Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

iná láska

18. 08. 2024
15
18
295
Autor
8hanka

sedíš predo mnou s obrovským bruchom naliatym vodou...krátka prestávka v transfúziách, nevyhnutných každé 2-3mesiace,  železo ti  rýchlo niekam mizne, slabneš...Dlhodobý stres, práca na tri smeny, nadčasy, deficit spánku a odpočinku vyberajú svoju daň...


kde je to krásne mladé dievča, ktoré som spoznala pred 35 rokmi?

Prišli ste k nám s manželom a maličkou dcérkou, všetci traja ako prototypy anjelikov (až na bacuľatosť) - husté kučeravé blond vlasy, modré oči a vzájomná láska z vás sálala v každom slove, pohľade, dotyku...on trávil so svojimi princeznami všetok voľný čas, vyrábal pre vás nábytok podľa priania, varil, upratoval, všetko ho neskutočne bavilo, lebo to robil pre svoju rodinu. 
Po revolúcii zmenil robotu, obchodný zástupca so služobným autom brázdil cesty naprieč republikou, už nemal čas na vás dve, stále častejšie bol z domu niekoľko dní v kuse...mali ste viac a viac peňazí, no strácalo sa to ostatné...chýbal ti ...chodila si za mnou vyrozprávať sa... potom neprišiel na Vianoce...pribehla si zúfalá, určite sa mu niečo stalo...a on? Striedal milenky, stále si nechcela veriť, že už je to niekto iný...ozývali sa matky jeho detí, dávali trestné oznámenia, dlhy sa kopili, prišli ste o byt. Odišla si  s malou k mame, bez peňazí, lásky, zúfalá, vzala prácu na tri smeny. A donekonečna otázky, prečo...

 V októbrový večer si sa vracala prázdnym vlakom domov a...dvaja hromotĺci ťa zavreli v kupé,  mlátili, neverili, že ste rozvedení, že nevieš, kde je...už si strácala vedomie, keď jeden z nich našiel v kabelke rozsudok o rozvode, nezaplatených alimentoch a ďalšie doklady zo súdov. Nechali ťa dobitú na zemi, nevieš, ako si sa z posledných síl dotiahla k mame. Skrvavená, s poškodeným nervom na tvári, zlomenými zubami, rukou, ranami po celom tele... hojili sa dlho, tá najväčšia v tebe stále zostáva. I keď bolí stále menej.

Dcéra má dve deti, dobrého manžela, chodíš k nim na návštevy, sú ti oporou. Žiješ s priateľom zo školských čias, po rokoch ste našli k sebe cestu. A predsa...nie si to už ty. Pozerám na teba, tvoj pohľad mieri niekam do diaľky, hovoríš pomaly, partner je iný ako na začiatku, má zdravotné problémy, do nemocnice za tebou nechodí, vraj sa bojí, aby neodpadol...hm...dve krabičky cigariet denne, stretnutia s kamarátmi, to dáva. Teší sa na príchod syna s rodinou, budú bývať s vami v dome. Bojíš sa, ako to zvládneš, ďalší štyria ľudia, z toho dve malé deti...

dcéra ti chce vybaviť bývanie v zariadení pre dôchodcov, mala by si jednoizbový byt, súkromie... ty váhaš, lebo...kto sa postará o Petra, pôjde na operáciu, bude potrebovať opateru...počúvaš sa? On za tebou nepríde, lebo...a teba trápi, čo bude s ním? Bude mať pri sebe syna, nevestu, vnukov, nebude sám...Mysli už konečne na seba!!!
Príliš neverím, že sa rozhodneš odísť a začneš žiť sama, sama si rozhodovať, čo budeš robiť, kam pôjdeš...chce sa mi na teba kričať, triasť s tebou, aby si sa prebrala, no ...iba ťa objímem a poviem, dávaj na seba pozor...


18 názorů

K3
před týdnem
Dát tip

Stargazer má pravdu, to je i moje řeč, autor by se měl odstřihnout od textu a měla by se hodnotit literatura. 


Stargazer
před 2 týdny
Dát tip

Janino, ta poznmka nebyla myšlena nijak zle. Jen dojem, který mi prolétl hlavou. Všiml jsem si toho totiž už u více povídek, které jsem zde v posledních týdnech přečetl. Komentuje se téma a osobní zážitek na úkor literárních postřehů. Pokud náš život sám píše zajímavé příběhy, pak nic proti tomu. Já se pouze zasazuji o výraznější oddělení autora od jeho díla. Já bych byl vůbec nejraději, kdyby každý můj text ihned po napsání přestal mít se mnou cokoli společného. :-)


Janina6
před 2 týdny
Dát tip

Stargazere, a kde jsi to v komentářích vyčetl? Já tedy pouze v jediném, od Arthurse. Jinak se několik lidí včetně mě vyjádřilo spíš k popisovanému problému. Protože žijeme mezi lidmi a někoho nebo něco nám příběh může připomenout. Jestli autor popisuje skutečný příběh, nebo čirou fabulaci, je mi v podstatě jedno, pokud ten text "funguje". Jinak s dialogy máš pravdu. Jenže tak, jak je povídka napsaná, připomíná spíš osobní zpověď, úvahu, nebo rovnou to, co naznačuje du-forma: dopis. Tam dialogy nehledám...


8hanka
před 2 týdny
Dát tip Benetka

Stargazer, je to realny pribeh, vtedy som písala o  aktuálnej  situácii. Prešlo pár dní,  Miladka je na tom lepšie, teraz by som už o nej nepísala...bolo to také spontánne, asi som to potrebovala dostat zo seba von a nepremýšlala som nad tým, či zaujmem, či by forma mohla byť iná, čo pridať, ubrať...nie som literát, nemám ambície postúpiť niekam, som rada za možnosť "vyrozprávať sa", uĺaviť duši...ďakujem za prečítanie a komentár...


Stargazer
před 2 týdny
Dát tip K3

V komentářích mě zaujalo, jak vždy automaticky od začátku ihned pracujeme s představou, že se jedná o doslovný, pravdivý příběh. A co když není? Což nemá být literatura minimálně zčásti dílem fantazie?

Tady se nejspíš o reálný příběh skutečně jedná. Vyjádření citového vztahu ke kamarádce a soucitu s jejím údělem. Vše zaznamenáno vnitřním monologem. Co kdyby příběh od Tebe dostal nějakou vyfabulovanou pointu, která nebude čekat, jak to v reálném životě skutečně dopadne - ale stane se literární přidanou hodnotou.  Nějaký ten dialog by text také oživil.


Janina6
před 2 týdny
Dát tip Benetka, 8hanka

Znám několik žen, jejichž příběh se tomu z povídky velmi podobá. Milující, skromné, ochotné doslova se rozdat... využívané, zneužívané, často dokonce týrané. Jako by si na tyhle "bezbranné" dobračky osud obzvlášť zasedl.

Dobře jsi to napsala, čtenáře to nenechá chladným.


Danny
před 2 týdny
Dát tip 8hanka

silný příběh se zajímavým poselstvím, tip


8hanka
před 2 týdny
Dát tip Benetka

Gora, je to pre mňa poctou, ďakujem...

( určite sú tu oveľa lepšie)


Gora
před 2 týdny
Dát tip

Hanko,mohli bychom text nominovatdo PM za srpen, napiš příp. souhlas, děkuji...


Abakus
před měsícem
Dát tip

uf.


Umbratica
před měsícem
Dát tip 8hanka, gabi tá istá

Vztah, který spolu dva lidi mají, může znamenat pro každého z nich něco úplně jiného. Pro jednoho epizodu, pro druhého skoro konec světa. ...Začne se rozkládat duše a pak i tělo. City mohou být smrtelně nebezpečné.


Arthurs
před měsícem
Dát tip 8hanka, K3

8hanka, áno, áno, chápem, že si vzájomne rozumiete, poznáte sa, aj, že sa máte uprimne radi. Mne ten tvoj text, ale pripomina taký klasický stereotyp, ked rodičia vinia zo zlyhania svojich deti ich kamaratov, pritom im unikaju skutočné príčiny problemov. Ale inak fajn text, vidno, že ti na kamaratke zaleži. pekný deň :)  


8hanka
před měsícem
Dát tip

Luboško, ďakujem, i mne tu chýbajú .  


Kočkodan
před měsícem
Dát tip 8hanka

U tebe jsem, Hani, já naopak rád, že neodcházíš a zůstáváš tu s námi na „pohublém“ Písmáku.


8hanka
před měsícem
Dát tip Benetka

Arturs doplním - viem to, čo mi povie ona...jej momentálne videnie, cítenie, chápanie...v niečom jej rozumiem. Môžem jej povedať svoj názor, rozhodne sa ona. Podvečer som bola za ňou, bola dobre naladená, spokojná, mala postupne návštevu partnera s jeho dcérou, prišla jej dcéra s vnučkou, kamarátka a na sklonku dňa ja...som rada, že predsa len prišiel Peter, je to pre ńu dôležité... liečba zaberá, za dva dni  je ľahšia o šesť kíl vody, dostáva infúzie, transfúzie...


Arthurs
před měsícem
Dát tip 8hanka

vidim, že tento text je fajn, má hlavu a patu, je rozumny, ale ja mám pocit, že svojej kamarátke vlastne nerozumieš, pritom pišeš akoby si vedela čo ju trápi, ale nevieš to, bohužial, podla mna jej problem nesposobuje niekto z vonku, je v jej vnútri


Benetka
před měsícem
Dát tip 8hanka

Kolik takových podobných příběhů kolem nás je? I když pochopitelně jsou i ty opačné...


Luzz
před měsícem
Dát tip Lili. , 8hanka

občas se snažím pochopit tento typ lidí (nejenom žen)... proč setrvávají v nefunkčním vztahu, proč sebou nechávají zametat... obhajují to často láskou, zodpovědností... nevím, no... ale asi jim to zní líp a vznešeněji než naprostá absence sebeúcty... jo, no, se sebeúctou jsou vždycky problémy.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru