Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seLabutí jezero
Autor
bixley
Byl srpen 1875 a v Petrohradě byl horký letní den. V bytě Petra Iljiče Čajkovského seděli Valentin Petrovič Běgičev a Fjodor Vasiljevič Gelcer. Na stole stál samovar a všichni tři muži popíjeli čaj.
„Tak si to shrneme, Petře Iljiči,“ řekl Valentin Petrovič Čajkovskému, „náš příběh pojednává o hodné princezně Odettě, kterou zaklel zlý čaroděj Rudovous do labutě. Tu si zamiluje princ Siegfried a slíbí jí lásku. Ale na oslavu princových narozenin přijde Rudovous se svou dcerou Odílií, které přičaroval podobu Odetty. Princ ji nepozná, myslí si, že to je jeho láska a tak si ji vezme.“
„A jak jsme vám už říkali, Petře Iljiči,“ navázal Fjodor Vasiljevič, „Konec si můžete zvolit, jaký budete chtít. Může to skončit tragicky, třeba že Odetta zemře z nešťastné lásky, nebo že nešťastní milenci spolu utonou, nebo můžete zvolit š'tastný konec, ve kterém princ Odettu zachrání a všechno dobře dopadne.“
Petr Iljič se na chvíli odmlčel. Musel si to nechat projít hlavou. Potom s úsměvem odpověděl: „Jsem rád, že jste pro můj balet zvolili německou národní pohádku Labutí proud. Jak víte, před nějakým časem jsem složil krátký balet Jezero labutí a rád bych z něj čerpal inspiraci. S tím otevřeným koncem jste mě ale dost překvapili, pánové. Budu o tom muset ještě důkladně popřemýšlet.“
Oba libretisté se s Čajkovským rozloučili a vyšli do letního večera. Čajkovskij v pokoji osaměl a v hlavě si přehrával děj nového baletu. První akt je celkem jasný. Princ Siegfried slaví osmnácté narozeniny a jako dar dostává samostříl. Matka mu připomíná, že nadešel čas, aby se oženil a chce uspořádat ples, na kterém si princ má vybrat nevěstu. Po oslavě narozenin odjíždí princ s přáteli na hon. To bude po hudební stránce vcelku jednoduché. Měl by tam být lovecký motiv, který by odkazoval k samostřílu a k honu, také by tam měl mít své hudební téma princ Siegfried.
Druhé dějství se Čajkovskému zdálo rovněž jednoduché. Princ je na lovu na břehu jezera, když zrovna přilétají labutě. Labutě se však mění v krásné dívky. Odmítnutý čaroděj Rudovous zaklel dívku Odettu a její přítelkyně do labutí podoby, aby se pomstil její matce. Pouze věrná láska může zničit sílu zlé moci a Odettu zachránit, a proto princ Siegfried přísahá Odettě věčnou lásku. Tady by měl naopak být výrazný motiv labutí a jezera, zejména Odetta by měla mít svoje téma.
Třetí akt se odehrává na zámeckém plese. Ples je v plném proudu, když se náhle mezi hosty objeví neznámý cizinec a jeho dcera Odilie, která je k nerozeznání podobná Odettě. Podvedený princ přísahá lásku tentokrát Odilii. Nepoznaný Rudovous je spokojen. Tady rovněž Čajkovskij neviděl žádný problém. V rámci plesu zazní řada tanců, některé z nich už v duchu slyšel, výrazné téma tu bude mít Rudovous a Odilie pozměněné téma Odetty.
Ale co se čtvrtým aktem? Vzpomněl si znovu na verzi, kterou mu nabízeli jeho libretisté. Odetta je Siegfriedovým činem zdrcena. Zoufalý princ, který poznal osudovou chybu, běží za Odettou k jezeru. Nešťastná Odetta mu odpouští, přichází však Rudovous a dochází k boji. Když se Rudovous chystá po vyhraném souboji prince zabít, rozběhne se Odetta ke břehu a skáče do rozbouřené vody. Rudovous s princem přestanou bojovat a princ zoufale skáče do vody, aby Odettu zachránil. Oba však ve vodě utonou, Rudovous klesne k zemi a zemře žalem. Vychází slunce a labutě se poklidně pomalu vracejí na jezero.
Tento konec se upřímně řečeno Čajkovskému nelíbil. Oproti prvním třem aktům tu bylo příliš mnoho děje. Navíc si nedovedl představit Rudovouse, který zaklel dívky do labutí, jako kajícníka, který zemře žalem. To bylo dost nepravděpodobné. Napadaly ho úplně jiné konce.
Rudovous změní Odettu z labutě v ropuchu, aby se princi Siegfriedovi přestala líbit. Čajkovskij ve svém nitru uslyšel tubu, která bude ropuchu hudebně ztvárňovat. Ale jak by to udělali na divadle? Musela by Odettu s labutí sukýnkou hned nahradit jiná tanečnice převlečená za ropuchu. To by asi bylo dost náročné. Čajkovskij tento konec zavrhl.
Princ Siegfried se chytí Odetty a ta s ním odletí. Čajkovskij si už promýšlel stoupající melodii. I v tomto případě si však představil, jak to bude vypadat na divadle. Uviděl složitý kladkostroj, který Siegrieda s Odettou zvedá do výšky a pak mizí v zákulisí. Tak to by určitě nebylo ono. Jednak by ho s tím v divadle vyhodili, jednak by se tomu obecenstvo možná smálo.
Potom zvažoval konce, které mu nabídl Fjodor Vasiljevič. Princ prohlédne Rudovousovu léčku s Odilií a k Odettě se nevratí, ta potom umírá žalem. To by mohl být tragický konec. Ale zase to Čajkovskému přišlo dost krátké.
Princ přemůže v souboji Rudovouse a tím zlomí prokletí nad Odettou. To by zase byl typický happy-end. Skončilo by to svatbou a Rudovous by se utopil v jezeře. Možná by ho tam mohl Siegfried po souboji shodit.
Rudovous přemůže prince a vrátí se k Odettě. To by byl taky nešťastný konec. Čajkovskij přemýšlel, co by se stalo se Siegfriedem. Třeba by poprosil Rudovouse, aby ho taky proměnil v labuť. Tí by byl své Odettě stále nablízku.
Čajkovský marně dumal, kterému z těchto tří konců dát přednost. Když zvážil všechna pro a proti, prolétlo mu hlavou: „A proč by to mělo mít jeden jasný konec? Složím hudbu tak, aby si choreografové mohli vybrat, který z těchto konců pro svou inscenaci zvolí.“
A jaký konec jste si vybrali vy?
16 názorů
Tam šlo jen o to, aby se čtenář zamyslel, zda by jako návštěník baletního představení chtěl, aby se Odetta změnila v ropuchu, nebo aby spolu oba odletěli nebo se princ Siegried změnil v labuť...
> ...umělec přemýšlí nad možnými variantami konců a jaké má při tom představy...
Ano, to z toho bylo patrné. Jen ta otázka na konci mě překvapila.
Chápu, Lakrove, že jsem to zahltila informacemi, ale primárně mi nešlo o to informovat dopodrobna o tomto baletu, ale o tom, jak skladatel a potažmo umělec přemýšlí nad možnými variantami konců a jaké má při tom představy. Díky za zastavení.
Dočteno souvisle, leč musím se přiznat, že na mne jakožto povrchního "znalce" vážné hudby a jejích autorů, je v té miniatuře příliš mnoho souvislostí. Přeju lepší čtenáře.
Díky moc. Naprosto souhlasím. V poslední době jsem sice na autentickém baletu nebyla, ale viděla jsem ho třeba na youtube.
Evži, to už jsi třetí, musíme to tudíž napsat do Národního divadla! Snad to aspoň zařadí při další choreografii.
Díky.
Evženie Brambůrková
24. 04. 2019Já chci žábu!!!!
Už jsem viděla macaté rusalky, tak co by tam nemohla být žába v batetní sukýnce.
Jsem prostě tou představou unešena!!!!:-))))/T
Já bych asi taky vsadil na žabku, ale ne ropuchu, spíš rosničku nebo kuňku:).
Mě se líbila proměna v žábu:-), ale tohle je pro mne naprosto jiný svět...obdivuji skladatele a jejich fantazii, a ty jsi se dovedla na jejich cítění hudby skvěle napojit...