Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seBez polévky bos
Autor
Movsar
Naděje na štěstí
Z dlouhých sklenic loví horké maliny ve šlehačce. A vedou milostnou rozpravu: on cílí na její krásu, ona klopí oči a připomíná naději na štěstí. V televizní reklamě by jeden z nich strčil druhému do úst lžičku a oba by to náramně rozesmálo. Pak on ji strčí lžičku s malinou do úst a oba to náramně rozesměje. Stop! zavelí z režisérské stoličky malý podsaditý mužík.
Bez polévky bos
Neděle večer. Na město padá mlha. Prošel jsem hájem branického lomu k rozhledně už za tmy. Dole proudila auta a nahoře kromě mě nikdo. Kdosi tu zapálil dvě svíce, listopadové plamínky neznámého světlonoše. I lampy kolem silnic hořely jako plamínky svíček. Hořely svými watty na cestu anonymním řidičům. Zanedlouho utonou v mlze. A někteří budou bourat a pak o tom doma vypoví strašlivou řeč; budou vyslechnuti a nasyceni horkou polévkou, co klidní mysl. Kus Prahy tu má člověk v dohledu a jisté ticho k přemýšlení; než úplně utone v mlze a myšleném; bez polévky bos.
Učarovat verš
Nedostatek světla, na konci října už trvalý, navíc vpodvečer, nebránil mu psát do školního sešitu báseň. Autobusem na Smíchov se kodrcal z Jižního města, patrně z odpolední výuky gymnázia. Kolem hlavy měl teplou čelenku, protože zima už se brala vážně. I on bral svou úlohu vážně, a tak zapisoval slova do řádků pod sebe, pozoroval ubíhající krajinu betonu a světel, zamýšlel se. Psal o kouřícím plechovém soplu táhnoucím se od Holešovic k Zbraslavi, nebo o o měsíci neklidně usedajícím na hladinu řeky? Nevím, písmena byla příliš malá a řidiči ještě předpis neumožňoval zapnout vnitřní osvětlení. A tak nevím. Ale zítra v gymnáziu dá ten mladý básník svůj podvečerní zpěv přečíst spolužačce. A ona zjihne pod náporem řeči tak neobvyklé a na oplátku mu učaruje svůj verš.
Zmrzlinky
I za mlžných říjnových rán musejí do práce. A tak vysedají na Budějovické ve svých krátkých sukýnkách, takové zmrzlinky. A ručičky zatínají v pěsti, protože zimu kočičky tuze rády nemají. Třeba ta zrzka s černou šálou, ještě před hodinou čouhala ze saténu nahatá a rozehřátá milostnými sny. A teď už musí takhle… jde jí hlavou.
Štěstí v zimníku
Jeli podvečerním autobusem k Budějovické. Nevypadali jako z reklamy na rodinné štěstí. A nikdy by jim hypotéku ani nenabídl. Taková zanedbatelná dvojice. V trochu nepadnoucích zimnících sdíleli jedny sluchátka. Každý s jedním v uchu drželi se za ruce a poslouchali kdoví co. Vypadali šťastně. Věřil jsem jim ten výraz mnohem víc než lidem z reklam.
20 názorů
To s těma malinama a lžičkama se mi -- zvlášť po explicitní připomínce televizní reklamy -- hnusí. "Bez polévky bos" ani "Učarovat verš" mě mco nechytly. Takže až "Zmzlinky" a "Štěstí v zimníku", které je dbrým protikladem k onomu úvodnímu "hnusu".
Vždycky si říkám: je to spíš poesie nebo próza? Pak si řeknu, ale to je jedno, je to krásná literatura. Moc rád to čtu. T.
Ou!
Jak se to řekne anglicky, "wow"?
A pražsky?
No dobře mi tak, já jsem prostě tady chtěl takovou lyriku v próze, tak teď budu muset porovnávat. A to nejni lehký, věru ne...
děkuju, vigan. ano, jsou to taková malá zahlédání věcí, lidí, situací, které mizejí. jsou domýšleny a ztraceny. zrovna vyšel esej didi-hubermana na to téma v rámci knihy Mizení, Krolinum, edice Myšlení současnosti.
Próza_měsíce
04. 12. 2017Ahoj, souhlasíš s nominací této miniatury s nominací na PM/11?
Presne ten výraz: plechovice. Kde sa hrabú na plechovku gulášu od firmy viva!
Thea v tramvaji
09. 11. 2017Pěkné náladovky. Platí i v našem městě... některé věci jsou stejné, ať už v prachu historie nebo v prachu uhelném ;)
díky, oldjerry. je za tím kyvadlo nálad... netřeba brát moje propady vážně.
díky. upupo. tak to jsme dva. a asi jen dva.. já totiž auta z duše nenávidím. připomíná to tu zástavbu plechovek. namísto stromořadí, plechovkořadí...
Pražská poetika. Trocha mi to pripomína román Aleša Preslera: Beatles se stejně rozpadli. Verím, že Praha je krásna. Pre niekoho. Ja som z malého mesta. Našťastie mám len 300m k najbližšej divočine (plnej odpadkov a bezdomovcov) a asi 1km k miestu, kde ozaj nikto nechodí. V Prahe by som scvokol. (Z tých áut).