Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte sePORTA VESUVIANA... 2. část
10. 09. 2004
13
0
11123
Autor
vesuvanka
PORTA VESUVIANA... 2. část
VESUV A VULKANOLOGIE
Erupce Vesuvu vzbuzovaly velkou pozornost přírodovědců. Mračna černého popelu, dým, oheň a láva... ve srovnání s Etnou nejsou tak časté, ale zato silnější a mnohem nebezpečnější pro své okolí. Proto si lidé začínali více všímat úkazů, které předcházely výbuchu Vesuvu. Byla to zejména mírná i silnější zemětřesení, při nichž mnozí živočichové, zejména plazi, instinktivně opouštějí ohrožené místo, houstnutí a tmavnutí kouře vycházejícího z kráteru (do roku 1944 Vesuv kouřil i v období klidu), ustupování moře, kdy obrovské množství stoupajícího magmatu a tlak nahromaděných plynů zvedají pevninu.
Proto byla v roce 1841-5 vybudována v západním svahu hory ve výšce 608 m nad mořem první vulkanologická observatoř na světě. Zde byly umístěny seismografy a později i další přístroje.
Od roku 1913 je Vesuv sledován pravidelně, i když je v klidu. Jsou také prováděny chemické rozbory unikajících plynů (fumarol). Velmi aktivní byl Vesuv v 18. století, kdy došlo ke dvanácti erupcím, v 19. století jich bylo šest a ve 20. století také šest. Od roku 1944 Vesuv dřímá, ale v roce 1980 bylo v oblasti Neapolského zálivu zaznamenáno zemětřesení a od té doby došlo i ke zdvihu pevniny. Vědci mohou spolehlivě předpovědět výbuch 5 dní dopředu (výstup magmatu), ale není možné předpovědět kdy to bude. Pro případ hrozícího nebezpečí byl vypracován i evakuační plán pro města ležící na úpatí vulkánu.
Vulkanologická observatoř úzce spolupracuje s meteorologickou observatoří, která je zde také vybudována. Každá nápadnější změna v počasí může být jedním z varovných signálů...
POMPEJE
jsou nerozlučně spojeny s Vesuvem. Objevení tohoto antického města v 18. století a jeho postupné odkrývání z vrstev popelu vyneslo Vesuvu velikou slávu po celém světě. Obdobně bylo zakonzervováno bahnem Herculaneum, jehož byla z důvodu vrchní zástavby vyproštěna jen nepatrná část. Z toho co bylo odkryto, je možné si vytvořit velmi podrobný obraz života ve městě v té době. Dochovaly se domy, nástěnné malby, nápisy na zdech, sochy, šperky, mince, nádoby a další předměty a nástroje, v pekárně zůstaly dokonce i zuhelnatělé chleby. Dochovali se dokonce i lidé tak jak zůstali v posledních okamžicích svého života. Dutiny, které zbyly po jejich tělech, archeologové vyplnili sádrou a získali tak jejich věrné odlitky. Prohlídka města je velmi působivým a hlubokým zážitkem. Město je nejen živým svědectvím té doby, ale i jakýmsi poselstvím pro nás, kteří žijeme téměř 2000 let poté co se tu život naráz zastavil.
NEAPOL
Známé úsloví "Vidět Neapol a zemřít" vzniklo nejen pod dojmem krásy samotného města, které bylo i centrem kulturního dění, zejména hudby, ale především jeho velmi pěkné geografické polohy a zvláštní barevnosti krajiny. Malebný mořský záliv z jedné strany a z druhé se tyčí majestátně mocný Vesuv, jehož panoráma je z Neapole, ale i z dalších míst Kampánie téměř všude vidět. Proto se stal Vesuv symbolem Neapole a jejího okolí.
VESUV A UMĚNÍ
Svojí krásou a dramatičností inspiroval Vesuv mnohé umělce k tvorbě. Někteří se k němu ve svých dílech často vraceli, jako by je tato hora s ohnivým srdcem k sobě připoutávala. Obrazy, obrázky a rytiny Vesuvu nacházíme v mnohých galeriích, muzeích i soukromých sbírkách, a to dokonce i za hranicemi Itálie. V neapolském muzeu San Martino je celé veliké oddělení věnované Vesuvu. Jsou to nejen pohledy na vulkán z různých míst, ale historické a pro vulkanology cenné dokumenty - malby a kresby erupcí v minulých stoletích - stovky obrazů, často i neznámých umělců - dokonce i náhodných svědků erupce, kteří byli tímto přírodním jevem natolik fascinováni, že se ho snažili zvěčnit na památku.Velmi významným "vesuvským" malířem byl Pietro Fabris, který podrobně štětcem zdokumentoval erupci Vesuvu v roce 1779. Malíř se ve svých dílech zabýval podrobněji i lávami, skalními útvary, zaujala ho vrstevnatost sopečných hornin.Také mnohá jeho díla se stala majetkem vulkanologické observatoře. Vesuvu se věnovali nejen italští malíři, ale i zahraniční, kteří do této oblasti zavítali. Mezi nimi byli Angličané, Španělé, Francouzi, Dánové, Norové, Němci a další.
I když v současné době ve výtvarném zpracování převládá fotografie, obrazy současných profesionálních i amatérských malířů vznikají se stejným nadšením a láskou jako díla jejich předchůdců.
Vesuv je symbolem romantismu i v poezii. Největší pozornosti se těšil zejména v 18. a 19. století. Díla věnovaná Vesuvu se k nám zřejmě nedostala a proto ani nemohla být přeložena do češtiny, anebo snad se i u nás objevila, ale pro nedostatek zájmu byla časem zapomenuta, a to je veliká škoda... Proto by mělo "vesuvské umění", které je určitým kulturním bohatstvím, znovu ožít a promlouvat k lidem.
Konec
VESUV A VULKANOLOGIE
Erupce Vesuvu vzbuzovaly velkou pozornost přírodovědců. Mračna černého popelu, dým, oheň a láva... ve srovnání s Etnou nejsou tak časté, ale zato silnější a mnohem nebezpečnější pro své okolí. Proto si lidé začínali více všímat úkazů, které předcházely výbuchu Vesuvu. Byla to zejména mírná i silnější zemětřesení, při nichž mnozí živočichové, zejména plazi, instinktivně opouštějí ohrožené místo, houstnutí a tmavnutí kouře vycházejícího z kráteru (do roku 1944 Vesuv kouřil i v období klidu), ustupování moře, kdy obrovské množství stoupajícího magmatu a tlak nahromaděných plynů zvedají pevninu.
Proto byla v roce 1841-5 vybudována v západním svahu hory ve výšce 608 m nad mořem první vulkanologická observatoř na světě. Zde byly umístěny seismografy a později i další přístroje.
Od roku 1913 je Vesuv sledován pravidelně, i když je v klidu. Jsou také prováděny chemické rozbory unikajících plynů (fumarol). Velmi aktivní byl Vesuv v 18. století, kdy došlo ke dvanácti erupcím, v 19. století jich bylo šest a ve 20. století také šest. Od roku 1944 Vesuv dřímá, ale v roce 1980 bylo v oblasti Neapolského zálivu zaznamenáno zemětřesení a od té doby došlo i ke zdvihu pevniny. Vědci mohou spolehlivě předpovědět výbuch 5 dní dopředu (výstup magmatu), ale není možné předpovědět kdy to bude. Pro případ hrozícího nebezpečí byl vypracován i evakuační plán pro města ležící na úpatí vulkánu.
Vulkanologická observatoř úzce spolupracuje s meteorologickou observatoří, která je zde také vybudována. Každá nápadnější změna v počasí může být jedním z varovných signálů...
POMPEJE
jsou nerozlučně spojeny s Vesuvem. Objevení tohoto antického města v 18. století a jeho postupné odkrývání z vrstev popelu vyneslo Vesuvu velikou slávu po celém světě. Obdobně bylo zakonzervováno bahnem Herculaneum, jehož byla z důvodu vrchní zástavby vyproštěna jen nepatrná část. Z toho co bylo odkryto, je možné si vytvořit velmi podrobný obraz života ve městě v té době. Dochovaly se domy, nástěnné malby, nápisy na zdech, sochy, šperky, mince, nádoby a další předměty a nástroje, v pekárně zůstaly dokonce i zuhelnatělé chleby. Dochovali se dokonce i lidé tak jak zůstali v posledních okamžicích svého života. Dutiny, které zbyly po jejich tělech, archeologové vyplnili sádrou a získali tak jejich věrné odlitky. Prohlídka města je velmi působivým a hlubokým zážitkem. Město je nejen živým svědectvím té doby, ale i jakýmsi poselstvím pro nás, kteří žijeme téměř 2000 let poté co se tu život naráz zastavil.
NEAPOL
Známé úsloví "Vidět Neapol a zemřít" vzniklo nejen pod dojmem krásy samotného města, které bylo i centrem kulturního dění, zejména hudby, ale především jeho velmi pěkné geografické polohy a zvláštní barevnosti krajiny. Malebný mořský záliv z jedné strany a z druhé se tyčí majestátně mocný Vesuv, jehož panoráma je z Neapole, ale i z dalších míst Kampánie téměř všude vidět. Proto se stal Vesuv symbolem Neapole a jejího okolí.
VESUV A UMĚNÍ
Svojí krásou a dramatičností inspiroval Vesuv mnohé umělce k tvorbě. Někteří se k němu ve svých dílech často vraceli, jako by je tato hora s ohnivým srdcem k sobě připoutávala. Obrazy, obrázky a rytiny Vesuvu nacházíme v mnohých galeriích, muzeích i soukromých sbírkách, a to dokonce i za hranicemi Itálie. V neapolském muzeu San Martino je celé veliké oddělení věnované Vesuvu. Jsou to nejen pohledy na vulkán z různých míst, ale historické a pro vulkanology cenné dokumenty - malby a kresby erupcí v minulých stoletích - stovky obrazů, často i neznámých umělců - dokonce i náhodných svědků erupce, kteří byli tímto přírodním jevem natolik fascinováni, že se ho snažili zvěčnit na památku.Velmi významným "vesuvským" malířem byl Pietro Fabris, který podrobně štětcem zdokumentoval erupci Vesuvu v roce 1779. Malíř se ve svých dílech zabýval podrobněji i lávami, skalními útvary, zaujala ho vrstevnatost sopečných hornin.Také mnohá jeho díla se stala majetkem vulkanologické observatoře. Vesuvu se věnovali nejen italští malíři, ale i zahraniční, kteří do této oblasti zavítali. Mezi nimi byli Angličané, Španělé, Francouzi, Dánové, Norové, Němci a další.
I když v současné době ve výtvarném zpracování převládá fotografie, obrazy současných profesionálních i amatérských malířů vznikají se stejným nadšením a láskou jako díla jejich předchůdců.
Vesuv je symbolem romantismu i v poezii. Největší pozornosti se těšil zejména v 18. a 19. století. Díla věnovaná Vesuvu se k nám zřejmě nedostala a proto ani nemohla být přeložena do češtiny, anebo snad se i u nás objevila, ale pro nedostatek zájmu byla časem zapomenuta, a to je veliká škoda... Proto by mělo "vesuvské umění", které je určitým kulturním bohatstvím, znovu ožít a promlouvat k lidem.
Konec
kouzelná_květinka
04. 10. 2004
kouzelná_květinka
Janičko, děkuji za přečtení a tip. To bych Ti moc přála, je to nádhera... pokud si plánuješ nějakou delší cestu - vřele doporučuji...
ves...tedy...až mě přeběhla husí kůže, když jsi psala o dochovalém chlebu a lidech...:-((
krásná je, opravdu moc...:-)
tip
aj mňa zaujala najviac časť o Pompejach. Človeku ide mráz po chbte, ak si predstaví, ako ukončili svoje životy tí ľudia. Predstavujem si taký bežný život, potom príde hrozba, vesuv sa prebúdza, ale ľudia ju podceňujú...neberú vážne, žijú svoje životy. I deti sa hrajú, prežívajú ešte menej obáv, a potom tá hrôza rodičov aj predtým nič netušiacich detí, keď už všetci vidia...ide na nich láva, zosuvy pôdy, bahna...podcenili situáciu, ale možno ani veľmi nemali inú možnosť. Možno nemali kam ujsť... :-(
Tip
Myslím, že veľa ľudí sa o sopky zatiaľ nezaujíma. Rozmýšľala som, ako ich osloviť, ako UPÚTAŤ ICH POZORNOSŤ. Jedna z možností, ktorá mňa napadla, ako úpútať ľudí, ktorí sa o Vezuv zatiaľ nezaujímajú, by mohol byťaj vymyslený, ale pravdepodobný strhujúci príbeh zo života tých ľudí - aj popretkávaný aj ich strachmi, pocitmi, myšlienkami, zdesením: - keď sa Vezuv prebúdzal, keď dymil, keď začala tiecť láva, keď zomierali - až...Nečítala si náhodou Osudný medailón?
tip
Taky mě to zaujalo. Zajímavý. Na tom obrázku od Dream je pěkně vidět Monte Somma, jak o tom píšeš v 1.části. Před tou velkou erupcí v 1.století to musela být majestátná hora.
dadík - díky moc
Cannisha - děkuji Ti za přečtení, milá slova, která potěší a tip
Craerrasy
díky za milou návštěvu a tip. I na mě to hluboce zapůsobilo, když jsem se dočítala o posledních chvílích města, o dochovalých lidech i chlebu.
Ty lidi jsem měla možnost v Pompejích vidět. Byli drobnější než jsme my, typovala bych tak kolem 150 cm, ale co mě na nich nejvíce zaujalo, byly jejich klidné výrazy v obličeji, jakoby odevzdané...
zvedavec
díky za obě milá zastavení a tip. Pompejané e domnívali, že Vesuv je již dávno vyhaslý a proto těm varovným signálům jako byla zemětřesení, nevěnovali pozornost a nespojovali je s Vesuvem. Když erupce začínala, hodně lidí uteklo - a zejména ti, kteří neměli žádný majetek, ale ti bohatí si chtěli něco ze svého majetku vzít na cestu...jiní se poschovávali v domech...
Pokud jde o to, jak probudit zájem o Vesuv - máš dobrý nápad napsat román z té doby. On existuje román staršího data od britského autora "Poslední dny Pompejí", jedna francouská autorka napsala román "Tajemství Pompejí" (knížky jsem měla půjčené a zapomněla jsem jména autorů). Napsat román ze života, obzvláště z té doby, je velmi náročné a předpokládá to (když to má být opravdu dobře napsaný a poutavý příběh) v tom místě se pohybovat delší dobu.... doslova nasávat atmosféru místa, podrobně si vše prostudovat, aby různé popisy a pod. odpovídaly skutečnosti (aby v tom nebyly nějaké nesmysly, které by se staly pak terčem kritiky recenzentů) atd. K takovému dílu je třeba toho hodně prostudovat právě na místě , spousta studijního materiálu je v Neapoli.... Napsat takové rozsáhlejší dílo, to je veliká zodpovědnost autora vůči čtenáři. Sama bych to asi nezvládla, i když jakýsi děj o Pompejance, která se o Vesuv blíže zajímala a tušila jakési nebezpečí, se mi nabízí. A tak jsem alespoň po své návštěvě Pompejí napsala báseň "Vyznání Pompejanky"
Žíně
Díky za milé zastavení. Obrázek od Dream je krásný a výstižný, je na něm Monte Somma... Před osudným výbuchem byla hora mnohem vyšší asi 2000- 2300 m nad mořem
Nemyslela som na román, skôr na akýsi jediný príbeh, na vyvolanie záujmu...nejaký príbeh nabitý atmosférou doby, ktorý by zachytával predpokladané uvahy, pocity kohosi. Keby som o tom všetkom viac vedela, možno by ma tá téma aj lákala. Ale neviem. Domýšľam si... A za tým úvodným, priťahujúcim príbehom by som umiestnila fakty.
Ale kniha má byť Tvoja, nie moja. A možno máš iné nápady, ktoré sú možno aj omnoho lepšie. Len rozmýšľam, AKO získať záujem, ten prvotný, kvôli ktorému sa potom rozrastie tábor záujemcov o túto tému ešte viac. Takže prepáč, že Ti do toho kafrem. Vôbec nečakám, že sa budeš riadiť mojimi úvahami. Čo tu podávam, sú moje neučesané nápady :-)
ozaj, môžem použiť (s odkazom na Tvoje pôvodné autorstvo) niekedy v budúcnosti informácie z Tvojich diel - po častiach ich vložiť do slovenskej Wikipédie?
zvedavec
díky moc za Tvůj zájem a snahu mi pomoci u nás zviditelnit Vesuv a probudit o něj zájem., Tvůj návrh mě zaujal. Já jsem totiž také po návštěvě Pompejí a po přečtení románu "Poslední dny Pompejí" v duchu toužila napsat příběh na toto téma - měla jsem i jasnou představu o jeho ději, ale já nemám podrobné znalosti z běžného života lidí v té době - musela bych znovu navštívit Pompeje a Neapol a delší dobu dávat dohromady poznatky , pak by určitě ta správná inspirace přišla.
Pak by byly knihy dvě z této oblasti.
Samozřejmě, že můžeš použít informace z mých děl pro slovenskou Wikipedii... budu ráda a za to Ti předem děkuji....
Vesuvanko, jak dlouho se vulkanologií zabýváš???a jak jsi k tomu přišla???zvědavej dadik:)))..a Tip
Díky za přečtení a tip i za zájem.
Vulkanologií se zabývám od roku 1996. Jako šestileté dítě jsem uviděla Vesuv na staré pohlednici a úplně jsem se do něj zamilovala a vyptávala se tatínka, co je to za horu a kde je. To asi byl první impuls... ve škole jsem pak často cestovala pohledem na nástěnnou mapu Evropy k Neapolskému zálivu.... všechno spojené s tímto krajem - i hudba - mi byly blízké. Přitahovaly mě i další sopky, zaujalo mě i naše České středohoří pro svůj sopečný původ. Zajímala jsem se o kameny - mým koníčkem se stala geologie a chemie, které jsem chtěla studovat, ale nevyšlo to....Ale zřejmě to ve mně zůstalo a čekalo na ten správný čas....
andromeda - díky za zastavení a budu se těšit...
Dream
díky moc. Udělala jsi mi velikou radost, tím krásným obrázkem mi vracíš jiskru... i tu tvůrčí... To jsou ti malíři, obdivovatelé Vesuvu, kteří ke mně tolik promlouvají. Já obdivuji dokonalost těch obrazů, kolik práce a lásky je třeba v tomto díle...Dokázali mistrně zachytit a zvěčnit ty prchavé okamžiky
i pro nás... Díky za tip
Fouckault
jsem ráda, že se Ti líbí, díky za přečtení a tip
fajn povídání o Vesuvu od vesuvanky, určitě té nejpovolanější, aspoň podle jména :o))
líbí, t
johanne
děkuji Ti za milé zastavení.. moje přezdívka skutečně není náhodná, Vesuv je moje veliká láska už od dětství - jak bych si přála být tou nejpovolanější... ale bohužel nemám možnost se s někým takovým setkat a tolik o to usiluji... Díky moc i za tip
Milan_D_Nejedlý
10. 09. 2004
Milan_D_Nejedlý -
jsem ráda, že se Ti líbí a díky za návštěvu i za tip
jsem zase tady a znovu jsem si to celé přečetla - nejvíc mě zaujal odstavec POMPEJE, hlavně to, že se dochovali i lidé v té poloze, ve které zemřeli-a ty chleby.....
Kdybych uměla vkládat obrázky, určitě bych Ti sem nějaký dala, dám alespoň TIP za tu krásu a zajímavé čtení
andromeda
díky za přečtení a moc milá slova. Ráda bych doplňovala díla svými akvarely, ale také to neumím .... a díky za tip