Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seHic Rhodus hic salta
Autor
Umbratica
Vyhozen za městem z auta
hledá lišejník na kmenech
sever je ale všude
a bílí vlci
už našli jeho stopy
Krajina nevhodná pro básníky
sníh bez sněžnic
vichr bez větrovky
a baret místo čepice
leč ne ten paragánský
Přesto jako by na padáku
dolétl na bílé místo
ve vojenských mapách
66 názorů
Jsem velmi ráda, že jsme se tentokrát v pohledu na současný " literární provoz " tak dokonale shodli.
To je ono! Možná to není celá pravda, ale určitě její velký díl. Kdyby situace byla normální a existovaly možnosti doopravdy presentovat odlišná pojetí, byli by asi jen ostrůvkem. A kdyby tolik nestáli o monopolní postavení, daly by se jim přiznat i polehčující okolnostii. Tvoje charakteristika je pěkná a velmi trefná. Já to tak ze své perspektivy nedokázal ani zahlédnout.
Milan Knížák ( mimo jiné též i básník a textař ) prohlásil, že dnes už nic skutečně nového nevzniká, že všechno, co vzniká ted´ už jsou pouze variace na díla z první půlky dvacátého století. ...On měl i neměl pravdu. Třeba ten současný tzv "civilismus " v poezii je zvláštní směsí nedhledové pseudoobjektivity a zamrzlého pubert´áctví v takovém mixu, že to může působit jaksi provokativně. - Ovšem rozhodně to neprovokuje nikoho jiného než spřízněné duše podobných provokatérů, protože starší generace na takovéto " umění " zvysoka kašle. Nejenže dnes básníci píšou pouze pro jiné básníky, ale píšou pro takové básníky, kteří ocení pseudoprovokace běžnému čtenáři naprosto lhostejné.
A jsou dnešní tvůrci skutečně originální? Ani jsem si nevšiml. U každého výtvoru poměrně snadno najdu prarodiče. Americký architekt F.L Wright (+ 1959) to už dávno vyjádřil lapidárně (interpretuji volně) Každý touží po originalitš. Ale protože jsme v zajetí určitého myšlení, výsledkem je stále stejná pitomost. Wright ovšem byl genius, originalita pro něho byla tak samozřejmá jako dýchat vzduch.
Ale, ať je to jak chce, jedno je nutné dnešní střední generaci přiznat. Prosadila se. Teď už jí zbývá jen potvrdit, že opravdu umí i poezii.
Já měl ovšem na mysli to, co se děje mimo poezii a na co básníci, uzavření ve slonovinové věži, a tedy pro veřejnost po právu nezajímaví, prakticky nereflektují.
Snaha vymknout se z obecného řádu, která je tak vlastní postmoderně,souvisí s kultem egocentrické originality. Být originální, to je mantra, to je dnes pro mnohé, i pro mnohé tady cílem života . Myslím, že u nás chybí skutečný konzervativismus, který na západě nikdy nezanikl.
Um, naopak, má to velký smysl. Ne z náboženského hlediska v tradičním slova smyslu, proto také odmítám teologické interpretace, ale z hlediska nebezpečí, které vzniká kombinací lidské všetečnosti a lidské svévole. Snaha vymknout se z obecného řádu je čím dál zřejmější a nemůže skončit jinak než katastrofou. Možná celkovou, možná jen parciální, ale jistě takovou, která velké většině zaboří držky do hnoje. Můžeš se tomu vyhýbat, můžeš se hlásit k těm, kteří to nevidí a vidět nechtějí, na věci to nic nezmění.Kostky jsou již dávno vrženy.Mně může být jen líto, že básnířka takových kvalit jako ty, chce za každou cenu, ať už se jde, kam chce, nést prapor a zpívat do kroku.
Safiáne,
odpovídám na tvůj komentář pod smazaným " Srdcem ".
Právě v díle Na sotnách je spousta teologických narážek. Vždyt´ kolikrát jen se tam vyskytuje téma posledního soudu, kterým byl asi Holan přímo posedlý. Téma posldního soudu jsem se pokusila zpracovat po svém v dílku " Knihy a věže ". Protože tady už není Lyryk nebo Dodola, nikdo ani nepochopil, že píšu o posledním soudu. Ale i kdyby to někdo pochopil, asi by si nedomyslel, že vlastně píšu o jakékoli vyšší autoritě, která může hodnotit z morálního hlediska naše chování. Takovéto téma je dnes drtivé většině čtenářů ve skutečnosti natolik vzdálené, že asi nemá smysl něco takového tady vůbec otevírat. Já jsem to dělala jen vyjímečně, ale už to dělat nebudu, žádný smysl to totiž nemá.
Entropie,
s odstupem několika dní dávám za pravdu tobě a Safiánovi. Výraz " psychologických " odstraním. Je tam opravdu nadbytečný.
Jsi vypsaná autorka, klidně to nech tak, jak to je, takže jen čistě laická poznámka - ten výraz "psychologické" mi tam taky přijde nadbytečný. Je v kontextu básně implicitně obsažený.
Na "bílá místa" narážíme pořád, u sebe, u druhých, zdá se, že bez náročných životních situací a konfliktů je nezmapujeme :-)
Ano mohou. I dnešní klasikové Písmáka před pár lety toho o poezii nevěděli moc, ale dorostli. Mohou i proto, že dnes je zvláštní situace, že na kvalitě nezáleží, důležité je, že kopeš za správnou stranu. Že tě vyučil profesor, který toho sám mnoho neumí, ale o to hlasitěji mluví a hlavně, je loajální. Třeba nebudou tady na Písmáku, ale někde jinde. Možná mají takové slovo proto, že je za česko - slovenskou vzájemnost nějaký grant. Může se stát, že vůdčí hlavy ještě dorostou a, až budou mít své místo v dějinách opravdu jisté, stanou se soudobými Hory nebo Halasy.Dnes je jim kolem 40, ještě dvacet let mohou klidně fungovat.Špatné není to, jak fungují, ale to, že není alternativa.
Safe,
z téhleté naší výměny názorů mám pocit, jako bys bral současnou situaci na Písmáku jako něco, co bude takhle fungovat dlouhodobě nebo na věčné časy. Já jsem ale věnovala spoustu času dialogům se slovenskými autory, o kterých se tady bavíme. Znám jejich mentalitu a myšlenkovou úroveň a nemyslím si , že by to byli nějací kovaní diskutéři a kdovíjak vzdělaní lidé. Spíš si myslím , že to jsou jen zamrzlí pubert´áci, kterým se líbí, že ještě nedospěli. Oni ani dospět nemíní a ještě si na tom zakládají.Tady na Písmáku a možná i v civilním životě ti lidé obdrželi funkce a získali reálnou moc. Jenže jedna věc je moc(možnost dávat výběry a sestavovat " hitparádu ") a úplně jiná věc je reálná autorita a kredibilita. ... Copak si myslíš, že tihle lidé mohou udržet svou autoritu a kredibilitu dlouhodobě ? V řádu let ?
Lyrik vyznával civilní poetiku a jeho básně měly strop. Neměl pochopení pro to, čemu říkal niterná lyrika, což byla v podstatě lyrika abstraktní řeči, známá už z Hlaváčka, Holana nebo Palivce, jen převedená do volného verše, ale, a to ji odlišovalo, nemající náboj jejich abstraktního obsahu.Její autoři, a obávám se ,ža ani Lyrik, nevevěděli, že něco podobného tu už dávno bylo. Stranickost na Písmáku vládla vždy, jinak tomu nebylo ani za Lyrika. Ona nemusí být ani záměrná. Dobrý pposuzovatel by měl umět potlačit to , co sám preferuje a stejnýma očima se zahledět i do díla jiné poetiky. Možné to je, znám takové případy. Ale předpokladem je vědět (ne jen si myslet) , jak se básně opravdu dělají (z vlastní zkušenosti, ne ze školy nebo z prací jiných) a mít přehled o různých směrech. Zdejší Slováci vycházejí zřejmě ze soudobých katedrových prací. např. Hajinova poznámka o metafoře mě tak nadzvedla, že jsem musel reagovat. Odpověď jsem nedostal. Ty práce neznám, ale stačilo mi to málo, abych věděl, že to není nejen nic pro mě, ale že to, zejména pro mladé, bude mít zhoubné následky: zatemní jim to mozek. Už dnes se v debatě o Holanovi podiví, když ho označíš za jednoho z technicky nejzdatnějších básníků.
To se změnou serveru myslím vážně. Pro tebe to cesta asi není.
Tak rezolutně jako ty, bych to zase nebrala, Safe. Když tu byl Lyryk, měla jsem pocit, že on je protiváha k poetice prosazované dark a Aššurballitem. On(Lyryk) propagoval básně více obsahové, básně s filosofickými podtexty, což je přirozené, nebot´ Zdeněk Horner - Lyryk, je vzděláním teolog a také jako genealog má jistě vztah k trvalým hodnotám. a2a2a mi připadal v Lyrykově době velmi neutrální. Dnes je nepochybně ve vleku poetiky aktuálně úspěšných slovenských autorů. Chybí tady v redakci osobnost, která by byla protiváhou ke skupince slovenských autorů, kteří označují Lyrykovu dobu za " Lyrykovu hrůzovládu "(doslovný opis aššurbalittova vyjádření)
Já čtu jen tak namátkou a dost nesoustředěně, takže nemám přesnou představu o prosazované poetice. Písmáku vládne určitá (názorová?)skupina. Je to její server. Těm , kteří nesouhlasí, nezbývá než založit nebo ovládnout jiný.
Ale já neříkám, že neudělal. Jen musím opakovat, že je v posledních měsících velmi jednostranný. V šoučasné době určují obsah tabulek výběry a) ysslandie b) a2a2a c)atkij . Tito tři lidé vytvářejí pro řadového autora jakési vzorníky kvality : pohled´te : toto jsou opravdu dobré básně! Já nemám nic proti jejich osobním preferencím. Vadí mi jen ta jednostrannost.
Um, Josef Hora prý říkával, že dobrá báseň se od špatné rozezná snadno. Já takovou jistotu nemám, přesto si myslím, že na jeho názoru něco je.Časopisy nebo noviny s literární přílohou mívaly v redakci přední básníky a ti snadno dokázali adepty prosít. To dnes není, panují jiné proncipy. Přes všechnu kritiku si myslím, že je Písmák dobrý časopis a že a2a2 udělal hodně dobré práce.
Safe,
otázkou je, kdo a kdy určí skutečnou hodnotu díla, protože hodnota díla může být v čase velmi proměnlivá a zapomenutí básníci mohou být znova objevováni, když pro ně uzraje doba, nebo když je objeví nějaký teoretik - lovec souvislostí. Možná ,že nic takového jako skutečná hodnota díla ani neexistuje.
Máš naprostou pravdu v tom, že Písmák je trh velmi specifický, protože tak jako je zde specifická skupina lidí, kteří vůbec píšou kritiky, tak je zde specigfická skupina lidí, kteří vůbec dávají tipy a je velmi paradoxní, že je dávají naprosto protikladným básním. Je častým jevem, že autoři, kteří se navzájem hádají a nemají se rádi, dostávají tipy od stále stejných lidí, kteří naprosto kašlou na jejich nesmiřitelný spor . - Ale ty znáš nějaký jiný, větší literární trh, než je Písmák ? ...Do každého časopisu(kterých už ostatně moc není) se můžeš dostat jen přes redakci a v tomto případě už o žádném trhu nelze hovořit.
Um, jsou-li zdejší tipy odezvou nakročení směrem ke čtenářské veřejnosti (tím si nejsem jistý, protože Písmák má svou, ne zcela obecně přijatelnou poetiku) a autorovi jde o to být srozumitelný, pak máš jistě pra vdu. Ale jsou i poetiky jiné, a čím více dnešní obecenstvo pro ně ztrácí smysl, tím mohou být pro někoho přitažlivější. Skutečných básníků je na trhu mnohem méně, než jsme ochotni připustit. Asi jsem ti už psal o mé dobré známé (mimo jiné z básnické rodiny), která vyhrála kdejakou soutěž. Potom poslala své verše jednomu přednímu básníkovi. Odpověď? Slečno, pište raději prózu. A to nebyl žádný mistr exkluzivní poetiky, by právě naopak. A tady máme ten rozdíl mezi tipy a skutečnou hodnotou (pravda, subjektivně vyjádřenou). Ale kdo po takové hodnotě touží? Nakonec o básníkovi stejně rozhodnou tipy. Nebo kámoši. Ale to už je jiná kapitola.
Jsem rád, že ti mé postřehy pomohly. To vždycky potěší. Ale moje zásluha není velká. Přímo se to nabízelo.
hero,
kdybys tady byl déle, věděl bys, že mě poznat nelze . Jsem zároveň holka i kluk, jsem mladá i stará, jsem nadutá i pokorná. Proto jsem také Umbratica.
hero of solitude 6
08. 04. 2019Ty si ráda povídáš, co? Já taky. Ale potřeboval bych ne tak často odbíhat od práce (kritiky a avíza se mi rozblikávají v rohu obrazovky). Tak tě zkusím trochu ochladit (žárem): vlastně s tebou souhlasím mnohem víc, než kolikrát přiznám. Pro udržení dynamičnosti diskuze. Pro hlubší rozbory bych tě ale musel znát. Znát. A pro to je potřeba se s klukem poprat, s holkou pomilovat. Jsem zvědav, nakolik tě podobná poznámka nadchne či odradí:))).
Tím, že se proti něčemu důrazně ohrazuješ, potvrzuješ přesně to, co říkám.
- Ale já zároveň uznávám, že můžeš mít pravdu, protože každý má nějakou svou víru, která dokonce pro něj může být důležitější, než jeho vlastní já. Takovou vírou může být i víra ve formální logiku používanou v diskusích.
hero of solitude 6
08. 04. 2019Ohrazuji se důrazně proti "bez ohledu na obsah", na pravdivost ostatního bych vsadil i peníze;).
hero,
o člověku už říká ledacos " jméno " , které si sám zvolí . Ty jsi "hrdinou samoty", z čehož se dá vyvodit, že jsi opozičník už v principu. Tvůj základní psychologický postoj ke společnosti a k diskusi formuje tvoje názory už předem jako opoziční, prakticky bez ohledu na jejich obsah.
Já jsem jen hráč který se učí pracovat s tím co je reálné, který se učí rozpoznávat skutečnost od předsudků a pokouší se následně ono reálné uchopit a ovlivnit.
hero of solitude 6
08. 04. 2019Budu tedy Umbratiko konkrétnější. Je li něco v té které době uznávané většinou, ne li snad chválené a věnčené, je to z principu špatné. Kvantita je tu od toho, aby vytvořila prostor a zázemí pro generování kvality. Jeden z dnešních menšinových názorů je ten pravý ořechový (pro tuto dobu). Který, to uvidí až naši potomci. A poprosím tě, se vší úctou, nepiš mi už nic o dnešních "dobrých" poetech a kriticích. Zvlášť na Písmáku (Posmáku) ne! Mohla by jsi někoho konkrétního jmenovat a... já bych přišel o kamarádku;).
Philogyny,
když básnička vyvolá asociace nebo osobní vzpomínky, je to její velké plus. Děkuji.
Safe,
určitě máš pravdu v tom , že báseň často působí na čtenáře úplně jinak, než autor předpokládal.
Velmi dobře jsi mi poradil, co se týče básničky " K výšinám "(Původní autor Musaši,smazáno). Upravila jsem ji tak, jak jsi mi navrhoval a básnička získala 19 tipů, tedy o devět víc, než měla před úpravou. Ještěže tady ty tipy máme, protože už jsou jediným měřítkem jak úspěšnosti díla , tak také relevantnosti kritických rad, zatímco kritika jednoho člověka je vždy jen kritikou jednoho člověka a nic víc.
Herro,
pokud máš na mysli haijina, tak ten občas blokuje celý svět. Z toho si nic nedělej.
V redakci Písmáku jsou jak " amatéři ", tak i profesionálové, tedy prestižní básníci a literární kritikové. Pokud by tě složení redakce doopravdy zajímalo, pak na internetu se dá dohledat všechno možné.
Umbratico, o tom já nemluvil. Já jen o skutečnosti zvané báseň. A ta je téměř vždy jiná, než záměr. Z mého hlediska příliš dopovídáš a dovysvětluješ. Ale může to být jen můj dojem.
hero of solitude 6
06. 04. 2019Ty bláho! Teď koukám, onen včerejší redaktor mi pod každým dílem zděluje, že mám zakázáno se k němu vyjadřovat! Nikdy jsem se k tomu nechystal, nikdy jsem to neudělal, ale pro jistotu už mám blok? Je to normální? Neměl bych se obrátit na majitele? Třeba je to jen atak jednoho zešíleného, stačilo by možná svázet jej. Co myslíš?
hero of solitude 6
06. 04. 2019Souhlasí s Tebou, ale tak jednoduché mi to nepřijde. Toto je prostor pro nás, amaterské pisatele, to vím kdo je, jsem připraven přijímat tomu i odpovídající názory na sebe. Kdo jsou ale amatérští redaktoři?!? Včerejší průzkum mě přivedl na názor, že majitel trvá na tom, aby tu někdo podobně zvaný byl, ale nikdo soudný to nechce dělat. A tak vezme kohokoliv, kdo sám se tak označí. Tím "získá" přesvědčení, že je kdovíkým a podle toho se pak i chová. A pokud ses pod moje dílko dívala, víš, že se nepřestane mektat, ani když ho o to opakovaně a slušně žádám. Nebo si pod Štírčinými dvaceti slovy s druhým takovým udělá mnoha hodinové kolokvium, bez jakékoliv spojitosti a ohledu na autora. To je agresivní a arogantní. Souhlasím, fuckovat je jediná možná obrana. Ale zřejmě neoplývám Tobě vlastní poklidností, necítím povinnost nechat se využívat k cizímu naparování. Stane se mi to podruhé, potřetí, a než abych si nechával kazit náladu, budu hledat jiný server. A to se mi nechce, zvlášť proto, že jsi během 24hodin asi třetí, kdo mě varuje, že jinde to nebude jiné. Ne, není to vůbec jednoduché.
hero,
trochu jsem se koukla na to, co se tady včera dělo. Myslím, že ze všech rad, které jsi včera dostával, byly nejlepší ty rady od qíčalky.
Samozřejmě, že všechno je na tobě, ale za sebe ti jen říkám : když s některými lidmi nechceš komunikovat, tak jim prostě neodpovídej na jejich kritiky. Ti lidé brzy pochopí, že bez tvé odpovědi ta jejich kritika tak nějak nemá smysl.
hero of solitude 6
06. 04. 2019Rozvinul jsem seznamování se se zdejším světem od dizkuze pod dílem Štírky. Tam byli dva, od nich se dostal minimálně ke dvěma dalším. Ale nechci a nebudu jmenovat. Jeden to zkusil i pod mojí prací. Snad se mi ho podařilo přesvědčit, aby to víckrát nedělat. Bojoval ale, nechtěl se dát:))).
Tedy nic se o mě neboj. Vím, že je to nutnost všech sociálních interakcí. Odpad je nezbytností všeho (vlastně je ho vždycky nejvíc). A že ho na Písmáku tak často tvoří Slováci... je mi to vlastně líto. Také mám s nimi spíš lepší zkušenosti. Se Slováky na Slovensku. Možná by se to tak dalo vysvětlovat: Slovák jinde už není typický Slovák.
hero,
já zatím ještě nevím, o čem konkrétně mluvíš. Někteří Slováci kritizovali tvou básničku nebo šlo jen o názory ? Nebo šlo o někoho jiného než o tebe ?
qí,
taky přeju pěkný den, ale zatím ještě neodcházím. Třeba se tu dnes ještě potkáme pod něčí básničkou. Cesty osudu jsou nevyzpytatelné. Já se dnes zatím celou dobu bavím se čtenáři, což já mám moc ráda, a tak nevím, jesli mi vůbec na nějaké ty kritiky zbude čas.
hero of solitude 6
06. 04. 2019Myslím, že se dá odhadnout důvod. Těch aktivních Slováků na Písmáku je opravdu Hodně. Proč? Leckteří chceme být světoví, a oni se zde tak mohou cítit. Ano, bez povinnosti naučit se pořádně byť jen jeden světový jazyk. Samozřejmě nerozlišujme podle národností. Ale blekotání, co jsem si tady včera přečetl od Slováků, to opravdu nebylo hezké.
Ano, hero,
já souhlasím. V zásadě máš ve všem pravdu. Já jsem ale velká diskutérka a můžu ti říct, že na Písmáku se diskutuje dost jinak se Slováky než s Čechy. To ale poznáš brzy sám, pokud si třeba budeš stát za tím co říkáš během dialogu s některými Slováky příliš vehementně.
hero of solitude 6
06. 04. 2019:))), božínku, já přeci vím! Jen jsem si postěžoval na včerejší, (slovensky;)) nepřijemný zážitek. A zpochybním i teorii Slováci jsou většinou atd. Jistě, rozdílná prostředí mohou zapříčinit, že lidé z určitých lokalit vykazují statisticky relevantní odlišnost, ale je to vzácné. Jednoduše řečeno: zajímavých, hloupých nebo jakýchkoliv jiných - všude je procentuelně stejně.
qí,
částečně symbolika a částečně vědomosti. Arktičtí vlci jsou totiž opravdu čistě bílí. Dodnes existují na severu určité oblasti, kde vlci ještě nikdy neviděli člověka a tudíž nevědí, že tento tvor disponuje střelnými zbraněmi, takže nemají důvod lidi nelovit. - Kdysi jsem se hádala s jedním pánem, který mi tvrdil , že vlci jsou neškodní a že se lidí bojí.Trvalo mi dost dlouho , než jsem mu s pomocí internetu vysvětlila, že vlci se bojí lidí až od té doby, co člověk používá střelné zbraně. Teprve když jsem mu našla třeba údaje o tom,kolik lidí ještě dnes vlci uloví v Indii, sklapl.
hero,
věř, že v národnosti to ale není. Mám hodně kamarádů Slováků a mám je ráda. Slováci jsou většinou cholerici, jsou emotivnější než Češi a pro slovo nejdou daleko. Pokud tě doma vychovávali nějak veleslušně, tak se připrav i na drsnější výrazy. Ale myslím , že na jiných lit.webech to asi není o moc jiné.
hero of solitude 6
06. 04. 2019:))), znám znám. Před pár lety jsem to zkoušel na liteřře. Těžko posoudit, bylo li hůř druhým ze mě nebo mě z nich. Tady je líp, i když (slovenští) mudrcové, jímž je život na webu cílem, nikoli prostředkem, dokáží člověku svižně odsát hodně energie.
hero,
jsi první nováček, který si dává za cíl na počátku své kariéry na Písmáku něčemu se přiučit . To já, když jsem se tady objevila v roce 2014, jsem si v duchu říkala " já vám ukážu ! Nejpozději do čtrnácti dnů tady budu nejlepší. " Předpokládala jsem , že druzí se budou učit ode mne. Musela jsem si mnohokrát nabít ústa, než jsem se dopracovala alespoň k jakémusi náznaku pokory.
Dagmaram, dík. Přes tvůj komentář ale věřím , že to všechno bude mít dobrý konec.
Safe,
různí "mentalistéů si myslí , že mají všechno zmapováno, ale ne, nemají.Život často překvapí i ty největší chytrolíny nepředvídanou situací.
qí,
Musaši ale nebyl žádný predátor. Byl to samuraj bez bázně a hany. Predátora 3 jsem neviděla.
Tahle básnička naráží na praxi STB, která vyslýchané disidenty často se zavázanýma očima odvezla autem daleko za město , někam do pustiny a často jim odebrala i občanský průkaz . Tato praxe se velmi podobala situaci parašutistů - záškodníků vysazených letadlem na nepřátelské území, kteří museli přežít v pustině bez pomoci domorodců, někam se přesunout a tam splnit bojový úkol . Tato básnička se tudíž spíše podobá filmu " Copak je to za vojáka ? " než filmu " Predátor 3 " (Predátor 1 byl s Arnoldem , takže ten jsem samozřejmě viděla.)
Evženie,
jako botanička bych doporučovala orientaci podle lociky kompasové . Ale v zimě by to asi nešlo.
Štírko,
nejprve asi bude nutné ubránit se vlkům a pak teprv pořemýšlet , kam a jak dál .
hero of solitude 6
06. 04. 2019Dochází mi, jak o nás kolikrát vypovídá styl víc než obsah. Neumím moc poslouchat, hodně křičím. Možná se to i díky Tobě a amatérské tvorbě trochu doučím.
Všechno pěkné. Jen ty "psychologické" mapy mi nesedí. Ne že by nemohly být psychlogické, ale pojmenoval bych je jinak.
Evženie Brambůrková
05. 04. 2019Doporučuji orientaci podle slunce. Tedy pokud je přes smog viditelné. :-) /T
... a vlastně : zasahuje... představou bílého prázdna ... najednou... a snahy najít.... ale co ?... cestu zpět sotva...
Danny,
ale o to mi někdy jde - umožnit čtenáři i takové interpretace, které mohou mě samotnou překvapit. Kdybych to dílko nezařadila jako experimentální, zařadila bych ho jako psychologické.
" On " je ale bojovník, i když nemá paragánský baret. A když je člověk bojovník, naděje umírá poslední. Díky, Diano.