Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sesi to pamatuješ
Autor
humanResources
Pamatuješ si to docela přesně, dokonce, vzhledem k tomu jak dávno to bylo, by se dalo říct, že až příliš zřetelně a jasně, a přitom, když si teď odmyslíme, jak prázdné byly ty letní dny, které jsme trávili v našem rodném městě a jaksi nebylo kam jinam jít kam utíkat nebyla už žádná bíla místa na mapách ne tak bělavá jak moc bychom si je přáli mít, je až s podivem, že by si člověk měl vlastně pamatovat cokoliv jiného,
i navzdory tomu to ale mysl stále nepřestává jaksi pobuřovat, jak z celého života se tu najednou jako krev na nařízlé ráně zcela jasně třpytí ta jediná vzpomínka a přitom budu-li upřímný bylo mnoho jiných určitě záslužnějších momentů a chvil které stálo za to mít na paměti i lidí které jsme potkali a kteří tobě anebo mě nejednou pomohli anebo se jen usmáli úplně cizí a bez příčiny a důvodu nebo nutnosti jenom tak na pokladně obchodu před školou a tys to viděl ať to bylo jen zdání nebo ne a říkal sis že bys ten pohled chtěl, ty anebo já, uchovat, ale ono ne, nikoli, nestalo se, na žádné z nich si nemůžeme vzpomenout, protože zrovna teď tomu tak život chtěl a ty místo toho
civíš hypnoticky na tu kynoucí krev vykreslenou v nejmenších detailech od rubínového pramene a rudých potůčků až po jasně červené ruce které se to všechno snaží udržet vykresleno v těch nejjemnějších odrazech sodíkových lamp a pozapomenutého měsíce zpola schovaného za střechou gymnázia v blyštivosti a téměř až opulentním lesku, tak tedy, přišel k nám a řekl: já jsem ten, který hodil vajíčko na Paroubka,
a nezaujalo tě ani tak tohle, ale jakýsi jeho odznak plavčíka, zrovna v momentě, kdy nám ta třetí, na kterou si oba moc dobře pamatujeme, napsala, že voda, na kterou nás celé týdny před tím lákala a na kterou jsme, i přes její podmanivou přitažlivost, nejeli jen kvůli pocitu, že je vše již uzavřené a hotové, pocitu, jehož přesný název se nám, paradoxně až o pár let později, v době krizí a úpadků, připomněl na rozdílných hodinách filosofie, tak že ona voda se ruší,
a tak tam trčí a zpíjí se, zatímco my v koncích dějin, jak to dnes již můžeme ve zkratce popsat a přitom se musíme trochu ušklíbnout vlastní hlouposti, se zpíjíme tady, napříč dlouhým a horkým létem, které ještě pár let nic nepřekoná, než zapadne, máme-li stále být upřímní sami sobě, stejně jako naše myšlenky a vlastně i přátelství, a stane se až naprosto chladným mezi těmi dalšími, následujícími, ať už v indických cvičírnách Jógy a zélandských sadech, na islandských pláninách i v palestinské kebabárně, kam jsme ve strachu stejně nakonec utekli,
anebo následujícími ještě pořád tady v tom městě, pryč od řeky, kterou nemůžou sjet a tak se tam jen opíjí pivem a vodkou, a nám oběma to ještě stále připadá k smíchu jak tam po takovém plánování a cestě váznou kdesi v Čechách a již jim nezbývá nic jiného než pít a psát o té situaci v níž neodvratně skončili a v které už není dost vody v řece a snad proto, i přestože plavčíci stejně nehlídají řeky, snad proto je tu, a nikoli tam, ten plavčík
to je něco, že? Abych se ale konečně dostal k tomu podstatnému, pokračoval, viděl jsem tě na blokádě se z keře vysmívat našemu předsedovi, a moc nečum, víš o kom mluvím, zaleskne se ta vzpomínka ještě jednou, moc dobře a přesně si to pamatuješ, ty zmrde.
17 názorů
Trochu mi vadila nepřehledná interpunkce, jinak hezký sled myšlenek. Ale není to bohužel typ textu, který by mě oslovoval. :-(
Jo, dobrý.. Ke konci to pro mě trochu ztratilo drive, zůstaly však pevný vzpomínky na charaktery postav.. V tom je W.F. mistr..
Pro mě moc subjektivní psaní, upoutá, ale dlouho mi to nevydrží.
To Fruhling běžně doporučuje, Srpnové světlo. Já už to čet, teda..
připomnělo mi to Pánka; všimla jsem si pak, že ho zmiňuješ... začetla jsem se asi na třetí pokus, ale dobrý, docela mě to vtáhlo.
po delší době tady vidím něco odlišnýho a taky pozoruhodnýho (to především), což mě těší.
humanResources
27. 08. 2019Haha. Srpnové světlo jsem kupodivu ještě nečetl, dokonce mám až pocit, že jsem ten název ani nikde nepostřehl. Píšu si do seznamu k přečtění a jestli mi to překoná jiné texty od Faulknera, tak to bude fakt smutek, že to s tím sňatkem nevyjde.
humanResources
26. 08. 2019díky, jasně, souhlas :)
humanResources
22. 08. 2019Ahoj, díky za tip, ale hlavně potvrzení, že to snad někdo rozklíčoval :)
humanResources
22. 08. 2019Ahoj, díky za tip a komentář. Ta vlezlost du formy mě právě hrozně baví, ale chápu, že to není pro každýho. Jsem vlastně dost nakaženej Balabánem a teď naposled Pánkem, ona se duforma tak pěkně dokáže přelejvat mezi jáautor-typostava-tyčtenář-jáčtenář, celkově si to ty jako čtenář víc beru k srdci a internalizuju, rozhodně víc jak er a taky víc jak ich, který mám moc spojený s nějakou autobiografií. Ten posun na odznak děkuju, že jsi zmínil, nebyl jsem si jistý, jestli tam dávat takový zlom, ale lákalo mě to a tak jsem rád, že mám na to nějakou zpětnou vazbu.
Díky za tip na Simona, úplně mě to minulo, že vyšel nový překlad, mám doma jen Příběh a Vítr, kterej teď po letech zase čtu, a Simon je srdcovka. A taky teda Faulkner, ale to už odbíhám.
humanResources
22. 08. 2019Ahoj, díky za komentář. Kryptické to je, snažím se dost balancovat na hraně a je možné, že to ne vždy dopadne, s tím asi souvisí i ta poezie, mám to rád někde na pomezí básně v próze a textu blízkého novýmu románu nebo Faulknerovi. Ale jsou to jen pokusy, dlouho jsem nepsal. Tak třeba příště. Jo a osobní to je, ale jen takové střípky, detaily spojené do nového celku, v základě se ale ani menší části z toho přímo nestaly.
Chápu, že duforma funguje jako katalyzátor, který tě posouvá v tom automatismu, ale pro mě coby čtenáře vždy působila až příliš vlezle. Při tom jsou tam pěkné souvislosti - hodně se mi líbil ten vizuální posun na odznak plavčíka.
Hele, letos vyšla Flanderská cesta od Claudea Simona. Četl jsi?
Tip.