Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seNa sněžné báni
Výběr: Eli.Benett
29. 11. 2007
14
29
7772
Autor
Jinovata
Za světla, mrazu a za časů
hustějších lesů v řidších polích
dobývala ses do klasu
jejž přikryl sníh.
Vypadalas jak draví ptáci
letící smířeně do hlíny,
přiznávající levitaci
až tehdy mohou-li zabít myš.
Vznášela ses na sněžné báni,
snídala zrní a bála se,
- aby se ti tak sesypali
na hlavu ptáci zpod mračen.
29 názorů
Miroslawek
30. 11. 2007Miroslawek
30. 11. 2007
Člověče, asi je to lepší, jak významově tak rytmicky, ale teď mě zase vykopává poslední verš první sloky. Já to sice neumím tak detailně a odborně podat jako Míra a vnímám to spíš citem, ale i tak se občas trefím ;-)
Tak jsem chvíli zápolil a přepsal jsem druho strofu. Snad je to rytmicky lepší a myslím, že jsem i obsahu dal jistější kontury, které, jak teď vidím, byly v původní verzi vlastně nedohledatelné. Kvůli debatě, které se rozvinula, dávám do prologu starou verzi.
Provázání čtvrtých veršů je záměr, snažím se vytvořit jednoduché schéma (v tomto případě ABAB) a paralelně s ním provozovat jakési podpůrné alternativy. Uznávám ale, že právě to nosné jednoduché schéma jsem rytmicky pokazil právě tím rytmickým nesouladem druhého a čtvrtého řádku druhé strofy. Popřemýšlím, jak báseň upravit... ale právě kvůli zdvojené vazbě to asi bude těžké. Díyk moc za rozbor.
Miroslawek
29. 11. 2007Miroslawek
29. 11. 2007
Augustin: Nerozumím výtce o vybočení z rytmu. V rámci strofy je rytmus myslím oddržen, první i třetí řádek by měl jít číst jako DTTT. Pokud narážíš na očekávání z minulé strofy, nepíšu vázaně, strofy se liší. Jinak dík za reakci.
Augustin_Šípek
29. 11. 2007
Chápu. Já jen říkám, co na tom vadí mně ;-)
P.S. Asonance to možná je, ale stejně mi to nejde pod vousy.
Že je to zvukově kritický moment v básni taky cítím, ale jen považ, jestli podobně, jako ty máš oblíbené vytracení se rýmů a jejích občasné problesknutí, není zajímavý také postup jít od rýmu k asonanci a třeba až na hranici slyšitelnosti. Nemyslím, že by báseň drhla, naopak se děsím dokonalých rýmů, vždy si u nich připadám nějak provinile. k té asonanci. Nevím, jestli definice umožňuje vázat y s í, každopádně prakticky to do jisté míry slyšet je - přesně do té, že se člověk zastaví s důrazem na obrazu myši a začne přemýšlet o českém jazyce :o)) Neříkám, že třeba nemáš pravdu... jen říkám, jak já to vnímám.
Jinovato, zemí - myš, jestli se nepletu, není asonance ;-) I kdyby byla, z mého pohledu to kvalitní rým není a rozhodně se nedá srovnávat s rýmy v první sloce. Dost to celou báseň shodí. Ale to je jen můj názor.
Aha... vidíš, a já myslel že jsem udělal ABAB ABAB ABAB. Akorát, že to často nejsou rýmy, ale asonance.
Jinovato, ne, to jen popisuju skladbu rýmů, jak si ji použil Ty a snažím se Ti říct, že mi moc nesedí. Chtěl jsem Ti tím říct, že v první sloce máš celkem rým ABAB, ve druhé už jen na lichých verších a ve třetí se Ti vytratil úplně. Což je škoda. Já nejraději volím pravidelnou formu nebo volný verš. Jen občas se mi objeví volně vložený rým, ale pak se snažím, aby byl v básni zcela nahodile. Myslím, že by si na tom měl ještě zapracovat. Považuji publikování v tomhle stavu za unáhlené.
Vio: Díky za poznámky, "zpod" opravím, nejsem moc dobrý češtinář. To tebou naznačené schéma je docela dynamická věc... je to nějaká ustálená forma?
Vcelku příjemné čtení, ale na tip to nevidím. První sloka mě příjemně naladila. Škoda té rezignace na rým ABAB ABAC ABCD. Dále mě zarazilo opakování "vypadlas" - "padající". A nakonec předložka "zpod" se píše dohromady. Nejsem si jistý, jestli je to správně, jak si to napsal Ty. Trochu se ztrácím i v dešifrování toho, kdo vlastně padá, levituje a sesypává se.
připomnělo mi to starý čas, tak dva, tři roky nazpátek - dík za to .. :-)
jinak - dílko krásně zní - doufám, že budeš v dohlednu někde číst .. (?) :-)
TIP