Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePodrž mi kočku
Autor
racek
Podrž mi kočku
- Tvůj největší handicap je, řekla matka, - že nebudeš mít vdovskej důchod.
Tak nějak jsem se zarazila. Protože do té doby šla řeč fakt o jiných věcech.
- Cože nebudu mít?, zeptala jsem se.
- Vdovs_kej dů_chod, zopakovala mi, ty mezery jsem úplně slyšela. - Já mám po tátovi – ale ty nebudeš mít nic.
- Ale to bych si musela někoho vzít, namítla jsem. - A já nikoho nehledám.
- No víš, ono to není jen o tom vdovským důchodě, řekla zas matka. - Ten je až...dramatická pausa...POTOM. Ale měla bys někoho sehnat tomu klukovi.
- Fakt myslíš, že mám osmnáctiletýmu klukovi shánět tátu?! To snad ne. To snad už nemá cenu.
- Tos měla udělat dávno.
- No právě že jsem to měla udělat dávno. Když jsem se rozvedla. Když byl malý.
Teď je nesmysl, abych si s někým hrála na rodinu.
A dál to šlo zase nelogicky.
- Aspoň tu kočku kdybys sem netahala!
Takový debaty jsem milovala. /Chlapy mám a kočky nemám/.
Kočka jménem Kočka přišla v zimě, teď bylo září – a už že nehodlá odejít, bylo jasné po prvních třech dnech. Zvykla si a my taky.
- A stejně, matka se pomalu zvedala k odchodu. - Stejně nebudeš mít ten vdovskej důchod.
A mezi dveřma dodala: - Ono je to jedno, tahle vláda stejně všechny důchody zruší.
- Takže to nebude ani handicap, řekla jsem.
- Těžkej, řekla a poradila mi, abych si našla mužskýho, kterej by mě živil.
Když vypadla, ulevilo se mi. Jako vždycky. S matkou má člověk být jen co snese. Po dobu nezbytně nutnou.
Posadila jsem se a kočka Kočka mi vyskočila na klín.
Uplynulo pár měsíců – a já furt nikoho nehledala. Teda k vdovskýmu důchodu určitě ne. Dál jsem dělala všechny věci, co se ode mě čekaly, hlavně teda chodila do práce a vydělávala...Radostí bylo pomálu, ale taky byly.
A pak jsem poznala...na jméně nezáleží.
Měla jsem ho ráda, myslím, že on mě taky, o něčem je lepší mlčet, ale můj největší zážitek byl z první noci.
Něco se mi asi zdálo, nevím co, pamatuju si, že jsem byla šťastná. Najednou mě vzbudil, mžourám, oči slepené a slyším: - Podrž mi kočku.
Všude tma, taková prosba uprostřed noci, před očima mi proběhl celý můj dosavadní život, co se ode mě vlastně chce a čemu se říká „kočka“.
- Podrž mi kočku, opakoval a do náručí mi dal kočku Kočku, která mu spala na břiše. Nevím ani, co jsem s ní dělala dál, prakticky hned jsem zase usnula.
Jistý je, že „podrž mi kočku“ po něm už nikdo další neřekl.
Jo, matka mi ho ještě někdy připomene. -Aspoň po tomhle /na jméně nezáleží/ mohlas ten důchod mít.Stejně by sis moc nepomohla, naváže, - taky měl rád kočky. Víš jen, co byste dali za granule?!
Řekne a pravidelně šlápne do druhé misky s kočičím žrádlem, co má kocour Kluk, který se objevil skoro současně s odchodem Podržkočky.. - Dvě kočky do rodiny úplně stačí.
- Mami, říkám mezi dveřmi, - stejně žádný důchody nebudou.
- Nebudou, kývne spokojeně hlavou a s tím se rozejdeme.
Ale neví, že si každý večer, když mi Kluk vyskočí na postel, představuju, že se prostě změní v toho, co na jméně nezáleží a že spolu budeme šťastni až do dne, kdy půjdu zažádat o vdovský důchod.
Anebo on po mě, a že to mi vlastně v těch představách ani tak nevadí.
7 názorů
Pobavilo :-) Zaujal mě hned název a nelituju, že jsem rozklikla.
krom toho, že by se ženská měla vdávat kvůli vdovskému důchodu, mě zaujala i myšlenka, že "S matkou má člověk být jen co snese." - měla jsem v plánu se stavit u dcery, tak nevím, jestli si to ještě nerozmyslím :-)
Hned o začátku mě zaujal ten zvláštní rytmus, v němž jsou ony myšlenky (či spíš fakta) předkládány. Ústřední dvojsmysl nejprve pobavil a pak přiměl k zamyšlení. Jen si nakone říkám, že je škoda, že se nezdržel, ten, co na jméně nezáleží. Tip.
P.S. Moje slovní zásoba je obohacena o jedno (celkem neslýchané a Googlem nemnožené) slovo: Podržkočka, jistá análogie s podržtaškou. Dík zaň :-)
tedy máš kapku zmatek v uvozovkách, ale... kočka Kočka mě dostala... super fejetonek
Tvé povídky se mi líbí, a tato není výjimkou...jo, co by jeden neudělal /a/ kvůli důchodu:-)