Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dvojím podzimem

20. 10. 2016
18
39
1923
Autor
Oldjerry

 

když se courám vřesem

jako bych psal na listy letící ve větru

a cítím volnost ocúnu na horské louce

 

když

 

se stromy vstoje svlékají

pod sprchou

s patami  v louži

 

louže lačně pijí

s údivem čistou vodu

z mraků jak boty

 

směju se štěstím

(plakat bych se styděl)

a zapomínám na čas

 

dědek bláznivá

 

 


39 názorů

Štírka
11. 11. 2016
Dát tip

bez této části :

louže lačně pijí

s údivem čistou vodu

z mraků jak boty

....... by to pro mě řeklo VŠE a vyznělo líp.... Přesto : t


to je nádhera, a plakat se nestyď, slzy nejsou hanba, tím míň jako projev dojetí, T*** já viděla ty ocúny a taky se pohled zamlžil


Oldjerry
24. 10. 2016
Dát tip

fialko - Některá slova leží v hlavě déle, než jiná. Člověk vlastně nejhůř vidí sám sebe - vidí se totiž jen v zrcadle a to je v podstatě obráceně... ale na druhou stranu, nemusí to být zdrojem jeho omylů...

Dalo by se to smazat  - to je to nejmenší... ale zmizí to doopravdy?  I ten, kdo to tu myslí opravdu dobře a celkem nestranně, taky nemusí vidět všecko správně.

Dáme tomu čas...

 


fialka...
24. 10. 2016
Dát tip

Co chceš vymýšlet? Prosím, už to neřeš a publikuj.


a2a2a
24. 10. 2016
Dát tip

Jaroušku,

víš velmi dobře, že osobně jsem zastáncem slušné a věcné kritiky, v daném případě si však nadále myslím, že kritika dar_matters byla především věcná i pravdivá a ve vyjádření rozhodně ne neslušná, poněvadž nebyla ani trochu osobní. Naopak tvá reakce na tuto kritiku byla zřetelně emotivnější a osobní. Je mi to líto, že to musím napsat, protože dobře vím, že ve své podstatě jsi člověk přejícný a laskavý a přispíváš k tomu dobrému, pro co zde lidé chodí. Vybouchnout čas od času máme nárok všichni, ale v čase následujícím bychom měli ve vlastním zájmu být schopni sebereflexe.

Pokud naznačuješ, že jsi se přecenil, pak jako bys současně říkal, že není důležité a možná i rozhodující to dobré, co svým vystupováním na Písmáku, ale také svou tvorbou, přinejmenším jejím duchem přinášíš.

Už to tak je, a ty to přece musíš vědět nejlépe, že svět je velmi diferencovaný, rozmanitý a neustále se proměňující, stejně jako je mnohdy neviditelná hranice mezi ještě dobrem a už zlem. A tak se musíme soustředit na pevné body v nás, na víru v to, že co napíšeme, píšeme z přesvědčení a potřeby sdílet a pokud se stane, že kdokoliv z nás naše sdílení neakceptuje, zvláště pak, je-li to spíše z důvodů tvaru, který ovšem obsah zpřístupňuje a tvoří méně či více přesvědčivým, pak to přece z tebe nečiní ani hlupáka, ani darebáka a už vůbec ne člověka, který nemá co nabídnout.

A také s tebou moc nesouhlasím, jen částečně, že ti kritiky nic nedají. Stačí si porovnat tvé staré básně a básně současné a ten rozdíl je patrný a svědčí o tom, že i ve svém věku jsi schopen vývoje, což zasluhuje respekt. Můžeš namítat, že to není dané kritikami a já ti nemohu dokázat opak, ale kdybys nebyl vnímavý, nedosáhl bys toho.

A konečně, sympatie mnohých, kteří tvé texty čtou rádi a těší se z tvé přítomnosti zde znamenají mnoho, víc, mnohem víc, než jsi nyní ochoten připustit, což je chyba.

 


Oldjerry
24. 10. 2016
Dát tip

zvedavka - ďakujem pekne, dá sa čítať aj niečo pozitívne (:-D


zvedavec
23. 10. 2016
Dát tip

Oldjerry - rozhodne to tu nebaľ, ja sem teraz chodím snáď len kvôli Tebe, rada Ťa čítam

 


zvedavec
23. 10. 2016
Dát tip

Na Písmákovi pôsobia  redaktori poézie, ktorí by občas MOHLI napísať niečo, čo by autorom MOHLO pomôcť.

1. Tým, že je niekto redaktor poézie, nestáva sa automaticky ani vševediacim, ani mierou všetkých hodnôt.

2. Obzvlášť v umení je to tak, že niekomu sa páči to, inému zase ono -  priznám sa, prečítala som si jednu báseň od Dark Matters a nijako ma neoslovila, neuchvátila. Ak mám porovnať túto báseň a báseň Oldjerryho, no nevybrala by som si báseň Dark Matters ako prínosnejšiu, krajšiu. Vec názoru. Dalo by sa o tom DISKUTOVAŤ. 

3. Názor sa dá vyjadriť tak, aby sme urobili svet krajším, alebo menej krásnym, ako dosiaľ. 

Na mieste, kde sa usilujeme o to, aby sme vniesli poéziu do života, by som volila ten prístup, ktorý svet urobí krajším. Myslím, že človek, ktorý vládne natoľko slovom, že sa stal redaktorom poézie, by túto úlohu mal vedieť zvládnuť.  Takéto vyjadrenie názoru by malo byť pomocou autorovi. A v tom prípade verím aj tomu, že po citlivom vyjadrení názoru (ktorý môže byť aj mylný) by mohlo dôjsť aj k takej diskusii, ktorá by mohla byť prínosná pre všetkých, pre kritika aj pre autora. 

 


Oldjerry
23. 10. 2016
Dát tip

Jiří - děkuji ti za tvůj příspěvek, asi jsem se přecenil. Balit to tu nechci, ale něco  vymyslím.


Oldjerry
23. 10. 2016
Dát tip

whispermoolite - vážím si toho, cos mi napsal. Skutečně mi to pomohlo pochopit polohu v jaké se na serveru nacházím. Pořád s něčím nesouhlasím, na příklad se způsobem docilování barevnosti kritiky (???), ale podstatné je to, že nemohu vnucovat někomu, že o kritiku ve skutečnosti nestojím. Já spíš pátrám po lidech, kteří věci, jevy a děje chápou podobným způsobem jako já. Kritika je pro mne nanic... Já se už ani nemohu zlepšit, já už mám své představy zafixované a kritika mi nepomáhá, naopak mne ruší a zejména ty vtipné, oživující výrazy. S tím nikdo nic nenadělá, jen já. Mám v podstatě dvě možnosti, držet čuňu, nebo odejít... ani jedno se mi nechce. Nebo někde sehnat plechovou kůži. Písmák se stal součástí mého života i když v něm zaujímám (celkem právem) bezvýznamné místo. Člověk musí někam patřit... a já jsem tu už skoro jedenáct let. Tuto skutečnost pro kritiku s nedostatkem empatie zatím nehodlám měnit. Na nějaké zmšny už nemám dost času a ani chuti. Nechám to dalšímu vývoji.

Děkuji za dialog v rozumné poloze a za čas...

Jarda


oldjerry, rád bych Tě navedl k pochopení, že kritiku textu bereš příliš osobně. mám pro to pochopení, neboť vím, že je to jedna z běžných obranných reakcí, a každý ví, jak bývají autoři citliví na kritiku, nemohu však přitakat udržování toho, co vnímám jako omyl z Tvé strany.

dark matters se vyjadřuje ke konkrétnímu textu, nesoudí Tvé poslání v poezii coby autora, vydavatele, inspirátora, nadšence a tak dál. Už vůbec nepromlouvá o člověku, který text napsal. hodnotí text jako takový, prostě v zájmu literatury, jak by se vyjádřila k desítkám jiných textů, bez ohledu na to, kdo je autorem, zvlášť když o Tobě, předpokládám, nic neví. Ty však v textu zřejmě pořád vidíš sebe, což je klasický omyl. Můžeš tam vidět sebe ve svém čtení, nebo Tě tam budou vidět nějací blízcí lidé, kteří text vnímají víc jako výpověď o Tvém životě než literaturu, ale nezainteresovaného čtenáře, který se zajímá především o prožitek, který mu text umožní, nemůže autor k takovému postoji nutit. kritik je zde od toho, aby právě tuto schopnost textu zkoumal.

Na literárním serveru je to propletené, pochopitelně, a záleží na čem se autor se čtenářem, zpravidla intuitivně, domluví. Špatně jsi identifikoval, z jaké pozice dark matters text nahlíží, řekl bych.

co se týká výraziva, na které poukazuješ, charakteristika "sladký a banální text" je v recenzích běžná. zde není nic urážlivého, věř tomu, vypichuje vlastnosti textu, má smysl. 

také přirovnání dělají kritiku barevnější, nemá jít o strojový výklad, někdo se vyjadřuje ostřeji, někdo jemněji. když se poví "jako pro základní školu", vybavím si básničku z čítanky, a má to pro mě vypovídací hodnotu – může jít např. o text, který je jazykově, obrazně, rytmicky nepříliš vynalézavý, dokonale čitelný, místy opřený o klišé, prostředkující notoricky známý prožitek, který ničím moc nepřekvapí, zkrátka "klasický" text ze školní čítanky, stokrát přežvýkaný. opět žádný problém co do literárního hodnocení.


Oldjerry
23. 10. 2016
Dát tip

whispermoonlite- ty jsi jeden z těch, od kterých přijmu leccos, jako od a2a2a, ale ani s tebou nemohu ve všem souhlasit. Nedomnívám se, že hodnocení »jako pro základní školu«  a spojení »sladké, banální« jsou standarní způsoby hodnocení. Je to zesměšňování - pokus o deklasifikaci stejně jako aššurballitova »pateticka odrhovacka«. Já s tím stářím nedělám normálně vědu - tykám si i se studenty ještě  nevědoucími, zda udělají maturitu - to je na netu běžné, ale jsou mezi mladšími ročníky mnozí, jimž někomu říci, že je vůl, ani náhodou nepřipadá urážlivé. Berou mne snad ti dva (matt a aššur) jako nějakou konkurenci? jsou na tom tak mizerně, že neodhadnou, proč starý dědek vůbec píše? já samozřejmě vím, že v nejlepším případě patřím k nějakému středu a že se už nezlepším... kurňa - proč mi nějaká ambiciózní holka dává masáž? já jí na to kašlu, nepotřebuji to a kazí mi to náladu na několik dní.  Proč tu svou intenzivní potřebu dokazovat své kvality neobrátí na mladé autory, daleko adaptibilnější, kteří píší třeba i proto, že sní o literární kariéře.  Já píšu proto, že něco dělat musím (a ty povídky a veršíčky nejsou jediné, co dělám - za pět let jsem vydal  autorům 16 knížek - kompletně sestavil, zajistil tisk -. všecko...  k tomu počítám BOINC, asi víš, oč jde... je to součást snahy dožít důstojně - a najednou tu nějací  defacto cizinci ze mne dělají oklobáka. (Není to národostní - já jsem měl kamarády Slováky ještě když ti dva  nevěděli, že se jim narodí táta. Před skoro sedmdesáti lety.)  Prostě  je to otázka citu nejen k literatuře, ale i k člověku...  

K tomu okouzlenému důchodci: já vím že je to blbé, ale  to nepochopí nikdo, kdo v tom už nejede - stáří a vědomí neúprosnosti času... každá samozřejmost, skoro banalita mne uvádí v úžas a nadšení.  Na druhé straně zase zúčtování: co jsem v životě prošvihl, zkazil, komu jsem ublížil a tak... to se těžko popisuje. To jsou ty motivy, z kterých si »velcí básníci« dělají prdel...

Tobě děkuji, žes mi napsal...


Oldjerry
23. 10. 2016
Dát tip

aššurballite - od tebe jsem skutečně neočekával, že jediným naším kontaktem bude tvoje podlost. Dodnes jsi o mně nevěděl, tak v tom klidně pokračuj...


ha. celkom sa bavim. samozrejme ze aj maliari si nadavaju a kritizuju sa. --- pri tom tvojom zdoraznovani veku som mal az chvilu chut predat ti nejake hrnce:-))

 

co sa tyka diela tak je to klasicka prepalena pateticka odrhvacka ktora tou "vaznostou" posobi az komicky.


Oldjerry
22. 10. 2016
Dát tip

DD - neboli Děkan, Dádo...


dadadik
22. 10. 2016
Dát tip

pěkný


Oldjerry
22. 10. 2016
Dát tip

důchodce jsem, s tím nemám problém, ale doufám, že dark už u sebe neuvidím... to, že nejsem a necítím se být ambiciózní neznamená, že mne ambiózní kritička bude shazovat žgryndy o  základní škole, o sladkém a banálním. Stejně - víla jedna - nenapsala co je sladké, co banální... kdyby ano, už bych ani nepíp...

Malíři to mají jednodušší - realisté, romantici, kubisté, secesisté, surrealisté, pointilisté, impesionisté, expresionisté a tolik, tolik dalších směrů a žádný tomu druhému neřekne, že je mazal, že maluje něco jiného a jinak. K čertu s


jde o klasické nedorozumění. komentář dark matters je z literárního hlediska v pořádku, podepsal bych se pod to, kdyby se text vyskytl třeba v literární soutěži. pro autora zde, zdá se mi, není dostatečně zhodnocena ta nadšenecká, "amatérská" (od franc. "amateur" – milovník) složka, která k tvorbě na serveru patří, ale to by pak redaktoři museli opakovat táž slova pod každým druhým textem, a ztratilo by to na významu.

proto mě to na rozdíl od "dark matters" nepřekvapuje, ale ani nevidím důvod vnímat její poukaz jako invektivu vůči autorovi.  

básně s motivem okouzleného důchodce lze psát v jakémkoliv věku – navrhl bych to jako podnět k zamyšlení nad tím, že hlas promlouvající v básni v první osobě není automaticky hlasem reálného autora, a kritik skutečně nemá důvod předpokládat, že se tyto identity vždy překrývají. co to významu textu je to až druhotná informace, pokud k tomu dojde.


a2a2a
22. 10. 2016
Dát tip

Věřím, že s odstupem času budeš souhlasit, že nejde o žádné ponížení, protože ta kritika není ve zmínce o rozšafném důchodci (asi toto máš na mysli) mířena k tobě, ale k dědkovi obecně ve spojení s pointou, že se umí radovat z přírody, přičemž neradovat se vdaném kontextu snad ani není možné. 


Oldjerry
22. 10. 2016
Dát tip

Jiří, dík, nějak jsem očekával tvou reakci. Nezlob se, ale tohle není kritika. Je tam pár věcných poznámek se kterými bych souhlasil, ale jsou tam taky 2 - 4 dehonestující slova  psaná s jistou snahou ponížit autora a proto se divím, že sice výbornou autorku jste angažovali jako  ne ještě zralého kritika. Já jsem taky nezralý na kritika, ale přišel jsem na to sám a vzdal se  možnosti být zvolen  ještě před volbou.  Sebevědomí té dámy byy mělo být vyvážené stejnou dávkou empatie.  Měl jsem chuť to tu po jedenácti letech zabalit, moje nervy už reagují na podněty, které mladším lidem připadají div ne jako lichotka. Znám vlídnější servery - ale je pravda, že jsou v úrovni 100 km za Písmoněm... a já nerad opouštím stará místa. Tak jsem dámu bloknul, abych měl klid... uvidím.

Temné věci?  hm... a bláznivý dědek... no jo - to nedělá dobrotu (:-D

 


a2a2a
22. 10. 2016
Dát tip

Ahoj Jaroušku,

četl jsem tvou reakci na kritiku od dark_matters a slouží ti ke cti, že sis záhy svou temperamentní emoci uvědomil a smazals ji. Ta kritika od dark_matters není od věci, poněvadž kritiky zde mají sloužit nám všem k tříbení postojů, tedy i autorům mladším a mladičkým a hlavně těm, co mají ambice a preferují současné trendy. A pak je tu početná skupina čtenářů, kteří jednak něco ví o tobě a tvé pozornosti, s jakou aktivně sleduješ jejich práce a v souladu i s potřebamitéto komunity nachází smysl v tvých textech. Zaplať Pánbůh za oboje. Píšu to proto, že si nemyslím, že by dark_matters popírala pozitivní úlohu, kterou tvůj text sehrává u možná i většinové části zdejší komunity ve smyslu potřebné atmosféry a vztahů, má však potřebu, oprávněnou potřebu posloužit i tvarování formy, což je potřebné a pokud vím, ne jednou, navzdory svému věku jsi v tomto ohledu překvapil, jak to dokládá tvá počáteční tvorba. 


Oldjerry
21. 10. 2016
Dát tip

Čudlo, Staváku - děkan...


Oldjerry
21. 10. 2016
Dát tip

Ani mne moc nezajímá, jestli jsi sněhulák, nebo kominík.  Mne otráví, když si kritik mastí své ego na autorech tím, že v rádoby odborných větách používá dehonestující výrazy a vazby. O věk autora by ses zajímat měla: mladý autor, možná ambiciózní, ještě má šanci zlepšení. Píše z jiných důvodů, než autoři na konci své životní dráhy. Je tady pár autorů, kteří umějí kritiku napsat tak, že se z ní dá poučit na rozdíl od tvého poučování, které nemá ani hodnotu na něj spotřebovaného času.

Chybí ti empatie, děvče... i když máš třeba teorii literatury v malíku a třeba i doktorát z filosofie, tohle je velký nedostatek.

Já za sebe tuto debatu končím. Nemám důvod, ani chuť číst tvé nezralé anonymní názory.  

 


Čudla
21. 10. 2016
Dát tip

Moc pěkné. /*


Stavák
21. 10. 2016
Dát tip

To je pěkný... /T


správne - som snehuliak.

keď si čítam text, tak ma zaujíma text, nie životopis či chorobopis autora.

a ozaj nerozumiem, ako s tým súvisí môj starý otec a jeho potenciálna tvorba. 

nepísala som, že chodíš do základnej, ale že píšeš ako pre základoškolákov.

okrem toho sa nikoho nič učiť nesnažím. vychádzam z toho, že diskusia môže byť prínosnejšia než reakcie typu "super", "pekné",  "tip" atď... 

ale pobavila ma tá snaha zhodiť môj komentár na základe toho, že v profile mám prázdne okienka. 


toto mi pripomína texty zo základoškolskej čítanky. v podstate ma vždy trochu prekvapí, keď ľudia idú písať a napíšu čosi o jeseni resp. o ročnom období či o počasí či o prírode a bez postranných úmyslov či ďalších významov skutočne ide o text venovaný jeseni prírode atď. plus pointa s dedkem, kde je nadšenie pripísané rozšafnému dôchodcovi. je to celé hrozne sladké, a pri "stromoch vstoje" som si spomenula na: http://www.csfd.cz/film/246073-stromy-umiraji-vstoje/komentare/

neviem. sladké, ľúbivé, banálne. 


*


Oldjerry
21. 10. 2016
Dát tip

Děkuji vám všem za ohlasy a  hodnocení. 


Diana
21. 10. 2016
Dát tip

Ty "stromy pod sprchou s patami v jezírku"! Moc pěkné obrázky :-)*


Čudla
21. 10. 2016
Dát tip

/*


over
21. 10. 2016
Dát tip

super...moc povedené*


fialka...
20. 10. 2016
Dát tip

Těšilo mne číst :-) T***

Šťastný smích a vyšší věk se vylučují ? :-)))))

 

 


Zbora
20. 10. 2016
Dát tip

To je moc příjemná miniatura. Má atmosféru, náboj, působí hezky prožitým dojmem...


Kočkodan
20. 10. 2016
Dát tip
Coural si se vřesem, Písmák o tom zpravil, čtenářů jsou davy, nikdo nemře děsem... ;-)

Gora
20. 10. 2016
Dát tip

Krásné:-)))


dědku...jsi krásně bláznivý.........:-)))...............*/*******


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru