Děkuji za všechny články z teorie literatury, skvělé výpisky, učím se na zkoušku z literární vědy a moc se mi to hodí! :)
1. Rytmický impuls nemůže být nikdy zcela naplněn. I kdyby se přízvuky metricky zcela kryly (což vůbec neodpovídá Tvé ukázce, kde v druhém verši připadá veršový přízvuk na druhou stopu slovního celku), je třeba počítat i s tím, že každý jednotlivý přízvuk má své specifické vlastnosti a každý verš bude tedy nutně odlišný.
2. Přízvukový ? Snad sylabotonický, ne ?
3."A právě dialog očekávání a skutečného stavu dává verši vázanému osobité kouzlo." To je trošku unáhlené. Vezmi si třeba Lumírovce, Puchmajerovce, Nezvala,ti stavěli na maximálně zautomatizovaných rytmických schématech.
jooo, šikulka. Je fajn, že jsi to sem dala!
Děkuji, nezmohu se na víc než na tip a prostá slova díky. Děkuji
G_morr Máš něco proti němu?
Tak jsem si přečetla zase trochu teorie, bez té diskuse bych taky ledasčemu nerozuměla, ale teď už to jde, díky - T
No každopádně je tohle učení chválihodné, ale...
a/ souhlasím se Sleeping Beauty v tom, že by tady nebylo nic novýho.
b/ podle mě záleží hlavně a především na citu autora a na tom o čem chce psát..
K čemu to je? Např. pro uchazeče o studium ff uk - jen tak pro rozjezd:-)
Jinak jak myslím někde v úvodu psal Jannis - to, že budeš znát teorii, z Tebe dobrého básníka neudělá; ale pokud máš talent, může Ti to pomoci, podívat se na svoje básně s odstupem a formálně je dopilovat.
To bych nepsala o rozjezdu, chystám se na přijímačky:-)
Nejde o to básně vyloženě předělávat, ale je dobré vědět něco o rytmu například, zvlášť pokud chceš psát vázaným veršem...
Korovjev - to mě taky mohlo napadnout, dík.
Pro mne hodně srozumitelné až na níže uvedéné pasáže Oceňuju. Jako úplného laika mne to zaujalo a maůdlo na další díly.
A teď k tomu, čemu úplně nerozumím:
hranice řečových celků (co to je?), které se nemusí krýt se syntaktickými celky (co to je?).
s tím, co očekáváme na základě syntaxe či sémantiky, zapřede zajímavý dialog, který sám o sobě může poodhalit skrytý smysl díla
????
Dík a *t
StvN: Bohužel, v próze nejsem tak kovanej, abych se odvážil psát nějakou teorii:(
Noe1: Další díl už si můžeš přečíst- a teď k tvým otázkám:
Hranice řečových celků můžeme v plynné řeči s přimhouřeným okem přirovnat k hranici vět (komplementárně k verši) nebo promluv. Tím, že text veršově rozdělíme jinak, než by se čekalo podle syntaxe (podle větné skladby tvoří význam částečně i postavení jednotlivých větných členů) nebo podle sémantiky(smyslových vztahů), rozehrajeme dialog na principu očekávaného a skutečného- Rytmický impuls. Stejně jako ve vázaném verši očekáváme dodržení schématu a ono se to může v určitých místech záměrně vychylovat a tím tvořit obsah. A s poodhalením smyslu? Právě odlišným, nestandartním způsobem rozdělení na veršové celky můžeme dosáhnout kombinace odlišných konotací daných znaků (slov) a tím získání jiného či posunutého významu od takového, který by tato kombinace slov a vět nesla v plynném textu... Ufff, ten konec bude asi trochu nejasný, píšu to tak nějak z hlavy- více se dozvíš v mé stati o Obsahu, která snad časem taky přibude:)))
Dík. Asi mi to s tím rytmickým impulzem zacvaklo. Třebas to, že někdy dám na začátek verše slovo, které s může významově pojit jak s předešlým, tak s tím "aktuálním" veršem a čtenář si musí vybrat, které použití se mu víc hodí do jeho chápání díla.
Noe1: Třeba- a nejen to:)) To je ten rytmus volného verše- Ten intonační. Mnoho lidí si ovšem myslí, že když lyrizovanou prózu rozkouskujou na krátké řádky, je z toho volný verš- ale to je omyl. A pak se zlobí, když jim ktomu píšu, že si nejsem jist, jestli jde o poesii:))))
Tuším, že nejen to :-)))) Potřebuju si to prostě představit na příkladech :-) Ten text mi byl srozumitelný, ale dalo mi to dost práce :-)
Jannis - tak nastuduj. Nebo možná, pokud k tomu máš blíž, dodej seznam nějaký literatury. Myslim, že za to bych ti poděkoval.
Ač nejsem básník, čtu dál.
Něco pro prozaiky bys neměl?
Je to zajímavý, intonace je důležitá a těžko ji lze v textu vyjádřit. Bezva pomůcka *p
trochu moc velká zkratka... ale chválihodné
Trochu velká zkratka? Možná vám tam chybí něco z toho, co bude v následujících dílech. (Ono je to jedno dílo, ale kvůli délce jsem to rozdělil na víc částí). Jinak mi prosím napište, co jsem podle vás vynechal- Mohl bych to zapracovat do textu... (Mnoho věcí vynechávám záměrně- není to text pro odborníky, ale pro laiky). Díky
Hezké, ale očekával bych to delší než na jedno nadechnutí (to se pak těžko rytmizuje...:) )
Pišta: Po úvaze jsem se rozhodl to rozdělit. Ale dočkáš se . Další díl už je, jen to doladit:)
:)) Teď jsem se lek, že chceš pižlat ještě tohle, to už bys to mohl vydat jako puzzle... :)
Pišta: Nene, navazovat bude Metrika
Jannis: ups, 10x vstoupil do Písmáka a už redaktor? koukám, že to jde docela rychle :o)
sleeping_beauty: Bohužel, já ano. Lépe řečeno: mnoho autorů si myslí, že jde o verš:)
Nechci zadupávat skutečně chvályhodnou snahu nebo za každou cenu předvádět jak tomu rozumím, nicméně... abych pravdu řekl, tak se po přečtení téhle stati těch zjednodušení a zkratkovitých výpustek docela bojím.
Miroslawek: tak to doplňuj v kritikách, jestli máš čas... nebo v samostatně publikovaných dodatcích
mohl bys byt konkretnejsi?
Mohl a budu (zřejmě muset být), až (z)bude čas...