Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seVoľné miesto / 4
Autor
dajakbol
Šál.
Na šál šál,
šál
a šál
na šál –
aby som sa viac na vás neponášal –
tak budem čakať na leto,
tak budem hromžiť na sneh,
v kabáte drobné, Valetol
a rozpísané básne.
V jednej z nich čosi meliem
o veľkej zmyselnosti mačkovitých šeliem.
– – –
No Boh je neochotný
dopustiť taký výjav,
že z ničoho sa zhmotní
Pavla a spraví miaaau.
____________________________________
Keď je mi Pavla nad soľ,
keď na mňa smútok bacol,
keď „nemám pod kontrolou“ –
kuchtím. A plytvám soľou.
Mám slaninu, šesť vajec
a robotnícky krajec
(a vychladenú plzeň
si neostanem dlžen).
A taký (duchom plytký),
kdeže by som sa vinil
za tlak a cholesterol.
Len podojedám zbytky,
oprášim starý vinyl
a spievam si Oh! Carol!
_____________________________________
Nevnímať nič len čistou rosou svätenú
hornogemerskú kvetenu?
Tereza, Petra, Ivona
sú, pravda, pekné kvetiny.
Orgován pri nich vyvonia
najmenej z jednej tretiny.
Barbora, Marta, Tamara…
Asi som nanič kamarát.
– – –
Keď kvetina, tak rezaná.
Vo fľaške. V tmavom kúte
s reprodukciou Cézanna.
To bude menej kruté.
44 názorů
Tradičně jako pokaždé, když mistrný vtip a formát umí vnitřně bolet.
(Ještě že čtu tak málo a všeobecně smysl všehokoli přenechávám povolanějším, protože jinak bych se od řádků nezvedla a nevychutnala si toliko ekvivalent vlastních trpných prožitků. V mém podání ovšem zdaleka ne tak pozoruhodný.)
Já jsem označil Dajakbola jako autora, který užívá klasickou rýmovanou poezii? Zajímavé! :)
Pokud bychom tohoto autora označili jako autora, který užívá klasickou rýmovanou poezii (tuším Zbora), tak bychom ho asi dostatečně nepochopili a zjednodušili to, čím tak mistrně vládne;
rytmizace, přízvučnost, frázování, metrika a místy sylabotonicky tak krásně přesná, místy hravě rozrušená, dále formace rýmů AA BB, či AB AB apod. To vše jsou zcela přirozené prvky, kterými vládne ve všem, co jen si na Písmáku můžete přečíst.
Nyní konkrétněji:
autorovy variace na téma Volné miesto č.xy - jsou zde k přečtení a osobně spatřuji zdařilejší starší cykly. Mně se zdají niternější, sugestivnější. Zde mi konkrétně, jako v některých jiných krátkých básních z poslední doby mimo tento cyklus, přijde, že sklouzne až k banálnosti
- typu Valetol - kde nejde o skvělé rýmování na leto - přesně přízvučně - daktylu a trocheje s předrážkou - to je řemeslně krásné. Banálnost se mi jeví tím, že autor umí zasáhnout čtenáře citelněji, než jen s glosou na cílený (možná) vtípek... ad Valetol.
Ráda čtu všechny jeho básně zde, ale poslední dobou, jako by onen "vnitřní hlas" nehledě na stále mistrovskou ruku metra, zněl poněkud nedokonavě.
To je půvabné, jak pořád argumentuješ těmi nováčky, careful. Ano, uvažujme takového nováčka - a protože nemám rád zdrobněliny a vzhledem k frekvenci českých jmen - nazvěme jej třeba Novák, Jan Novák. Hypotetická situace: Jan Novák přijde na Písmák, publikuje tu dílo a jde se "učit a inspirovat" z komentářů redaktorů.
Tak to tedy hodně štěstí, Jene Nováku. S nejvyšší pravděpodobností skončíš, ještě než začneš.
____
Úplně stačí, co píše Dark Matters. Zviditelňování toho, co má být průsečíkem několika (redaktorských) vkusů zviditelněno. A že je ten průsečík nějaký čas stejný a výsledným sítem neprojde každý? To bude asi tím, že oka sítě mají určitý tvar a jistou velikost (protože v redakci je limitovaný počet lidí a každý z těchto lidí má svůj vkus).
..dark: ano, to je dobře...nic proti tomu, ale kyž pod tím zlatým výběrem nejsou žádné vysvětlujíví komentáře, tak si to nováček přečte tak jako já a řekne si: co je na týhle "blbosti" jako zajímavýho?...protože prostě neví a tak je to zviditelnění k ničemu...
No, asi takhle.., dark se divila, že furt píšu, že poezii nerozumím...netvrdím, že bych jí ohromně rozuměla, kdyby pod výběry bylo napsáno, co na tom mám vidět, hledat zajímavého... ale možná bych jí rozuměla mnohem víc než teď.
Zbora: Mé samospamování je snaha něco sdělit..například upozornit na objektivizaci, nebo na neférovost soutěže...že jsem holt jedna z mála, co takové věci vidí a řeší, je možná spíš problém společnosti...jako že jim je všechno tak nějak šumák. Co se mých kritik týká, tak jsem jich tenhle měsíc napsala asi jako celá vaše redakce dohromady, jen se to v tom množství postů ztratí... to docela chápu.
dark matters
18. 10. 2016keď už je tu taká verejná diskusia, tak sa ešte spýtam careful na "výběrování 15 stejných lidí" no, podľa mňa je výber o tom, aby sa dobrý text zviditeľnil a ľahko ho našli aj tí "nováčikovia" (bez ohľadu na to, či sú autori obmieňaní alebo nie - záleží na dielach)). a nováčikom, ktorí majú nejaké rezervy, zas poslúži názor k ich dielu. ale toto všetko znie hrozne seriózne, pritom písmak je len fórum ľudí, ktorí píšu, a píše kopec ľudí, občas sa zdá, že každý. Neprikladaj tomu zas väčšiu váhu, než to má. pre niekoho fórum, pre niekoho komunita, pre niekoho kratochvíľa.
Careful, omlouvám se, že vstupuju do debaty, ale můžu Ti sem nakopírovat odkaz na deset děl, pod nimiž se Egil během posledního měsíce rozepisuje velmi obsáhle. Za všechny myslím postačí třeba tento: http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=472571
Tím je splněn Tvůj (jakož i jiných uživatelů) požadavek, že "redaktor by se občas k textu vyjadřovat měl" a k této debatě se tudíž, jak pevně věřím, už nemusíme vracet. Je to totiž velmi únavné a navíc zbytečné.
Mimochodem prošel jsem si zběžně Tvé reakce pod díly na první stránce seznamu posledních kritik autora Careful. Kromě debatování, které by se klidně dalo nazvat spamováním pod díly, a nadávání na leccos jsem objevil pouze jeden text, který by se při troše dobré vůle dal označit za kritiku, kterou jsi si dovolila dokonce zamodřit jako vážnou. Pokud toto myslíš vážně, rád bych Tě požádal, aby sis nejprve zametla před vlastním prahem a až potom se starala o redakci poezie. Díky.
"Kus jsem četla... tohle je pro mě sekce nekomentovatelné.... buď je to blbost, nebo je to umění... nebo možná oboje dohromady, protože v dnešní době se kdejaká blbost považuje za umění... ...a když tak mohou fungovat básně...no jasně.,..to je nápad! Přehoď to do básní!!! Je tam hodně lidí v redakci a třeba někdo z nich dokáže v tom díle najít něco, co já nevidím..."
Jenže redaktor by se občas k textu vyjadřovat měl... protože píše i (nebo možná dokonce spíš) hlavně pro "publikum". To, žes kdysi napsal nějaký elaborát, je sice chválihodné, ale platné jak mrtvému zimník.
On si beztak dajakbol za ten tvůj výběr asi nic nekoupí...je mu je docela k ničemu ..možná je to jen má představa o funkci redakce, ale ta by, dle mě, tu měla být hlavně k postrčení nováčků a takových těch věcí... ale možná jsou mé představy jen romantické sny a redakce je...já nevím na co... ..na neustálé výběrování 15 stejných lidí?
..no, pak si ta tvá východiska přečtu... třeba z nich pochopím, co si od toho redaktorování slibuješ ty.
Careful,
napsal jsem tu v minulosti docela dost obecných textů, kde vysvětluji svoje kritická východiska - právě proto, abych nemusel komentovat každé dílo. Např. tady:
http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=419791
http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=420475
V případě udělení výběru mnou (jak vyplývá z odkazovaných textů) mmj. autor pouze nenaplňuje čtenářská očekávání, ale pokouší se něco prolamovat. Dajakbol často aktualizuje a různě ohledává formu sonetu (tak je tomu i zde v tomto textu...).
Nepíše prostě v prvním plánu hezké klasické rýmovačky (proto nedám nikdy výběr kupř. Umbratice a jen stěží, i když tam to nevylučuji docela, Whitesnakeovi), rýmovačky očekavatelné - protože už tolikrát podobně napsané - jakých jsou sousty. Mluvím teď o "instantní tvorbě s instantními symboly".....
Takové texty jen naplňují určitou spotřební poptávku. Jsem podobnými verši lehce unavený. Když jsem dělal čtyři roku redaktora v Hostinci v rámci časopisu Host, musel jsem se probírat miliony podobných a ještě podobnějších. Jen čas od času něco zajiskřilo jinak. To jiskření je pro mě to něco, kde se mi ohlašuje poezie. Je to věc určité empatie vůči textu, věc citu a dílem i jisté sečtělosti (i když té až v druhém plánu) ... Tudíž
neextrapoluj svou bídnou schopnost recepce básického textu na obecného čtenáře. Je to arogantní, hloupé a urážlivé. Holan to byl, kdo se vyjádřil ve smyslu - "nikdy nepodceňuji čtenáře."
Znám tu spoustu velmi citlivých čtenářů, kteří sice nemají schopnost či potřebu vyjadřovat svoje souznění nějakými elaboráty, ale prostě tiše souzní.
Ale abych nebyl za úplného morouse, pokusím se Ti tedy alespoň u tohoto textu nebo spíš u tohoto autora vyjít vstříc:
Dajakbol vychází z klasické kompozice rýmované poezie, kterou svým osobitým způsobem překračuje a inovuje. Proto je u tohoto, jakož vlastně u všech ostatních jeho textů, podle mého bezpečně žádoucí, zviditelnit ho na úkor textů ostatních autorů, kteří pouze paběrkují z toho, co už před nimi někdo jiný dovedl do dokonalosti.
Dajakbol: hodnota nezaměnitelnosti je tou hodnotou, která odděluje umělecké dílo od "pouze" dobře zvládnutého řemesla, ale to víš přece velmi dobře sám.
Agáto, nepochybuju, že to bude znít arogantně, ale nevrátil jsem se na Písmák po x letech do pozice redaktora, abych tady nutně vysvětloval pod každým dílem, kterému budu chtít udělit výběr, proč by i ostatním mělo připadat dobré. U některých nějaký komentář zanechám, u některých mám pocit, že je to dokonale zbytečné - to nech, prosím, na mém zvážení a výběr na mém subjektivním soudu.
Můžu Tě s klidným srdcem ubezpečit, že na psaní obsáhlejších reakcí na Písmáku nemám čas ani náladu, a že můj výběr je pouze vizitkou mého vkusu (tak, jako je vizitkou Tvého vkusu Tvůj tip, u kterého Tě také nikdo nenutí o rozbor) - vizitkou Písmáka je teprve, pokud se na textu shodnou tři redaktoři a posune se tak do Zlatého výběru.
Mimochodem třívětá reakce, která má mít hlavu a patu mi často zabere i hodinu. To je maximální čas, který jsem Písmáku jednou za dva tři dny ochoten věnovat. Pokud bych se měl rozepisovat všude, kde budu chtít text autora zviditelnit, nezbyde mi už žádný čas na přečtení dalších autorů. Pokud Tě skutečně zajímá literární kritika, existuje spousta lepších zdrojů než je redakce na Písmáků. Věřím, že můj postoj přijmeš a nebudeme už o něm dál diskutovat.
Nádherně si umíš vyhrát se svým rodným jazykem, což nestane se nikdy zlozvykem.
dík za odpověď... tvůj postoj akceptuju...sama taky dělám to, co se líbí mně a ne to, co chtějí ostatní, takže chápu, že zajímavost pro okolí není z tvého pohledu tak důležitá, jako to, aby to bylo zajímavé pro tebe
...jsem ráda, že netvrdíš, že to obsahem zajímavé prostě je a je a já jsem pako, že to nevidím:)
Karpatský knihomoľ, dvojslabičnosťou citoslovca miaaau si nie som istý, spolieham na ortoepickú benevolentnosť, a akou-takou oporou mi je aj reklama na magazín Miau, v ktorej ono miau vysovovali dvojslabične. No a pravdaže, komu by sa jeden dôkaz málil... https://www.youtube.com/watch?v=wcXoR014DcM Úsmev. Kto by mal prípadne problém, s tým, že miaaau je také... neslovenské... Naše tradičné mňau, sa mi zdá zasa menej verné. Mačkám proste to alveopalatálne ň nejde.:) Ešte, pre českých čitateľov, ktorých jazykové povedomie týmto nechcem podceňovať, ale ak by predsa len zapochybovali o eufonickej legitímnosti rýmu výjav – miaaau: v slovenčine sa koncové v vyslovuje ako bilabiálne u.
Zbora, ak si myslíš, že mám nezameniteľný rukopis, som rád. Teraz ide o to, akej povahy a nakoľko hodnotná je ona nezameniteľnosť. Ako autorovi mi asi neprislúcha rozumovať o tom, upozorňovať na taký či onaký originálny tvorivý postup. Svoj výpovedný modus nechám na skúmanie iným, ak im za to bude stáť. Ale nijaké zvlášť veľké nádeje si v tomto smere nepestujem.
careful, keď som tu na Písmáku začal pôsobiť, veľa tipov som nemával, potom zrazu áno, teraz zasa nie, pričom nemám pocit, že by som svoju poetiku dajako radikálne prekopal. Čo z toho vyvodzovať? Neviem. Niežeby som sa nad tým nikdy nezamyslel, ale priazeň písmáckého čitateľstva vyjadrenú komentármi či tipmi, akokoľvek si ju vážim, nemôžem nadradzovať vlastným vnútorným potrebámm tvarovať báseň do podoby, ktorá vyhovuje predovšetkým mne. Inak mi prichodí trápne obhajovať tu svoju tvorbu mimopísmáckou „básnickou kariérou“, ale kto má záujem, diskrétny odkaz na ňu si nájde v mojom profile.
agáta5, to je dobre.
Gora, na veciach, ktoré si vypichla ako pozitívne mi, áno, záleží.
dark maters, vecné, jasné, beriem. Až na to „splnené zadanie“. To by muselo mať zadávateľa, a o takom nikom neviem. Hm.
..tím prostým lidem myslím různé nováky, Lnice, Stázky, Evžénye, bleksabaty, kůči etc...prostě takové ty persony, co komentují vždycky "všechno" a mají rádi ta svá lidová moudra a tak...
do těch vyších pater tu u poezie nevidím (jako kdo s kým peče)..jen občas sleduju různá ta plácáníčka...
..soráč za ot
dark matters
17. 10. 2016careful: ja vidím, že sú tu skupinky, ktoré zdieľajú vkus a sama mám tiež svoje preferencie a potom sú tu preferencie, ktorým nerozumiem:-) a vidím, že si často píšu tnajší autori lichôtky namiesto analýz. ale skôr som reagovala na to, že si volala po "reakciách prostého ľudu"... ale ako si tak čítam ďalej, vlastne sa zhodneme v otázke "obsahu" tohto textu. Ja toto dielo beriem ako zábavné ironizované postrehy zo života muža, ktorý sa zamýšľa nad ženami, ale v podstate žánrovka, splnené zadanie... ktoré je odľahčené nadhľadom. to všetko zvládnuté vo forme, ktorú by som nikdy nedala, na druhej strane ju ani nevyhľadávam.
Stárnoucí vlk
17. 10. 2016neškodilo by přibalit českou verzi
..no já ji ale fakt nerozumím... tak to říkám pokaždý, aby bylo jasno
...a ano...já mám, pocit, že tady si pár lidí vytvořilo určitý rybníček...pak je něco mezi tím, a pak "prostý lid"... ale neberu ti tvůj pocit, že tomu tak vůbec není...
dark matters
17. 10. 2016careful: chýbajú ti tu "reakcie prostého ľudu"? čiže toto považuješ za intelektuálne náročnú snobskú tvorbu?
no, každopádne ma celkom pobavilo, že opäť pokračuješ v sérii "no, ja veľmi poézii nerozumiem ale..."
Nejde o to být děsně fundová (nemusíš si hrát na Movsara), jde o to něco tím komentářem říct...
..je to boží, nebo hvězdička, Tip!, nebo: je to blbost, nebo: fuj dá autorovi úplný prd... když si tedy odmyslíš chvilkovou emoci
careful: jenže ono je to Boží a originální...vždy vím, čemu dám tip, i když to asi nedokážu fundovaně vyjádřit:-)
Karpat. knihomol: Myslíš, že prostý lid aspoň u vás na Slovensku, zná Moravčíkovy ovečky? Okoloudúcí byl taky Slovák...jen o tom to nebude.
Gora: je fajn, že jsinapsala, proč tipuješ... ovšem slova jako: originalita a je to boží, jsou dost všeobecná... držela bych se směru: líbí se mi plynulost veršů, kritické sebepřijímání sama sebe,...o tom se dá říct, že jsou to slova s obsahem a ne prázdné všeobecné plky, co se dají vrazit úplně ke všemu.
Karpatský knihomoľ
17. 10. 2016Careful, prostý ľud vo mne sa veľmi teší na každú dajakbolovu báseň. To, že nemá až toľko komentov nemusí byť smerodatné. Možno českí čitatelia, ktorých je tu výrazná väčšina, sú ochudobnení o niektoré nuansy, napr. v 1. básni o veľkej zmyselnosti Moravčíkových bielych ovečiek tu zmenených na mačkovité šelmy ma celkom pobavilo. Ale tie rýmy musí oceniť snáď každý.
careful: komentář ke komentáři v 10.58:
svůj tip jsem dala pro tyto věci, které se mi na básni velmi zamlouvají/hodnotím jako laik/: krásná plynulost veršů, kritické sebepřijímání sama sebe," zpěvnost "básně, originalita. Je to boží:-)
No, já nejsem odborník..ale když ho chválil Březeňskej, kterej se v tom vyzná líp než já a kterýmu celkem věřím, tak špatně asi nepíše... a je fajn, že tu někdo dělá kvalitní vázaný verš...páč volnej... blabla bla
Ale imho by to trochu chtělo přidat na obsahu.
já si tam pár zajímavých věcí našla ... i ten Valetol hihi... s těmi babami to mě moc nebere, ale jak říkám, dejakbol píše fajn, líp než dvě třetiny zdejších autorů ... careful, jsem horlivá, však mě znáš :)))
ale uvítala bych pořádnej komentář v případě, že někdo dává výběr - ne že nás pošlou hledat v minulosti, jak jsem tady něco četla u Jolany, která v minulosti nic nemá, páč to smazala :))
někteří redaktoři a jejich názory mě zajímají, myslím, že vůči autorům a čtenářům by bylo fér rozepsat se kapku ... nezaměnitelnej rukopis jak píše zbora je cokoliv, jen ne kritika
No, prostý lid to teď začne horlivě číst a něco v tom hledat, hlavně abych neměla pravdu...ale tobě věřím, že šál se ti líbí...což je ale stejně není moc na tři básně:D
prostý lid tu už byl asi třikrát, líbí se mu úvod do básně... šál šál šál...šál neponášal... to mi přijde trošku jako košileli... třepetatá... vichrůrej vichrůrej ...
(jo a bacha... já bych těm klukům básnickejm radši ani moc nevěřila, protože si mezi sebou výběrují i diskuze... což možná lehce naznačuje něco o povaze jejich výběrů)
..já to srovnávám třeba s okoloidúcim...ten by sem prsknul jedno z těch svých "haiku" a už by ti měl 30 tipů a dvacet komentářů, co to všem všechno řeklo...
...on technicky uměl asi prd, ale nějaký to sdělení, nebo něco čeho se chytnout (a na co si třeba i zanadávat) se našlo...
No, já nechci pochybovat o tom, že jsi dobrý básník..slovensky moc nevládnu a nějak ani moc nevím, o čem to jako bylo...nějaké ženské, zpívám si o Carol
..no, odborník si asi pomlaskává, ale od prostého lidu nějak reakce nevidím.. .jsi si jistý, že to někomu "normálnímu" něco řekne..
...kromě toho jako, že si mezi sebou kluci básnický řeknete navzájem, jo píšeš super, jsi borec?