Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kdo jinému jámu

06. 09. 2007
18
42
7438
Autor
Oldjerry

žádná síla není nezničitelná....

Blesk statný dub
jednou ranou rozpůlil
ale sám zanik‘


42 názorů

Oldjerry
05. 04. 2019
Dát tip

Tak to tu čtu po 12 letech a skoro bych se styděl - kdyby to něčemu pomohlo.  Já jsem na to tehdy rychle zapomněl, ale dnes bych si dál pár facek... promiň, Jaroslave...


Oldjerry
07. 09. 2007
Dát tip
Prvočko - Paráda - ono to totiž není haiku, i když to znaky haiku má. České haiku je hybrid, bohužel, protože na kompletní tradiční haiku nemá všechny potřebné prostředky a ty zmrzačeniny haiku (třebas i obsahově i formálně bezvadné miniatury ) - on se nikdo nezblázní, ale já sám pro sebe je neuznávám. Naštěstí na mém názoru tak nezáleží...

vlastně ani nevím, co přesně má haiku mít a nemít, ale moc se mi to líbí, tak si s prominutím dovolím - * :)

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Ignoruješ to, že jsem se s Natashou domluvil. Ignoruješ vše, co jsem napsal. Další debata je o ničem. Zaštiťuji se svým stářím. Jsem zvědav, zda mi to pomůže od pozornosti přemoudřelého studenta. Pokud jsi mne chtěl otrávit tak ti gratuluji : alespoň na nejbližších pět minut se ti to povedlo. Budu velice rád, když si svou pokřivenou rétoriku budeš příště trénovat na někom jiném. Děkuji ti, zůstanu u svých rigidních 5-7-5...

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Brčáličko - nebudu se hádat o slůvka. Takhle jsem to napsal. Punktum. Dík za hodnocení - nic nevadí, že je záporné.

Ty si snad můj příspěvek takhle pochopil? Psala jsem, že je to hrubé, nelyrické, drsné nebo podobně? Napsala jsem, že ta slova někam pasuješ. Pro upřesnění, myslela jsem to tak, že jsou nepřirozeně nasázená do tří řádků. Nebo aspoň mně to nepřirozené a ořezané připadá. A to nemá s třpytem nic společného. (Zvonky zbloudilých ovcí jsou lahodné? Není v nich spíš volání o pomoc?)

Dero
06. 09. 2007
Dát tip
Pokud se chceš zašticovat zkušenostmi a věkem, nemohu s tebou diskutovat. Říkáš, že se sem chodíš bavit, a přitom nejdeš daleko pro arogantní slinu "Natašo - jasně ! čti ufňukanou lyriku, ta nemá chybu" vůči kritičce, která o umění opravdu něco ví. Říkáš, že se sem chodíš bavit, a přesto ti stojí za to kopat a sekat přes prsty tebou zvané zlomyslné arogantní hajzlíky. Kdo však rozhoduje o zařazení do té kategorie? Říkáš, že se sem chodíš bavit, a přitom vystupuješ stylem, při kterém se kritici bojí vyjádřit kritický názor na tvé dílo. A mýlíš se v jedné věci - to, že ses změnil, poznáš mezi těmi, kdo tě znají, až jako poslední, pokud vůbec. Naznačil jsem, že lžeš ohledně zařazení svého textu do kategorie. Omlouvám se, nemám pro to žádné argumenty a šlo jen o můj pocit. Stále si myslím, že o tom textu přemýšlíš v hranicích toho, co my ostatní zveme haiku. O tvé citlivosti na názory druhých mě přesvědčila jiná část tvé reakce, kde nyní píšeš: "Na to fakt nemáš dost zkušeností. Jenom proto mi připisuješ tolik negativních vlastností." Nepřipisuji ti negativní vlastnosti, hodnotím pouze tvé projevy. Nikdy jsem se o tobě jako o člověku nezmínil, glosoval jsem pouze tvoji zdánlivou nejistotu a jistou neomalenost v oné jedné reakci. A pokud jsem se kdy snažil ti přisoudit jakoukoliv vlastnost, tak vyrovnanost, jíž jsem se však nedočkal. Záleží mi na lidech tady, to je také důvod, proč se ptám, proč "šťourám" a proč se může zdát, ze sebejistě vydávám své domněnky za neochvějné pravdy. Ve skutečnosti jen věřím, že lidé zde jsou schopni kritického přístupu nejen k mým názorům. Pokud je oslovím, tak jistě ne proto, že své domněnky vyjadřuji bez všudypřítomného "myslím si že" a "podle mého názoru". Zeptal bych se jich, rád bych rozeslal avíza, ale nebylo by to fér, protože bys beztak mohl tvrdit, že jsem jim svým posledním odstavcem vložil odpověď do úst. A mimochodem, 98 % Písmáků si zde jistě na velké umění nehraje. Pokud nemáš to číslo jak obhájit, pak jej možná raději nepoužívej, jinak vyznívá nerozvážně.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Brčáličko - je to drsné, ale co chceš od dubu a dokonce od blesku ? Lehký třpyt a lahodné zvonky zbloudilých ovcí ? (:-D)

Překonám svůj strach z negativní kritiky vůči tvému dílu... Myšlenka je výborná, způsob podání se mi nelíbí, působí to na mě hrozně ořezaně, jakobys ta slova pasoval do nějaké formičky.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Vracím se ještě k tvému rozboru. Původně jsem už chtěl nechat to stranou, ale pak jsem si řekl, že si solidní odpověď zasloužíš. Postupně : Jsem dost starý na to, abych s jistou přesností odhadl své možnosti i pozici. Kdybych se cítil nejistý, neměl bych do puntíku pravdivé osobní údaje. S Natashou jsem se dohodl – na rozdíl od tebe. Nekopu do osoby kritika, kopu jen do zlomyslných arogantních hajzlíků. Těch je tu dost... co se přiživují na hodnoceních ostatních kritiků, kteří mají na to, provést nějakou analýzu a vyvodit z ní správné závěry. Od tebe jsem kritiku přijal, jen jsem si drze dovolil poznamenat, že částečně míří mimo - pro nevyjasněnou kategorii. Jediné, čím jsi se mne trochu dotkl, byl náznak něčeho, co se nebudu snažit pojmenovat – třeba bych se mýlil a ty stejně víš, co to bylo. Ano, dá se říci, že částečně Písmákem žiji. Jenomže už se jím nedám formovat – i k němu přistupuji kriticky. Jestli mne trochu změnil - a to asi ano – rozhodně to těžko posoudí někdo jiný než já. Do ničeho se neuzavírám a ani nevím proč. Odtud tvá úvaha už byla směsí polopravd a hlavně tvých domněnek, které s velkou sebejistotou vydáváš za pravdy. Ony to vlastně pravdy jsou – ano : tvé pravdy, nikoli obecné. Závěrem : přiblížil ses pravdě obecné v bodě, v němž píšeš m.j. o mentorování. Neberu to jako mentorování... vím, že nemůžeš ani při své zjevné inteligenci pochopit motivy starého muže, jeho cíle, touhy, potřeby a postoje. Na to fakt nemáš dost zkušeností. Jenom proto mi připisuješ tolik negativních vlastností. To není přejít ulici... Já se sem chodím bavit – bez ambicí na nějaké velké umění, na které si tu hraje 98 % Písmáků. Chodím se sem bavit a když mi to někdo kazí, tak ho seknu přes prsty. Někdo pochopí... Ša-gej nepochopila. Ty ... to se ještě uvidí.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Dero - měj se fajn...

Dero
06. 09. 2007
Dát tip
Já jen nepřímo naznačil, že si jsi nejistý svou vlastní tvorbou a vůbec chováním v tomto prostředí, a proto kopeš kolem sebe. Popravdě mě popudila tvá reakce na Natashu_. Ta reakce tě totiž staví do světla vlastního mladým, začínajícím literátům, kteří vinou své intelektuální nedostatečnosti cítí potřebu svoji špatnou tvorbu bránit tím, že kopnou do osoby kritika, který si dovolil vyjádřit svůj názor. Vím, jak se to projevuje, byl jsem úplně stejný. Vlastně i dnes to ještě občas cítím, ale pracuju na tom. Relevantní pro naši diskusi je následující: toto prostředí vyžaduje ostré lokte. Jenže je třeba vědět, kdy je použít. Pokud začneš zdejším prostředím žít, pak tě změní na někoho, kým nejsi. Tady se jen těžko dočkáš zastání. I pokud tě tu někdo podporuje, pak to většinou dělá jen proto, že on/ona sám/sama podporu potřebuje. Nezištný člověk tu nepřežije. Nic z toho však neznamená, že je potřeba se zavírat do ulity a vystrčit ostny. Je to jistě hnusné poslouchat mentorování od devatenáctiletého kluka, nedovedu si to ani představit, jak bych taky mohl. Jde mi jen o jedno: ještě než mi řekneš, že nemám ani dost zkušeností, abych mohl bezpečně přejít silnici, zamysli se nad mým příspěvkem. Díky.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Nepřímo jsi mi naznačil, že jsem buď lhář, nebo blbec. No semtam si ještě něco pamatuji. Protože u tebe předpokládám jistou kultivovanost, tak si myslím, že se nejedná o úmysl deptat, snad jen o džudo na obranu milované formy. To bych bral... Co se haiku týče - forma se mi líbí i další prvky haiku, ale usoudil jsem sám pro sebe a nikomu jinému to nevnucuji, že české haiku je v podstatě nemožné a ty víš proč - líp, než kdo jiný. Tak mne tu neomývej...

Dero
06. 09. 2007
Dát tip
dal jsem to sem jako miniaturu, protože české haiku neuznávám. Najednou koukám, že tam mám haiku. Tak jsem si to opravil zpět... nevím, kdo mi změnil - celkem zlovolně - kategorii. Řekl bych, že jsi to byl ty sám, kdo si celkem zlovolně navolil kategorii haiku. Jinak totiž nerozumím ohýbání textu do formy 5-7-5 ve třetím verši. Pokud by opravdu šlo původně o miniaturu, neexistuje důvod, proč bys v posledním verši použil odsuvník. Za svým hodnocením si stojím. Pokud trváš na tom, že to není haiku, potom si odmysli moje poznámky ohledně haiku formy. Všechno ostatní platí i nadále.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Nat : promiň - samozřejmě nechci, abys četla vše, ale skutečně jsem trochu rozladěný tím, co jsem si tu přečetl před tebou od jedné namyšlené pipky. Nestačil jsem přehodit veksl...

Natasha_
06. 09. 2007
Dát tip
Nenapsala jsem to s úmyslem Tě nějak ostře ranit, byla to jen poznámka... Mrzí mě tedy, že reaguješ tak zbytečně podrážděně.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Natašo - jasně ! čti ufňukanou lyriku, ta nemá chybu

Natasha_
06. 09. 2007
Dát tip
Nějak v tom nevidím žádné poetické vyjádření - přijde mi to jako poměrně suché konstatování.

Oldjerry
06. 09. 2007
Dát tip
Dero - dal jsem to sem jako miniaturu, protože české haiku neuznávám. Najednou koukám, že tam mám haiku. Tak jsem si to opravil zpět... nevím, kdo mi změnil - celkem zlovolně - kategorii. Z tohoto důvodu, ač ti děkuji za tvůj názor, se některé body hodnocení míjí s realitou. Všem těm co dali tip za něj děkuji. Všem ostatním děkuji za názory a za návštěvu vůbec.

Yentl
06. 09. 2007
Dát tip
Nádherný obraz, nádherná myšlenka... ale pro mě moc krkolomně zaznamenaná. Od prvního verše je to taková rozházená skládanka.

Dero
06. 09. 2007
Dát tip
Kamil Sikora, bzlok: Mě zase rozesmála vaše neschopnost skloňovat můj nick a reagovat na dílo víc než jednou prázdnou, nicneříkající větou.

A n n e x
06. 09. 2007
Dát tip
Derův komentář je podle mne dost zajímavý, málokdo tady rozumí haiku myslím. Já taky ne. Ale líbí se mi lyrické haiku, v němž je poezie a které mi navodí takový pocit rozjímání. Tady se to, myslím povedlo velmi dobře*

StvN
06. 09. 2007
Dát tip
Velmi dobrý nápad. Souhlasím s komentářem od Dera. Tohle je hodně těžký napsat, aby to neznělo uměle a přitom si zachovalo čistou myšlenku.

Weichtier
06. 09. 2007
Dát tip
Ne že bych moc rozuměl haiku, ale líbí se mi to.* W.

papouch
06. 09. 2007
Dát tip
Haiku mě rozesmálo, Derův komentář se mně líbil. Sikora si plete mě a mně. :-p :-)

bzlok
06. 09. 2007
Dát tip
Donutil jsi me podivat se na blesk jinak nez sem se doted dival, smekam. A Deru rozesmal i mě.

Dero
06. 09. 2007
Dát tip
První verš působí jako seznam: blesk, statný dub, atd. atd. Druhý verš pokračuje v hromadění nadbytečných slov, čímž začal už verš první (statný, jednou). Odsuvník v třetím verši není dobrá volba, ani rytmicky. Dvě slabiky působí dojmem neukončenosti. Pokud už chceš držet rigidního schématu 5-7-5, pak by jistě byla lepší volba "sám však zanikl". Já bych ale ten Tvůj text vyjádřil trochu jinak, Oldjerry. Nejsem zastáncem rigidní haiku formy, jsem zastáncem haiku vyznění. Pokud bych měl pracovat s Tvým obrazem, po chvilce váhání bych napsal asi následující:
Blesk porazil strom - sám zanikl
... s tím, že bych bez ustání přemýšlel, čím nahradit ten "strom", aby text dostal šťávu a chuť. Teď to nevím, je to totiž původně Tvůj nápad a Tvůj text. Ale snad přijmeš tuto oponenturu jako jistý náhled na věc, který stojí alespoň za zamyšlení. Haiku-hloubavcům nechávám problém nahrazení slova "strom" jako domácí úkol. Nebo lépe, vymyslete ještě lepší verzi. Zkuste být kompaktní.

IVO
06. 09. 2007
Dát tip
*T

Oldjerry
03. 09. 2007
Dát tip
Alfonso - ty kraťasy jsou fajn - o těch se tolik nepochybuje - hned je jasné o co go. Děkan

dobrý příběh...a přitom je zákon o zachování energie :o) smekám...

vesuvanka
02. 09. 2007
Dát tip
nápadité - přísloví platí nejen pro lidi, ale i pro přírodní jev :-))).. TIP

Oldjerry
02. 09. 2007
Dát tip
Morricone - kdybys viděl, jak dlouho jsem váhal - ale zkus si to zadeklamovat : ztratilo by to rytmus a spád. Tak raději takhle, ale za názor ti ď

možná by tam přece jenom bylo lepší i to l i za cenu překročení těch slabik, nebo jestli to dobře chápu

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru