Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePár nových a novějších
Autor
egil
Varianta II (Balbec; úryvek dopisu)
Mohla bych uvěřit, že jsme to my.
Zároveň u Baltu, v Bulharsku,
anebo na břehu Otavy, kdes chvíli zaspal
a nyní jsme ztracení ve snu. Teď ale musím jít
otrhat přezrálý rybíz.
___
Vzpomněl jsem na Lovce mrožů –
v černé a bílé jak na pohřbu barev;
tu fotku ti zmuchlanou kdovíkam pošlu: chycený do sítí
v agonální poloze jak vytleskaný zpěvák:
Odobenus rosmarus: mořský kůň chodící po zubech.
Jednou ti napíšu, co na něm vidím.
___
Mořský kůň chodící po zubech
Napřahá železný kel, aby rozvířil bahno.
Vousisky pátrá po mlžích a krevetách.
Loví tu bouře: silnými provazy
táhne jej na břeh směr nádraží. V tankeru,
ropák se zmazaným rypákem, on!
bezvládně vláčený do tmy.
Inkrustován jílem,
vrásčité džíny si svleče až doma. V odrazu na pohled
masivní, zlý, starý savec.
Průvodčí míjí jej výmluvným obloukem.
Píseň, co zpívá si pod fousy,
vnímá jen několik masitých samic.
V hadrovém žaludku
má chutné kamení. Hlava je dočista prázdná.
Dneska mu netřeba víc.
Lovci mamutů
Ví jenom z doslechu, jak chutná mamutí maso.
(Řeznictví Permafrost
otvírá poprvé od doby ledové.)
Prý jako svíčka či voskovky. To se mu zamlouvá. Nervózně
ohryzává dětem rudou pastelku. Sám sobě připadá
jak lovec mamutů. Alespoň na chvíli silnější, větší.
Varianta I (estetika rozkladu)
Žena, co stříhala
obrázky, články a dopisy z cest,
lepí teď v kuchyni koláže. Říká jí: postrádám
šupiny, peří a stříhance nehtů.
Sleduje ji v roztržitém okně.
Kde v ní jen začíná, kde ona končí. Ovadly někdejší
zoufalé sliny a reflexy
promísit, podlepit
naivní vzájemnost;
přisát se, fixovat
polibkem příslušnost k přítomné rovině.
V kavárně U želvy četli se z Rilka.
Byla to marnost? Zachutnal po nich snad privátní vesmír?
Chybí mu detailní záběry tkání.
Žízní po zasutých detailech.
Příběhy jsou proplavené přesýpavým pískem. Zakletá?
Filtruje z ní digitální šum. Ztracená:
ano/ne v binárním kódu.
Mezi ZOO a Botanickou; vyrostlas v Troji
Děda tě zaléval, babička krmila
palivem z prachu a ze starých knih. Co byla zvířata?
orgány svázané v kožených vazbách
v Ottově naučném slovníku.
Nad tebou bujely živoucí herbáře – ukázkově!
Pod tebou vězely atlasy těl
oživlých k obrazu lidského systému.
Uvnitř i kolem byl zkrocený prostor. Kláro,
jsi Mezipatro! Pod tebou, nad tebou, v tobě:
kroucený, vězněný, stříhaný region
v zahradě rostlin a v zahradě zvířat.
Názorná zvířata, koridor za sklem:
nehybnost hnízdila v umělých skrýších, v kontrastu
s potoky lidí od pozdního rána. Taková bezmoc:
divoká šelma má vypité oči! Zvídavost, anebo zvědavost:
z hladiny potoka zírají odrazy; a vůbec –
zírání zatéká.
Kvalita očního kontaktu? vymytá. Za tváří gorily
bydlí jen rigidní prázdno. Nad kafem v kelímku
mluvme o etice. Datli prý do borky sepsali petice
za práva zvířat. Už bylo na čase. Klárka si píše do notesu:
v kostnatém řádu,
stvořeném k lidskému obrazu,
s potřebou vše řádně roztřídit – co vlastně znamená svoboda?
Zatouží přizabít vnucený systém.
____________
Učitel
Snad jenom zabloudil v divadle,
kde se kulisy pokouší zneškodnit herce.
Kdo tu s kým bojuje... Slyší křik dětí.
Do chodeb šlehají povely dospělých – s potřebou nastolit řád,
skutečnost naštípat do ostrých předmětů
pojených lepidlem přestávek.
Občas se bojí, že vyhoří,
že měkkou tkáň plíživě nahradí
terakota, spraš nebo jiná hmota.
Zrcadlo, pověz –
na kolik způsobů lze zničit Sněhurku,
než bude konečně
nejhezčí z vezdejších
atrap. Jak v tomhle divadle přežít…
Co všechno řadíme k fosilním palivům:
tmu, noc tak nabitou,
že upírům sežehne radary.
Též ropu: slovo, co v překladu
znamená hnis – občas mu, nechtěná,
vytryskne do věty. Rázně si zavelí:
„Zhasni a spi. A pokus se pro jednou
nemluvit ze spaní.“
Jak často čerpá a tankuje zdroje? Sem tam je třeba si
zaběhat, zašukat, boxovat – do pytle!
občas je třeba i žít.
20 názorů
Balbec - ta je fantastická, Mořský kůň - hezká hra, Lovec mamutů je mi důvěrně známý :), Esoterika - zatím mě minula, ZOO mi připadá jako horečnatý sen, což vzhledem k obsahu asi sedí, ten dodatek na konci mi ale připadá vlastně zbytečný, jinak je ovšem svým zvláštním způsobem opravdu uhrančivá. Učitel je senzačně civilní s příjemným nadhledem. Líbí se mi, že každý text je svým způsobem jiný, to je osvěžující.
... i Lovci mamutů:)
my s pomalejším vstřebáváním myšlenek, čteme na etapy:))
Číst tvoje básně je vždycky dobrodružství. (Jo a Učiteli v prvním verši chybí v)
Ironie v Lovci mamutů, Mořském koni zaujala bezprostředností výpovědi, to je můj šálek, nejblíž mi ZOO... v mezivrstvách dějů nehýříš optimismem...
Pokud mohu posoudit, tak skvělé, jako u tebe pokaždé.
Jak může být někdo tak nudný? Jak je možné, že to někteří žerou? Kdo rozumí poezii?
Zahrádka. obrázky z dovolených kolážované v obydlí..a dole pod vědomím to ničení...a nemohoucnost vyřknutí...učitel-podivný pierot,,
Přezrálý rybíz... ano
Mezi ZOO a Botanickou... ano
a tak ráda četla, všechno...
Nejvíc asi ta o ZOO ... :) a Koník je skvělej - ale budu se vracet i k ostatním