Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seZA JERUZALÉMSKÝMI HRADBAMI
Autor
Dan TM
ZAJERUZALÉMSKÝMI HRADBAMI
Dny pašijového týdne
jako schody
Nahoru
Oj, křížu, křížu…
moravská píseň velikonoční
Temně rudé víno Mikulova
v zahradě Josefa z Arimatie
Křižovatky mých skutečných světů
Bezprostředně pod Golgotou
je dnes autobusové nádraží
Arabští řidiči posedávají ve stínu
Nad Damašskou bránou střeží
Izraelská hlídka
Světlo, stín
Noc a den
Život i smrt
Plynutí času
Při stálém tlukotu srdcí
toužících středem hrudí
Dny pašijového týdne
jako schody
Nahoru
18 názorů
Dny pašijového týdne
jako schody
Nahoru
Hrob Josefa z Arimatie a rudé víno Mikulova
Křižovatky
rád jsem se do zahrady vrátil
Dobrý vhled - po schodech kráčí čtenář s tebou... jen tam, kde verš navazuje, dala bych malé písmeno...
ZAJERUZALÉMSKÝMI - ZA JERUZALÉMSKÝMI
Dane,
já se o křesťanské tradice až tak nezajímám. Včera ale byla Květná neděle a v rádiu mluvili o lidových tradicích spojených s tímto dnem. Na některých vesnicích se prý praktikovalo "vodění Jidáše". Představoval ho chlapec oblečený do šatů ze slámy. Až průvod prošel vesnicí, chlapci slaměný oděv svlékli a spálili ho. Představovalo prý to "změnu identity..."
To pálení Jidášova oděvu mě inspirovalo k tomu, že jsem některé své básničky v souvislosti s oním mystickým datem "spálila"( = smazala). Myslíš, že jsem tím trošku změnila svou identitu?
Jarmila_Maršálová
08. 04. 2022snad nám ta cesta někdy vyjde...
No, ano i ne. Pro mne je to místo, kam se vrátí židovský Král, kterému jsem vydal svůj život. Pupek světa duchovně, kulturně, lidsky. Ta ostatní místa, o kterých jsi se zmínila, jsou pro mne zajímavá úplně jiným způsobem. Ale to je na debatu někde v klidu u dobrého pití, rozhodně ne na Písmáku nebo na nějaké sociální síti.
Dane,
každé místo na zemi, ke kterému se vtahuje nějaké staletá tradice a ke kterému směřují rok za rokem davy věřících, má zvláštní magickou atmosféru. Uvádí lidskou duši do zvláštního mystického stavu, který může člověka proměnit.
Milá Alenakar, děkuji za tvoje slova. I když v naší církevní tradici nehrají svátky (obecně) takovou roli, jako třeba u katolíků, Velikonoce jsou přeci jen jakýmsi ústředním bodem. Jeruzalém, a vlastně celý Izrael, je úžasné místo!
Život i čas se dají vnímat skrze určitou vztažnou soustavu, ve které naše mysl běžně funguje. Před chvílí jsem četla textík, který vyjadřuje, jak vnímá běžný večer ve městě divák detektivek a milovník poručíka Columba, teď se zase mohu seznámit, jek prožívá skutečný pastor (?) pašijový týden...
Zajímavé - vnímat skutečnost skrze to, co jsem, nebo skrze to, v co veřím. Tip.
Izrael... Tam jsem taky... Nebyl.
Jinak skoro vždycky když slyším/vidím slůvko Jeruzalém tak mi tam okamžitě naběhne:
https://www.youtube.com/watch?v=tbdgA_awZ8I&ab_channel=MarcelaPelik%C3%A1nov%C3%A1
byl jsem v Izraeli v letech 1994 a 1995, poznávací aktivity v rámci Židovské obce, taky se tam mísilo to moderní s tím starověkým, třeba na Jeruzalémské univerzitě jsem obdivoval nějaký počítač :). tip za dobré pojetí kontrastů v této básni.