Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seMIM
Výběr: Pacer, Markéta, Print, Fouckault
12. 05. 2008
20
29
5483
Autor
egil
MIM
Mim, který opouští básně,
aby nezůstal opuštěn básněmi,
jako by o vodě přemýšlel –
odtává.
Bílé už je o poznání
méně.
____
Po krátkém, šedivém vlásku
pozdního roku,
když světlu selhává paměť – a v nastalé mlze
vzpomíná na tvary lidí i dveří
o poznání déle,
po vlásku vypadlém do tmy
přecházet
od rána
k večeru;
na bílých rovinách
– jako do písanky –
muřími nožkami vpisovat příběh;
a konec stále otevřený –
já
____
Po krátkém dni
jsou na cestách razítka stop;
a lidé vesměs doručeni
do všech svých adres…
Jen sem tam někdo
projde a nakrátko rozvlní vzduch
a sem tam někdo – mim –
lapá po sněhových svlečkách,
ztracených těmi, co před chvílí prošli – –
je přítomný:
tváře si pudruje sněhem, umí se zasklít
a v kalužích cepenět s listím.
Tušení neznámé tváře
pozvolna získává tvar:
hmatatelná samota.
29 názorů
hnědokošiláč
14. 12. 2015
razítka stop
svlečkách
cepenět s listím
muřími nožkami
- tyhle výrazy mě natolik vyrušily a musela jsem o nich tolik přemýšlet, že celkový dojem z básně nemám pozitivní, sorry
ale chvílema mě báseň příjemně pošimrala, za to Ď
Po krátkém dni
jsou na cestách razítka stop;
a lidé vesměs doručeni
do všech svých adres…
tahle vyšlehuje
kdo může říci, že plamen není podstatný
a co pak teprv jeho okraje :)
a ráno - přijde-li -
se odevzdáš
jako pozdní dar
?
určitě,
a každý má tu svobodu, že si může odnést z textu "to své" (neboť báseň není rébus)..
pro čtenáře NENÍ důležité, co a jak pravil K.Š. (nechtěl jsem ani naznačit, že je, neboť kdyby bylo, citoval bych v prologu → jen mě zaskočil tvůj vdoucí tón), podstatné je, ZDA dojde k tomu zázraku, že báseň promluví a něco (běžná úroveň prožívání) se začne prolamovat - a "cosi" proniká a vyšlehává za ni.
___
tahle báseň má (/bude mít) volné pokračování -
je to vize jednosměrných zrcadel ve výslechové místnosti
Jsi mim
a s mrtvými čekáš na průhledné straně
jsi tělo
a ráno se odevzdáš
jako dar
"můstek v podobě něčeho podstatného, co mi řekl někdy loni přímo K.Š. "
no ano, jenže ono nikdy není nic schované vzadu
vlastně se nikdy nedá říci něco, co by jiný už předem nevěděl (až na nepodstatné informace)
pokud píšeme poezii, doufáme, že řekneme něco nového a zároveň, že už to někdo v nějaké podobě zná a že nám tedy hotově porozumí
tj. více či méně hledáme podobně laděnou mentálně psychickou strukturu v jiném člověku - vně sebe
dojem, že se k ní obracíme a že skutečně existuje pak způsobuje, že se necítíme tak sami
novou formulací pak se snažíme způsobit, že stare se trochu ochvěje a znovuzrodí - se mnou - s mojí účastí
a to už jsem u smyslu básní
a kontaktu mezi lidmi
u té příliš "hmatatelné samoty"
kvůli které ti vlastně píšu
cit velí ho dotvořit třeba hudbou..
díky díky –
JSI
skutečně
vnímavý
čtenář!
_____
a já JSEM sem tam vztahovačnej :)
skutečné vědění je vždycky jisté
může si to dovolit
ví o sobě, že není
a že svět, tak jak ví
je vždycky/docela jinak
vědění je jen inspirace
"bílé roviny" třeba
co já o nich vím?
a mohu o nich přednášet
a přesto mě přitahují
jako cizí život,
který nikdy nepoznám
vždyť vím, že to nehrozí
"svlečky" jsou místo ohraného "vločky"
a cítěné tím, že po sobě zanechali "razítka stop"
rozpouštějí se ale stejně jako "vločky"
vlastně nejsou, a mim čaruje rovnou ze vzducha
cit velí ho dotvořit hmotou
pudrem a listím
aby nebyl lacinej, a cepeněním
a on není lacinej
"vločky" jsou tvůrčím způsobem opsány
"o poznání méně" je přifouknutá floskule
"hmatatelná samota" je známost přefouknutá
nehledě na to, báseň je skvělá
ale je to jen báseň
lepší je vidět tě v krajině
ještě před básní
kdo jsi? ty-já? mim? jiný sem tam někdo? jenž zanechává raítka? nebo nezanechává?
díky
jsem vděčný za každé zúčastněné a pozorné přečtení (díky)
___
mezi mimem a prologem je můstek v podobě něčeho podstatného, co mi řekl někdy loni přímo K.Š.
proto mě tak zarazilo tvé sebejisté VÍM!
mimochodem
"o poznání méně"
i když rozvinuté o nové
"o poznání déle"
by bylo snesitelnější
při menší významové zátěži
(musím přece něco kritického objektivně napsat
abych nebyl za dalšího vyznavače :)
jo, jo, jo!
mim je OK!
ale ten hrozný okamžik, "ničí"
vím hrozně sebejistě
dyk taky píšu šiktancovi
nesmíš! bejt vztahovačnej
mim je skvělej
Er, jak můžeš s takovou sebejistotou konstatovat "...ale mechaniku nepochopils"??
Je pěkné, že v tom máš tak jasno..: "zdání" ("májá"?), "virtuální akt dání sebe"....
s tím na mě, proboha, nechoď —
tvůj "někdo" mým mimem není.
Šiktanc:
dobře procítěno... ale mechaniku nepochopils
Vysvětlím:
Právě, když nějak s něčím ve své obraznosti manipulujeme, získáváme pocit, že něco máme. A když ten pocit přijde, musí tu také být někdo, kdo to dělá. Není liž pravda? Tak se ubezpečujeme o tom, že jsme.
Většinu toho, co děláme, neděláme proto, že jsme, ale proto, abychom byli, resp. abychom měli pocit, že jsme. Virtuálním aktem "dání sebe" jen potvrzujeme svoje :) zdání.
Přesto, výchozí bod prologu jest emočně dobře zachycen. V okamžiku, kdy to dojde... To jsme ale teprve na začátku, protože vědomí "ničí" může být každochvilným průvodcem ... to už by ale bylo jiné ... domov je zajímavá věc ... domov v básni ...
mořský koník
12. 05. 2008
ještě bych ty konce u 2ky a 3ky zakalil víc v obraznosti,
moc pěkné jsou.. ****