Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSLÍDIL
Autor
srozumeni
30 názorů
Celé to vyznělo jako vydařená úsměvná blbůstka na S. Až závěr mě z úsměvu probral.
Evženie Brambůrková
30. 12. 2018Skvěle sestaveno. :-))) /T
Rozumím.
Snad to zvykově k doplnění přímé řeči či předmětu svádí, ale protože všichni tak nějak na základě všeobecné informovanosti o poplachové funkci sirény vědí, vědí, co spouští, její oživnutí a spuštění bez předměu je možné - a i vhodné, právě protože jde o umělecký prostředek jazyka a nikoli metodický pokyn.
I já děkuji za možnost nahlédnout do nuancí slovenštiny!
preto som spomenula tie "odchýlky " medzi mojim vnímaním v rozsahu slovenčina čeština...
v slovenčíne tiež poviem :
Siréna stíchla. Siréna húkla. Ale už pri použití siréna spustila...sa mi žiadalo tak sluchovo napr...rev- samozrejme, že v tomto príbehu nemá miesto- je to spont. nápad...alebo siréna spustila:,,Stržená strana "
asi takto. Vdaka.
(tech. Si právě vůbec nejsem jista, zda je to až tak jednoduché, že se jedná o personifikaci, nebo to má označení ještě drobet jiné... A vůbec mi nejde o tom přemýšlet. Aktuálně.)
Asi bych to ještě měla vysvětlit, jestli stačím. Zde není nutno řídit se striktně zvratnou podobou slovesa, neboť máš z hlediska regulérních literárních praktik k dispozici nástroj toho jistého přechodu mezi životností a neživotností, upřímně ti z hlavy neřeknu, jak se tomu v odborné terminologii správně říká, proto narychlo použiji jiný, dle mého soudu s dostatek zřetelný příklad - překlad: Siréna začala houkat. Siréna spustila řev. Ona je v ten moment vykonavatelem děje... Nesejde tedy na tom, zda se spustila automaticky anebo ji musel někdo spustit. Jde o to, že sirénu je slyšet obdobně jako Sirénu.
Děkuji za hvězdičky! Znal jsem z dřívějška hříčky na "p", "n", "t" a mozkocvičnou písmenovku na "s" jen v miniaturách úžasně statečné ženy Petry Zelenkové "Smradlavou svačinu", "Smutného slepýše" a "Stroy střešovického sanatoria". Jsem rád, že mohu do sbírky zařadit i "Slídila". Díky, pobavil jsem se.
Mne sa vždy páčili také "iné " formy a nie vždy príliš obkukané a zabehnuté šablóny. Maj pekný deň.
Výborné eskovanie, nenásilne, nevtieravé, s príbehom, plynulé.Pre mňa fajn, zaujímavý počin...
/ okrajovo, kedže stále evidentne mám problémy s češtinou- spustila siréna... nie náhodou spustila se siréna ? teda v slovenčine by som volila túto polohu... prípadne iba siréna--/
gabi tá istá
30. 12. 2018poklona, Jitřenko, s s s ešte pridalo na pôsobivosti *