Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePromiňte. Nic se nestalo.
Autor
pozdni.pokusy
Chodívala jsem tam skoro každý pracovní den na oběd. Tmavohnědý dřevěný interiér, světlo a klidná ulice, kam se dalo vyjít ven a telefonovat. Hosté se střídali, denně jiná kombinace mužů v montérkách, v běžném oblečení pro různé obchodní zástupce a kancelářské sedaly. Občas se vyskytly už jednou přítomné stejné prvky. Nikdy jsem si ale nikoho nezapamatovala tak, abych ho při příští návštěvě poznala. Jedla jsem, odcházela ven telefonovat, vracela se, jedla a odpočívala přemýšlením nad svými věcmi.
Jednou jsem si všimla muže, v pískových plátěných kalhotách a kožené hnědé bundě, zapadal barevně do interiéru. Všiml si mne taky. Vyšla jsem na ulici se zvonícím telefonem a věnovala se práci. Vracela jsem se dovnitř, spokojená ten den se vším. Zamrzlá v devatesátých letech, vlála mi kolem nohou látka květovaných šatů. Na pódiu ze tří schodů, kde stál můj stůl, jsem si dřepla a vkládala do batohu svoje věci k odchodu. Přišel ke mě a zaujal stejnou pozici jako já. Byli jsme oba dost staří a jistí, abychom se snažili o nějakou otvírací duchaplnou větu. Prohlíželi jsme si navzájem své obličeje. Měl tmavě hnědý plnovous se zlatým leskem, delší vlasy, také zamrzlé v devadesátkách, zubil se a oči měl živé, pobavené a zářily. Vypadal mladší, zakonzervoval se před třicítkou a více než desetiletí už uteklo. „Co kdychom se na sebe dívali i v jiných kulisách?“ Neodpověděla jsem, jen se usmála a nasadila si batoh. Mířili jsme vedle sebe ke dveřím, jak natahoval ruku po jejich madlu, byl vidět snubní prsten, tlustý ze žlutého zlata. Natáhla jsem ruku tak, aby byla ve stejné poloze jako jeho – vidět bylo totéž. Snubní prsten, kupodivu stejného vzezření. „To jim neuděláme“, řekla jsem. „Jo, neuděláme.“ Pokračovali jsme do muzea nedaleko, v historické budově instalace lokálního významu nebo školometské stálé expozice. Vstupní místnost s pokladnou, zlaté světlo a malby na stěnách i stropě v zemitých barvách.
Celá událost ztrácela tah, protože ztratila směr i cíl. Rozuměli jsme si dál i beze slov. Bylo potřeba příběh nějak skončit, ale tak, aby se nepřeťala a nezničila atmosféra, která vznikala, když jsme byli vedle sebe. Fronta na vstupenky se zkracovala, stáli jsme stranou a nepostupovali. Pracovník ostrahy v černém, s důchodcovským bříškem, který hlídal – co hlídal? – zahalekal naším směrem. „Se běžte procházet ven, dolů po Masaryčce.“ Poslechli jsme. Na konci Masaryčky obvykle končí brněnská setkání. Dopravní uzel.
Stáli jsme u kašny na náměstí vyhlížející jako letiště z betonových kostek. Nevyřčená myšlenka, že ještě někdy se vidět, ale vlastně proč, čím víc bychom se o sobě dozvěděli, tím rychleji by se kouzlo ztratilo. Letiště přetíná vedví tramvajová dráha. Oběma směry. Malé holky se bavily jízdou na skatu podél trati. Adrenalin. Jet souběžně s tramvají, když se kdykoli může zjevit jiný vůz v protisměru. Kolik jim je? A taky, že se zjevil. Nevydržím to, protože matka. Křičím: „vypadněte z tama! Hned!“ Popadnou prkna, jedno je jedovatě tyrkysové, utíká s ním do otevřených dveří tramvaje, která stojí v zastávce. Řidič nic neříká, nenadává, nevyhazuje z vozu. Mlčky mačká čudlíky. Holka sedí na sedadle pro invalidy, ani děcko, ani žena, v obličeji úsměv, terý nemá žádnou charakteristiku ani souvislost s tím, co se stalo. Přes opalizující sklo medové odlesky vlasů a pod tričkem miniaturní špičaté raketky.
„Někdy chodím na čtení a čtu své věci. Jestli to znáš na Louce.“
„Jo.“
„Jsme taková skupina, říkáme si „Skok z Mostu“. Já jsem z Mostu. Jednou mě to čtení tak rozparádilo, že jsem si strčil prst do prdele a vystrčil ji z okna.“
Kouzlo se ztrácí, zachraňuje to jeho vzhled a podivná otevřenost, bez snahy se předvádět, bez ega. Není už třeba chránit atmosféru, hlavou mi běží, že pokud se toto nějak běžně neuzavře, bude mne to ve vzpomínkách otravovat. Mlčíme a jdeme podél kolejí. Trochu si představuju, jak technicky vypadalo ono vystrčení. Chci se rozloučit. Naznačím zahnutí do průchodu, kterým je vidět na křivou věžičku. Stojíme proti sobě, já u zdi. Obvyklé klišé s časem a zvukem, jedno zpomalí, druhé se zeslabí. Tím, že je překročena hranice k fyzičnosti, je kouzlo zcela pryč. Odcházíme každý po svém.
Napsal potom povídku, která končila větou „Smrdělo jí z pusy.“ Nikdy ji nečetl. Nestála za nic.
10 názorů
pozdni.pokusy
11. 04. 2021Děkuji všem za milé přivítání na Písmáku a za komentáře. Většinu života (co umím číst a psát) jsem s žádnou svou tvorbou nešla "ven". Pokud se něco stvořilo, zůstalo to uvnitř hlavy. Asi kvůli sebekritikovi, asi kvůli přesvědčení, že mnoho lidí píše a málo čte (proč tedy psát) a že špatné, průměrné tvorby je téměř nekonečno. Tato racionalizace ale nepomáhala s pocitem, že mám mnoho vstupů, jsem přetížená tím, co vnímám a nemám žádné výstupy, kterými by to mohlo ven. Dnes ráno jsem vstala a to, co je základ té povídky, je to, co se mi na dnešek zdálo. Přibližně po větu "Jsme taková skupina..." (včetně). Zbytek je doplněk bdělého mozku. Celé to vypsat po paměti podle snu trvalo asi čtyřicet minut. Cíl měl být zachytit dojem, pocit, který setkání doprovázel i onu "snovost" - proto to, co na vás působilo jako vata. Proto ty popisy prostředí, popisy barev. Jo - popisy mi nejdou, to je pravda. A přivést do čtenářovy hlavy vnuknutí, že by to možná mohl být sen, se tím nepodařilo. Což možná bylo dobře - protože v souladu s tím nesnovým, realistickým závěrem. Původní poslední odstavec byl delší a zahrnoval interakci mužské postavy s manželkou, ale vyhodila jsem ho, rychle napsala poslední větu, protože sebekritik rostl a zase by mne přinutil si to nechat jen v hlavě. Díky za hodnocení, vážím si toho. U dalších svých reakcí už omezím tady to odkrývání vnitřností. Díky!
Konec syrově realistický. Představa, kterou si odnášíme z určitého setkání, nemusí korespondovat z vnějšími projevy protějšku. Ach, krásná bláhovosti. Líbilo.
je to docela dobrý, svižný. líbí se mi (samozřejmě) zmíněné brněnské reálie, hezkej postřeh o tom, kde končí brněnská setkání. a louka ta skleněná? tak tedy přemýšlím, ve kterém patře se ono čtení provozovalo. konec mi nevadil jen trochu podezřívám autora, že ho tam dal tak nějak - naschvál. aby přetnul to souznění.
Vítej na písmáku. Tady se všichni kousli na tom nečekaném závěru, ale já celkem dobře rozumím proč tam je. Dělám to ve svých povídkách taky, ale ono se to vždycky nepovede a tohle je ten případ. To nevadí, protože je vidět, že přemýšlíš nad tím o čem píšeš. chce to trochu více pracovat s energií, aby se ti neztrácela v těch vatičkách. Není to dlouhé a má to hlavu a patu. A snaž se odpovídat na komenty. Ta inerakce je důležitá. Dávám tip za snahu.
Líbí se mi tvoje jméno, autore.
Docela fajn imprese. Ale souhlas s Janinou, některé scény působí jako vycpávky, hlavně ta muzejní. Na to, abych si takové popisy rád přečetl, tomu něco chybí - větší síla a originálnost v těch popisech, nejspíš. Větší tah vidím v té povídce v profilování charakterů těch postav a jejich vztahu.
Dost dobře se mi to četlo, i když některé pasáže mi přišly trochu vatové (třeba po tom důležitém dialogu o tom, že "to jim neuděláme", následuje zbytečně podrobný popis muzea, který v tu chvíli čtenáře prostě nezajímá). Nejlíp napsaná mi připadá ta "akční" část u tramvajových kolejí, líbí se mi zkratkovité formulace jako tahle: "Nevydržím to, protože matka."Závěr je sice neromantický, ale řekla bych, že přesně takhle to v životě chodí. A tak mi nevadil. Jsem zvědavá na tvé další texty.
Už jsem povídku také četla a je to tak, jak poznamenává K3. Ten konec to naprosto shodil. Velká škoda.
Vážně se mi to líbilo, slovní obraty, neobvyklá spojení. Ale konec to všechno zazdil. Nechápu proč to bylo takovým způsobem psané, když je to celé v poetickém duchu. Kdyby to končilo "jo," bylo by to fajn. Vím, je to už v názvu, ale mohlo se vymyslet něco "stravitelnějšího."