Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seSamuel
Autor
Lyrae
Kde teď jsi, milý
nejdražší učiteli
Řekni, co večer přinesl těm mihotavým očím
jež mezi světy těkají
Vždyť vím, jak poraněně touží po náruči
a že mé paže tu sílu ještě nemají
Prosila jsem Boha v přívalu odevzdání
ať moje kroky vede moudře
temnotou dvojakosti
jež svírá duši člověka
Tebe ať chrání
mému já dá, ať prozře
že láska tělem ženy jen volně protéká
a pramen dětské divokosti
neprýští z nitra ale skrz ně
Byl tolikrát už přehrazen a odkloněn
I vodě zlámat žebra lze
když zmrzne
Kde teď jsi, milý
a víš ještě o mně?
13 názorů
Radovan Jiří Voříšek
31. 01. 2022díky za vysvětlení, na Zimní slunovrat se podívám
R.J. Voříšek: Je to o konkrétním muži. Pro název jsem ale použila jeho jméno právě kvůli konotacím, které zmiňuješ. Uznávám, že je to osobní a významově nejasné. V první části básně je to vztahové, spíš než kde, se asi ptám s kým :-) V závěru řeším své strachy a nedůvěru k lidem, s nimiž se snažím vyrovnat.. Doporučuji pro doplnění skládačky moji předchozí báseň Zimní slunovrat, pokud se ti bude chtít. Děkuji moc za zastavení a pozornost!
Alenakar: Když už teda dělám reklamu vlastním poetickým pokusům, tak pořádně :-D Přečti si, prosím, také předchozí báseň Zimní slunovrat. Jazyk v ní používám autentický a zajímalo by mě, jak to na Tebe působí. Mnohokrát děkuji!
Jsem ráda, že pathos stále žije a na Písmáku se vyskytuje ještě někdo, kdo touží psát vznešeným jazykem.
Z otevřhuby si nic nedělej. Už jeho přezdívka mluví za vše. Tip.
Nevím kdo je tím osloveným a hledaným milým učitelem v první části básně. Původně jsem si myslel, že Bůh, ale v další části je Bůh konkrétně oslovován, takže jedině, že by se najednou objevil. Pak mě napado, nejde-li o starozákonního Samuela. Text mi však přijde osobní a současný. Zřejmě by mé omezenosti prospěla báseň jen v podobě posledních dvou třetin. Jako celek má pro mě báseň početné neznámé a málo rovnic k jejich výpočtu. Co nesmím opomenout, abych jen nekafral je to, že pasáže o protékající lásce, pramenech dětské divokosti a zlámaných žebrech vody, jsou výborné a zamyšlení hodné.
Děkuji!!! Sváteční ubrus mi vyvolal úsměvnou vzpomínku na milovanou babičku, vyšívající tištěné květinové vzory divokými barvami. Výsledkem je škála naprosto nepoužitelných ubrusů z pozůstalosti, které nikdo nemá to srdce vyhodit :-) <3
V téhle máš vznešenější výrazivo :) A konec krásný... Četla jsem víckrát, abych se každou pasáží co nejsrozumitelněji propletla. Je to jako sváteční ubrus!
Moc potěšilo, Lyrae, složitější "konstrukcí" a kromě celé básně některými zvlášť nádhernými místy - je to pro mne silný, zvláštní, pamatovatelný text...
a pramen dětské divokosti
neprýští z nitra ale skrz ně
Byl tolikrát už přehrazen a odkloněn
I vodě zlámat žebra lze
když zmrzne
ach, to mě zahřálo u srdce, že to nepůsobí jako patos. Moc děkuji za pěkný komentář :-)