Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNebe v kropence
Autor
Radovan Jiří Voříšek
znavené prázdno
jenom dva prsty stačí
v kropence nebe
kde nejsou slova
plní nitro doteky -
chvěješ se lásko
světlo nazval dnem -
byl večer bylo jitro
den prvý
90 názorů
Radovan Jiří Voříšek
08. 10. 2021lenčo, díky
Radovan Jiří Voříšek
07. 10. 2021Jistě, nebe lze spatřit i v půllitru piva, ovšem za předpokladu, že spadne pěna. Nebo ve velké bublině pěny, tam bývá i s duhou.
V jistém slova smyslu může mít nebe kdokoliv v pivu jako takovém. Toto nebe však dostane časem nenebezskou tvář.
Neodpustím si ještě otázku, zda by ten, kdo ve své kropence nachází nebe (já už jsem deklaroval zcela veřejně a otevřeně, že kropenku nevlastním a nepoužívám), tedy zda by hypotetický modelový uživatel kropenky (definovaný třeba jako určitý průměr reálných uživatelů kropenkek, jedná se pochopitelně o abstrakci, jako ostatně vždy při modelování nějakého příliš složitého reálného jevu), tedy abych dokončil myšlenku - zda by onen modelový uživatel kropenky byl ochoten připustit, že stejné nebe může najít třeba opilec ve svém půllitru (pokud si tedy vezme zrovna pivo na zahrádku a není noc nebo pod mrakem), nebo žebrák v kaluži vody na silnici, vedle které se probudí, hladový, sám a s kocovinou, nebo obecně jakýkoliv uživatel otevřené nádoby se stojatou kapalinou na otevřeném prostranství - tuto konstrukci samozřejmě chci rozšířit z modelu fyzikálního (ten nenabízí netriviální přesahy) do roviny metaforické (autor této básně ostatně také nemluví o "kropence" jako o fyzickém objektu, ani o "nebi" jako o způsobu, jakým lidé svým zrakem vnímají atmosféru planety).
Tedy... připustil by, nebo by nepřipustil?
PS. Ptám se skutečně naprosto vážně, proto ta žlutá. My (pravděpodobní) Aspergerové jsme zvyjklí signalizovat emoce prostetickými pomůckami, neboť je špatně čteme a vyjadřujeme.
Radovan Jiří Voříšek
30. 09. 2021tak to jsme na tom podobně
Ano, mít v sobě nenávist, zlobu, neodpuštění ... není prospěšné hlavně pro "nosiče". Pěkně to křiví .... všechno možné
Odhadem - s tímto fenoménem se potkávám v 75% terapií.
ktovie, či aj slovo v podobe zlých prianí, plné rôznych stupňov nenávisti nemá predsa len moc škodiť - obom stranám - aj autorovi nenávistnej poznámky či myšlienky a aj nenávidenému
možno nie celkom tak priamočiaro
ale okrem iného v atmosfére zla je prítomný stres, stres znižuje imunitu, čo je vstupnou bránou aj chorôb - telesných a aj duševných
A koľko talentov je možné tvrdou kritikou zničiť. Ako je možné znížiť sebavedomie a to aj neoprávnenou kritikou.
Inak, čítala som, že keď začínal Jožo Ráž, nejaká vtedajšia uznávaná kritička ho v novinách úplne odpísala približne s tým, že skupina Elán by aj celkom ušla, ale že majú hrozného speváka, ktorý strašne škrieka, mali by s tým niečo robiť
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Majaksi - o tom úsměvu jsem ti psal, takže nevím, proč poté píšeš o slušném sebevedomí.
Božímu hlasu rozumíme lépe než Mojžíš? My dva? Já teda ne.
Takže zbýváš ty. Těžko to zjistit, poměřit. Kdo ví.
A jen technicky, Bog nediktuje.
Thea v tramvaji
27. 09. 2021Já to tu alespoň čtu! Vážně zajímavé!
No musím uznat (a IMO by mohli i ostatní, včetně zvedavce), že diskuze je to dneska nadmíru zajímavá!!!
Napjatě čekám, co odpoví Radovan, až dopracuje.
(U mě dneska v práci chcípl pes ;-)
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021jdu pracovat, odmlčím se
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021všemohoucí vysílač měl dost času,
přijímač by však na cestě, v nesnázích, ve vlastních představách, náladách
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Trefils to, exercicie - duchovní cvičení, mají různou formu, obsah i délku. Nejznámější a velice pečlivé (jdoucí na hlubinu jsou 40 denní tzv. ignaciánské (podle Ignáce z Loyoly). Já jsem dával týdení, o něco volnější, pro účastníky akčnější. Neříkám že lepší.
S tou čtvrtou knihou Mojžíšovou je to jak říkáš, napsáno opřekot, za pochodu, ... rychle tvořit a sdělit. Pasáž, kterou jsem měl na mysli pojednává jak jistý nepřítel Izraele je chtěl proklít, využil k tomu profíka - proroka, udělali vše dostupné ... a místo proctví proti požehnání Izraele a kletbám vyšla z úst chvála. Tolik Bible.
Prosím tě, velmi jsem to zkracoval, nevěnoval se symbolům, jménům ... velmi důležité pro prožití textu Písma. Na lodi, kde exercicie byly, jsme na to měli celý den a účastníci měli průpravu.
Se zvědavcem souhlasím, že slovo (v podobě kletby) nemá moc zabít.
A či sa slobody bojím? Nad tým som ešte neuvažovala, ale keď sa zamyslím - možno naozaj by sme k slobode mali pristupovať s rešpektom. Lebo nie je isté, že vždy so slobodou naložíme múdro.
Norsko, totalita skončila. Nevieš, čo je sloboda a netotalitný stav.
V totalite majú niektorí slobodu väčšiu ako iní. Nezaujíma ich sloboda tých druhých. Posúvajú hranice svojho správania tak, aby maximalizovali svoju slobodu. Zväčša držia niektorých hesiel, ktoré sú viac, či menej nedotknuteľné. A nevadí, že okliešťujú slobodu iných.
Norsko - Chtěl jsem odpovědět dlouhou statí o svobodě slova formou samostatné úvahy jako díla, ale jo, v zásadě, v kostce to taky vidím stejně. To jsou mi věci...
Zvedavec, totalita skončila. Ty nevíš, co je svoboda. Ty se svobody bojíš
Radovan - sorry, tady jsem se totálně ztratil. Nevím, co jsou to "exercicia" (to je od anglického "excercise" - cvičit, tzn. nějaké nacvičování něčeho?) A s čím konkrétně souhlasíš se zvědavcem - s těmi poněkud komickými "ad hominem" spekulacemi o mých motivacích, metodách nebo předmětech víry, nebo s přesvědčením, že cenzůra je v ospravedlnitelný nástroj k dosažení... čeho vlastně?
Knihu "Numeri" jsem si zkoušel najít, je to dost dlouhý, cholericky působící a chaotický text, který obsahuje různorodou směs všelijakých tvrzení. Můžeš pls citovat přesně? Díky.
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021zvědavec - jo jo, taky jsem býval ateistou, rád zavzpomínám a taky to používám v přednáškách ke srovnání se současností
O zabíjení slovem (kletbách a pod.) jsem shodou okolností mluvil na biblickém podkladě při exerciciích před 10 dny. Mám stejný názor jako ty. A konec konců i kniha Numeri (součást bible i Tóry)
Povídám si rád.
Obava o příčetnost - je s podivem, kolik se dá zvládnou, když člověk chce a přizve si k pomoci podporující okolí a třeba i odborníka. Je to až o věcném drilu. Teď nemluvím o tobě ale obecně.
Nadávky používám taky, když vidím, že je to tak srozumitelnější. Snažím se nadávat něžněji, než čím mě častuje protějšek.
Co mě baví nejvíc je vyhrožování. Víc než 10 let pracuji s agresory, pachteli násilných trestných činů. 27 let se závislámi. Soudy a probačky mi je posílají do povinné terapie.
Dál jsem pracoval v Afghánistánu, ale nebyl tam zalezlej na nějaké základně, normálně v terénu, bydlel v hotelu, pracoval v talibanských vesnicích, v Hindúkúši ... párkrát se rval o život. Takže, když mě tu někdo vyhrožuje, že si mě podá (psal tu jeden, že mě shodí ze schodů, nedostavil se) vyloženě to ve mě vyvolává klukovskou zvědavost, jak.
Kamamura -
"Slovo může zabíjet jen tehdy, pokud věříš na magii a na zázraky, na což já jako ateista a agnostik nevěřím (i když se někdy v rámci autorských her tvářím, jako bych z magického myšlení vycházel). Pokud je mi známo, slovo samotné ještě nikdy nikoho nezabilo - zabíjeli vždy konkrétní lidé, přesvědčení, že na to mají právo - kati na popravištích, stráže a policie při potlačování tzv. "nepokojů", vojáci ve válce, zdivočelý dav při lynčích a pogromech, fanatici všeho druhu při individuálním i organizovaném terorismu, inkviziční pacholci a křižáci všech náboženství a ideologií."
tomu neveríš ani sám, prekrúcaš fakty (alebo sa v nich nevyznáš?)
Skôr nie si prípustný skutočnej diskusii a chceš vyhrať slovnú bitku nefér argumentami. A je jedno, či do toho zapletieš (ako barličku) Nietzieho, Zarathustru alebo Akropolu. Nechcem byť účastníčkou diskusie pre diskusiu.
Nikde som nepovedala, že neuznávam slobodu slova. To sa zrodilo v Tvojej hlave. Ale neurobila som si a ani nechcem si urobiť ani z pojmu "sloboda slova" ani modlu, ani kladivo na čarodejnice. Proste neuznávam, že nejaké hrubosti sú ľudia povinní tolerovať, lebo sloboda slova musí byť.
Navyše každá sloboda má aj hranice. Ak niekto uberá na slobode niekoho tým, že si na ňom na jeho úkor kompenzuje nejakú svoju nepohodu, tak prekračuje hranice (pre všetkých) slobodnej spoločnosti.
Jo - zoroastrismus se jmenuje to perské náboženství, protože Zarathustrovi říkají místní "Zoroaster".
Radovan - podle mě jsi Zarathustru zkomolil schválně a děláš si z nás všech teď legraci. Zarathustra byl přece prorok dnes již téměř zaniklého dualistického náboženstvé kdysi rozšířeného na území Persie (dnešního Iránu) - vím to protože se učím hrát na ten jejich buben, tak mě jejich kultura celkem zajímá. V jejich náboženství jsou nejvyšší entity dvě - Angra Manyu a Ahura Mazda (kdo hrál Dračí Doupě pro Začátečníky v devadesátých letech, tak si možná pamatuje, že si tato jména Klíma vypůjčil pro své vzorové dobrodružství publikované v těch pravidlech) - jedna je světlá, dobrá a životodárná (podle mě Ahura Mazda - vždycky to popletu) a druhá je smrtící, temná a zlá. Zajímavé je, že i slovanský pantheismus byl dualistický - nejvyšší bohové byli Bielobog a Čiernobog (výborně ho ztvárnil Peter Stormrare v zajímavém seriálu natočeném podle Gaimanovy knihy "American Gods" - mimochodem, znáš tu knihu nebo ten seriál?).
Křesťanství naproti tomu dualistické není - ďábel sice dokáže ledacos, pokud si dobře pamatuji, tak snad pokoušel Ježíše v poušti mimojiné tak, že ho vyzvedl vzhůru, až byla vidět "všechna království světa" - z čehož někteří usuzují, že autor této pasáže v Bibli byl přesvědčen, že země je placatá, protože všechna království sférického světa se podobným způsobem spatřit nedají, ačkoli, samozřejmě, vzdělaný svět už od antiky ví, že země má tvar sférický (zásadní středověké spory byly hlavně o heliocentrismus).
Ale to jsem zas odbočil! ;-) Ty samozřejmě dobře víš, že Nietzsche se nakonec úplně zbláznil a skončil v nějakém sanatoriu, odkud psal jako "císař celého světa" dopisy různým vladařům. Já, když jsem se to dozvěděl (Nietzsche byl pro mě v jistém období velký vzor), tak jsem dostal panickou ataku, nekecám, tak to se mnou otřáslo. Říkal jsem si - když se zbláznil takový filozof, jako byl Nietzsche, jakou mám já šanci zůstat příčetný? Naštěstí jsem svou depresivní a úzkostnou periodu úspěšně pronavigoval, možná snad proto, že do Nietzscheho intelektu mám ještě daleko.
Jeden můj kamarád tvrdí, že v Zarathustrovi je postupující choroba už dost znát, a přiznám se, že některé pasáže pro mě byly naprosto nesrozumitelné (třeba ta o funkčnosti a kráse ženských ňader, říkal jsem si - co to tady dělá?!) Ale Soumrak Model jako by napsal úplně jiný člověk, tam podle mě není důvod ke shovívavosti, tam byl Nietzsche (podle mého názoru) ještě v nejlepší kondici.
No, promiň, jestli ses chtěl bavit o svých haiku. Já mám teď nějak období, kdy se z nějakého důvodu potřebuji bavit s lidmi. A souhlasím s tebou, že lidé by si něměli nadávat, já, jak si všimni, tak se snažím také vyjadřovat zdvořile a pokud možno přesně, někdy nad psaním odpovědí strávím opravdu mnoho času - třeba odpověď kvajovi jsem psal přes tři hodiny, a ušel jsem při přemýšlení a při snaze se uklidnit přes dva tisíce kroků (mám hodinky, které všechno měří ;-) Jenže Norsko si podle mě nemůže pomoci z nějakého důvodu, jinak by asi taky nenadával. Je pravda, že jsem mu některé ty nadávky oplatil, ale mírně a napůl žertem. Většinou přizpůsobuji výrazové prostředky těm, kdo ses se mnou baví. Síťové komunikační programy ovládající více komunikačních protokolů to nakonec dělají také.
BTW taky jsem si to po sobě musel opravit - myslím úplně vážně, že by se našli bohemisté, kteří by dokázali prosazovat počeštělou, fonetickou podobu toho jména - Nýče, a bylo by po věčných chybách. To je podobné, jako jméno šachisty Aarona Nimcoviče - to také v zanhraniční literatuře nenapíše nikdo dvakrát stejně!
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Majaks
jo jo, zní to povýšeně, že
S tím úsměvem (sem tam - to znamená zřídka) - mám v jeho stěžejním díle "Tak pravil Zarakusthra"(doufám, že je dobře) - několik (málo) pasáží, které mi z pohledu mé profese a dalších zaměření usměv prostě vyluzují.
jo a v psaní dělám chyby a zjednodušuju, čím dál víc, dokonce číl dál míň se mi chce vracet se, kontrolovat, opravovat
díky za šťulec
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Norsko - prosím tě, musím teď pracovat, tak se omlouvám
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021jdeš dolů, už jsi vystřílel prach, slabota, vyčpělost ... nejen v tvorbě, ale i pokusech o urážky, škoda
hele, dej si pauzu, tu sprchu jak ji furt odkládáš, vyspi se a uvidíš, že pak na něco přijseš, těším se
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Norsko - joj to jsem se lekl :-)
Radovane, rozumím, ale je to do haiku nepadnoucí výraz... nicméně díky za tvůj pohled.
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021pro mě je "znavené prázdno" výchozí situace, kterou to, co představuje kropenka - požehnání (přání dobrého, posila od jinud) - východiskem
Až ti dám sprchu, zdravej neodejdeš. Vážím slova. Na lékárnických vahách
Radovane, mně by se kropenka zamlouvala, nebýt prvního verše... kdyby zůstaly dva pod ním jako free haiku, brala bych je... v první mini komentář Pavla trefil do černého...
ostatní mi přijdou (na haiku) příliš ezoterická.
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021ty sis tu sprchu ještě nedal, ale Goru už jsi trefil správně
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Norsko - ne, zatím se ti odhalení nepovedlo, ale hledej Šmudlo a dej sprchu ať odplavíš adrenalin, blokuje ti receptory
Nebývá radno
brát si ženu moc mladší
když nejsi hřebec
Pan primář Sova
známý řezník odvěký
zlý kostí praskot
Již ho kryje zem
šel do ní jen to fiklo
je to tak blbý?...
(bez hnutí brvy)
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021PavelK - nene v kropence byl odraz z vitráže. O křtech venku jsem taky slyšel
a dík za povzbuzující komentář s rozborem
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Prospěšné pro tebe bude, když si to odhalíš sám. Tak mnoho zdaru.
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Kamamura - k tomu alkoholu - i Churchil byl fungujícím alkoholikem
K LSD - k tvůrčímu ovlivnění doplňuji ještě rozběh psychóz, sebevraždy, nešťastné "náhody" způsobené zmateností a bodové genetické mutace.
Kudy chodíš, tudy pomlouváš. Ukaž mi, blbečku, kde někoho urážím. Ukaž mi to, ty zkurvená empatie
Kamamuro, nejlepší je pak jít na Japonskou wiki.:
"Třířádkové básně v nejaponštině, například v angličtině, se také nazývají "haiku" a někdy se píší jako "Haiku", aby se zdůraznila skutečnost, že jsou nejaponské. V nejaponských haiku není počet slabik omezen (5, 7, 5) a často se v nich nevyskytují žádná sezónní slova."
takže tu máme haiku, kde jsou striktní pravidla a pak je tu Haiku, kde je jedno co tam napíšeš, konečně jsem to pochopil, celou dobu tady debatujeme o voze a o koze, haiku, není Haiku :D
Radovan Jiří Voříšek
27. 09. 2021Nietzeho znám slušně, stejně jako další otce zakladatele různých filozofických směrů. Jeho iterpretace vlastních představ o křesťanské religiozitě mě vždy braly u srdce a sem tam vyluzovaly shovívavý či pobavený úsměv.
Co se haiku týče, pokouším se o ně rád i s vědomím, že čeština nedovolí napsat opravdové haiku, takové, jako píší Japonci. Už jen základní skutečnost, že těch 17 slabik není žádných 17 slabik ale 17 mór, kam patří i znělá nebo zdvojená písmena, třeba souhlásky ... takže ve skutečnosti jde třeba o polovinu slabik méně. Tam už se toho moc nevykouzlí. Takže české haiku je něco jako české karate.
Ten tvůj příběh o oddíle se mi velice líbí. Možná, že kdyby ten Japonec tehdy přišel do STS Chvojkovoce - Brod, mluvil by jinak. Prostě dobrej oddíl.
Od mě se ti modřin nedostane. Co se Norska týče, mě takoví vždycky bavili, dokonce se těším, co bude, jestli něco vymyslí nového, originálního. Co ale vadí, když uráží a je sprostý na autory(ky) jiné, ne tak odolné vůči agresivním atakům. To je podle mého názoru nízké, zbabělé a ukazuje na absenci empatie (mimo jiné).
Kamamuro, zajímalo by mě kolik Písmáků má za vzor basníky/spisovatele, co jeli na halucinogenním létajícím koberci a sami se k tomu nikdy nedostali, připadá mi to úplně to samé jako vytvářet haiku a být přitom nejaponec, co nežije v Japonsku, nepřiklání se ani k Zenu a přesto haiku je na světě, není to paradox? (také bych se mohl zamyslet kolik haiku bylo v Japonsku tvořeno v češtině?)
ale svoje čtenáře si to určitě najde, je snadnější napsat "něco" na tři řádky, než např. na šest. četné tipy a výběry mluví za vše, stačí zvládnout základní stavební konstrukci, na obsahu nezáleží, takže myšlenku lze dosadit jakoukoli, přesto se to nazývá haiku, i když píšeš o slzách panny Marie
PavelK - sorry, já se zrovna chci bavit se zvedavcem o svobodě slova. K dílu samotnému jako čtenář klasické haiku a jako agnostik a ateista nemám moc co říci - krom toho, že to podle mě není haiku, ačkoliv to můžou být pro správného modelového čtenáře jistě pěkné, ba i jímavé verše. Kdybych jejich modelovým čtenářem byl, dokážu si představit, že bych jim dal tip.
Pojďme se bavit konkrétně o díle.
První má pro mne ohromný potenciál. Prý byly během covidu někde křty před kostelem.
Znavené prázdno, vím co jsi chtěl vyjádřit. Jsou věci které se velmi těžko vyjadřují slovy. Je to základní myšlenka textu, ale pro haiku příliš abstraktní. Bylo by lepší nahradit to něčím konkrétním i za cenu, že tam čtenář toto nenalezne.
Jenom dva prsty stačí. Slovo stačí na mne působí jako hodnocení ze strany autora. Dalo by se to přeformulovat jinak.
V kropence nebe je úžasné. Skutečně se při křtu venku může v kropence odrážet nebe, tudíž je to pro haiku dokonale konkrétní a zároveň to nese duchovní symboliku.
zvedavec - takže vlastně nevěříš ve svobodu slova, v čemž se asi neshodneme. Slovo může zabíjet jen tehdy, pokud věříš na magii a na zázraky, na což já jako ateista a agnostik nevěřím (i když se někdy v rámci autorských her tvářím, jako bych z magického myšlení vycházel). Pokud je mi známo, slovo samotné ještě nikdy nikoho nezabilo - zabíjeli vždy konkrétní lidé, přesvědčení, že na to mají právo - kati na popravištích, stráže a policie při potlačování tzv. "nepokojů", vojáci ve válce, zdivočelý dav při lynčích a pogromech, fanatici všeho druhu při individuálním i organizovaném terorismu, inkviziční pacholci a křižáci všech náboženství a ideologií.
Nikdy jsem ale neviděl, že by v Athénské akropoli nebo na půdě moderních univerzit padali lidé mrtví k zemi jen pod silou argumentů svých názorových oponentů. Sokrates, Platón, Aristoteles, Nietzsche, Marx, Engels ani zmíněný Ladislav Klíma pokud vím svými myšlenkami nikdy nikoho nezabili.
Nene, zvědavče, tvé pro-cenzorní argumenty shledávám jako ostatní pro-cenzorní argumenty slabými. Mezi slovem a činem je ještě interpretace onoho slova a pak vůle konat nějakým způsobem - a ta je vždy dílem svobodné volby lidské bytosti, která ovšem za své činy vždy nese zodpovědnost - když už ne trestní nebo obecně právní, tak vždy určitě morální.
Kamamura, na druhej strane, nevidím to tak, že čokoľvek napísať je morálne a prípustné. Slávny Pullitzer svojimi stvavymi článkami založených na demagogii vyvolal VOJNU, čo neskôr trpko ľutoval. Jasny dôkaz sily slová. Ak sudca vysloví rozsudok "SMRŤ" a vie, že súdený je nevinný, je to vražda jeho slovom.
zvedavost - ano, já fakt nemám potřebu někoho tlouci, moji rodiče se před mými zraky tloukli dost a dost, proto jsem nadosmrti pacifista (ač jsem značnou část života strávil tréninkem bojových umění, abych se ubránil lidem, co mi chtěli dát a dali přes držku). Jak jsem kamsi už dnes napsal - svatou trojicí mého osobního náboženství je Laskavost, Zvídavost a Hravost.
Můžu ještě vědět, zvědavče, proč s mým názorem nesouhlasíš?
Kamamura, beriem Tvoj názor. Nesúhlasím s ním síce, ale beriem, že to vidíš, ako si (bez potreby udrieť si) napísal.
.... a ještě co se týká alkoholu nebo drog - je třeba známo, že takový Ladislav Klíma chlastal přímo strašně, což nijak neubírá na jeho významu coby autora a filozofa. Stejně tak "prokletí básníci" Francie z doby "Belle Epoque", nebo generace beatniků z řad hippies, kteří frčeli na LSD, a kdovíčem ještě. LSD ovlivnilo zásadním způsobem celou generaci velmi významných umělců. Ginsburg, kterým je třeba přímo posedlý místní "Musaši", byl velký bojovník za legalizaci LSD.
No vidíš to, Radovane - v parafrázi na tvůj výrok v Pavlově threadu o "festivalu české křesťanské haiku", i já teď můžu napsat, že mi připadá podobný spor velmi zajímavý - nikoliv proto, že bych stranil tobě nebo Norskovi, ale pro syrovou bezprostřednost vaší antagonie. A nesouhlasím se "zvědavcem", že by Norskův postoj nebyl legitimní - třeba takový Nietzsche se vůči křesťanské religiozitě vyjadřoval ještě nesmiřitelněji. (Stačí si přečís třeba jeho "Soumrak model, neboli jak filozofovat kladivem" (podle mě zásadní dílo, daleko více než populárnější Zarathustra).
Na druhou stranu neupírám Radovanovi právo na to skládat moderní křesťanskou haiku (jakkolik by nad ní asi Japonec vrtěl hlavou - pamatuji se, jak jsem ve čtrnácti letech chodil do závodního oddílu v karate v pražském Žižkově, a jednoho dne mezi nás zavítal jako vážený host mistr z Japonska - chvíli nás pozoroval, zahrál si s námi fotbálek, znemožnil v kumite naše oddílové "vedoucí", a pak se usmál a prohlásil shovívavě lámanou češtinou: "Ale vždyť vy nejste žádní karatisté!" To bylo vystřízlivění!)
Každý ať si píše, co chce, a každý ať má právo to jakkoliv hodnotit. Svoboda slova nade vše - žít a nechat žít! To je krédo, za které se vždy vášnivě biju, nedbaje modřin, a tak činím i teď.
Říkám ti, že jsi mimo. Gigolo a klokan, co je na tom špatného. Mě tu roky častovali tělocvikářem, a udělal někdo něco? Ne.
aj Ty by si chcel mať tipa od každého, ktorí dávajú, k tým si zhovievavejší
prehovorila Absolútna miera hodnôt, ale nijako svoje tvrdenie nepodložila argumentami (ktorá je presvedčená o tom, že má právo nazývať ľudí napr. gigolo - proste udrieť si)
v hodnotení diel môžem byť mimo (a aj nemusím byť), nie k tomu som sa vyjadrila
Jsem měřítkem všech hodnot a absolutně se tomu nebráním. Každej by chtěl ode mě tipa, když ho má, tak jede :-)
Norsko
"Proč to píšeš?"
Tvoj názor je len názor. Vo vzťahu k niektorým autorom je odmietavý. Čo je v poriadku, nemusí sa Ti všetko páčiť. Ale čo v poriadku nie je, vyjadruješ sa, ako by si bol absolútnou mierou hodnôt. A slová vyberáš potom čo najviac zraňujúce.
Nie si absolútnou mierou hodnôt. Zdá sa, že si občas potrebuješ udrieť. NIelen Ty, aj ja mám také chvíľky. Tak choď radšej do posilky a boxuj do mechu, nemusia si to odniesť Tvoji NEobľúbenci.
Tvoje hodnotenie diel nie je automaticky lepšie, ako hodnotenie iných hodnotiacich. Ale je konfliktnejšie.
však dotýkací je píšu, dík
blacksabbath
26. 09. 2021každé jinak ale každé se mě dotklo...*/*************************
Radovan Jiří Voříšek
26. 09. 2021díky
Radovan Jiří Voříšek
26. 09. 2021ale kdepak neviditný a k ničemu, ty sis všimnu přece
Radovan Jiří Voříšek
26. 09. 2021Gigolo nejsem a ano mi to nevadí.
Že by měly mé verše kdoví jakou uroveň netvrdím.
Cože? Tvé verše ani zdaleka nedosahují úrovně, kterou jsi dosáhl ve tvé odpovědi, to si přiznej. Gigolo
Radovan Jiří Voříšek
26. 09. 2021to podle toho, jestli seš sjetej
Radovan Jiří Voříšek
26. 09. 2021to si chce udělat osobní zkušenost, jinak to stojí, stojí
Kropenka nebe mě vytáčí, vůbec se nechvěji, a prvý den, ten teprve přijde! Tolik kritika, jinak to stojí, stojí
Radovan Jiří Voříšek
26. 09. 2021díky, mini jsou to určitě, ostatně z pohledu japonštiny jako další česká haiku