Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seOkolnosti smrti S.H.
Autor
Max_Bubakoff
Lze objednat na www.netopejr.cz
Cena: 139 kč
Náklad: 2000 ks
Autor obálky: David Spáčil
Kdysi jsem tady publikoval. Pro ty, kdo si mě a část tohoto díla zde zveřejněného nepamatují, vkládám krátkou anotaci od jednoho nejmenovaného redaktora tištěného literárního časopisu.
THRILLER NA HORSKÉ DRÁZE. ŠÍLENEJ SVĚTSKEJ A TALENTOVANÝ SADISTA MAX BUBAKOFF
Max Bubakoff: Okolnosti smrti S. H.
Praha: Netopejr, 2005.
„Zatímco Pink Floydi zarovnávali další cihlu do zdi, přední maska stříbrného bavoráka, jeho tónované přední sklo a brutální kinetická energie poslaly poručíka Krahulíka přímo, rekomando a nevyplaceně do nebe.“
První odstavec z novely Maxe Bubakoffa. Přečteš a už jsi přikurtovaný, horská dráha nabere nekompromisně rychlost a až do konce z nejvyšších obrátek nesleví. Ječet!
Dynamika, chladnokrevný střih, drsný humor. Bohatý slovník, jazyk podle potřeby buď košatý, nebo naopak o hustotě olova. Beng beng. Panoptikum postaviček, povětšinou tzv. deklasovaných společenských živlů. Primitivní mlátičky, vrazi, bezdomovci, zkorumpovaná policie, bolševická hyena – nyní samozřejmě v kožichu naruby... A jejich vymazlený, pičo, realistický dialogy plný údernejch hlášek.
Visíš hlavou dolů, řítíš se, drn za tebou plandá a z beden duní muzika, nepřestane ani na chvíli. Metal z metalů nejheavyovatějších. To jenom na začátku staví Pink Floydi tu zeď, už se blíží... Neboj, než dočteš, neomlátíš si o ni hlavu jenom jednou.
A pak Lou Reed na dojezd.
Zřetelné jsou Bubakoffovy inspirace a vzory literární – Irvin Welsh, raný King, u nás nepříliš známý Elmore Leonard. V boji s jeho oblíbenou zbraní ho však cvičili zejména Mistři z trochu jiné oblasti. Ti Mistři nesou jména Quentin Tarantino, Joel a Ethan Coenové, Jim Jarmush, Oliver Stone a tou zbraní je – žiletka. Ostrý břit a lepidlo: v jedné kapitole dokáže Bubakoff stupňovat napětí až k maximu – ještě chvíli posvištíme takhle dolů a skropíš dnešním obědem stánek s cukrovou vatou, děti, co ještě žmoulaj dvacku i ty, co už ji směnily za špejli – a v poslední chvíli: šmik! kapitolka končí. Zablýskne se krátký textík, Intermezzo, mezihra, odpočinek si na miniaturní rovince, tak akorát dlouhé, abys polknul hořký a jednou se nadechnul.
Jenže i ta rovinka už je napsaná jako ozvěna příštích dějů, malinký střípek, co se bude hodit do maxipuzzle, ochutnávka budoucích rafinovaných tortur, servírovaná navíc s ledovým klidem: „Mirka vzala svůj život poprvé pevně do rukou ve chvíli, když je měla po lokty od krve.“ Střih – a další kapitola – a už tě to zase nese nahoru, dolů, jen najednou vedle tebe sedí jiná postava, ječí s tebou a ty vnímáš děj z jiného úhlu.
Max Bubakoff je talentovaný sadista, pro něhož je největší rozkoší vědět, že si s tebou může dělat, co chce. A to bude. A bude to bolet. A až ti na konci bude rozepínat řetízek a pomáhat ze sedačky, nezapomeň mu pěkně poděkovat a podat roztřesenou ruku, že zůstáváte přáteli. Jinak to příště – a ty tam zase vlezeš – bude horší...