Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O sundání si špinavých brýlí

Výběr: Print
26. 04. 2004
15
4
12591
Autor
Armand

"Láska je souhlas Ty jsi Bůh Dej nám své požehnání Nech si popřát štěstí" (P. Williams) "Kráčeje po horské stezce shledávám být cosi líbezného na fialkách" (Bašó)

O sundání si špinavých brýlí

 

Brýle jsou k tomu, aby se skrze ně člověk díval na svět. Klasické brýle pomáhají našemu zrakovému smyslu a jeho orgánu, očím. Ale i ten, kdo je "za očima", kdo se dívá, také nosí brýle. Nejsou patrné nezasvěcenému člověku, ale vnímavému jejich tvar a barva neunikne. Když se podívám bez nich, mohu říci jediné:

 

Jsem tím, čím jsem.

 

A jak jsem začal, tak bych mohl tuto úvahu i skončit. Ale cítím potřebu říci k tomu něco víc, potřebu promluvit o stávání se a bytí, o odmítání a přijímání.

 

 

I.

 

Místo ve kterém žijeme je rajskou zahradou, ódou na krásu a lásku, dokonalý svět, v němž vše je v pořádku a na svém místě. Ironie? Že jsem ironický nebo že si dělám legraci? Nikoliv!

 

Tento svět obsahuje mnoho světů a vesmírů, mikro a makrokosmů. Mravenec nesoucí větévku, učitelka francouzštiny, strom, sluneční soustava, foton... to jsou samostatné, ale vzájemně propojené světy, kapky rosy v oceánu Bytí. Jedním z nich je i svět člověka. Lidský svět každého z nás, který, zdá se, postrádá rovnováhu, je plný neštěstí a utrpení. Jaký je ale důvod? Soustředím se na jeden jediný: zaobírání se vlastním , nahlížení na svět očima ega (nebo lze metaforicky říci: brýlemi ega)

 

 

II.

 

Sebestřednost, ...jako filtr všech názorů, jako měřítko světa, , které si vykládá a vztahuje slova a názory jiných, , které očekává, že zítra ráno vyjde slunce, že zajdu-li si do obchodu, budou tam potraviny, že když někomu pomohu, on mi za to bude vděčný, že když to, tak potom tohle... , které se potřebuje držet - představy, názoru, konceptu.

 

Každá představa, názor a koncept je jeho potvrzením, zároveň je však jen polovinou Skutečnosti, a tak je naše malé věčně hladové, hledající a trpící nedostatkem.

 

Společnou základní vlastností představ, názorů a konceptů (stejně jako vlastností všech myšlenek i slov) je jejich jednostrannost, fakt, že je lze nahlédnout i z jiné strany. Nejsou dokonalé, nejsou úplné. Neumí vyjádřit Jednotu, celek, ne bezezbytku! Všechny tyto opory slouží , a jejich existencí vzniká strach z jejich neexistence, ono podivné a nejisté bezpečí nesvobody.

 

 

III.

 

Být svobodný znamená, v tomto případě, osvobodit se od zaobírání se vlastní osobou. Znamená to stát se nejzranitelnějším na světě, stát se bezmocným a bezbranným. Znamená to rozdat se, vzdát se všech jistot, nechat se ukřižovat, nalézt sílu být obyčejným. Všechna tato slova však ego vnímá jinak - vidí je jako nebezpečí, vidí v nich slabost, prostor bez jištění, hlubokou propast a nakonec smrt. Umíte vnímat ta slova jako pravou Skutečnost? Každé z nich je zároveň činem! Bez činu by ta slova byla jen slepým a hluchým žvaněním - matným snem opilce.

 

"Jednou jsi studentem, jednou chodcem, jednou partnerem nebo milencem..." píše R. Aitken, studuješ, píšeš, vstáváš, ležíš, a všechny ty úkony nejsou ničím jiným než studiem, psaním, vstáváním a ležením. K tomu dodává "...na druhou stranu, jestliže člověk o sobě uvažuje jako o studentu a vyhledává neznámá slova, pak tone v temnotě, kde žádný čin nebude opravdový a žádný skutek nemůže být naplněn." Jen otáčet stránky, jen vyhledávat slova, jen kráčet, jen pozorovat oblohu... a nezaobírat se vlastní osobou. To je poselství o ?sundání si špinavých brýlí..., brýlí skrze které se díváme na tento svět, na náš vlastní život.

 

 

IV.

 

Hmm, řeknete si možná někdo, a to je všechno? A co já s tím, jak to použiji, jak to udělám? A já bych mohl odpovědět: co já vím? to je snad na každém z vás, ne?!

 

Ale pro ty, kteří by svou otázku mysleli opravdově, zde pár slov zbývá: v hlubokém přijetí věcí takových jaké jsou, je klíč - je tajemství. Přestat odporovat a vzpírat se, přestat trpět nelibostí a naučit se milovat svět takový jaký je, chtít k němu patřit a být v něm šťastný. Mít sílu být bez odezvy a netvořit si názor, nehledat své místo, ale stát na něm. Hluboce vnímat jemný běh věcí, příčin a následků - to je cesta důvěrnosti, to je intimní poznání Bytí v jeho každodenní podobě, to je Bašóovo náhlé spatření fialek na cestě, to je dětské "brrrrrm", když si hraje na hasičské auto... to je místo, kde zaniká názor, kde odpadá nevraživost a nespokojenost, kde každé slovo je obřadem, protože je jen sebou samým, jen slovem.

 

Jsem tím čím jsem a jsem zde.

V tomto místě není potřeba žádných brýlí, není dokonce potřeba žádného cíle*, protože všechny cíle jsou naplněny a k dispozici, kruh se uzavřel a vše co zůstává, je jen nekonečně svobodný a krásný život...

 

..do všech stran a do všech sluncí.

 

 

V.

 

Tato úvaha je jen úvahou, nemůže nikoho spasit. Je trsem fialek u cesty, slovem, čekajícím na čin.

Subham astu sarvadžagatam, óm

 

 

 

 

 

 

 

* Neboť mít cíl vytváří očekávání, zaslepuje - je to jako mluvit a neposlouchat. Znamená to být uzavřený a nepřístupný (stěží mohu naslouchat, když mluvím). Nemít cíl znamená být otevřený a svobodný, být v cíli všech cest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

~~~

 

 

 

 

Ego jako vzduchová bublina - o cestě ze dna moře, ke hvězdám a dál...

 

 

 

A co mám dělat se svým malý já, řeknete si, co s tím egem?

Nic s ním, odpovím.

 

Ego není něco, čeho bychom se měli bát, čeho by bylo třeba se zbavovat (jak se mnozí domnívají). I ono je součástí Bytí, ve kterém nechybí a nepřebývá nic. Ego je dokonce velmi důležité! Jakto? Čím by mohlo být důležité, když jsem dříve napsal, že je vlastně těmi špinavými brýlemi, které nám deformují pohled na Skutečnost?

 

Ego má důležitou a nezastupitelnou roli, a to zejména v období naší nevědomosti, kdy se podobáme bloudícím stínům na mořském dně. Ego bychom tak mohli přirovnat ke vzduchové bublině, která pomalu stoupá směrem k hladině a vytahuje nás stále výš, až na "vzduch poznání". Ego je v tomto případě ekvivalentem sebevědomí, resp. nástrojem k jeho posílení.

 

Ale jakmile se na "hladinu" dostaneme, tak ta naše vzduchová bublina přestává být nezbytná, ztrácí smysl. Vždyť také, jaký by mohla mít smysl vzduchová bublina ve vzduchu?! Už není více třeba se jí držet, nechat se jí táhnout. Ego samotné však nezaniká, jen, dalo by se říci, ztrácí konkrétní podobu, tvar, přestává se projevovat, splyne s okolím.  

 

Dosáhnout "hladiny" je samo o sobě velkým, obdivuhodným úspěchem a téměř hrdinským činem, (jen vzácně dosažitelným v lidském životě)! Přesto však existuje ještě cesta dál, dál a výš - cesta do "nebe", ke hvězdám. Patří mezi ty nejtěžší a nejméně zmapované.

 

Pro cestu z hladiny ke hvězdám už potřebujeme pouze svou vlastní lehkost a nezatíženost. A tak nejvýš, až nade všechny nebe, hvězdy a anděly, se dostanou jen ti nejmenší a nejlehčí, ti, které nespoutává a netíží nic.

 

A Tam, na nejzazším konci, na ně čeká Největší tajemství - cesta, která není cestou.

 

 

 

 

 


4 názory

synáček
16. 10. 2010
Dát tip
Diana: Opět musím souhlasit… možná, až na tu svobodu, neboť za největší Boží dar považuji život jako takový…

Diana
16. 10. 2010
Dát tip
Tahle úvaha mi mluví z duše. Svoboda je největší Boží dar člověku a hledání cesty do nebe je smysl našeho života. Je dobré si to připomínat, abychom se nedali zotročit (věcmi, pohodlím, zvykem)a abychom nezabloudili :-)****

synáček
11. 10. 2010
Dát tip
Velmi prospěšná úvaha, což je vidět i na reakcích, z nichž nejvíce "rozumím" Dianě. Nicméně musím uznat, že i ostatní názory jsou cenné. Já osobně jsem přesvědčen, že cíl je velmi důležitý, mnohem důležitější je však cesta, její každý krok, tedy něco jako „tady a teď“. A pokud jde o odpovědi na všechny naše otázky, tak se domnívám, že je to obdobné. Mnohem důležitější jsou otázky. Otázky jako takové… *

Chareas
25. 05. 2005
Dát tip
Armand " Kéž jsou všichni lidé štastni, kéž je jim dobře " popříp. Ať jsou ... Rádo se stalo :-)

Armand
25. 05. 2005
Dát tip
:)

Chareas
24. 05. 2005
Dát tip
Děkuji Ti, Armande! Stát se vlnkou v nekončícím moři. "Sabé satá, bántu suky tatá" ... (snad si to pamatuji dobře.. A velmi dobré je též, že jsou takovíto človíčci mezi námi.. Děkuji !!! )

Armand
24. 05. 2005
Dát tip
:) já děkuju Chareas... za hezká slova a písmenka... a prosím o přeložení toho: Sabé satá..

katugiro
27. 08. 2004
Dát tip
hle, fialky! *

roštěnka
13. 08. 2004
Dát tip
smíření ...

Armand
26. 07. 2004
Dát tip
l)evilIlive(l: Dík za kritiku (vyjádření). Neodporujeme si... jen si nerozumíme ve významech slov... to je celé. Přijetí neznamená "letargii", tedy "nicnedělání". Vše je to jen úhel pohledu... přijetí i odmítnutí je třeba umět přijmout... změna ... všechno je změna.. nelze ji zahodit... atp atd... skončil bych vysvětlováním slovíček ... K Buddhismu.. NIC není tak úctyhodné aby se nemohlo znesvětit... a nic není tak ubohé, aby nemohlo být uctíváno.. nakonec obojí jsou to jen slovní kategorie (rozumíme si doufám). Pojem ego je jen latinský výraz pro já, které má svého "jmenovce" v sanskrtu i v jazyce Páli .. takže... to není směšování starého s novým... je to jen přiblížení starého evropskému novodobému čtenáři.... Mezi křesťanstvím a Buddhismem na rovině esenciální není žádného rozdílu.. oba systémy dospívají (vedou) ke stejnému.. jeden systém jako nauka (až druhotně jako náboženství), druhý jako náboženství. Nejmarkantnější rozdíl (zjednoduším-li to) je v tom, že Buddhismus je kosmocentrický (všezahrnující), kdežto Křesťanství je antropocentrické (soustředěné na člověka jako pána tvorstva). A jestli se cítím jako zpěvák kapely hrající grunge? :)) Důležité je jaká jména tomu dávají jiní - jak oni to vnímají... pro mne to není důležité, já hraju a zpívám.. a to je celé (a zatím mě to baví). Pokud tvá otázka směřovala ke "stávání se", tak bych řekl ano, stávám se zpěvákem když jsem na koncertě, doma v koupelně i po cestě mezi poli .-) snad byla má reakce vyčerpávající... :)

VÍM že to píšeš ze sebe, ale mám pocit že tahle věc má kořeny a ty se vynou tak že se k nim chcy kriticky vyjádřit... Některé myšlenky mi prostě směřovali k Budhismu. Oprav mě prosím jestli se mílím, možná to píšu PRÁVĚ proto :-) Ego je slovo, psychologický výraz pro něco... Nacpat budhistický kořen do EGA je jako nacpat ten Křesťanský do SVĚDOMÍ. Ty kořeny jsou moc starodávné, hluboké a ůctyhodné než abys je mohl nasadit do Freudovských pojmů 20.století. Budhismus je náboženství - nemáš již >>ego s brílemi<< ale JING A JANG_duši dech energii čakru sílu.... "...v hlubokém přijetí věcí takových jaké jsou, je klíč – je tajemství. Přestat odporovat a vzpírat se, přestat trpět nelibostí a naučit se milovat svět takový..." Když věcy přijmeš, *zahodíš tím možnost je ZMĚNIT=>to uděláš když je přijmeš do své nelibosti-když se proti nim vzepřeš--tímto aktem naprosto nemůžeš popřít TO, že "JSI TÍM ČÍM JSI A JSI ZDE" možná TO tím ještě posílíš... I já měl TU myšlenku__NEMŮŽEŠ ji podat dál slovy, je tak silná že ji musíš myslet a cítit, dojít k ní sám.... Málokterý mistr tě něco naučí slovy! Dá ti hádanku a pošle tě meditovat. *zahodit možnost něco ZMĚNIT znamená ponořit se do LETARGIE. CESTA za hladinu moře se podle toho jak já vidím svět podaří jen nemnohým___Její průběh a pokračování??? Naprosto se nedá takle jednoduše ZVĚSTOVAT! Dá se jen projít_(a tím naprosto nechci říct že se to podařilo mě) Slovo nemůže být v tomto případě obřadem... Spátky k egu___Cíl je i tvoje doplutí ke hvězdám a dál... NA cíly přece není NIC špatného__jenom se musí umět používat... PS: Cítíš se jako spěvák kapeli hrající grunge??? Nechcy rejpat, ZAJÍMÁ mě to...

Armand
12. 07. 2004
Dát tip
že ty jsi, Míwo, špicloval! ...

Miroslawek
12. 07. 2004
Dát tip
Ne, to byl starý kámoš Al Capone se tuším jmenoval já jezdil s károu na ovál kde tenhle Ital trénoval v průjezdu i za garáží samopaly různých ráží dnes se nikdo neodváží zvlášť když jsem teď celkem v ráži napřáhnouti ke mně paži a říci: Hle, Nina Ricci - to můj chtíč řičí a smysl je v ...klíči k mému d_rýmu poslednímu ;o)

Miroslawek
11. 07. 2004
Dát tip
A co špinavé kontaktní čočky? Toť otázka...

Armand
11. 07. 2004
Dát tip
Toť otázka.. a taky odpověď? líně zůstávám jen tady, teď .-)

Miroslawek
11. 07. 2004
Dát tip
Ubohý Armand, já ho znal...

Damik
24. 06. 2004
Dát tip
díky, je to cesta pro odvážné, ale jiné ani nemají cenu. *t*

amorfní je beztvará, přívlastek nesrozumitelná sis dodal sám Já Ti rozumím dostatečně. Moje výtka se více týkaly zpřehlednění textu: ať už stylisticky např . Tvrdím, říkám já nebo (větší akcent) graficky, druhem fontu a důkazně: u tvrzení uvést dvě až tři autority (ne kvůli mé osobě, měl by to být princip u textu, který se tváří více jako filosofická esej než jako kritika) aby si čtenář-laik lépe kolíkoval cestu Dík za reakci :)

Zoroaster: prosím, když už jsi poslal avi: 1) dej si práci a zvýrazni citace, 2) nejen u citací doplň zdroje z kterých vycházíš (odkaz: má recenze, co to je?!), mohls povýšit kritiku na esej lákající k polemice, ale tuhle amorfní hmotu odmítám číst; alespoň nyní :/

Diana
03. 06. 2004
Dát tip
Měla jsem správné tušení: jsem moc jednoduchá a na tyto stránky nepatřím. Mám ze života radost - jen tak! a přeji si dělat radost druhým anebo aspoň jim neškodit. Přeji si život prožít správně a poctivě, tj. přispět svou troškou k tomu dobrému, kterého je ve světě také spousta - nejen toho zlého, co se chystá nás "rozdrtit". Věřím v dobré síly - v Boha - a očekávám jejich pomoc a také ji dostávám. S úžasem čtu, že unikám od reality a mířím k nihilismu. Lidé, které mám ráda a kteří mají rádi mne, lidé, o které se starám a usnadňuji jim život by byli smutni, kdyby se dozvěděli, že také já strádám "křesťanským dopuštěním" a ještě se drze raduji z takového života. Raději odcházím z této diskuse na kterou absolutně nestačím ke svým obyčejným, ale užitečným povinnostem.

Er
24. 05. 2004
Dát tip
všem: odevzdat se, odevzdat sebe - je tu nepřekonatelná potíž lze to udělat bez ohledu na to, jestli Bůh je anebo není ale co pak? pomyslela jsi někdy, že by se ti to doopravdy mohlo stát? je lechtivé to dělat, snažit se o to, usilovat ale co pak, když se to stane? zmizíš, do posledního vlásku, do posledního pocitu zmizíš pro sebe i pro druhé a přijde strach, přijde děs, takový děs, že ho nemůžeš unést zrození je nejdříve smrt chceš to udělat nebo si chceš jen hrát? pak v tom děsu nejhorší zjevení samo dno všeho poznání co žijeme, co jsi žila, je nedosažitelné je to tu a nemůžeš k tomu mohla jsi ale už nemůžeš nebytí, spočinutí na počátku a na konci voní úlevou mezi je teď

Diana
23. 05. 2004
Dát tip
Alternat.: Souhlasím, že všechno lidské je subjektivní. Ale vezmeš-li dost korektorů (rozum, cit, reakce okolí, zkušenosti) a jsi-li poctivý ve svém úsilí rozlišit dobro a zlo, pak věřím, že se k objektivitě alespoň přibližuješ. Osobně pevně věřím, že Bůh nám přispěje na pomoc, abychom se nezmýlili příliš. Má k tomu nespočet prostředků (zmíním jeden jako příklad - náhodu). Člověka, který je ve svém úsilí poctivý a zodpovědný neohrožuje fanatismus ani ztráta sebe sama, protože takové lidi znám a ty je znáš určitě také. Ještě je možné, že moje víra v Boží pomoc a vedení je omyl. Pak ale stále to nejlepší, jak může omylný člověk mezi omylnými lidmi žít, je poctivě usilovat, být zodpovědný a ptát se rozumu, citu a svědomí a konečně vnímat reakce okolí na svoje jednání. Víc prostě udělat nelze. Znamením, že se poctivě snažíš je klid a radost. Nepřipadá mi to složité - ale já sama jsem dost jednoduchá. Možná je to tím. Jak lze dospět k objektivitě? Ty to víš?

Diana
22. 05. 2004
Dát tip
Loutka? Nerozumím. Jaké "své nitky"? Co myslíš "náboženstvím"? Je jich mnoho. Které je nebezpečné? Nebezpečný je jenom fanatismus, podle mého názoru. Pokud se stále kontroluješ vlastním rozumem, vnímáš korekci okolí a řídíš se svědomím, tak co ti hrozí?

Armand
22. 05. 2004
Dát tip
Er: tvůj příspěvek z 20.5. je bezchybný .-) Doýká se skutečné podstaty úplně poslední věty úvahy. Diana: souhlasím, ale o snadnosti bych klidně zapolemizoval :))))) dosáhnout snadnosti zdá se mi býti poněkud nesnadné .-) (ok, už mlčím) .-)) Er, Diana, alternative4: jak tak čtu, příjemně na mě působí dojem, že mezi námi není neshody :) Krásný den vám všem ☼

Er
21. 05. 2004
Dát tip
ano, komplikovat lze do nekonečna jak pravil mistr: "jak bláhové vydávat se s něčím tak konečným jako je lidský život za něčím tak nekonečným jako je vědění." někdy napadá parafráze "žvanění" :) nebo tak nějak?

Diana
21. 05. 2004
Dát tip
jJe ještě jedna cesta do nebe, snadná a radostná. Přesto se vám nebude líbit (nebo možná právě proto). Jde o to, odevzdat bublinku svého ega v lásce a důvěře do Božích rukou. Dovolit Bohu, aby nás vzal za ruku jako malé dítě a do nebe nám prostě pomohl. Jsouc si vědoma vlastní slabosti nevěřím, že bych to dokázala vlastními silami. Vy ano?

Er
20. 05. 2004
Dát tip
nejdrive se zdá, že se nekam posunujeme pak se zdá, ze se motáme v kruhu polomer kruhu se zmensuje a lze tomu trochu pomoci (většinou se bráníme a tam je rozdíl mezi pravdou a lží) pak zanika dojem vlasního pohybu vše se děje pak zaniká dojem dění a pohybu vůbec atd :)

Armand
18. 05. 2004
Dát tip
"coz ma za nasledek zmateni a znovuopisovani jiz jednou opsanych kruhu" :)))) tak "(vlastne ani ja nezadam odpovedi na sve otazky, ty totiz stejne nedostanu, dokud si je nenajdu sam)" Ty (a to vím od chvíle kdy jsem četl tvé básně) žádné rady ani "odpovědi" nepotřebuješ! .-) bylo (a je) mi ctí :)

Armand
14. 05. 2004
Dát tip
alternative4: :) "chybami se clovek uci novym chybam" ...chybami se člověk učí ...a to ho posouvá do vyšších úrovní vědomí, kde na něj čekají nové, náročnější a jemnější dimenze, ve kterých on opět dělá chyby (jsou mu zpřístupněny nové, jemnější úrovně chybování) :))), aby se naučil ... a tak dále . Zní to jako linearita, ale není to lineární pokrok "k něčemu". Napadá mě příměr s rýžováním zlata... první je vidět ty velké valouny (chyby) ... kruhovým pohybem se odstraňují nečistoty, až je vidět i ta nejmenší zrníčka... čím menší jsou zrna, tím pozorněji a opatrněji musí kroužit nádobou (aby je nevylil) .... a nakonec má zlatokop už jen zlato :) ..no, uznávám, že ten příměr je poněkud materiálního rázu, ale domnívám se, že jako model a symbol, je dostačující. .-)

Armand
13. 05. 2004
Dát tip
alternative4: :))) to je bezpochyby osvícené zjištění, ale kdybychom přestali posuzovat, tak by to bylo ještě příjemnější... mimochodem včera jsem si říkal něco podpobného... tedy ve spojitosti s jednou konkrétní situací... chybami se člověk učí :)

Armand
10. 05. 2004
Dát tip
alternative4: nejjednodušší věci jsou nejtěžší a nejkrásnější ... jsme na tom stejně :) A... je to možné, "doplout na hladinu" ...vlastní zkušenost. rebe: :) Craerassy, Markétka, Er: krásné reakce, díky kawa, Lyryk, Print: děkuji za otisk

Er
29. 04. 2004
Dát tip
Ti odvážnější se zeptali:"Jaké je to tam - v neznámu?" A on nic zvláštního neříká. V jeho očích hrají divoké plamínky... je přízrak, byly varováni. Svody ďáblovy. Svede nás a v pustině ponechá... jen blázen by se odvážil a já

Markéta
28. 04. 2004
Dát tip
Píšeš o největší a nejčistší radosti na světě, o bezpodstatném štěstí. Ale také o té největší a nejpalčivější bolesti, o puknutí srdce. O bezprostředním přijetí světa a člověka, které se děje skrze "odvrácení od něj", resp. skrze odvrácení od jeho nepravé podoby. Zvláštní... čím více člověk miluje, tím větší a hlubší je jeho samota. Samota, nikoliv osamělost... Samota plná vůně fialek :-) Děkuji

obhajoba přírodní lyriky

Craerassy
26. 04. 2004
Dát tip
Kdysi jsem četla knížku od neznámého autora...popisoval v ní cestu k novému zrození...nevím, proč jsem si na to vzpomněla právě teď..možná pro ty nejlehčí a nejmenší, kteří otevírali oči jiným a stávali se tak jejich průvodci a novýma očima.. *

kawa
26. 04. 2004
Dát tip
*

Print
25. 04. 2004
Dát tip
Díky!:-) *!

Lyryk
25. 04. 2004
Dát tip
***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru