1/ chtělo by to rozvést, myšlenka v tom je, ale působí trošku ploše
2/ myslím si, že nesouhlasit a odsuzovat je něco naprosto odlišného... jinak mi tenhle bod připadá malinko podivný a snad alibistický
3/ jo, souhlas, pokud jde o písmáka, měli by se na tenhle odstaveček odkazovat všichni ublížení autoři :o)... i když samozřejmě záleží na tom, jak člověk svou kritiku podá... no a pokud jde o ten příklad s babičkou :p,
moje babička a někdy i moje matka to berou úplně stejně... v člověku je to asi nějak zakořeněný, že chce, aby se uznávalo to, co vytvoří, a pokud se tak nestane, vztahuje si kritiku na sebe
4/ zrovna nad těmahle otázkama jsem nikdy nepřemejšlela
5/ úspěch může být motivací nebo překážkou - to záleží jedině na osobnosti každého. pokud jde o přístup učitelů... na tomhle je postavený celý český školství! netroufám si odhadovat, jestli se někdy někomu podaří alespoň částečně to změnit.
celkově si myslím (jak už zde bylo někým řečeno), že by bylo daleko lepší zabývat se jednotlivými problémy do hloubky, takhle je to jen tak letmo nastíněné a snad trochu povrchní
Řekl bych, že to je hlavně o tom, že lidé berou věci (příliš) osobně. Z toho pak vyplívají ony problémy, o kterých píšeš. A k pátému bodu - šel bych dál a řekl bych, že nikdo není špatný, pouze chybuje.
Konečně mne napadlo se podívat přímo na Tvou tvorbu.... tyhle myšlenky jsou super, já se s Tebou, Twardovski, plně ztotožňuji.... snad až na ty otázky po smyslu bytí, proč je spíše něco a ne nic atd. Ty se mi zdají do značné míry (ale ne úplně!!) jako pseudootázky!!!
Jinak je to ale do posledního písmenka podle mne pravdivé a moc dobře napsané! Tip.... snad se ještě stihnu podívat na něco dalšího od Tebe :-).
Radost - ta představa, kterou si o autorovi dělám je informativní, a pro mě důležitá je, protože je občas dobrý vědět víc a hlavně mě to baví. Například, tady na písmáku jde s docela slušnou úspěšností poznat, zda-li dílo psala žena, či muž (nemám na mysli psaní v 1.os.). Co to vypovídá, nic, ale je to zajímavý a třeba se to jednou bude hodit.
Prokletí - z vlastní zkušenosti vím, že podle vzhledu a chování se soudit nedá, ani jeden z mých kamarádů a známých, co mě znají déle pěti let, někdy i celý život, mi nikdy neřekl, hele, o tobě jsem si to vždycky myslel, ne, vždycky jsem pro ně byl jednoduchej konzument
Abych to uzavřel. Tady na písmáku člověk mnohdy pozná hodně, protože je to tu osobnější. Z knih se moc poznat nedá, na to musí být jeden už velkej znalec.
[Twardowski]
> 1) dobro a mít rád spolu souvisí
Ano, ale nelze je volně zaměňovat (Stvne, nepřipomíná ti to něco? :)
> 3) mé babičce to nevysvětlíš
Možná ne, zkus se ale podívat na následující kritiky:
- "Babi, vaříš příšerně!"
- "Teda dneska mi to moc nechutnalo."
- "Vím, že sis s tím jídlem dala velkou práci a že jindy vaříš báječně, ale nezlob se, dneska mi to moc nechutnalo."
- "To kuře nebylo špatné, jen na těch knedlících jsem si nepochutnal, což ale neznamená, babi, že jindy nevaříš báječně!"
Zkrátka možností je víc než jedna :)
> já nepovažuji úspěch jako závazek k dalšímu, ale mnoho lidé ano
Fajn, to je ovšem JEJICH problém, ne tvůj! :)
1) já jsem je nezaměnil, jen říkám, že oboje se lidém (některým, prostě jsem se s tím setkal) zdá být naivní
3) všechno co uvádíš jsem už vyzkoušel, ale reakce na kritiku jídla je stále stejná; prostě kritika díla (jakkoliv upravená) se stává kritikou autora, dokud se nezmění tohle, nedá se s tím nic dělat
5) To není pravda. Přál bych si žít sám, úplně sám, ale to nejde, kolem mě jsou lidé a jejich rekace jsou zpětné vazby mé činnosti (radosti a vůbec).
StvN: ta představa, kterou si můžeme na základě díla udělat o autorově osobnosti není nijak neotřesitelná a je v mnohém zavádějící. A hlavně vůbec není důležitá. Když napíšu text o tom, že vraždím svoji tetičku, není to snad proboha z neuskutečněné potlačené potřeby vraždit, ale spíš proto, že chci napsat text. Ty věci jako způsob vyjadřování, volba slov, metafory, příběhy, stylistika... nemusí (neříkám nejsou - jde o to, že každý zastupujeme jiný názor a já se snažím ukázat, že jsou oba stejně nezpochybnitelné, jsou prostě vedle sebe) být z autorovy hloubky ale mohou "pouze" funkčně posilovat estetický dopad díla... (formalismus? :-))
k dílu: nevím, proč ten "hlupácký" úvod... jde o to, že mluvíš o jakýchsi apriorních a velice neracionálních yásadách, podle kterých se mnoho lidí orientuje... ale pokud máš na mysli hlupák ve smyslu blázen, čekal bych trochu něco jiného :-))
1) nemyslím si, že lidé by považovali dobro za naivní. Mluvíš spíš o úctě nebo sklonům k "chytráctví" Krásně tohle téma pojednal Kierkegaard ve Skutcích lásky
2) to já si její konec ¨někdy i přeji
3) není každý schopen dostatečné sebereflexe... A z největší části prostě stačí umět to říct, protože dvě věci na světě se musejí říkat s nejvyšší opatrností: pravda a lež
4) tyhle diskuze vůbec nejsou k odhalení té pravdy. Ono to nejde. Je to něco na způsob hraní šachů nebo souboje... kdo má lepší argumenty, dokáže rychleji uvažovat v hlubším kontextu... a je to hlavně zábava... pokud si tohle uvědomíme a se stoickým nadhledem víme, že se nikdy nedobereme konce, ten problém ani nenastane
5) hm, to je jediný skutečně osobní problém... poradím ti: skryj se v průměru a žádný diplom ti nehrozí...
Proč jsem napsal, že mě ty problémy staví do řad hlupáků? Protože si jako hlupák připadám, když na ně narazím.
1) někteří lidé považují dobro za naivní/hloupé/nevýhodné. Je známá věta: "A co z toho máš?"
K poznámkám Endif:
1) dobro a mít rád spolu souvisí
2) jistě že ne, jde o kritiku společnosti a kritikou společnosti není její odsuzování
3) mé babičce to nevysvětlíš, jedinou možností je tedy lhát a říci, že mi oběd chutnal, ikdyž to není pravda?
4) souhlasím
5) právě v tom je problém. já osobně nepovažuji jeden úspěch jako závazek k dalšímu, ale mnoho lidé ano
StvNe, já jen mluvím z vlastní zkušenosti... jedna moje známá mě znala jen dle mých básní a měla mě za rachitického tichého intelektuála, který v jakémsi květinovém rozpoložení za vnitřní hudby splétá verše za chůze bosky náhle ztichlým městem. Když se se mnou setkala naživo, byla zděšena, že jsem vcelku normální hlasitě se smějící prdlouš - zalekla se.
Literární dílo je entita od jejího autora rozdílná, obě jsou vnímáním nezávislé, můžeme v omezené míře sledovat linii AUTOR -> DÍLO, nemáme ale oprávnění tvořit závěry dle linie DÍLO -> AUTOR.
Nebo tohle si aspoň myslím já a je to vlastně názor současně uznávané literární teorii. ;o))))))))))))
Pá, měj se pěkně ;o)
m.
Teda - chválil jsem Endifovu pozn. k bodu 3
StvN - problém pozivismus/strukturalimus/historismus/formalismus - a nedořešený. Z dílka ale těžko poznáš, jaký je autor, protože je to např. smyšlený text. Milostná poezie se dá psát i pro "nikoho". Pokud autor poutavě napíše, jak zardousil ve stodole svoji tetičku, nepošleme na něj přece zásahovku, ne? ;o)))))))
Vem si, kdyby sis¨představoval Kafku dle třeba Proměny... a on se tomu třeba při předčítání chechtal ;o)
m.
Pokud autor poutavě napíše, jak zardousil ve stodole svoji tetičku, nepošleme na něj přece zásahovku, ne?....taková vazba mezi dílem a skutečností neexistuje, díkybohu, ale přece nepopřeš, že něco takovýho autor píše z vlastní hlavy, ty představy v něm jsou a skutečnost, že to třeba nemyslí vážně nic nemění na tom, že to napsal, a podle toho poznáš kus jeho duše, každej autor dává do díla kus sebe, to by knihy musel vymýšlet počítač, aby to bylo dokonale odstíněno od autorova vlivu, to je přece jasná věc, způsob vyjadřování, volba slov, metafory, příběhy, stylistika, postavy a spousta dalších pojmů, z toho lze vyčíst hodně. Samozřejmě ti nikdo z jedný povídky nenapíše psychologickej posudek. Poznávání je lidskou přirozeností. Kdykoliv přijdeš do styku s jiným člověkem, poznáváš ho - nejdřív vzhled, pak možná hlas, potažmo myšlenky, kdykoliv přijdeš do styku s jakýmkoliv projevem lidské přítomnosti, povaha ti velí - poznávej, byl to muž, či žena, mladý, stár...atd. Tomuse zkrátka nevyhneš.
V podstatě s tebou souhlasím. Ale proč si myslíš, že z díla nelze poznat, jakej autor je?
Souhlasím v mnohém s EndIf, hned jak mi půjde počítač, tak se k tomu vyjádřím.
woai: důležité je, že se chovají přirozeně a dělají co si myslí; v jejich projevech není žádná předběžná taktika nebo plán jak toho druhého ovládnout (nebo možná je, jak by tvrdil Freud, ale potom je zvláštňí, že by zrovna děti byly nejlepší falešní hráči)
woai: důležité je, že se chovají přirozeně a dělají co si myslí; v jejich projevech není žádná předběžná taktika nebo plán jak toho druhého ovládnout (nebo možná je, jak by tvrdil Freud, ale potom je zvláštňí, že by zrovna děti byly nejlepší falešní hráči)
Ad 1) Řekl bych, zaměňuješ dobro a "mít rád". Nemyslím, že jsme milejší k dětem jenom proto, že nás nektritizují.
Ad 2) Pokud tvrdíš, že se plýtvá, nejedná se o odsuzování společnosti. Tečka.
Ad 3) "Kritika díla není kritika autora" - souhlas. Ovšem je třeba dodat, že i kritika se dá podat různě, a pokud víš, že babička si obvykle kritiku bere osobně, je na tvé diplomacii jí to říci tak, abys tomu předešel nebo jí to aspoň vysvětlil :)
Ad 4) S nadsázkou bych řekl, že každý filozof zabývající se "zásadními otázkami" typu "Jsem vůbec?", "Existuje tehle svět" apod., by se měl probudit v momentě, kdy mu přijdou účty za plyn a elektřinu :) Omyly mohou být užitečné, např. Jára Cimrman by přímo průkopníkem slepých uliček, neboť mohl říci "Přátelé, tak tudy ne!". Vezmi si, kolik vynálezů a objevů vzniklo v podstatě omylem :)
Ad 5) Zajímevé. Jiný by se asi necítil nejlíp spíš proto, že bude terčem posměchu ("hele, šplhoun!") nebo závisti. Pokud považuješ pochvalu za závazek, možná ti pomůže si uvědomit, že to tak není - když někdo vyhraje sto metrů překážek na Olympiádě, musel by podle stejného
principu vyhrávat už napořád.
některý děti uměj skvěle taktizovat
ale taky si to maluju, jaká je čistá dětská dušička :-)
ale co já vím, svoje nemám...
trochu mi nesedí, že na začátku píšeš, že budeš psát o problémech, které Tě řadí do řad hlupáků a pak se věnuješ například tomu, že "kritika díla není kritika autora" - jaká je tam souvislost? Je to poněkud nepřehledné, jen tak napsat pět mini-témat a stručně je zpracovat (tedy spíš pět velkých témat a miniaturně je zpracovat)...
Endife - poznámka k moc dobrá! ;o)
m.
S body 1 a 2 ABSOLUTNÍ souhlas.
Bod č.3 začátek dobrý, s koncem souhlasit nemůžu!
Bodu č.4 moc nerozumím, ale něco na něm asi bude.
Je dobře, že jsi něco podobného napsal. Snad se nad tím někdo zamyslí.
TIP
Prijde mi to zajimavy a pravdivy... a co se tyce bodu 3, taky s tim nekdy mam problem, i u sebe abych pradvu rekla...
*
přidal jsem ještě 5 bod. Jsem rád, že se vám zamyšlení líbí.
ano, většinou souhlasím
ale děti kritizují
možná jsou lidé milejší k dětem než ke starším lidem proto, že u starých lidí vidí, jak jednou také "dopadnou"
a "co je malé, to je hezké"
- ale tohle mi připadá jako odsoudit všechno šmahem nějakým tvrzením :-)
jo, zauvažovali jsme si...
děti kritizují trochu jinak, jejich kritika není falešná, protože se nesaží kritizovat podle dogmat, ale kritizují tak, jak to opravdu cítí
anebo se taky někdy "opičí" - po dospělých nebo ostatních dětech
- nemusejí mít vždy vlastný "čistý, neposkvrněný" názor :-)
Bod 5 je taky dobrý. Hodnotit lidi je vážně někdy problém. Důležité je, co si o sobě myslíš sám, na základě něčeho co umíš a znáš. Pak se vše hodnotí líp a kritika Tvé osoby od těch ostatních by tě pak neměla tolik rozházet....
No nejsem žádný filosof, takže si počkám na další názory.
TOME, 3 je velmi závažná a pravdivě podaná. Kdyby si tohlwe uvědomilo víc lidí, nemuseli bysme se potkávat s tím, že někdo chápe zápornou kritiku díla jako osbní útok, což vede k agresivním projevům.
V lit. teorii se od pozitivistického pohledu ustoupilo - určující není autor, ale DÍLO! To je pro všechny společné, narozdíl od vidění autora. ;o)
Pá
m.