Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNo pasarán !
Autor
Musaši
Zrezavělý plot -
Pavouk pilně spravuje
díru v pletivu
40 názorů
Kvaji ,
právě jsem se pokusil zahájit diskusi pod Zborovým "Manuálem" a byl bych velice rád ,kdyby ses do diskuse zapojil i ty . Zdendovy reakce mi ostatně potvrdily ,že Zborův příspěvek byl určený tobě a ne mně .
Motýli
Vzdálené hřmění -
Lišaj létá nad květy
stále rychleji
Nad všesvatkami
se v padajícím listí
mihl žlut´ásek
Kdo tam bude dřív ?
Trčíme v poli -
Po vedlejší koleji
nás předjíždí šnek
Kdo to vydrží dýl ?
Jako dvě sochy
strašák i čáp tu stojí
na jedné noze
Němá výčitka
Křižákova sít´ -
Na vraha zírá oko
z mrtvé babočky
Barnumská reklama je zase něco trochu jiného. Ale nechme toho, o nic nejde.
Shodou okolností taky cosi vím o našich interbrigadistech. V padesátých letech měli jediné štěstí , že umřel Stalin . Už byli totiž na řadě a byly uchystány procesy s nimi .Přecejen bojovali v zahraničí ,ledacos věděli ,byli neohrožení a tudíž bylo žádoucí se takovýchto lidí zbavit...
Dobře tedy . Přiznávám ,že název senrjú byla taková barnumská reklama.Jsem takový poněkud potřeštěný autor a ukázalo se ,že u mne taková barnumská reklama celkem zafungovala.
Já vím, co znamená no pasaran a kdo to používal. Jen bych tě opravil, že ten režim byl republikánský s velkým vlivem bolševiků podporovaných SSSR a Mexikem a rovněž podporovaný intergrigadisty se značným bolševickým vlivem, a generál Franco bojoval proti tomuto režimu a byl podporovaný Mussoliniho Itálií a nacistickým Německem. No a právě tyto konotace, které má výkřik No pasaran!, slibují něco, co báseň potom nenaplňuje, což je typické pro bulvární titulky.
No pasarán bylo heslo republikánských partizánů , kteří bojovali proti frankistickému režimu za španělské občanské války , tak proč "bulvární titulek " ? ... Myslím si ale ,že naše diskuse o názvech u haiku je už tak jako tak zbytečná . V dohledné době totiž nemám v úmyslu cokoli vkládat na panel nebo do arény .
Věčný oheň
Už asi dlouho
zalévá Floriánek
na plamenech mech
Kuk II
V louži u cesty
vykukuje z měsíce
zvědavá žába
Žihadlo
Nářek z kočárků -
Tatínkové rokují
kolem ferrari
Po dovolené
Otvírám okno -
V průvanu náhle vzlétly
tři mrtvé mouchy
Někdy se mi podaří vytvořit názvem ve čtenářích určité očekávání nebo alespoň zvědavost a pak dílko je náhle něčím jiným , než se čekalo . Je to jako u vtipu - tam závěr bývá většinou taky překvapující , při tom má ale logiku , která nijak nepopírá úvod .
Bulvární titulek ,který něco slibuje ? To mě vůbec nenapadlo. Zajímalo by mě ,cos vlastně čekal ,že se za tím titulkem skrývá .
Černý a dadaistický humor? V tomto případě jde spíš o bulvární titulek, který slibuje něco, co text pak nenaplní.
Kvaji ,
asi máš pravdu . Můj humor někdy bývá až příliš černý a dadaistický .
Archiv haiku od 23 . 10 . 2018
Hračky na půdě
Staré panence
zůstal pod prachem na rtech
vánoční úsměv
(volně podle Richarda Wrighta)
Dlouholetý mír -
Pavučiny na puškách
vojáčků z cínu
Ze sběratelů
i z anglických autíček
jsou veteráni
Kdyby se nejmenovala No pasaran!, byl bych spokojený. Ten název mi k tomu ale naprosto nesedí, vzhledek ke konotacím, které má.
Rajmunde ,
ještě jednou se vracím ke tvé kritice . To ,že jsi v tomto haiku označil slovo "pilně" za nevhodné ,značí ,že haiku opravdu rozumíš . Je to slovo hodnotící a tudíž nevhodné . Původně tam bylo "zvolna" ,ale "pilně" mi připadalo jaksi humornější . Jaké slovo bys tedy navrhoval ty ?
Aby se ti líp přemýšlelo , přidávám další haiku o pavoukovi jako osobní dárek pro tebe :
Před obrazovkou
čeká pavouk na síti
co budou dávat
Dodolko ,
jestli je to haiku už v haikárně , tak se na něj hned podívám . Jestli ne ,tak ho tam dej .
Diano , fialko , oleandře , evičko , Backu ,
moc děkuji za típek a jsem rád , že jsem vás pobavil .
Rajmunde ,
ale pavouk musí být rychlý a pilný . Co kdyby do privátní zahrady pronikl nějaký " naruch " ?
Kolobajdo ,
Arachné zase měla v genech tkaní goblénů , ale naštvala Athénu a špatně dopadla .
Marcelo ,
o těch pavoučcích , co ted´ létají na svých vláknech , bylo nedávno v rádiu , že jsou schopni létat i za úplného bezvětří . Divil se tomu už Darwin a věda to dokázala vysvětlit až ted´.
Rajmund až...
16. 10. 2018Zase to ,,pilně" ..jsem zatvrzelej asi...
CarverIsBack2
16. 10. 2018Jedno jsem zřejmě nestihla... s pavoukama se nějak roztrhl pytel, taky mám jedno... asi to bude tím teplem
Jedno jsem zřejmě nestihla... s pavoukama se nějak roztrhl pytel, taky mám jedno... asi to bude tím teplem
Marcela.K.
15. 10. 2018Já to pamatuji :-) bylo takové babí léto v roce 1980. 24.9. jsem porodila prvního syna a pak jsem jezdila s kočárkem... byl nádherný podzim, slunce hřálo a z mojí maminky se stala babička - bylo to "její léto" :-)
Je to velmi výstižné! A nemusí to být zrovna křižák, oni všichni ti pavouci spřádají docela umně a rychle sítě - a pravidelně - a bez projektu! Mají to v genech. /**
Evo ,
pavouci si dělají dost často sítě právě na plotech nebo na brankách z pletiva ,takže to mé haiku , ač je vlastně vymyšlené ,je docela pravděpodobné .
Marcelo ,
letos jsem po letech viděl opravdu plout vzduchem pár vlákýnek babího léta. To ,co ted´ prožíváme - ty slunečné dny ,to jsem nezažil ani nepamatuji.
no napr. uvedomila som si, že i zhrdzavený plot je pre nás ľudí predsa len omnoho silnejší, ako pavúčia sieť, a predsa - pavúk tú železnú sieť musí opraviť, aby prežil, - čo sa zdá silné, môže byť vlastne slabé
alebo som si uvedomila, že pavúkovi je (asi) jedno, či je plot bez hrdze, alebo s ňou, z jeho uhlu pohľadu sa dá rovnako využiť a - zdokonaliť
alebo že z nejakého takého nadhľadu koexistencia tých dvoch sietí je vlastne čosi viac, ako len jedna, či druhá sieť sama osebe a že sieť pavúka môže byť pevná a funkčná práve vďaka existencie niečoho pre ľudí zbytočného - hrdzavej, rozpadávajúcej sa, pre ľudí nefunkčnej siete
a tiež, že hrdzavé oko siete spolu s hodvábne jemným tkaním pavúka je niečo nádherné
Marcela.K.
15. 10. 2018Nevím jaký pavouk včera natáhl vlákno ze střechy domu až na stůl terasy. Vzal mu ho pak vítr, ale byla to hezká chvíle....
Koukám, že nejsem sama, kdo se rád dívá na práci druhých :-))
Máme na zahradě kamennou zed´, ve které je brána . Tu ted´ synovec ve své dílně upravuje ,takže prostor zůstal prázdný . Toho hned využil pavouk křižák a místo branky usoukal sítˇ. Využil jsem toho radostně ,štástný ,že mám zase po čase "autentické " haiku a napsal jsem tohle :
Průchod zakázán !
Místo vysazených vrat
spřádá křižák sít´
Pak mě ale napadlo že mnohem efektnější by bylo ,kdy pavouk "drátoval" díru v plotě.
Zajímalo by mě ,jaký význam v tom senrjú vidíš ty ,pokud by to měl být jinotaj.
všímaš si (a dávaš nám možnosť všimnúť si) zaujímavých súvislostí
v týchto troch riadkoch je ukrytého veľmi veľa