Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Práva bez povinností aneb Výchova dítek v Čechách

14. 06. 2018
5
20
1524
Autor
Stargazer

           Z ministerstva práce a sociálních věcí vzešla metodická příručka, podle níž se dítě, kterému bylo patnáct let a dokončilo povinnou školní docházku, smí samo rozhodnout, zda chce dál studovat či nikoli. Že své takto emancipované dítě budete ze zákona nuceni živit, i když se bude flákat po parcích a fetovat, to už brožura nezmiňuje. Odborníci za větší problém než užívání návykových látek považují nerespektování názoru dítěte, i když se jedná o rozhodnutí špatné. Podivná logika, avšak s přihlédnutím k tomu, jak je u nás nahlíženo na výchovu mládeže, ani ne zas tak moc překvapivá. Neměl by však o svém životě rozhodovat jen ten, kdo o něm už alespoň něco málo ví?

           A tak se české děti plošně rozhodly nevzdělávat (podle této logiky na to asi mají právo). Svědčí o tom aktuální výsledky maturit. Od roku 2022 by na všech středních školách měla být zavedena povinná státní maturita z matematiky, z níž však mimochodem letos více než pětina studentů propadla. A to těch, co si matematiku dobrovolně zvolili místo cizího jazyka. Jak si pak asi povedou ti všichni ostatní, kteří se matematiky bojí jako čert kříže? Už se rozproudily plamenné debaty: testy byly moc těžké, státní školství je špatné, učitelé jsou hrozní, nemoderní, dokonce chtějí po dětech.... aby se učily!

Nikde však nezazněla otázka: nenesou na tom svůj podíl hlavně žáci, kterých se to primárně týká? Dopustili jsme, že vzorem a jediným zdrojem informací našich dětí je youtuber. Mezi oblíbenými sporty převládá parkour (ne ten na koních! V tomhle skáčete ve městě ze zídky na zídku a metáte salta přes zábradlí). Tato z reality vytržená generace nám ještě ukáže, co jsme na ní napáchali. A nechtěla to po nás ani doba ani společnost ani demokracie ani Havel ani Brusel.

           Přesto jsou děti o krok dál než my. Samy dávno pochopily, že na střední školu se díky financování „na žáka“ dostane úplně každý. Pochopily, že je pak další čtyři roky nikdo nevyhodí, protože je třeba mít naplněný stav. Že na základní vzdělání dosáhnou všichni, kdo zvládnou načisto smazat tabuli. Raději už se vůbec nepropadá, to by dělalo školám špatnou reklamu. A povinná státní maturita z matematiky? To se ještě nějak vymyslí, nejspíš ji nový ministr vlády (kterou nemáme) odloží na neurčito. Přece si nepřiznáme, že naše děti jsou líné nebo nedejbože hloupé! Jaké je to pak s motivací a kázní žáků během vyučování si asi všichni dokážeme živě představit. Vize o školních třídách, napěchovaných zvídavými a po vědomostech dychtícími puberťáky, kterým brání v jejich rozvoji ten zlý vyhořelý učitel, jsou pouze lží kariéristických pseudohumanistů.      

           České školství je specifické v tom, že desetitisíce pedagogů dennodenně naráží na chyby systému, který jim však nenaslouchá a činí kroky zcela opačné. Jeden příklad za všechny. Každý z praxe vám potvrdí, že inkluze, výdobytek takzvaného moderního školství, je nefunkční paskvil a nabobtnalá byrokratická hydra, která dusí školy i pedagogické pracovníky v nich. Nejvíc škodí dětem samotným. Popisují se stohy papírů, individuálních vzdělávacích plánů a podpůrných opatření, o nichž všichni vědí, že stejně ničemu nepomůžou. Žáků s diagnózou z pedagogicko-psychologické poradny je dnes ve školní třídě klidně i třetina. Vzpomínáte si, kolik jste jich měli ve třídě vy? Já žádného... Ve společnosti je fatálně nepochopen samotný princip inkluze. Rodič se honí za diagnózou z poradny, kterou vnímá jako omluvenku pro své dítě, které pak už nemusí nic dělat. Jenže je to právě naopak. S integrovaným žákem je třeba o to víc pracovat jak v rodině, tak ve škole, aby snižoval svůj deficit a co možná nejvíc se přiblížil svým vrstevníkům. A že se to ve většině případů příliš nedaří, je zjevné.

           Lžeme sami sobě. Jedním z průřezových témat hrdého Rámcového vzdělávacího programu MŠMT je „výchova demokratického občana“. A zatímco se bijeme do prsou, jak je naše školství otevřeno názorům studentů, v mnohých školách a školských zařízeních se zaměstnancům dává podepisovat mlčenlivost (pardon, „obecné zásady komunikace“, jak by mě opravili politruci z ministerstva).

           Kdy konečně přestaneme naivně nahlížet na dítě jako na zdroj absolutního dobra? Bylo-li by tomu tak, kde se potom bere šikana i v nejmladších dětských kolektivech? Proč děti do určitého věku podvádějí při hrách a účelově lžou i svým nejbližším? Nejsou to pak právě žáci, kdo staví bariéry mezi děti a učitele? Podle Jana Amose Komenského se „člověk stává člověkem pouze výchovou.“ V každém lidském stvoření je zlo a dobro rozděleno rovnoměrně půl napůl. Jestli se někdo v době „krize rodiny“ snaží o mravní výchovu mládeže, pak je to právě škola.

           Mluví se o rušení gymnázií - jsou prý elitářská. Jasně, chceme ty nejlepší stáhnout zpátky do průměrné šedivé masy, která je požere. Hlavně aby nebylo na ty slabé moc vidět - říká se tomu pozitivní diskriminace - chytrý, bezproblémový žák dnes nikoho nezajímá. Každou vyspělou civilizaci táhly dopředu elity, evropská liberální demokracie se však postupně stává diktaturou arogantních řvoucích menšin. Vysokoškolsky vzdělané pedagogy se snažíme umlčet, zatímco selhávajícím rodičům jsme dali do rukou nástroj anonymně bonzovat České školní inspekci. Osobnostně nevyzrálým dětem teď dáváme možnost nestudovat a nepracovat. Německý filozof Friedrich Nietzsche říká: „Čím je člověk průměrnější, slabší, podrobenější a zbabělejší, tím spíše bude konat zlo: u něho je říše zla nejobsáhlejší.“

           Nekritickým, hyperprotektivním přístupem k mladým živíme zlo mezi námi.


20 názorů

lastgasp
08. 12. 2018
Dát tip

Trochu jsem šlápl vedle, sorry. JInak s tebou plně souhlasím. Plno věcí by se dalo dělat úplně jinak. Pozůstatek konformity a rovné chudoby se jen tak neodstraní.  


Stargazer
08. 12. 2018
Dát tip

Díky za Tvůj názor, Lastgasp. To, že jě někdo kritický k věcem kolem sebe, nemusí, myslím, znamenat, že je nějak zatrpklý nebo nenávistný. Nic fatálního jsem neprožil ani nepřekonávám žádnou krizi. Jsem naopak docela spokojený. Jen vidím a pojmenovávám chyby. které pozoruji kolem sebe. Hlavně tu všeprostupující lež, na kterou všichni automaticky přistupují, jen aby setvali na svých místech a nepřišli o své jistoty. Slepě vykonávají vše, co se od nich očekává, bez toho, aby se zamysleli nad smyslem svého konání.

Náš přístup k výchově a vzdělávání je dnes fatálně špatný, a ten kdo to hodnotí jen zpovzdálí, neví, o čem mluví. Anebo ten horší případ, lže sám sobě. Naše děti opravdu nejsou mimo domov takové, jak si o nich sníme... :-)

 


lastgasp
07. 12. 2018
Dát tip

Věřím tvé odpovědi Zdendovi, že jsi mnohem úspěšnější chytrák. Myslím, že jsi prožil něco fatálního, bolestného a překonáváš krizi zevšeobecněním dvou pojmů. Máš kolem sebe prostředí, které charakterizuje tvé psaní. Snad by bylo dobré, kdybys také napsal, co si v tom rozhořčerném tématu sám dokázal, nebo jen tak máváš rukou nad tím úpadkem mravnosti a kalíš vodu. Při prvním přečtením jsem byl zrovna tak iritován uváděnými fakty jako ty, ale snad ten svět není tak rozvrácený a upadající. Mám některé zkušenosti odlišné.


Stargazer
19. 06. 2018
Dát tip

OK. Díky Ti za přečtení a komentář...


atkij
18. 06. 2018
Dát tip

velké množství nakousnutých myšlenek a názorů na jedné hromadě. S některými body bych mohla i  částěčně souhlasit, ale v tomto celku spíš ne. 


zvedavec
15. 06. 2018
Dát tip

Ahoj, dúfam, že bolo možné postrehnúť iróniu v mojej úvodnej vete. Som náramne vďačná, že ma "neľútostný systém" donútil naučiť sa čítať.

Pre mňa nie je ani tak dôležité, kto je bezchybný, nehľadám proste vinu, skôr spochybňujem schopnosť rastu človeka, ak ide tou ľahšou cestou. Hnať sa za "slasťami", pohodlím je síce chvíľkovo príjemné, ale vlastne to nie je nakoniec ani pre toho človeka prínosom k jeho vlastnému šťastiu a k naplneniu života.


Jeff Logos
15. 06. 2018
Dát tip

Nepochybně za to můžeme, vždyť jsou “naše” děti. Nemyslím si, že uhnula “o parník”, natož, aby za tu realitu mohla, vždyť na jejím vytváření se podílela přiedcházející generace. Smyslem života každého organismu je přežít=přizpůsobit, pochopitelně, o to více to platí o člověku jako tvoru myslícím.


Stargazer
15. 06. 2018
Dát tip

Zvedavec. Fatálně se mýlíme, když si namlouváme, že děti jsou bezchybné a problém tak zcela musí být v něčem jiném než v nich samotných. Díky za zastavení a za názor.


Stargazer
15. 06. 2018
Dát tip

Jeff Logos, díky za koment. Každá generace nadává na tu následující. Ale domívám se, že si za to můžeme sami, co jsme z našich následovníků vyrobili... Současná generace uhnula od reality o parník.


zvedavec
15. 06. 2018
Dát tip

ale to je nedemokratické, prečo začať až po ukončení povinnej školskej dochádzky?

Pamätám si, ako som v prvej triede nechcela čítať. Proste sa mi plietli písmenká pbd, v škole som chcela len počítať.

Inak, je to demokracia, ako "vyšitá", keď štát rozhoduje aj o dospelých, ktorí majú deti. Zbavuje ich časti rodičovských práv. Ale nepreberá zodpovednosť za živenie detí.


Jeff Logos
15. 06. 2018
Dát tip

Velmi dobrá úvaha, která jistě rozproudí debatu. A to je velmi dobře, neboť ať nadáváme na mladou generaci jakkoliv, tak ještě horší jsou ty mlčící starší. Dobrý počin přijít s touto úvahou.


Stargazer
14. 06. 2018
Dát tip

Lnice, jasně... Také znám skvělé mladé lidi a fandím jim. Jen procentuelně jich teď vidím kolem sebe hodně málo.  


Stargazer
14. 06. 2018
Dát tip

Fanatické pronásledování a urážení uživatelů literárních serverů je také rozhodně známkou vyrovnaného a šťasné osobnosti... :-)   


Gora
14. 06. 2018
Dát tip

Také znám, Lenko, několik dětí, vesměs z rodin,kde odmalička mají "dobrou výchovu," které jsou takové, jak píšeš, ale dost těch, kteří se ani nedoučily, nemají snahu pracovat, a ono to asi nebude ani tak jimi, jako přístupem jejich rodičů - neuznávají autoritu učitelů,výchova k tomu, aby měly výhody atd. atd, o čem psal Stargazer...ale je to asi viděno tak, jak sám člověk vychovává a jaké má sám zkušenosti...já víc špatných.


Stargazer
14. 06. 2018
Dát tip

Prostě to teď tak nějak vnímám... Ale nemá to být primárně kritika mladých. Kritizuji tennekritický pohled, že "dítě" nikdy za nic nemůže. Znám desítky nezletilých téměř až zrůd...     


Lnice
14. 06. 2018
Dát tip
Nemyslím, že je to tak černobílé, jak tu předestíráš...jací jsme byli v pubertě my? Chtěli jsme uvědoměle studovat a stát se řádnými občany? Nebo jsme prožívali první lásky a "poflakovali" se s kamarády?:) nevidím to s dnešními dětmi tak zle:) všechno má své normální rozložení (myslím statisticky), znám spoustu puberťáků, kteří jsou hodní, uvědomělí vzhledem ke svému věku...mají rádi svět a lidi v něm , i ty ze starších generací, chtějí žít víc ekologicky, zdravěji(což vnímám jako velmi zodpovědné rozhodnutí)...atd...to oni vnímají svět černobíle a nemůžeme jim to zazlívat, až my časem zjišťujeme nebo bychom měli, že věci jsou mnohdy složitější než se nám v pubertě zdálo:)

Stargazer
14. 06. 2018
Dát tip

Právě naopak - jsem mnohem úspěšnější chytrák, než si myslíš. :-)


Gora
14. 06. 2018
Dát tip

Ačkoliv ve školství nepracuji, určitou zkušenost mám, tři roky jsem doma učila dítě s handicapem - inkluze se nepovedla ani s asistencí - a do "speciální"  umístit nešlo - aby jednou rodiče nezažalovali u Evropského soudu, že nedostalo nejlepší vzdělání...

Dle mého názoru jsi množící se  problémy v tomto oboru přiléhavě pojmenoval, a nad budoucností nejen výchovy, školství, incluze visí mnoho otazníků.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru