto se spoustou hřejivých paprsků vybízí k posezení na terase. Je na střeše jednoho z lázeňských domů a vědí o něm pravidelní návštěvníci, nováčkům zůstává tak trochu utajeno.
Kromě západní strany je terasa pohledově obrostlá vysokými smrky zasnoubenými s oblohou a čerstvým krušnohorským povětřím. Oáza klidu. Jaká to slast položit se na lehátko a přijímat podzimní sluneční koupel. Mlčenlivé společenství několika „vyvolených“ spojuje radost ze zeleného ticha, v němž se tak skvěle spí a dýchá.
V pozdním odpoledni stoupá k nebi vůně připravovaných večeří a probouzí gurmánské fantazie.
K uším doléhá přibližující se bzukot, něco jako nepříjemné komáří pištění. Jen nerada otevírám oči, abych zjistila, co narušilo klid na sluneční terase nemilosrdněji než hukot větru z Klínovce. A již vnímám:
„Ta moje kamarádka chodila s jedním pánem, a jela s ním na jeho chatu, a představte si, on tam na ni vyrukoval s kohoutím pérem…“
Hrdelní trest pro toho, kdo přivedl na terasu lidovou vypravěčku!
44 názorů
Kočkodan, děkuju za čtení, u tohoto dílka mám obzláště zajímavé komentáře...lázně se mnou prožívalo více lidí.
Markel, děkuji, jsem ráda, žes to vše viděla podobně:-) Včera jsem stvořila ještě jeden díl...těch dojmů je mnoho:-)
Lakrov: děkuji, žes četl a dočetl a bavil se, měla to být směs pozorovací a humorná dohromady:-) Děkuju:-)
Asi to neměla být komedie, ale já se při čtení (nevím proč) celkem bavím. Až poslední stránka" působí trochu jako vytržená z reklamního letáku, její závěr mě ale z toho dojmu rychle vyléčí. Po celou dobu čtení mi to stylem připomíná Movsara a jeho "starší, jemnější časy", a ačkoli neznám jména autora, vím, že ten to není. Tip
První výročí na Písmáku šperkuješ opět lázeňskou... A že ti už pojem "Lázeňští manželé" není cizí, kvituji s povděkem. Mně zaujala epizodka "v jídelně" - je taková až Hrabalovská... : -)) /**
Horáci drahý, děkuju za pěkný pozdrav do lázní:-) K vidění je tady toho moc. Má mladistvá duše omlazení nepotřebuje, a pro tělo to nějaký přínos má, alespoň my všichni doufáme, tedy my pacienti:-) Díky moc.
Zdravím do lázní, uvažuju, když jsi plna "dojmů" už nyní , jak se jejímu dalšímu nabývání budeš bránit celou dobu pobytu. Ale, jak jsem pochopil, (lázeňským cvrkotem) dosud nepolíben, patři to k tomu. Nuda bych to asi nenazýval, protože ta zoologická zahrada povah, lidských trablí, názorů spokojenosti a nespokojenosti taky člověka účelně "posune"... A propos, o kolik, že to omládneš po čtrnácti dnech v radonu? I kdyby náhodou ne, užij si to. :-)
Promenlivynick
30. 09. 2016nasytilas mne svým viděním bubání pod povrchem :-) a kdybych řekl že to tady típnu, bylo by to dlouhé , tak tedy krátce : tip
Evži, to ti tady dali na frak:-(( Jsem ráda, že ses pobavila, já se bavím také...děkuji
Evženie Brambůrková
29. 09. 2016S tvými postřehy se přehoupnu do míst, kde to znám. Jen ta baba tam nebyla. Z radonových koupelí mne dodnes bolí klouby, asi se probraly k životu. Jen piš, je to prima. :-)))) /T
White, ano, začala jsem na svět koukat trochu movsarovsky a baví mne to, snad i mé čtenáře...jinak povídky z lázní jsem psala již před Písmákem:-) a děkuju za zastavení se
Hugo, s nikým z místních pacientů by zcela jistě nebyla taková bžunda jako s tebou, takže seznamování odkládám /navíc jsem vdaná/:-)
Um: tvá návštěva mne nesmírně potěšila...mám zde třeba Pána prasat, vítěznou povídku za minulý měsíc, jestli ještě budeš chtít někdy okoštovat:-) a děkuji moc
Whitesnake
29. 09. 2016... a jéje... movsarův mustr je až tak neodolatelný????
Hugo Ramon
29. 09. 2016Milostiplná Gori, cítím, že se v radonových lázních trošku nudíš, slyšíce jen monotónní hukot vodopádu. To bude perných 14 dní. Na druhou stranu, ještě jsi vše neočíhla a možná tě potká příjemné překvapení :-) Tím nemyslím ukecanou kamarádku, nýbrž zvláštního chlapa. Nemusí být hezoun, ale zajímavý. To se stává :-))) hodně štěstí a měj oči otevřené, dobrodružství čeká za dveřmi.
blacksabbath
29. 09. 2016..jujdanečku....tak to se ti mooooc povedlo !!!..................*/***.....
aleš-novák
29. 09. 2016není ta "lidová vypravěčka" sestra od Hrabalova strýce Pepina z Postřižin? :o)
Poprvé tě poznávám jako prozaičku a musím říct,že mě tvoje momentky potěšily a pobavily. Pěkně napsané.
aleš-novák
29. 09. 2016no jo, tak gratuluju...i když je to až zítra :o)
Aleši, děkuju:-) to já ráda:-) mám "výročí",rok na Písmáku, tak jsem zas dala lázeňské:-)
aleš-novák
29. 09. 2016dobře pozoruješ...