vše má svůj účel samozřejmě i špatný text.. prásk :-)
a nyní poslední slovo patři jako obvykle pozorovateli :
"a závěr básně spíš patetickým, což účel má"
prásk, jsi mrtvej
pokud se tak stane sám se prásknu.. no řekni neřekl si to tak? :-)
P.S: co takto zkusit Kofolu? :-)
fouckault, tohle je už vážný:))to bys měl řešit.. ty spojuješ slova, jak se ti zachce:)))
no křivdím ti.. nenapsals to dohromady ale ty slova jsou tvoje.. takže omlouvám se.. ale píšeš o tom že jste "zhrzení" při pití Coly a že je báseň "patetická".. propořádek :-) je to nadsázka samozřejme.
zas jakobych si psal s někym jinym..
pojmenováváš jako bys hodnotil
a já končim
s tim že jsi kouzelnej, dobrou:))jsem taky kouzelnej
já pojmenovávám jak to chápu já.. pochop :-) nebudu to přece pojmenovávat tak jak to chápe pozorovatel
"zhrzený" jsem někde fakt napsal jo?
a nechceš to místo pojmenovávání zkusit pochopit? to mi přijde jednodušší
já tam vatovitost nevidim
:-) pozo.. říkám to v kritice, nemá cenu rozvíjet donekonečna jak to myslím.. prostě jsem se snažil pojmenovat jistou tendenci v tvorbě GBS.. onačil jsem to jako generační antikonformismus, který je dle mého myšlenkově ..vyjma "zhrzeného patosu" (pozorovatel) nic moc nepřináší, vyjma vatovitosti a kliše - demonstroval jsem to na konkrétním textu.. dál to neřeším.
Jsi kouzelnej, ale dobrý, dobrý... :)
to ti ty moje dlouhý cance nestačily?:))
on to i četl veřejně
zkrátka nevim, jak to někdo mohl pochopit jako generační manifest
takže bych to řekl jinak.. ty jsi autor kritiky a tys pořádně nevysvětlil, proč by to mělo být míněno vážně a co oněmi výrazy myslel
mě už to nebaví:))
Katu..Díky za upozornění na chyby.. holt za klávesnicí je to něco jinýho než držet francouzák :-)
Jinak Pozo jsi nějak nevyvrátil můj pohled .. ad :"že tu kolu fakt pijem a přitom se tváříme zhrzeně".. pořád to tam nevidím a když tak tomu moc nerozumím.. spíš vidím ty kližky a "patos".. jo to jsi vyhmátl... zhrzenej patos :-)
Jo a nápis nechávám přecejen v ironickým módu.. kdo má vědět jak to s tím GBS je :-)
tu chybu opravit opravdu můžeš
písmák jen vkládá mezery po entrech, jedno písmenko ti text nerozhodí
já jsem asi taky blbej, ale přijde mi, že je dobrý, když někdo věnuje tolik času na to, aby někomu řekl o chybách
fouckaulte, mně přijde, žes GBSovi básničky vůbec nečet, žes je nepochopil a že ses utopil v literární teorii a svých vysokých ambicích
Gen_next je z reklamy na pepsi.. GBS to snad dokonce i někde udává
píše ji z obou pohledů: jak ten generační pohled(touha po opravdovejch věcech - ústřední motiv), tak ten ironickej o básnický sebezhrzený póze
je o tom, že tu kolu fakt pijem a přitom se tváříme zhrzeně
ty mluvíš o nějakých zapovězených slovech a vidíš jen ty slova bez širšího rozhledu
nejde o klišóznost slova, ale o trefnost toho slova a výsledný efekt (i obsahem tim myslim)
a z těch tvých příkladů do-očí-bijících-klišé se dá brát v potaz jen černé stíny-černé brýle a závěr básně spíš patetickým, což účel má
moje báseň Černobýlé děti je o mně a mým vnímání světa, neni generační.. je to jejím prostředkem a navíc moje báseň taky nic neřeší
vůbec s těma řešícíma básněma jste mě dostali.. takovou pitominu jsem už dlouho neslyšel
proč si s těma kritikama nedáš víc záležet.. proč si ty básně nepročteš? dovedu pochopit, že se ti tvorba GBS nelíbí, ale nedovedu už pochopit, proč píšeš o věcech, který tam vůbec nejsou.. jakobys psal o svých směrech správný poesie a nekritizoval
ach jo
Mně to také připadá dobré, Honzyku.
...to neni o mne, mne jen prislo, ze je dobry, kdyz tak se zajima jeden o druhyho, asi jsem blbej na todleto...))
Promiň. Měl jsem dneska záchvat dobrotivosti a pro harmonii bytí bylo třeba to nějak vybalancovat.
Aha. Tak v tom případě se buď pohybuješ v mezích kontextu, který mi unikl, nebo máš velmi svérázné představy o logice. Nebo obojí; nicméně tahle diskuse smysl nemá.
Přišel sem se jen přátelsky vismát Fouckaultovi, to je ode mně ale ošklivé, že? Jenže ono se autorovy kromě jazykového cytu částečně nedostáva téš (sebe)krytického rozumu, takže se ho to příliž nedotekne. Aspoň teda poslední štyri dni ho nějakí sví chybi nezajímali.
Kdyby byl Fouckault instalatér, bez mrknutí oka by vám doma místo záchodoví mýsy zapojil plastoví kbelýk. Jemu jde přece o opsah. Kvalyty je do místního paneláku škoda.
Možná že při čtení týdle krytiky trošku trpýte, no. Já trpym při pohledu na fetyš a na embrio. Takže jestly tu sou nejaký chybi, no...
psal jsem to dneska večer tak hodně věcí ještě nevidím .-) překlepy opravovat nebudu.. pak se celý text roztřelí.. už jsem to zažil :-( jen nemějte
kecy pro par preklepu...perfekcionosti skolometsky...
jo a kýp smayejelink, žejo :)))
Nevycházím z žádného literárněvědného pramenu, ale z docela obyčejné logiky. Člověk nemůže mít zodpovědnost za něco, o čem neví. Možná namítneš, že to básník řeší ve svém životě a na papíru to pak jen zodpovědně (protože v soukromí promyšleně) reflektuje. A na to já že požaduju, aby tohleto řešení mimo text bylo cítit skrze text. Reflexe by o tom "řešení" měla každopádně vypovídat, i když nepřímo.
Omlouvám se za vyrušení, nechci moc zasahovat do debaty, když se úplně neorientuju, jen mě zarazilo poletikovo:
Problém je v tom, že nelze zodpovědně popisovat bez řešení. Kdo neřeší, popisuje nekriticky a tedy naivně. Z čeho vycházíš? Jsem poněkud mimo provoz, tak by mě zajímaly zdroje, než to odsoudím jako *** (ještě mi zbyla kapka soudnosti, tak nebudu provokovat)... :)
myslím na tu tvou černobylskou.. oba texty bych srovnal.. myslím že ten tvůj je skutečně generační výpověď.. zatímco tento text od GBS je dost slabota..
ještě přijdu, nestíhám
ale jinak si řikám "konečně!" a díky za to
Pozo.. psal jsem že pro tyto tendence je signifikantní text : "Generation text".. dám ho sem celý:
"GENERATION NEXT
Jsme kýbl lidí
co miluje Pink Floydy
a každej lichej den
sám sebe
nenávidí
Jsme vzpomínka
na bezstarostnou chuť lipa
z dětskejch let
Jsme oči
co by chtěly
nevidět
Tu
sterilitu
duší
/ v gumovejch rukavicích
s nikotinem v plicích /
černé brýle sluší
jim
stínům
vyplakaným
A my
místo krve Cola v žilách
/ voda v prášku
podražila /
Rveme si do vagín
umělý penisy
a jeden po druhym
skládáme demisi
Na Život
Vlas PO VLASU
trháme lásku líně
/ srdce jak návnada
k nášlapný mině /
To jediný co zbylo
po květině
je _vzpomínka na krásu"
........................
autor nechť se nezlobí ale vythnu teď do očí bijící klišé :
"černé brýle sluší
jim
stínům
vyplakaným"
"A my
místo krve Cola v žilách
/ voda v prášku
podražila /"
"To jediný co zbylo
po květině
je _vzpomínka na krásu"
..........
co říci?.. mám dojem že jde skutečně o silnou kávu, nebo téměř manifest sentimentality.. Ať hledám jak hledám nenacházím ironii.. jen lamentování a sentiment.
Jistě.. nelze úplně NEGATIVISMUS a SENTIMENT v umění zavrhnout.. první z jmenovaných je neustále ohrožen ze strany "politiky" a vymezování se na čemkoli jíném, že ke svému jádru pudla se už většinou nedostane.. to je úděl většiny protest songů, které jsou někdy dobré "protest" ale málokdy dobré "songy"..
Druhý pojem na řadě je SENTIMENT.. a zde hrozí výrazný atak stran kýče.. nadbíhání pokleslému vkusu.. bohužel se mi zdá , že zde došlo k naplnění pojmu kýče u pointy..
Co tedy z textu zbyde? jaké je myšlenkové poselství? Vše je špatně?.. najednou jako by si podávaly generace ruku a zpívaly unisimo: "bývávalo dobře?" spolu s květinou?
Mají snad sladkobolnost závěru "Obměkčit" civilní a ramenaté výrazivo.. přimíchání "umělých penisů" a "Vagín" do textu? Ne ani civilní jazyk významově slabou báseň nespasí..
Bohužel
"Problém je v tom, že nelze zodpovědně popisovat bez řešení." proč by to nešlo?
"Kdo neřeší, popisuje nekriticky a tedy naivně." člověk, který neřeší, je naivka? a k tomu jsi došel jak? nevim, proč by měl být GBS kritický.. i když místy je a neřeší! viz. ta báseń o paintballu v terezíně.. nechá soudit čtenáře
"Srandu si myslím GB dělá méně často, než ukazuješ na příkladech." srandu si dělá často a v příkladech fouckaulta hlavně, jen ty jsem tušim použil
takže tím myslíš, že stereotypy může bourat jen tak, že je řeší a podá návod, jak na to? bavíme se pořád ještě o poesii? vy to po něm chcete, chcete, aby dělal osvětu a řešil svět, ale ono stačí, aby filosofoval! to je to slovo a ne "řešit"
a pak ještě přesahy..ale to je věc další, o který se tady ani nebavíme
pozo: Říkáš, že GB svět neřeší, ale popisuje, což je vlastně jedna z hlavních výtek, na které se shodly skoro všechny kritiky. Problém je v tom, že nelze zodpovědně popisovat bez řešení. Kdo neřeší, popisuje nekriticky a tedy naivně. Srandu si myslím GB dělá méně často, než ukazuješ na příkladech. Ironie, ostentativní přehánění.. to vše jsou legitimní nástroje, pokud se opírají o autorův svět (vzniklý "řešení"). Pokud se o řešení neopírají, opírají se o stereotypy. Stereotypy chce ale literatura spíš bourat než se o ně opírat. Věřím, že i GB žhne touhou stereotypy bourat. Akorát to zatím nedělá.
já psal něco o klišé?
"tyto věci budou mimojiné vždy generačně podmíněné" jaký věci, psal jen o klišé
generačně podmíněné toho může bejt hodně
"a vyvozuje z toho přehnaně vyhrocené a upjaté "debilita" soudy" tak ty toho nenecháš? přečti si tu básničku ještě jednou a pak vytrhávej
"je pseudo hlavně pro absanci alternativ a východisek.." jaký alternativy? on svět neřeší, on ho popisuje spolu se sebou "nad labilitou exprese" labilní exprese?? "a neujasněného odmítání a strachu ze světa.." myslim, že neodmítá, ani nemá strach ze světa, myslim, že píše o něčem jinym
Pozo: "jen píše, jak nás vidí(i sebe)" to je pochopitelné.. i autor klišé píše klišé bezpochyby autenticky protože to klišé prostě vidí.. teprve pak záleží na čtenářově zkušenosti zda kliše literárně postřehne nebo mu sedne na lep.. obecně je to o nastavení míry vkusu co je ještě únosné a co ne.. tyto věci budou mimojiné vždy generačně podmíněné. Pseudorebelství je v mém podání spíše stav kdy autor vidí svět černobíle, zjednodušeně a vyvozuje z toho přehnaně vyhrocené a upjaté "debilita" soudy.. je pseudo hlavně pro absanci alternativ a východisek.. nad labilitou exprese a neujasněného odmítání a strachu ze světa..
takže se to láme na dvě roviny.. filozofická slabost a literární ohranost..
možná by bylo dobrý si říct, co přesně myslíš tím psedorebelstvím
protože v Generation next GBS píše, co děláme, čim je naše generace výrazná, zajímavá, zvláštní
je na tý básni jasný, že si vybral jen určitý pohled, který ale neni manifestem..! jen píše, jak nás vidí(i sebe)
tady se snad dá vytknout jen, že přehání, což se samozřejmě dobře čte
dalším důležitym faktem je, že píše i o sobě (v básni), čimž si to dovolit může
zbytek beru + kdyžtak se vrátim
já bych mu nedal metal ani nizkouhlíkovou slitinu
honzyku, že si přečet básničky a pak si vzal nějaký citace a vyložil je úplně špatně, je obdivuhodný v slohovce na základce a jsem asi ještě moc mladej na hodnýho strejdu
já uvozovky použil, akorát jich tam je moc
k Generation next se ještě dostanu
žes použil citace neštastně, je myslim jasný
...to je kecu pro par preklepu...perfekcionosti skolometsky...ale neke, Fouky, za todle bys zaslouzil metal...
úryvky jsou na ilustraci tendencí které popisuji, samozřejmě se dá vše použít tak či onak.. to už je umění rétoriky které tu můžem rozvíjet do nekonečna.. po předčtení GBS jsem měl neobytný pocit z toho že ten "antikonformismus" který se tam objevil v pár textech je prostě klišovatý.. tak jsem na to zaměřil pozornost - možná neodpovídající míře v jaké se tento fenomén ve sbírce objevuje..ale přesto je vemi silný ad "Generation next".. atd.. takže píšu pojmenovávám a argumentuji..
prosím když příště píšeš kritiku na kritiku používej kurzívu nebo uvozovky ať se lze orientovat kdo co řekl.. ne pro nás, ale pro ostatní..
překlepy opravovat nebudu.. pak se celý text roztřelí.. už jsem to zažil :-(
a už sis opravil ty chyby? a název?
ono je zajímavý, že jste si z třiceti básní vybrali téměř všichni ty samý
"U významné části textů sbírky „Dobře utajené slunce“ nacházím tematicky velmi často výrazný generačně laděný antikonformismus. Autor cítí potřebu vymezit svůj svět proti okolí. Tento přirozený a legitimní poetický princip dle mého soudu vyznívá v autorově podání černobíle a ploše."
jestli tak nevyznívá proto, že mu o to nejde a že ve většině svých textech neřeší, ale zachycuje a nedělá závěry, leda vede čtenáře za ručičku
dá se říct, že se místy stylizuje nebo spíš ukazuje nějakou pózu a pak to buď vezmeš smrtelně vážně nebo... nebo si vezmu jeho báseň o paintballu v terezíně, kde je jasný, z čeho si dělá srandu a že jen poznamenává, ale neodsuzuje, glosuje, zesměšnuje maximálně.. jak řikám, leda vede čtenáře za ruku
"Je pro ni charakteristické zamávat konzumentům, po nichž je požadována stádní uniformita před očima možností, že přes současný status quo a také díky němu! by se z embria „nadčlověka“, jež v každé nekonformně cítící bytosti je, mohl jednoho dne stát někdo jiný"
a k tomu jsi došel z "„a to nejlepší z Abbey Road / vrhá na povrchní debilitu civilizace / rázem naprosto jiný úhel pohledu“ a poslouchání nanicovatejch kapel?:))) kde mi spíš přijde, že se staví do pózy a spíš se baví?
u těch citací naprosto zapomínáš, co jim předchází, že před a za(4) je scéna vstávání s přítelkyní.. mi přijdeš, jak stb, když vytrhávala:))) doufám, že pochopíš tuhle mojí nadsázku stejně jako jsem já pochopil úryvek z Dopisu ven
„posloucháte/ nanicovatý kapely/ nebo dobrý kapely/ který jsou ale/ dávno mrtvý/ jenom vy se tváříte/ jakože život/ a kejváte“ není z (5) Potrhanej smoking ale Laskominy došly, kterou jsi asi vůbec nepochopil, protože se tam autor staví do určitý pózy a dělá si ze sebe srandu nebo ti snad přijde tohle jako vážně míňěný? "Někdy přemejšlim/nebylo by zdaleka jednodušší/si prostě/nechat prostřelit hlavu/Všichni po vás furt jen/něco chtěj/autogram nebo tak" nebo si myslíš, že autor masově nabádá k sebevraždě?
a taky myslim, že autor nepůsobí v rovině generačního apokalyptického mluvčího, pokud píše hlavně o sobě a vnímání světa - zachytí, popíše
pokrač. příště
poletik.. máš pravdu.. bohužel ani já jsem se nevyhnul jisté schematičnosti ve své kritice.. příliš jsem nafoukl tu antikonformní bublinu, a odlétl s ní jak na balónu dále od autora něž bych chtěl :-) a nevyzvedl nadějnější záblesky autorovy imaginace.
Pojal jsi to komplexně, to je moc fajn. Přečetl jsem si teď všechny kritiky a chtěl bych reagovat na tebe a zboru ohledně té výtky k ohrávání klišé popkultury nebo snad beatnických klišé. Nějak mne ale při pokusech o argumentaci opouštějí samotné argumenty a tak se jen vyjádřím svůj pocit, že kdyby se autor tematicky pohnul z místa, měl by jeho styl do sebe víc než jen epigonsví. Prvky, které používá jsou sice relativně známé, ale ne tak uplně v této konstelaci a souhře. Nevidím tvář beatníka, ale tvář konkrétního beatníka GB. Kdyby se pohnul z místa, což znamená, že by našel téma, tak by se jeho charakteristický způsob uchopování textu rozvinul. Třeba by se víc odklonil od beatu. Zdá se mi, že ho u něj drží jen ta vlastní strnulost, kterou identifikuje s beatovým lamentováním. Nemyslím si ale, že autorův vztah k součané době je vypůjčený jako takový. Věřím mu to téma, jen ten styl je trochu bez invence, prtože invence stylová jde ruku v ruce s invencí obsahovou. Když GB tvůrčím způsobem zproblematizuje svět, zproblematizuje se i forma, jakou píše. Nemyslím, že je uplně neživotná, odvozená, archaická. Je v ní i jistá osobitost, která jen potřebuje vytáhnout na úkor jiných prvků. Za sučasné situace, kterou lze nazvat stagnací, ale musím přiznat pravdivost všemu co píše fouckault i zbora. Myslím si jen, že by kritika měla vzbuzovat, třeba pošetilé, ale naděje, pobízet autora k překonání sebe sama.
OK. Teď už stačí, aby sbírky začaly fungovat, jak mají :)
chceme aby autoři začali sbírky tvořit-- u Alimry to bylo velmi těžké probírat se víc jak 200 texty a tvořit si sami linku kudy jít.. co vynechat , na čem stavět.. takže naše poselství zní takto.. dělejte sbírky a bude se Vám někdo věnovat. Případné chybky odladím časem, psal jsem to ještě včera večer tak hodně věcí ještě nevidím .-)
To smysl určitě má. Ale měl jsem za to (a také se to tak prezentovalo), že se Zoom zaměřuje na autory, ne na sbírky - natož pak na sbírky vytvořené jen "aby byly". No nic, necháme to být.
Nechceš přece jen opravit ty chyby? :)
nesouhlasím.. má smysl psát kritiky na sbírky.. je to logické.. sbírka je ucelený soubor textů shromážděný v ideálním případě s nějakým přesahem.. a zaslouží pozornost .Sbírka měla asi 30 textů a mám zato že je to dostačující pemzum.
Výčet citací jsem bral jako poznámky pod čarou, proto jsem mluvil o posledním řádku - šlo mi právě o to, že jste se věnovali jedné - bůhvíjak utvořené - sbírce, někdo dokonce ani to ne; přitom přečíst pár textů navíc by podle mě prospělo, zvlášť když prezentujete jednoho autora, nikoliv sbírku. Dobrá, ještě lépe - dílo jednoho autora, nikoliv jeho osobnost.
A oprav si prosímtě ty chyby :)
šlo o výčet citací ke kterým se přímo vyjadřuji v textu, jinak okruh zkoumání - je sbírka kterou autor ke kritickému zkoumání nabídl. Víc nemůžeme - nejsme psychoterapeuti abychm zkoumali celou osobnost .-)
o SENIORA zoom usiluje - je to jeden z nejvýraznějších kritiků na Písmoni.. co se týče citace pramenů je slušností nic víc .-)
Když tak čtu tvojí poslední zdejší reakci, vezmi prosímtě do Zoomu SENIORa, máte velmi podobný způsob vyjadřování :))
Fetyšů? Z embria? Horká jehla, koukám... :)
Často mi chyběly logické podklady k tebou předkládaným závěrům, ale jako názory je beru. Dál mě mrzí, že nikdo neocenil už samotný fakt, že GBS používá motivy současné doby - čehož se naprostá většina ostatních bojí jako čert kříže a raději se drží léty prověřených archaismů, aby nebyli nařčeni z volby snadných terčů popkultury.
Už už jsem chtěl tuhle kritiku mezi ostatními vyzdvihnout, protože se rovnou nepřiznává k čerpání z omezeného počtu (post-selektovaných) textů. A ouha, poslední řádek tak činí. Připadá mi to jako polovičatá práce. Ale budiž. Na závěr si nechávám Lyryka, třeba přijde s něčím, co Zoomu zvedne laťku :)
jsi dobrej Fouck, pokud můžu posoudit...
:)*
jo máš pravdu Jiří.. stálo by se nad tím zamyslet jestli je vyvážená míra (přirozené a záměrně! nenucené) hovorovosti a civilnosti v protikladu se sevřenou abstrahující artistností vázané a polovázané formy , jaké otázky nastoluje.. zda působí jako osvěžení a ironie, nebo z textů na základě této heterogenity vystupuje nějaká forma čtenářského neladu..
možná ještě doplním.
znám, znám, pane, pretty good!
Nenacházím potřebu a odvahu publikovat svůj příspěvek...leč...
číst dnes už nemůžu nikoho, byť mě to zajímá, tak třeba zejtra...
jen ty nadpisy (doublecode .-))!
..teda Lado....takovy prace, ale beze srandy...to je pocta teda...myslim GBS....
Dobrá, promyšlená práce, která bude možná některými čtenáři vnímána jako nespravedlivě přísná, ale v tom je její přednost, totiž, že nehodnotíš autora v poměru k Písmákovi, ale jako potencionálního básníka, což je faktickým uznáním.
Schází mi snad tvůj názor na autorem často užívaný hovorový jazyk, zda má opodstatnění či ne.
Zdá se mi, Láďo, že jsi se v literární kritice našel.