Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seexkurze / krajinou
Autor
Luzz
jsi na místě.
opět hledáš duchy vysídlené vesnice -
v rámci katastrálního území zaniklé obce
nacházíš jen ekosystémy podobné suťovým lesům
javor jasan jilm
nelesní vegetace je vázána na extrémní a nehostinná stanoviště
(například dlažby zbořených kostelů)
ojedinělé a na první pohled nahodilé výskyty kulturních plodin
odkazují k minulosti
zaslechnout tak křik a pláč a hysterický smích posledních obyvatel
v kamenech porostlých mechem
v ruinách starého mlýna
v sobě
ale slyšíš jen ticho -
není kdo by ti odpustil
pořizuješ fytocenologický snímek
identifikuješ diagnostické druhy
odcházíš
30 názorů
Lady de Winter
20. 02. 2023No. Tahle taky. Uff, zbořené dlažby kostelů, až mě zamrazilo. Hrozně se mi to líbí a jak tak čtu diskusi, má smysl to říct znova.
law, díky za návštěvu... asi ano, četla... je to něco jako... variace... na báseň výlet ve sb. (i proto ten odkaz v prologu)
odpouštění... my jsme to tady trochu řešily s anas (viz výše)... takže... kdo, co, komu... někde to tam je.
je možný, že už jsem ji někde četla? A když jo, je možný, žes ji opravila? :) Pořád kolem toho textu chodím a přijde mi, že už jsem těma slovama někdy šla, ale ne úplně ... ten konec mi přijde jinej :) Přijde mi to trošku bez konce ... ale jen můj pocit (líbí se mi to odpouštění - kdo? co? - jupí, tajem! :)
Alenko, protočila jsem panenky již při hlášce "tady na Písmáku". Uvádím "v kontextu rozpoznatelný". Tvá současná argumentace mě tak vrací do období s oblečkem elíny m., nebudu se více zdržovat tisící první neplodnou diskusí a souvisejícími margináliemi. Předem ti díky za respekt dané skutečnosti.
Luzz,
tvé texty jsou "stereotypní a nudné" pro mne. Je to pouze mé subjektivní hodnocení. Ráda se totiž pohybuji v daleko širším literárním koridoru. Pokud někomu dávám tip, znamená to, že přistoupím na jeho poetiku, která je pro mne přijatelná. Já jsem ti dala tip čas od času, ale když ti to vadí, tipy ti už dávat nebudu.
Respektuji to, že někteří autoři, kteří vytvoří padesát odstínů šedi, jich chtějí vytvořit třeba 250. Když při tom nalézají spřízněné duše, jako třeba ty Silene, tak proč ne? Já chci psát pro davy, což se mi ale moc nedaří, takže bych tvou cestou nikdy jít nemohla. Tak už to holt je: někdo by rád byl popovým básníkem a někdo zase chce psát pro elitu.
Velmi mě baví tvůj vědecký způsob dikuse, ta chladná věcnost a přehlednost, odrážky, odstavce atd... Máš nejspíš i skrytý talent pro grafickou poezii.
aleno, tak si to zkusíme shrnout:
- moje texty jsou stereotypní a nudné
- ty je tipuješ
- tipy považuješ za prostředek k tomu, aby čtenář ukázal, že ho text oslovil, zaujal, že se mu líbí (necituji přesně, ale v tom duchu ses párkrát vyjádřila)
- na základě výše uvedeného lze konstatovat, že se ti líbí právě stereotypní a nudné věci.
možná je moje úvaha mylná. kdyžtak mě oprav.
závěrem bych ti ráda poděkovala za pozornost a za pobavení. jsi báječná.
Silene,
skutečně? Ty si myslíš, že by běžný čtenář rozpoznal že "Zimní láska" a "Já - komiksový básník" mají stejného autora? Dovol, abych se zasmála. Jsi si opravdu tak skálopevně jistá, že tady na Písmáku nemám nicky, o kterých ty nemáš ani ponětí?
Tvorba takových autorek jako jsou Luzz nebo dark matters je tak nevýslovně stereotypní a nudná, že ji většinou přeskakuji. Stačí mi přečíst si dvě - tři takové básničky a vím, že dál mě už nic nového nemůže překvapit. Ale pokud někdo opravdu miluje "padesát odstínů šedi", budiž mu to přáno.
variační tendence:
. po srovnání obou stávajících textů
jsi na místě. / opět v duchu vysídlené vesnice - / v rámci katastrálního (...) / nacházíš ekosystémy (...) /
(...)
slyšíš jen ticho /
(...)
identifikuješ diagnostické druhy
aleno, dík za rozbor. prosím, přečti si znovu to, co jsem psala v komentáři 19.01.2023 12:11:45.
anebo pro jistotu to zopakuju - fakt nemám potřebu oslovit davy. proč bych to asi tak dělala. pro psaní poezie mám jiný důvody... jiný pohnutky než ty... a světe div se, ani oslovování členů "básnickýho ghetta" nebo "zasvěcenců" mezi ně nepatří. (mimochodem, neodpověděla jsi mi na otázku, kdo je v tvých očích ten "zasvěcenec")
k tomu vázání - jo, vázat bych asi nedovedla, necítím se v tom dobře... je možný, že kdybych tomu věnovala hodně energie a času, tak se to nějak naučím, ale upřímně - (opět) - proč bych to dělala - pro mě vázanej verš není prostě výzva... navíc už jsem asi dost stará na to, abych musela někomu nebo sobě něco dokazovat... posouvat se můžu i při psaní volných veršů... je to jako by ses podivovala nad situací, kdy někdo umí hrát dobře na klavír, ale nebyl nikdy schopen se naučit hrát na housle. přičemž hudební sluch může mít naprosto vynikající.
co se týče "výsledků na písmáku" - víš, přijde mi legrační, jakej důraz na to kladeš - a zároveň je to pro mě trochu nepochopitelný; myslím tím tu tvou touhu se zalíbit co nejvíce lidem, stát se davovou básnířkou... pro mě je "úspěch" na písmáku naprosto marginální záležitostí - v současnosti tu vkládám texty pro pár lidí, o kterých vím, že rádi v mých textech hledají. a pokud se vyskytne ještě někdo mimo ně, je to fajn.
ještě něco?
Jakub Kostelník, Robin Král, Petr Onufer, Dalibor Dobiáš (samozřejmě). Např. i tito autoři s určitostí vázat umějí. Otázkou je, jakou měrou autorsky využívají.
(Alenko, naopak. Tvůj rukopis je dle mého soudu prakticky stále tentýž. V kontextu rozpoznatelný. Upřímně, ono jako u každého. DNA řeči.
Pouze pozn. na základě využití funkcionality zajímavých kritik.)
Luzz,
jistý velmi známý současný básník, se kterým jsem si před pár lety nějakou dobu vyměňovala maily, mi vyčítal, že nemám svůj vyhraněný styl, podle kterého by bylo možné mé texty ihned poznat. Nevím, proč by autor měl mít svůj vyhraněný styl jako máš třeba ty včetně "geografické terminologie". Musí to být přece strašná nuda psát pořád stejně. Já bych naopak chtěla psát velmi různě a svůj způsob psaní neustále měnit. To se mi ale nedaří a často se zaplétám do klišé. Dál se ale budu snažit chodit v cizích botách.
Jak vidím, potvrdilo se mi, že jsi elitářkou z přesvědčení a že tvé výsledky tady na Písmáku dost závisí na tom, jestli je v redakci egil, dark, yss, a2a2a a tak podobně. Je ale otázkou, jestli básnířky jako ty jsou elitářkami proto, že je to jejich volba, nebo proto, že vůbec nedokážou "dav" nějak oslovit. Jen minimum současných básníků například umí psát vázaným veršem. V tomto je vyjímkou třeba egil nebo Radek Malý. Celkově si myslím, že současnou poezii pohřbilo a) elitářství a tendence psát jen a pouze pro básnické ghetto, b) neschopnost a nedostatek talentu, co se vázaných veršů týče. Například známí textaři jsou už velmi staří lidé: Suchý, Svěrák, Horáček, Nohavica, Plíhal... Kde jsou nějaké výtvory mladých, které by vůbec stály za řeč?
ahoj reko, ráda tě tu vidím. díky. ano, báseň je o místu - ale to místo se může nacházet jak v "normálním" světě, tak někde uvnitř člověka. dejme tomu.
aleno, díky za odpověď. jen dvě věci:
1) geografickou terminologii si nepůjčuji. jde o neoddělitelnou součást anebo možná spíš samotnej kořen mé poezie, takže o nějakým "půjčování" nemůže být řeč. ale to by bylo na delší vysvětlování a do toho se zrovna tady pouštět nechci
2) s elitářstvím vřele souhlasím - nikdy jsem se netvářila, že chci psát pro nějak extra širokej okruh čtenářů či nedejbože pro všechny. proč bych to asi tak dělala. jsem si velice dobře vědoma, že to "půjčování" odborných termínů (jak to tak kouzelně nazýváš) může na čtenáře působit chladně a nezúčastněně... odtažitě, necitelně? ale taky nemusí. pokud si v mých textech někdo něco najde, jsem ráda a těší mě to. pokud ne... žíly mi to netrhá.
jen mi teda nejsou jasní ti tví "zasvěcenci". to je podle tebe kdo?
Luzz,
ty si hojně vypůjčuješ do svých básní odbornou terminologii a jiní současní básníci zase třeba žurnalistický sloh z denního tisku. Na tento chladný a nezúčastněný jazyk se někdy "navěsí" emoce a možná i historie a různé příběhy... Nic proti - ale je to vysloveně elitářsko - sektářské poezie pro hrstku "zasvěcenců". Pro tyto "zasvěcence" to někdy může vyznívat docela romanticky. Třeba egil zase často využíval odbornou terminologii geologickou nebo paleontologickou.
dobrý, ta báseň má sílu. Ten postřeh o nelesní vegetaci je působivý a hezky zasazený do básně. Jen "není kdo by ti odpustil" mi přijde divné. Proč tobě? Není ta báseň spíš o tom místu?
Kolem HK jsou staré vytěžené písáky nechané osudu. Přes léto tam je slyšet občas - křik a pláč a hysterický smích- po zbytek roku už jen to ticho. Klidně to obrůstá nálety a suchomilnými travinami a vzbuzuje to různé představy. Tvoje ekovýlety rád čtu.
díky všem
alenakar: verbální odcizení - tomu moc nerozumím, asi bych potřebovala nějaký vysvětlení.
anas: přesně, dokud jsi, tak můžeš... díky za vnímavost. (zase jsem hledala, co ještě říct a co už ne... v původní verzi to bylo doslovně řečeno)
atkij: prolnutí... no... možná spíš posedlost...
thea: tak to je super, s tou psychedelickou hudbou mě to potěšilo. pro mě někdy psychedelická hudba = vrstvy... bordelu, což je vlastně odpovídající...
Thea v tramvaji
16. 01. 2023Já dost často, když si čtu tvoje krajinné exkurze, slyším v pozadí zvláštní psychedelickou hudbu. Asi to budou ty prastaré horniny a vrstvy kdovíčeho :)
Dáváš mi nakouknout do jiného, a přece stejného, světa. Opět parádní prolnutí odborné stránky s tou niternější. Ta o to víc zapůsobí, třeba na cíťu jako jsem já:))